Kurvteknik beror till viss del på vad för slags hoj man har. En (relativt) effektsvag hoj strävar efter att hålla så hög kurvhastighet som möjligt då det tar (relativt sett) längre tid för dom att komma upp i fart ut ur en kurva.
En effektstark hoj, som en MotoGP-hoj, gasar så länge dom kan in i en kurva, bromsar stenhårt, och kommer ner i betydligt lägre fart mitt i kurvan än en effektsvagare hoj, och accelererar ut ur kurvan snabbare p.g.a. den högre effekten. Det är det snabbaste sättet att köra en effektstark hoj helt enkelt.
Att effektstarka hojar använder uppställ in i kurvor ibland beror nog på körstil till viss del, men det är ju ett sätt att bli av med en del överskottfart in i en kurva utan att använda bromsen, samt att man s.a.s. vänder cykeln i rätt riktning och kan i bästa fall accelerera något snabbare ut ur en kurva. Sedan så har det ju konstaterats att spinna däcket så, bara värmer upp ytskiktet på däcket och inte föstör däcket särskilt mycket.
Men det finns ju många förare som knappt använder uppställ alls. Ta Biaggi t.ex. som tog med sig sin körstil från dom mindre klasserna till MotoGP. Han kör märkbart "mjukare" igenom kurvorna jämfört med många andra, fast även han har setts köra med sladd in i kurvor ibland.
Det ska bli intressant att se hur körstilen med effektstarka hojar kommer att utvecklas i framtiden, alltså om tekniken med uppställ in i kurvorna kommer att bli allenarådande.
Det man ska veta är att ett visst mått av hjulspinn finns alltid, även utan uppställ, för dom som är snabba även om man inte alltid ser det. Bakhjulet snurrar en längre sträcka än kurvans längd.