R1 06 Säkring för blinkers ?

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
Vuxen = Bil
Någon ?

Jag skall montera 10 st dioder / sida till bakre blinkers
varje diod tar 1,2W
I mina miniblinkers som satt bak hade jag 23W / st. Dioderna är anpassade för 12V, köpte dessa:

Produktnamn Gula dioder - 5 stk. - utvändig montering - fast ljus - 3 mm - 12 volt
100% vattentäta!
Spridning = 60*
Effekt = 1000 mCD
Detta är diffusa dioder, Levereras komplet med 1,0 M ledning klar till montering.

Kommer jag behöva motsånd eller byta säkring, kommer det säga puff eller är det bara montera och allt fungerar ?

Om det blinkar för fort kan man använda originalblinkers som motstånd och låta de ligga

.. ingen ???

Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
De flesta blinkrelän är lastkänsliga, dvs man kan inte ända på lampeffekten allt för mycket utan att det antingen blinkar för snabbt eller för långsamt.
Vad du har för typ kan jag inte säga men prova att parallellkoppla 10st lysdioder och se hur det beter sej.

Och om det inte funkar så får du antingen byta till ett relä som inte är lastkänsligt eller:
Original lampa drar ca1,9A, parallellkopplar du 10st lysdioder drar de 1A.

Du måste därför "dra ur" ytterligare 0.9A per krets för att blinkrelät ska se samma last, det gör du genom att parallellkoppla ett motstånd som motsvarar den saknade lasten som då är: 12/0,9=13.3ohm.

Tyvärr måste det vara ett kraftigt motstånd då det ska klara effekten 12*0,9=10,8W, det kan du ju iofs lösa med en glödlampa som du själv föreslog. (Obs, tänk på att lysdioder är polaritetsberoende och lampor blir varma, så du inte eldas upp kutsen:) )

Last edited:

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
Vuxen = Bil
(Obs, tänk på att lysdioder är polaritetsberoende och lampor blir varma, så du inte eldas upp kutsen:) )

Tack för svaret! Men vad menar du med polaritetsberoende ?
Tur att det endast är blinkers så det inte blir för varmt.. får helt enkelt hålla mig till raka vägar :)

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Polaritetsberoende = du måste koppla + resp. - till rätt ände av lysdioderna annars lyser de ej. (Till skillnad mot exempelvis glödlampor som är polaritetsoberoende).

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Eldstorm har helt rätt, sen att polaritetsberoende och värme hamnade i samma mening var ett misstag av mej, troligen är en av varje diodkabel röd och då måste den till plus för att dioden ska lysa.

Det andra var att använda en 12v glödlampa, runt 10Watt, som motstånd, det spelar iofs ingen roll om det är ett motstånd (resistor), även de blir varma vid belastning, bara så att du inte tejpar in dem snyggt i kabelhärvan eller nått sånt :D

Sen har du en poäng i att det blinkar, alltså kan du i princip göra avkall på resistoreffekten, dvs: ca 13ohm ska motståndet vara, men kanske bara 5-6watt, du är inte på säkra sidan men det funkar säkert ändå.

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...