Rörken 6/9-2004

Svante J

Medlem
Gick med
14 Aug 2003
Hoj
TL1000R
Hej hopp!

Jag kommer troligen inte till Rörken idag :5sure
Kramades lite för närgånget i trafiken igår, å nu går styret trögt efter närkontakt med bilen framför.
Ett tipps koncentrera dig på bilen framför och inte på delar som faller av cykeln under färd.

Bear

Snart så.......
Gick med
19 Jun 2003
Hoj
Avställd klassiker.
ta det lungt skrev:
Hej hopp!

Jag kommer troligen inte till Rörken idag :5sure
Kramades lite för närgånget i trafiken igår, å nu går styret trögt efter närkontakt med bilen framför.
Ett tipps koncentrera dig på bilen framför och inte på delar som faller av cykeln under färd.

:skrämd
Gick allt bra med dig ?

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Blir inget denna måndag - jag har möte som skall avsittas (med tårta!) och nästa måndag var det något om föräldramöte... hmmm... Kanske blir någon onsdagstouring till Sigtuna eller så istället nu när jag blivit med ytterligare cykel :)

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
Vaa!

Var det nära hemstaden? Gick det bra med dig?! Gick det fort när du stog på öronen?
Frågor, frågor... Vill gärna ha svar för att veta hur synd det är om dig. :tungan

Inte nog att du fick problem med oljeläkage, du drabbas av en krasch samma helg också. :3freak Dubbel osis.

Svante J

Medlem
Gick med
14 Aug 2003
Hoj
TL1000R
Händelseförlopp:

Jag färdas i söndagsköerna på E18 helt utan att smita i köerna (för en gångs skull) med ett vad jag tycker lagom avstånd till bilen framför. hastighet mellan 40 och 70
Plötsligt lossnar vänster blinkers (stort plastchabrak) jag tittar ner och när jag tittar upp så har kön stannat, bromsar men hinner inte stanna utan får hjälp av bilen framför.
Efter stoppet välter cykeln till höger.

Själv står jag något förbanad gränsle över hela härligheten.
När maskin står på hjulen så har bilen som så vänligt hjälpt mig att stana kört vidare, något förvånad kör jag till närmsta avfart för att inspektera skadorna.
Inser att det går att köra hem och utför insikten.

Skador på förare:
Inte någe.

Skador på bilen:
Kofångaren mosad

Skador på MC:
Spräkt lykta, repad/spräkt framskärm, repad sidokåpa, repad toppkåpa, sne kåpställning, kortad hjulbas, brantare gaffelvinkel, hål i sidoväska (låg mot hjulet efter vurpan)

Skador på verkstad som monterat blinkers felaktigt:
Inom kort, allvarliga.

Bear

Snart så.......
Gick med
19 Jun 2003
Hoj
Avställd klassiker.
Hupp, lider med dig Svante.
Dags att byta verkstad nu alltså, eller hoj kanske.....nä gör inte det.

Tom: föräldramöte :va Går fort i svängarna nu ;) (wife 1.1 direkt??)

//B

RR_Jonas

#63 Supermoto
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
Aprilia SXV550
ta det lungt skrev:
Händelseförlopp:

När maskin står på hjulen så har bilen som så vänligt hjälpt mig att stana kört vidare.

Skador på bilen:
Kofångaren mosad

Vaddå? Märkte inte personen i bilen att han blev påkörd :confused:
DU kanske hade lite tur i oturen då :3freak

Izze

There is no reality, only perception
Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Teutonia Mistral S - 2007
Uj uj, skönt att höra att du personligen är ok!

Svante J

Medlem
Gick med
14 Aug 2003
Hoj
TL1000R
RR_Jonas skrev:
Vaddå? Märkte inte personen i bilen att han blev påkörd :confused:
DU kanske hade lite tur i oturen då :3freak

Föraren borde helt klart märkt att jag körde in i bilen, men man vet ju alldrig vilka lirare som är ute i trafiken. :gnissla

Har självklart anmält till försäkringsbolaget att jag kört in i en okänd bil, ifall han skulle börja forska i skadan så man inte blir anklagad för smitning. :fakta

Skadorna på hojen är i stort set redan fixade och den kortade hjulbasen får jag ta som bonus, tack BMW för den emminenta telelevern. :Bugar

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Ytterligare ett bevis för att det är farligare att sitta å slöåka i köer än att lite mer offensivt kryssa fram mellan bilarna. Körde från Täby in till Stockholm i rusningstrafik i söndags eftermiddag. Bilarna rullade knappt 50 och stod ibland still men det gick bra att rulla på mellan 100 och 150. Då är man iaf skärpt och koncentrerad på vad man håller på med. :7peta

Svante J

Medlem
Gick med
14 Aug 2003
Hoj
TL1000R
Kreuger skrev:
Ytterligare ett bevis för att det är farligare att sitta å slöåka i köer än att lite mer offensivt kryssa fram mellan bilarna. Körde från Täby in till Stockholm i rusningstrafik i söndags eftermiddag. Bilarna rullade knappt 50 och stod ibland still men det gick bra att rulla på mellan 100 och 150. Då är man iaf skärpt och koncentrerad på vad man håller på med. :7peta

Jag skulle alldrig köra mer än ca 20km/h fortare än köerna.
Är det för stor hastighetskillnad så hinner inte bilisterna uppfatta att man kommer och kan få för sig att byta fil, kör man då 100km/h fortare än kön så är det MYCKET större risk att det skiter sig. :näsblod
Och NÄR det skiter sig (för det gör det tillslut) så gör det mycket ondare. :3freak

Å andra sidan så befinner man sig inte så länge i köerna och är då rent tidsmässigt inte utsatt lika länge. :tungan

SVooSh

Kör för lite
Gick med
11 May 2004
Hoj
RF 900R
ta det lungt skrev:
Jag skulle alldrig köra mer än ca 20km/h fortare än köerna.
Är det för stor hastighetskillnad så hinner inte bilisterna uppfatta att man kommer och kan få för sig att byta fil, kör man då 100km/h fortare än kön så är det MYCKET större risk att det skiter sig. :näsblod
Och NÄR det skiter sig (för det gör det tillslut) så gör det mycket ondare. :3freak

Å andra sidan så befinner man sig inte så länge i köerna och är då rent tidsmässigt inte utsatt lika länge. :tungan

Problemen är nog inte för en själv när man passerar så pass fort. Många av mina bekanta har berättat att de blir rädda när nånting plötsligt vrålar förbi utanför bilen så dom ibland av reflex rycker till i ratten. Och detta kan ju sluta med att de kolliderar med en annan bil när mc föraren befinner sig några hundra meter därifrån.

Svante J

Medlem
Gick med
14 Aug 2003
Hoj
TL1000R
SVooSh skrev:
Problemen är nog inte för en själv när man passerar så pass fort. Många av mina bekanta har berättat att de blir rädda när nånting plötsligt vrålar förbi utanför bilen så dom ibland av reflex rycker till i ratten. Och detta kan ju sluta med att de kolliderar med en annan bil när mc föraren befinner sig några hundra meter därifrån.

Dessa snöpliga händelser undviks effektivt med en lägre hastighet vid passage, är det häftigt att sabba för andra :va
Vi måste få bilisterna att gilla motorcyklister annars kan vi vänta oss mera regleringar och förbud.

Lollo_k

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2003
Hoj
1998 yamaha szr 660
ta det lungt skrev:

Aj då, Kryapå hojen och ditt ego :) Brukar vara insikten av sin lilla miss som svider mest...

/Lollo & Fredrik
- som vet!

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
ta det lungt skrev:

Precis! :D

Tänker inte argumentera mot dig, du har rätt. Problemet för mig är bara att jag älskar ju att köra slalom mellan bilarna, försöker göra det på ett säkert sätt men allt är ju relativt och det lär väl inte vara många av bilisterna som upplever det som säkert :rolleyes:

Tar man däremot vägrenen på just den där sträckningen så är det rätt säkert, inte så vanligt att en bilist får för sig att gå över heldragen linje och ut där utan att blinka och kolla backspegeln.

SVooSh skrev:

Det där har jag också hört av en del bilister. De där bilisterna är oftast samma som står och blockerar vägen för utryckningsfordon som trots blåljus och sirener inte lyckas få nån uppmärksamhet. Den sortens bilister du beskriver har knappt hört talas om en backspegel och vet inget alls om hur trafiksituationen ser ut en bit bortanför sitt eget ekipage. Hur ska de reagera om det kommer in en geting i bilen eller ungen i baksätet smäller en balong då, ska de ramma sina medtrafikanter då med? :va Nä, de där söndagsglidarna är nog minst lika farliga som jag är fast på ett annat vis.

Det bästa är oftast att de inte ser en föränn man har passerat, då slipper de hitta på nåt tok som en snabb sidoförflyttning eller tvärbromsning.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...