Röd reflextejp + Besiktning = Godkänt

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Inga som helst problem att rulla igenom besiktningen med röd reflextejp bak, bara så alla vet. :tummenupp

DSC_0742.JPG

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Värt att poängtera är att reflexen bak ska vara typgodkänd enligt EG direktiv, vilket jag gissar att tejpen inte är.

På besiktningen kollar de säkerheten, dvs att det finns reflex, men de bryr sig inte om typgodkännande.

I en flygande besiktning av polisen så kollar de däremot att fordonet är i godkänt skick vilket skulle kunna ge nedslag på reflextejp.

Så även om den går igenom besiktningen så är den inte "godkänd" i det skicket. Tänkte bara nämna så att ingen tror att det är frid och fröjd och sedan blir sur om de har oturen att få en flygande besiktning av polisen och de förelägger om registreringsbesiktning.

bmw1600

Ju längre desto bättre......
Gick med
9 Sep 2011
Hoj
1992 Yamaha TDM850
Inte godkänd, polis kan skicka till ombesiktning. Besiktiga om och kör igen eller bryr dom då sig att den inte är godkänd? på besiktningen alltså.

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Köpte en reflex med dubbelhäftande tejp på baksidan, på macken, som jag satte på nummerskylten när jag kom fram till besiktningen. Frågade vart jag skulle sätta den och han sa att jag kunde sätta den på nummerskylten om jag ville, men den skulle då sitta ivägen för området på skylten som är reserverat för skattemärket. Detta sket han i, men han upplyste om att polisen kanske har en annan åsikt i frågan.

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Värt att poängtera är att reflexen bak ska vara typgodkänd enligt EG direktiv, vilket jag gissar att tejpen inte är.

Fel gissat broo!

Däremot så blir jag rätt less på polisen om hen ger en böter för att den inte är godkänd för motorcyklar (...hmm, tror jag har någon annan tråd om detta... :va) men helt ok på lastbilar men det är väl bara att säga att hojen är reggad som lastbil. :hihi

Tramsig lag det där. Godkänt i trafik eller ej borde det vara kan jag tycka.

BTW, det har slutat regna i Göteborg.

Köpte en reflex med dubbelhäftande tejp på baksidan, på macken, som jag satte på nummerskylten när jag kom fram till besiktningen.

Wait a second broo! "Dubbelhäftande tejp på baksidan"? Valborg va igår, idag är det 1a maj, då ska man demonstrera inte supa, du måste fått det om bakfoten :7peta:fyllisar

Tejp är inte godkänd

Jooo godkänd tejp! :näsblod

Inte godkänd, polis kan skicka till ombesiktning. Besiktiga om och kör igen eller bryr dom då sig att den inte är godkänd? på besiktningen alltså.

Jag frågade om tejpen och han sa att iom att den är godkänd för andra fordon i trafik så såg han inget problem att släppa igenom den. "Vad gör det för skillnad om den sitter på en lastbil eller en motorcykel?"

Last edited:

Ickx

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2014
Hoj
Triumph Speed Triple -04
Jag besiktigade i början av veckan med en reflex på nummerplåten. Besiktningsmannen sa, vilket jag läste på forumet innan, att dom godkänner det men polisen brukar inte gilla det om dom vaknat på fel sida. Han tipsade däremot om just reflextejp som finns med godkännande.

Linkan77

Piggelinmissbrukare
Gick med
14 Mar 2007
Hoj
Såld
För er som vill ha reflex med dubbelhäftande tejp som är lite snyggare än den vanliga med vit sarg som man kan köpa på mackar och liknande, kan jag rekommendera den som Mc Varuhuset säljer. Den är lite smalare och har svart sarg.

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Hoj
Honda CB900 -79
När jag besiktigade min Valp fick jag nedslag på reflexerna bak, på den sitter det reflextape på stänkskydden.
Jag tyckte att om dom inte har anmärkt på det sedan 1963 var det väl inte lönt att börja nu, men som av en ren händelse kunde man köpa reflexer i kassan...

Dock var det nära att jag slapp undan med glappet i styrväxeln.
"Jag kör ju mest i skogen och man kan få en jäkla backlash i ratten om man fastnar med ett av framhjulen, då är det ganska skönt med ett kvarts varv glapp så man hinner få undan händerna, och dessutom, om jag ser att vägen svänger så fäller jag bara över ratten åt rätt håll så man är redo"

"Ja, jo... fast, nä, eller..."

Last edited:

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Hoj
BMW K1100 -93
Det svar jag fått är lite tvekande, ett grundkrav är att reflextejpen ska vara E-märkt, som t.ex många 3M tejper är. Helst ska även e-märkningen synas.
På min tog jag med mig hela rullen eftersom det inte var jätterydligt på min lilla rand att den var E-märkt.

Så nej, självklart är det inte. Men sannolikheten att få nerslag på besiktningen är liten men inte omöjlig.

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Hoj
ZX10R
Annars kan man väl hänga en reflexväst bak, då har man ju både reflex och stänkskydd.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring