R1-03 vs GSX-R1000-03

Kon1

Ny medlem
Gick med
27 May 2009
Hoj
Yamaha YZF-R1 2003, tidigare Triumph Daytona 600cc 2003
Tjena!

Jag skall väldigt snart köpa ny hoj, och som rubriken tyder står valet just nu mellan dessa två modeller. Dock undrar jag ifall någon här på SH har erfarenhet av dessa två årsmodeller?

Om man kollar specen har "Gexxen" 14hp mer än R1´an i orginalutförande :yoparty, vilken jag tycker verkar vara väldigt mycket för två olika sporthojar från samma årsmodell.

Kan någon där ute hjälpa mig och berätta ifall dessa 14hp är övervägande, eller ifall dom mest märks på pappret? :huvet

"Masen"

Bikerboyz medlem
Gick med
11 Sep 2004
Hoj
R1
Jag har ingen egen erfarenhet av dom två hojarna men jag tror knappast att begränsningen sitter i materialet. välj den hojen som du tycker är snyggast och som du sitter bäst på. Pris och skick samt historik tycker jag är mer avgörande än några hästkrafter mer eller mindre.

Vad jag däremot vet är att bägge dom hojarna gör riktigt bra tider både på bana och Bulten med rätt förare.

Lycka till :tummenupp

Kon1

Ny medlem
Gick med
27 May 2009
Hoj
Märker ju att svaren är alla relativt lika :) ni har ju rätt i det avseendet att det fortfarande är 150 eller 164hk på någonting som väger 180kg, det lär röra på sig oavsett! Tack

Dr.Bike

Guest
Jag har ingen egen erfarenhet av dom två hojarna men jag tror knappast att begränsningen sitter i materialet. välj den hojen som du tycker är snyggast och som du sitter bäst på. Pris och skick samt historik tycker jag är mer avgörande än några hästkrafter mer eller mindre.

Vad jag däremot vet är att bägge dom hojarna gör riktigt bra tider både på bana och Bulten med rätt förare.

Lycka till :tummenupp

Kunde inte sagt det bättre själv! :) :tummenupp

Kon1

Ny medlem
Gick med
27 May 2009
Hoj
Finns en blå/vit gixxer -03:a till salu i mycket gott skick i södra sthlm.

Jo har sett den. Dock 3000mil och med ett Bikerboys klistermärke på svingen, blir lite nervös över hur dom 3000milen är körda då..

"Masen"

Bikerboyz medlem
Gick med
11 Sep 2004
Hoj
R1
Den nuvarande ägaren har skött om den väl det vet jag. Hur den är körd innan vet jag ej men ring honom och åk och titta på den.
Tror inte du blir besviken.

Min 06:a har jag kört snart 3000 mil med så miltalen är inget konstigt.

miomit

Azzazzin
Gick med
26 Sep 2008
Hoj
KTM SDR -18, Yamaha 750 seca -82 Scrambler
Ska du bra köra gata spelar det ingen som helst roll.. prova bägge och köp den som faller dig bäst i smaken.
Ska du köra bana köp K3.an!!!

Kon1

Ny medlem
Gick med
27 May 2009
Hoj
Problemet e ju att det inte direkt är väder för provkörning just nu. Varför tycker du att K3´an är mer lämpad för bana?

miomit

Azzazzin
Gick med
26 Sep 2008
Hoj
KTM SDR -18, Yamaha 750 seca -82 Scrambler
Mer pulver och bättre chassie och bättre driftsäkerhet, men som sagt det spelar bara roll om du jagar fintider på bana.. hade en R1 -99 förra säsongen och var supernöjd med den.. tyvärr blev den stulen (en annan historia) och när jag skulle köpa ny stod det just mellan en R1-03 och K3.an.. Bägge kostade exakt lika mycket men R1.an var mycket finare kosmetiskt men K3.an hade rullat betydligt mindre.. Efter mycket om och men och 10.000 tips senare om för och nackdelar med bägge hojarna från en j-vla massa olika (partiska & opartiska) folk så ser du själv vad mitt val blev. Köpte den sent i höstas så har inte hunnit rulla den värst många mil, men än så länge är det bara tummen upp!
K3.an är en "råare" hoj än R1.an i köregenskaper
Nu har jag halvsystem och PCIII så det är lite mer mos än orginal men dom 14 extra hk bör absolut vara märkbara.
För min del hade det egentligen också kvittat vilken jag tog, tycker personligen R1.an är snyggare men ville testa nått nytt och jag ångrar inte mig en sek..

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln