Rörken - info

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Tjo på er, Uppsalabor.

Här i Borås så har vi en mycket fin gocart-bana som Borås MK äger och förestår. Funderar på att dra igång, eller i alla fall prova, att hålla organiserade banåkningar för MC där. Behöver dock lite kommentarer från er, som verkar vara de som kör på Rörken av SH-folket.

Jag behöver alltså lite information om Rörken, tex. längd, bredd, antal och vilken typ av kurvor det finns. Gärna en banskiss också, och givetvis era personliga erfarenheter.

Tack på förhand!

Banskiss över gocart-banan på Borås Motorstadion:
banan.jpg

Längd 1104 m
Minibredd 8 m
Maxbredd 10 m
Max antal startande 30 st
Antal flaggposter 8 st
 

Bluegreengrey

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Åkerlänna
Hoj
SV650S med SHARK Helsystem (mullrar fint)
Hej!

Va kul att ni ska försöka få igång nåt och att ni fått lov!! Så det blir lite fler Gokartbanor här i sverige.

Lycka Till !

/Carola
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Som Östras Aros representant för måndagskörningarna, så kan jag nog bidraga med en del info både om historiken och nuläget - hinner inte just nu dock (afterwork snart!! :) ). Östra Aros är den klubb som på uppdrag av ägaren till banan, driver körningarna. Dock har det på senare år varit svårt att få tag i folk som kan ställa upp med att sköta verksamheten (det var lättare när det var en ren intern angelägenhet), så det är SMC Uppsala som nu är inne på tredje-fjärde året som den praktiska representanten på plats.

(jag har även erfarenheter - mycket positiva - från en åländsk bana :) )
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Bluegreengrey skrev:
Hej!

Va kul att ni ska försöka få igång nåt och att ni fått lov!! Så det blir lite fler Gokartbanor här i sverige.

Lycka Till !

/Carola

Tack för lyckönskningarna, men riktigt så långt som att få lov att köra har vi inte kommit ännu. Det är fortfarande på idéstadiet, men om intresse finns hos de lokala motorcyklisterna så ska jag försöka ordna något.
 

Bluegreengrey

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Åkerlänna
Hoj
SV650S med SHARK Helsystem (mullrar fint)
Lite Info

Baninfo:
Total längd = 880m
Raka = 166m
bredd = 8m

Grupper:
Blå = Introducerande grupp med instruktörer som ger feedback och visar spårval och har lite teoretisk genomgång. (Den Viktigaste gruppen som har Prio 1)
Orange = Xtra hänsyn, Omkörning endast på rakan.
Grön = Snabba gruppen, omkörning tillåten
Rosa= Motard Gruppen, omkörning tillåten
  • Vid behov finns även en Oreggad grupp och en Minimoto Grupp.
  • Instruktör finnes till alla grupper om det efterfrågas.
  • I de reggade grupperna krävs Trafikförsäkring på fordonet.
  • Alla åkande lämnar uppgifter om sig, fordon och försäkringsbolag.
Syfte: Broms och Kurvtekniksövning i första hand för de som är osäkra och ringrostiga
  • Tidtagning EJ tillåten!!
  • Bullergräns 100db
  • Wheeles, Stoppies annat stuntande ej tilåtet inom depå/bana!!

UGLUK: Fyll gärna i eller ta bort om jag missat något eller sagt något felaktigt!

Carola
 
Last edited:

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Börja med att dra ihop ett seriöst gäng och försök få hyra banan en dag för test.
Funkar det bra är det bara att börja organisera och få till ett avtal med banägarna. :tummenupp
Ni verkar ju ha en helsjysst bana, röken är bara 880m och ni har ju ännu fler kurvor än vi har.. :)
Ni är hjärtligt välkomna på studiebesök på rörken som börjar igen första måndagen i maj.
Lycka till! :hej

Edit: Carola, bra sammanfattning. :tummenupp

Edit 2: Mcb, du kan ju alltid kontakta SMC-Väst och se om det finns något intresse där. Isåfall kan jag trycka på lite på länsordförandekonferensen i mars.
 
Last edited:

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Ugluk skrev:
Börja med att dra ihop ett seriöst gäng och försök få hyra banan en dag för test.
Funkar det bra är det bara att börja organisera och få till ett avtal med banägarna. :tummenupp
Ni verkar ju ha en helsjysst bana, röken är bara 880m och ni har ju ännu fler kurvor än vi har.. :)
Ni är hjärtligt välkomna på studiebesök på rörken som börjar igen första måndagen i maj.
Lycka till! :hej

Låter som en bra plan, får försöka efterleva den så mycket som möjligt.

