Rörbock

bjomag

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2012
Hej,
Håller på och skall bocka lite ramrör (DIN2391, Kalldragna sömlösa rör DIN2391 och som
ej är Fosfaterade) ska visst vara rätt enligt sfro/sporthoj!
Oavsett vad, vad använder ni för rörbock? Tips och länkar tages emot med tacksamhet!
//Björn

Jag har hört positiva saker om Verktygsbodens grejer. Vad jag kan förstå ligger det mycket i mothållen, kanske mer än själva "maskinen". Är tanken att du ska bocka rör många gånger eller är det en once-in-a-lifetime grej? Ska du syssla med det mer frekvent kan en ordentligare doning vara värt pengarna, alltså begagnade industrigrejer.

Det finns ju 2 typer (kanske ännu fler?) som jag är bekant med. Är det kraftiga rör med mycket gods så funkar ju en billig hydrualisk. Är det mer tunnväggiga rör så är det en "dragande" som gäller för att rören inte skall bli deformerade.
Verktygsboden har både och...
Vi bockade 28/3 mm rör till en bakram med hydrualbocken med gott resultat, först sandfylldes de ordentligt.
Jag bockade min bakram av 22/2 mm och använde då en dragande bock, tror inte att hydrualbocken hade fixat dem utan att deformera (dock inte den i länken nedan).
Vi testade att bocka ett 22/1,5 (sandfyllt, rejält packat) mm i hydralen och det blev skit.

Nu är jag ingen expert på området, med hjälp av tex. värme funkar kanske hydralen till tunnare gods också?

http://verktygsboden.se/bockningsmaskiner/hydraulisk-roerbock-16-t
http://verktygsboden.se/bockningsmaskiner/roerbock-foer-tunnvaeggiga-roer

Hej och tack för svaren!
Om man nu ska använda DIN2391, Kalldragna sömlösa rör kan man använda värme för att bocka dom då? Ändras inte struktur, o molekyler o annat då? Fast det borde det göra när man svetsar också...
Den här http://verktygsboden.se/bockningsmaskiner/roerbock-foer-tunnvaeggiga-roer är mothållen verkligen mm? Någon som köpt en och då sa dom tydligen på Verktygsboden att 25mm=1" och jag trodde att det var 1"=25,4!
//Björn

Tror att de där 0,4 mm spelar mindre roll faktiskt. Annars kan du ju slipa ur mothållen med ett 80 pappaper typ.

Har ingen erfarenhet av deras bock, men i vårt härke får man lägga emellan något för exakt passform. Jag vet inte om de dragande modellerna är lika känsliga?

är mothållen verkligen mm? Någon som köpt en och då sa dom tydligen på Verktygsboden att 25mm=1" och jag trodde att det var 1"=25,4!
//Björn

Om det är tum dimensioner så är inte 13 heller utan 12.7 (1/2") men som någon sa tiondelar....
50.8 börjar ju närma sig 1mm

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...