Råvarutråden (handel)

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Goddag, här tänkte jag att alla som tradar med råvaror kunde tipsa varann.

Jag tex är helt kass på detta och fattar ingenting, dock vill jag börja med denna typ av handel. Tipsa gärna hur man gör. Hur ska man börja handla? I vad ska man handla? Var ska man öppna konto osv osv. Har ni rentav någon bra länk att dela med er av?

Låt oss fratanisera i denna tråden och lära varann hur man gör för att ev tjäna en hacka och investera i något mer beständigt än de riskabla fiat valutorna.

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Råvaruhandel

Vanligtvis så köper du minifutures eller CFD:er
Dessa är dock förknippade med väldigt hög risk.

https://www.avanza.se/aza/events/kampanj.jsp?id=10381

http://markets.rbsbank.se/SV/Showpage.aspx?pageID=16&ISIN=NL0000731602

Den sista kan vara ett alternativ där köper man ett certifikat på råvaran utan hävstång. Var dock noga med vilken valuta du väljer då den svenska kronan ofta agerar motsatt.

Du kan köpa dessa från din egen bank. Tänk dock på att råvarupriser är väldigt volatila och rör sig mycket.

Ta en minifuture på guld
Guldpris 1790 $
Stop loss 1520 $
Finans 1450 $

Du betalar alltså 340 $ per uns och får en hävstång på 5. Dvs du tjänar 5 ggr så mycket som priset på guldets uppgång.
Går dock priset ner till 1520 $ har du förlorat alla pengar.
Där av den stora risken. Oljepriset rasade som exempel 76% under 2008.

Om man inte vill bevaka konstant är mitt förslag att köpa en RICI fond t ex. UBS Rici som investerar i råvaror men risken att förlora alla pengar är väldigt låg.

Slutligen om valuta guld handlas i dollar. När marknaderna börjar bli oroliga och folk söker skydd i guldet rasar dollarn. En stark krona radera då ut mycket av uppgången för guldet. UBS RICI är i euro och ej lika volatil.

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
Aprilia superbike RSVR 1000, Aprilia 125:a korvmojsmoppe.
Ja javla skit att man inte gick in i en Long guld warrant förra veckan, under några få minuter sänktes priset till 0,1kr/st och 280ggr hävstång. Den skulle precis kursa. I skrivande stund köps den för 7,58kr. Om man skulle gått in med 10000kr då skulle jag haft över 750000kr på kontot idag:mad:

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Ja javla skit att man inte gick in i en Long guld warrant förra veckan, under några få minuter sänktes priset till 0,1kr/st och 280ggr hävstång. Den skulle precis kursa. I skrivande stund köps den för 7,58kr. Om man skulle gått in med 10000kr då skulle jag haft över 750000kr på kontot idag:mad:

Lätt att vara efterklok :D . Men det är lite väl högrisk att köpa för 10 öre med 10.000 några minuter senare kunde du vara 10.000 fattigare.

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
Lätt att vara efterklok :D . Men det är lite väl högrisk att köpa för 10 öre med 10.000 några minuter senare kunde du vara 10.000 fattigare.

Japp det är en risk man får ta:tuttar

Bifogat

• guld.JPG
    guld.JPG
    15.7 KB · Visningar: 90

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
Last edited:

Ziip59

Gick med
7 Jul 2006
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Tackar för starttipsen. Det är alltså på Avanza man ska börja, med att starta konto?

Jag får nog återkomma med frågor efterhand, men det verkar ju lite kul och spännande detta.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Råvaruterminer är intressant men jag varnar er för att göra som mig. Jag köpte 1.000 smågrisar på termin och glömde lösa terminerna före dom löpte ut. Så nu sitter jag här 400kkr fattigare med tusen smågrisar någonstans i världen, jag vet inte var dom finns, jag vet inte om någon matar dom, jag vet inte hur jag ska få hem dom och vad det kommer kosta och om/när jag får hem så vet jag inte var jag ska förvara dom.

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
Honda
Råvaruterminer är intressant men jag varnar er för att göra som mig. Jag köpte 1.000 smågrisar på termin och glömde lösa terminerna före dom löpte ut. Så nu sitter jag här 400kkr fattigare med tusen smågrisar någonstans i världen, jag vet inte var dom finns, jag vet inte om någon matar dom, jag vet inte hur jag ska få hem dom och vad det kommer kosta och om/när jag får hem så vet jag inte var jag ska förvara dom.

Jag köpte, genom någon välgörenhetsorganisation, några getter till någon inföding i Afrika. De har förmodligen blivit till kebab..

Kanske har jag ätit din gris? Gillar bacon.

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Hoj

Får hoppas att de var lika smarta som den sista grisen i bilden så att dom har och kommer i framtiden att överleva;)

http://finansiellainsikter.com/wp-content/uploads/2010/05/tre-sma-grisar.gif

Andyman_se

wicked
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
z750 orange
Det enda du behöver göra är att skaffa ett vp konto eller ännu hellre en k-förs hos valfritt institut, din bank du har idag kan också hjälpa dig. Det lättaste sättet för att komma igång är att handla med cetrifikat. Handelsbanken har en hel del som är noterade på OMX och har bra likviditet, det vill säga det är handel i dem. Kolla på ex avanza, sök på guld eller koppar eller grisar eller kaffe eller vad du vill trada med. Sen är det bara att köpa. Bull Guld X3 H betyder att du satsar på att guldet ska upp (bull) X3 är hävstång på 3 dvs går guldet upp 2% får du 6 (och tvärt om) H betyder handelsbanken. Det finns en massa certrifikat som heter C på slutet, dessa är utgivna av comerzbank, ligger på en mindre lista och har sämre likviditet.