En fråga till förresten; vad kostar det att hyra Rörken? Om BMK aldrig har gjort något sånt här förut så är det aldrig fel att ha ett pris att gå efter.
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
McB skrev:
Låter som en bra plan, får försöka efterleva den så mycket som möjligt.

En fråga till förresten; vad kostar det att hyra Rörken? Om BMK aldrig har gjort något sånt här förut så är det aldrig fel att ha ett pris att gå efter.
Vill minnas att det låg på ca 1500 för en dag. Jag har dock ingen aning om det är representativt för landets övriga go-cartbanor. Se även edit2 ovan.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Några kommentarer så här långt...

Hyra av Rörken för t.ex. en körskola ligger på 1.000kr för en måndag mellan 8-14. Övriga tider är det i nuläget Raymond (han som sköter kartuthyrningsfirman) som bestämmer priset för (pga det avtal han har med unionen, vilken han själv sitter som kassör i - ja just...).

Oreggade fordon är bara tillåtet upp till 125cc, för det är vad banan är SVEMO-godkänd för. Det är dock inga planer från Östra Aros sida att förlänga den banlicensen - då intresset för racing är tämligen litet. Ska man köra oreggat av grövre kaliber gäller det att ha egna specialförsäkringar som kan träda i kraft.

Tidtagning är helt OK från min sida (ÖAMCK) - tidtagning är faktiskt _ett_ sätt att mäta förbättrad körförmåga. Man ska däremot ha klart för sig att försäkringsbolagen har konstiga ideer och betraktar all tidtagning som träning för tävling och då gäller inte försäkringar. Skylta inte med tidtagning alltså... Överlag ska man kolla upp vad försäkringsbolagen säger om körning på inhägnat område och man bör se till att det klassas som trafikträning (i alla fall officiellt) för att kunna bibehålla försäkringsstatus. Annars måste man lösa försäkringar i grupp på samma sätt som t.ex. Ducatiklubben gör på sina banåkningar. Gemensamma starter godkänns inte heller av samma anledning - försäkringsfråga.

Ljudkraven gäller egentligen inte banområdet - där får det låta precis hur mycket som helst. Däremot finns det regler för hur mycket det får låta hemma hos närboende och det är det som styr. Till den dag banan kan hägnas in med ljudvallar, så är det 100dB som gäller (vilket iofs slår snett mot t.ex. tvåtaktare och högvarviga radfyror vilkas ljud inte sprids lika långt, men någonstans måste gränsen sättas).

Buskörning tillåts inte i depån eller på banan (burnisar, slangande osv). Det är för att inte förstöra banan och av säkerhetsskäl (undvika krascher). Powerwheelies och slajdande är däremot ok, om körningen i övrigt är ren och snygg - det finns ju faktiskt en poäng att låta de avancerade förarna få träning de med. Det där ser ett tränat öga vad som fungerar och vad som är vårdslös körning. Motardgruppen har alltid haft lite lösare regler - det fungerar bra och gruppen tar själv ansvar för att uppfostra och utbilda nybörjarna. Där kan dock instrukörer komma att bli aktuellt också, för att hjälpa de som behöver få en introduktion i spårval och vett-och-etikett på en bana. Vi har haft några incidenter på banan pga okunnighet i hur man lämpligen kör. Det var faktiskt motardåkarna som drog publiken som sedan ledde till det stora uppsvinget de senaste två åren.

Många av reglerna är uppfunna under de senaste åren pga ökat intresse för körningen. Då vi var kanske 4-5 stycken som körde en hel kväll och samsades, behövdes inte något regelverk, inga västar, inga köer och betalning, inget flaggviftande osv. Så fungerar det också på t.ex. SSMKs körningar på Åland - en liten och väl sammansvetsad grupp som själva tar ansvar för att allt flyter på som det ska. Blir det fler och en massa oinvigda utifrån - blir det helt andra krav på organisation...

Körning på Rörken har existerat sedan 1980-81 ungefär. Den förra storhetstiden var under slutet av 80-talet med mängder av hojar, sedan tog mopperejsingen över under 90-talet, för att nu igen ersättas med hojar.

På Rörken finns inga krav på uppsamlingskärl, najning och kraschpuckar för fotpinnar o.d. Vi som kör motard brukar dock redan ha detta fixat för vår egen säkerhet och skulle gärna se att det efterlevs av de övriga gatåkarna (i alla fall de som klotar lite nu och då). Nu kanske det inte är praktiskt genomförbart när vanliga svensson kommer och tuffa runt några varv med sitt blyspjut, men det finns banägare som inte släpper ut motorcyklar på den fina asfalten med mindre än att det inte blir en enda repa eller fläck vid vurpor.
 

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
TomK skrev:
Tidtagning är helt OK från min sida (ÖAMCK)

Ljudkraven gäller egentligen inte banområdet
- där får det låta precis hur mycket som helst.

Det var faktiskt motardåkarna som drog publiken som sedan ledde till det
stora uppsvinget de senaste två åren.

Förtydligande gällande måndags körningarna:

Tidtagning är inte helt okej på måndagskörningarna !!

Ljudkravet är max 100db vid förbipasserande (på rakan)

Fråga:
Hur kunde motardåkarna börja locka dit sporthojarna för två år sedan :va
så det hade inget med SMC Uppsala att göra... :7peta
 

Bluegreengrey

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Åkerlänna
Hoj
SV650S med SHARK Helsystem (mullrar fint)
TomK skrev:
Ljudkraven gäller egentligen inte banområdet - där får det låta precis hur mycket som helst. Däremot finns det regler för hur mycket det får låta hemma hos närboende och det är det som styr. Till den dag banan kan hägnas in med ljudvallar, så är det 100dB som gäller (vilket iofs slår snett mot t.ex. tvåtaktare och högvarviga radfyror vilkas ljud inte sprids lika långt, men någonstans måste gränsen sättas).

Något att alltid tänka på:
Ska man citera ska man nog inte göra som så att man tar bort något så att det ser ut som att personen ifråga säger något helt annat.

:tummenupp

/C
 

Kryptonit

Pälsklädd raggare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750 Turbo (och en drös fyrhjulingar)
TomK skrev:
Det var faktiskt motardåkarna som drog publiken som sedan ledde till det stora uppsvinget de senaste två åren.

Affe_R1 skrev:
Hur kunde motardåkarna börja locka dit sporthojarna för två år sedan
så det hade inget med SMC Uppsala att göra...

Jag tror nog uppsvinget mycket kan bero på de nya forumen som startats och växt de senaste åren (SH, potatisarnas sida...) samt information i form av bilder och diskussioner på dessa.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Kryptonit skrev:
Jag tror nog uppsvinget mycket kan bero på de nya forumen som startats och växt de senaste åren (SH, potatisarnas sida...) samt information i form av bilder och diskussioner på dessa.

Senaste två åren ja, men det började komma igång igen redan innan det. Bl.a. bud-åkare som hittade dit och drog publik och ryktet spred sig sedan. Spektakulär åkning och mycket vurpor är sånt som folk vill se och många av de hojåkare som dök upp och tittade, började köra själva och sedan rullade det på. När det var två grupper som körde (motard/landsväg) var ofta motardgruppen den större (SSMK-forumet på Yahoo bidrog starkt till att locka motardåkare). Rekordet var väl 32 hojar samtidigt på banan och det var åt helsike för mycket. Den stora anstormingen de senaste två säsongerna är så att säga den naturliga lavineffekten när tillräckligt många känner till verksamheten och vill köra de med och där har SH bidragit starkt.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Affe_R1 skrev:
Förtydligande gällande måndags körningarna:

Tidtagning är inte helt okej på måndagskörningarna !!

Ljudkravet är max 100db vid förbipasserande (på rakan)

Fråga:
Hur kunde motardåkarna börja locka dit sporthojarna för två år sedan :va
så det hade inget med SMC Uppsala att göra... :7peta

Jo alla kommer och kör just för att det är SMC som är där... :rolleyes: (ska vara Ina i kiosken då som gör att de återkommer :) ) Jag tror ryktesspridningen och SSMK, SH m.m. dragit bra mycket mer folk än SMC-reklamen i MC-folket och på webbsidorna. Eller var det inte det du tänkte på ?

