R1 05 orginalburkar på akrapovic helsystem??

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Med tanke på de strängare ljudkraven kan de vara br med en backup känner jag.

Är det någon som vet om orginalburkarna passar på ett akra titan helsystem? Akra har ju ett y-rör (katersättare/mellanrör) som orginal passar på men de ser kanske inte likadant ut som det mellanrör som kommer med helsystemet.

Om inte, krävs det mycket modd för att få ihop det? Skulle vara bra att veta innan man köper begagnade orginaldämpare.

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
till min 07a köpte jag en GPR kattersättare från boove som moddades lite för att passa på mitt devilgrenrör.

Borde väl gå att göra något likande på en 05a. Men jag tror det är svårt att hitta något som passar rakt av.
Inte alls samma anslutningar och böjar på helsystemet och orginal

edit: ett billigare och bättre alternativ om man har ett helt y rör på helsystemet borde va att kapa lite på rören till originalljuddämparna. Kan du eller har någon som svetsar borde det väl inte va så svårt att bygga något vettigt.

Mitt var lite krokigt hojen ville gräva upp en kubikmeter gräsmatta med mitt avgassystem

Last edited:

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
till min 07a köpte jag en GPR kattersättare från boove som moddades lite för att passa på mitt devilgrenrör.

Borde väl gå att göra något likande på en 05a. Men jag tror det är svårt att hitta något som passar rakt av.
Inte alls samma anslutningar och böjar på helsystemet och orginal

edit: ett billigare och bättre alternativ om man har ett helt y rör på helsystemet borde va att kapa lite på rören till originalljuddämparna. Kan du eller har någon som svetsar borde det väl inte va så svårt att bygga något vettigt.

Mitt var lite krokigt hojen ville gräva upp en kubikmeter gräsmatta med mitt avgassystem

Ok tackar. Det får nog bli att såga och svetsa lite i orginalburkarnas rör då.

För man vågar väl inte chansa på db-killers ?

Lawson

Medlem
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Yamaha R1

Jag kör med acra slipon och cat ersättare original ljuddämparna passar direkt på funkar fint på min R1

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Jag kör med acra slipon och cat ersättare original ljuddämparna passar direkt på funkar fint på min R1

Jo men då har du inte akra grenrör va?

Det verkar som mellanröret för akra grenrör och orginal grenrör skiljer sig åt, i båda ändar så att säga.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08

Jag kör med Akra helsystem på min ZX10R. Med insatser i låter den nästan ingenting! (Edit: Så lite att den klarar ljudkraven under ERF på torpet)

Så handla insatser först, ring Allright och beställ. Tog 2 månader att få fram mina.

/ Jens

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Jag klarade mig vid ljudmätning på Anderstorp, trots grovt helsystem och öppen burk. Med en DB killer från Mekonomen, så var inte orolig alls, det funkar att pula i något lämpligt och åka.

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Jag kör med Akra helsystem på min ZX10R. Med insatser i låter den nästan ingenting! (Edit: Så lite att den klarar ljudkraven under ERF på torpet)

Så handla insatser först, ring Allright och beställ. Tog 2 månader att få fram mina.

/ Jens

Hmm så det säger du :gnissla

Är det akras db-killer då? Har inte hittat någon sådan till mitt sytem, det är inte förberett för db-killer så att säga men det är ju bara att börra ett litet hål i utblåset iofs.

Jag klarade mig vid ljudmätning på Anderstorp, trots grovt helsystem och öppen burk. Med en DB killer från Mekonomen, så var inte orolig alls, det funkar att pula i något lämpligt och åka.

Ok tackar.

Last edited:

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Hmm så det säger du :gnissla

Är det akras db-killer då? Har inte hittat någon sådan till mitt sytem, det är inte förberett för db-killer så att säga men det är ju bara att börra ett litet hål i utblåset iofs.

Ok tackar.

Mina titanracehelsystemsburkar är inte heller förberedda för DB-killers, sitter bara i gatvarianten. Hexagonala har jag. Jag köpte dom till gatvarianten och dom passar perfekt, men jag fick borra hål i kålfibern.

/ Jens

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...