När du har handlat med dessa ett tag kan du börja med warranter, futures och även terminer längra fram. Det roliga är att man kommer åt marknader som kan vara svårt att investera i annars. Börsen svänger ju som en jojo så varför inte spekulera i kakao, kaffe eller elpriser?

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Det enda du behöver göra är att skaffa ett vp konto eller ännu hellre en k-förs hos valfritt institut, din bank du har idag kan också hjälpa dig. Det lättaste sättet för att komma igång är att handla med cetrifikat. Handelsbanken har en hel del som är noterade på OMX och har bra likviditet, det vill säga det är handel i dem. Kolla på ex avanza, sök på guld eller koppar eller grisar eller kaffe eller vad du vill trada med. Sen är det bara att köpa. Bull Guld X3 H betyder att du satsar på att guldet ska upp (bull) X3 är hävstång på 3 dvs går guldet upp 2% får du 6 (och tvärt om) H betyder handelsbanken. Det finns en massa certrifikat som heter C på slutet, dessa är utgivna av comerzbank, ligger på en mindre lista och har sämre likviditet.

När du har handlat med dessa ett tag kan du börja med warranter, futures och även terminer längra fram. Det roliga är att man kommer åt marknader som kan vara svårt att investera i annars. Börsen svänger ju som en jojo så varför inte spekulera i kakao, kaffe eller elpriser?
Frågan är ju bara vad som kommer att hända med exempelvis guld- och silverpriset. :gnissla

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
Frågan är ju bara vad som kommer att hända med exempelvis guld- och silverpriset. :gnissla

Det kommer gå upp. Silvret är groft undervärderat i dagsläget. Silvret har historiskt sett haft en relation mot guldet till ett värde av 1/16 del. Idag ligger silverpriset på 41,22 dollar/oz. För att 1/16 ska gälla ska priset stiga till 114 dollar/oz. Där av kommer silverpriset att stiga garanterat!.

Last edited:

Ziip59

Gick med
7 Jul 2006
Hoj

Det var bra att du förklarade lite om förkortningarna, det är ju som att försöka forcera en vägg med törnen att försöka komma in i detta. Det står köp och sälj och sedan en helvetes massa parametrar och prylar. Det är som att sätta sig i en cocpit för böveln. :) Jag skapade ett testkonto och började härja runt med mina virtuella 100 000, jag brände nästan degen på en gång, jag behöver nog forska mer, ha ha

Vad anser ni om att köpa fysiskt guld? Visserligen står det högt nu, men man slipper ju momsen vid inköp och även om man kommer in lite högt så är väl ändå en bit guld tryggare i dagsläget än pengar som kan devalveras hursomhelst? Lite tankar om det? Silver är säkert bra framöver, men frånsett momsen så är ju silver en smula känsligt att förvara dessutom.

Andyman_se

wicked
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
z750 orange
Det var bra att du förklarade lite om förkortningarna, det är ju som att försöka forcera en vägg med törnen att försöka komma in i detta. Det står köp och sälj och sedan en helvetes massa parametrar och prylar. Det är som att sätta sig i en cocpit för böveln. :) Jag skapade ett testkonto och började härja runt med mina virtuella 100 000, jag brände nästan degen på en gång, jag behöver nog forska mer, ha ha

Vad anser ni om att köpa fysiskt guld? Visserligen står det högt nu, men man slipper ju momsen vid inköp och även om man kommer in lite högt så är väl ändå en bit guld tryggare i dagsläget än pengar som kan devalveras hursomhelst? Lite tankar om det? Silver är säkert bra framöver, men frånsett momsen så är ju silver en smula känsligt att förvara dessutom.

Fysiskt guld är kass, del för att spreaden (skillnaden mellan köp och säljkurs) är för stor, dels för att du måste investera stora belopp för att du ska få din tacka, nu har jag dålig koll på priset men kanske 400,- grammet? Många pengar blir det för ett par kilo...

Nä, börja du med cetrifikat, kanske på olja? Jag tippar oljan ska ner i höst... köp bear

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
Fysiskt guld är kass, del för att spreaden (skillnaden mellan köp och säljkurs) är för stor, dels för att du måste investera stora belopp för att du ska få din tacka, nu har jag dålig koll på priset men kanske 400,- grammet? Många pengar blir det för ett par kilo...

Nä, börja du med cetrifikat, kanske på olja? Jag tippar oljan ska ner i höst... köp bear

FAIL, silver certifikat med hävstång är dagens melodi.

Du ska endast säkra upp din portfölj med ca 15% fysiskt.

Bra inför framtiden:http://www.zerohedge.com/news/did-b...st-friday-stocks-believe-here-rosenbergs-take

Last edited:

Ziip59

Gick med
7 Jul 2006
Hoj

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Vad tror ni är mest givande egentligen? Att snarast möjligt pröjsa av sina lån (villalån) och sedan bygga upp ett spekulativt sparande, eller tvärtom.

Varför ska du betala av ditt villalån? Ligger du med under 75% belåning så är det inte värt det. Ha ett tryggt sparande med obligationer och kreditrisk papper detta kan du fylla upp med lite värdebolag. Sedan har du en portfölj för rent spekulativt syfte där du går på högrisk. T ex. onoterade bolag råvarucert med hävstång som tidigare nämnts.

Silver är nog ok med tanke på priset. I maj föll silvret med 27% på en vecka vilket knockar ut de flesta hävstångsprodukter. Råvaror och valuta är mycket svårare att förutspå än aktier generellt.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA