Rårookie med en fråga...

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Charcoal stream
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
som Ni kanske inte orkar svara på men jag gör ett försök. Det gäller kurvteknik. När Rossi och grabbarna (å Ni andra som åxå kan ta en kurva på rätt sätt) kör igenom en kurva så använder de en viss teknik för att klara detta i de farter som de åker i. Hur gör man? Ett antagande från min sida är att man ABSOLUT inte ska använda frambromsen i detta läge, självklart så använder man den precis innan kurvan men det är en annan historia? Är detta rätt tänkt eller är det fel? Ofta ser man bilder på hur de sladdar så där snyggt och gött med bakhjulet, liksom driftar in i kurvan och i rätt spår innan de tar den. Ska man ge gas när man ska ut ur kurvan eller inte? Helt enkelt: Hur faan gör man, rent tekniskt, för att ta en kurva i hög fart och på rätt sätt?
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Motstyrning, känsla och ingen förståelse för vad som händer om det går åt helvete.
 

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Charcoal stream
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
Araikaj skrev:
som Ni kanske inte orkar svara på men jag gör ett försök. Det gäller kurvteknik. När Rossi och grabbarna (å Ni andra som åxå kan ta en kurva på rätt sätt) kör igenom en kurva så använder de en viss teknik för att klara detta i de farter som de åker i. Hur gör man? Ett antagande från min sida är att man ABSOLUT inte ska använda frambromsen i detta läge, självklart så använder man den precis innan kurvan men det är en annan historia? Är detta rätt tänkt eller är det fel? Ofta ser man bilder på hur de sladdar så där snyggt och gött med bakhjulet, liksom driftar in i kurvan och i rätt spår innan de tar den. Ska man ge gas när man ska ut ur kurvan eller inte? Helt enkelt: Hur faan gör man, rent tekniskt, för att ta en kurva i hög fart och på rätt sätt?

Faan, nu såg jag att det finns ett rookieforum (är ny här på sporthoj så jag har inte fattat hur väldesignat forumet är än...) men Ni kan väl svara, om Ni orkar, på denna plats.
 
Last edited:

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Charcoal stream
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
Araikaj skrev:
Faan, nu såg jag att det finns ett rookieforum (är ny här på sporthoj så jag har inte fattat hur väldesignat forumet är än...) men Ni kan väl svara (om Ni orkar) ändå här.
Tjena mittbena, det är ju typ en klassindelning eller något liknande...
Ja, ja skit samma nu har jag gjort bort mig så det räcker så nu får Ni faktiskt svara ändå... :tungan
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
OK. Nu är det ju en viss klass skilnad mella de och oss men. Har man 250 hk på hjulet och hojen väger ca 160kilo så kan man göra följande. Dra i bromsen (fram) så hårt du bara vågar då kommer bak hjulet at börja "åma" sig. Detta händer även Rookisar och är helt ok. När du väl lagt ner på din GP hoj trycker du bara på lite extra. Däcket kommer då att gå i spinn, håll balansen och lysna på aplåderna. Anledning till att dessa herrar gör detta om jag nu fått det rätt, är att däcket inte ska blir överhettat. Dvs det blir bara varmt på ytan inte rakt igenom.

björn
 

Relapse

I'm on a lonely road
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 600
Kurvteknik beror till viss del på vad för slags hoj man har. En (relativt) effektsvag hoj strävar efter att hålla så hög kurvhastighet som möjligt då det tar (relativt sett) längre tid för dom att komma upp i fart ut ur en kurva.

En effektstark hoj, som en MotoGP-hoj, gasar så länge dom kan in i en kurva, bromsar stenhårt, och kommer ner i betydligt lägre fart mitt i kurvan än en effektsvagare hoj, och accelererar ut ur kurvan snabbare p.g.a. den högre effekten. Det är det snabbaste sättet att köra en effektstark hoj helt enkelt.

Att effektstarka hojar använder uppställ in i kurvor ibland beror nog på körstil till viss del, men det är ju ett sätt att bli av med en del överskottfart in i en kurva utan att använda bromsen, samt att man s.a.s. vänder cykeln i rätt riktning och kan i bästa fall accelerera något snabbare ut ur en kurva. Sedan så har det ju konstaterats att spinna däcket så, bara värmer upp ytskiktet på däcket och inte föstör däcket särskilt mycket.

Men det finns ju många förare som knappt använder uppställ alls. Ta Biaggi t.ex. som tog med sig sin körstil från dom mindre klasserna till MotoGP. Han kör märkbart "mjukare" igenom kurvorna jämfört med många andra, fast även han har setts köra med sladd in i kurvor ibland.

Det ska bli intressant att se hur körstilen med effektstarka hojar kommer att utvecklas i framtiden, alltså om tekniken med uppställ in i kurvorna kommer att bli allenarådande.

Det man ska veta är att ett visst mått av hjulspinn finns alltid, även utan uppställ, för dom som är snabba även om man inte alltid ser det. Bakhjulet snurrar en längre sträcka än kurvans längd.
 
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top