Tidtagning kommer alltid att förekomma och från Motorsportunionen, Uppsala kommun, Östra Aros m.fl. kommer ingen att lägga sig i tidtagning - så är det. Att man sedan inte går ut och rekommenderar tidtagning av just försäkringsskäl (eller är det nåt annat ?) - det är en annan sak... det blir i praktiken varken mer eller mindre tävlingsmoment eller gatkörning för det. Tidtagning är ett sätt att få kvantifiering på de körtekniska kunskaperna, fjädringsinställningar osv - förutom vakande ögon och input från instruktörer. Notera även att den oreggade gruppen i allra högsta grad har _rätt_ att använda officiell tidtagning med transponder m.m. - för det räknas som träning. Så ett generellt "ajabaja!" är inte så bra i det fallet...
 

kortstubina

Rörkens egen Kioskis
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Storvreta/Uppsala
Hoj
spätta på en blackbird
TomK skrev:
Jo alla kommer och kör just för att det är SMC som är där... :rolleyes: (ska vara Ina i kiosken då som gör att de återkommer :) ) Jag tror ryktesspridningen och SSMK, SH m.m. dragit bra mycket mer folk än SMC-reklamen i MC-folket och på webbsidorna. Eller var det inte det du tänkte på ?

Tidtagning kommer alltid att förekomma och från Motorsportunionen, Uppsala kommun, Östra Aros m.fl. kommer ingen att lägga sig i tidtagning :va ...

Jag tackar TomK för den tänk om det ändå vore så väl att de kommer för det goda kaffet och korven och vänte tiden som blir i bland....men jag är faktist inte ensam där inne!Men det är nog 4 sommrar jag stått i kiosken, och det blir bara roligare och jobbigare för varje år.

Men NI som kommer till Rörken och kör ska veta att jag vill ställa upp för er i år igen så mycket som jag orkar, men denna sommar ska jag försöka få en semestervecka!!!Men jag tror att ryktes sprifning via olika forum och att vi är ute och har gjort en del reklam för detta evenemang gör att det kommer folk. Det är en mötesplats, där man kan snacka hoj, umgås med människor med samma/lika intresse. Det är nog mest det som drar folk, alltså mötesplatsen.

Sedan att Östra Aros hade hand om Rörken Ring först det vet nog alla som åker där och det är inget att diskutera om. Att det är dom som har hand om kontakten med Motorsport unionen,
Men om det är motarderan som har lockat dit dem, det är jag nog inte rätt kvinna att skriva under på. De flesta kör ju ej nu pga dB kontrollerna.

Jag tror alla behöver olika intresseorganisationer behöver en mötesplats både på webben och ett riktigt samlings ställe.

FAKTA:
Men tidtagning är en dock förbjudet!!!
Jag hoppas att folk förstår den punkten, det är inte bara för att vi inte vill det utan även för allas trevnad och välbefinnande.
Även för att få ner olycksstatestiken och för att det har hänt olyckor när förare framfört sitt fordon snabbare och snabbare för varje varv för att prestera så bra tid som möjligt!
Men jag har iofs för mig att det är unionen som tillsammans med ÖA som sagt till om detta med tidtagningen. Men jag kan ha fel.

Det var mitt lilla inlägg i debatten!
 

xx

"RWP"
Gick med
22 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
1352cc
Ja ja bråka om vilka som fick igång Rörken ni :hihi

Dom åkte på rörken redan när jag tog körkort och då pratar vi 1900 talet så det så. Tydligen hade dom kört där innan med enligt pastorn. Så tror ni rörken är något nytt som uppfans för mc på 2000 :fatta!

Det är ju kul att det blivit något av det tycker jag. Kredit till alla som jobbar med det :tummenupp

Men en liten fundering har jag. Man borde kunna boka sig eller hamna på någon turlista tycker jag. Systemet är ju lite sjukt just nu när intresset är så stort. Man kan ju nästan tro att det är en stor premiär varje gång. Snart så tältar väl folk (mc-galningar) för att få köra.

Kom på en kanon lösning nu så blir vi/ni av med det lilla problemet så blir alla glada och nöjda till slut.....

Ps.
:hördu Blåa gruppen svänger bäst :banana
 
Last edited:

Sphyrna

Färgmatchad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
En hoj med en liter, två hjul och ett R och en etta
Här är lite fler bilder från banan:
 

Bifogat

  • p1.jpg
    p1.jpg
    139.7 KB · Visningar: 50
  • p2.jpg
    p2.jpg
    61.1 KB · Visningar: 40
  • p3.jpg
    p3.jpg
    69.3 KB · Visningar: 41
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top