R1 -07 dör hela tiden vid stopp! Någon mer som har detta problem?

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Min R1 -07 har en mycket farlig egenskap. Den har ingen tomgång när man kommer till stopp. Jag var ute och körde tidigare och när jag kom till ett stoppljus och drog in kopplingen så dog hojen. Jag startade den igen och var tvungen att hålla lite varv på den för att den inte skulle dö igen. Det är jävligt jobbigt att köra runt med gasberedskap vid varje stopp. När jag kom ner mot en rondell och drog in kopplingen dog hojen igen, vilket jag inte märkte innan jag släppte upp kopplingen igen. Bakhjulet låste sig och hojen började sladda ut. Bara att dra in kopplingen och starta med knappen igen. Det känns inte speciellt säkert att åka runt på det här viset. Bara en tidsfråga innan man lägger den i någon långsam (förhoppningsvis) sväng.

Hojen har tomgång när man startar den, men när man har kört en stund och den har blivit varm så börjar problemen. Jag vågar knappt köra den som det är nu. Man sitter på helspänn hela tiden, och det tar glädjen ur körningen.

Vad jag har läst på R1-forum så har många 07:eek:r och 08:eek:r haft problem med "stalling" som de säger därborta. Är det någon mer på det här forumet som har haft problemet? Hur löste ni det? Jag har läst på R1-forum men inte sett någon riktig lösning än.

Vore bra om vi hade någon Yamaha-mek på forumet som kunde förklara vad felet är.

/Fredrik
 
Last edited:

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
låter som samma problem som jag hade på min 04:a
speciellt när den gått varm


jag vet att dom bytte ut TPS på garanti på 04-05, kanske även 06.
hur det är med 07-08 modellerna vet jag inte, men kanske värt att kolla upp
 

gurkis

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Ort
LULEÅ
Hoj
KTM RC8R-09, CBR1000RR -10
Hade in min på Yamaha -center och dom sa att det var TPS:en (Trottle position Sensor). Min stannade ofta när man skulle starta den kall, och man fick absolut inte hålla gas vid start.
 

mellow

Mupp
Gick med
28 May 2007
Ort
Kumla
Hoj
-01 Honda 929rr
Skruva upp tomgången lite... Sitter nog en tomgångsskruv bakom vänster sidokåpa?
Kan ju vara så enkelt.
Tomgången är ju högre innan motorn blir varm och när den blir varm kanske den blir får låg och hojjen dör.
Hade samma problem på min 929 efter byte till slipon.
 

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Vad jag vet finns det igen tomgångsskruv på dessa hojar, men jag kan ju ha fel...

gurkis: Var din en 07:a? Jag vet att TPS:en ställde till problem på 04-05, men på 07:eek:rna verkar det inte som detta är problemet. Många på R1-forum har bytt TPS:en utan resultat. Fixade det dina problem?
 

Waislo

Medlem
Gick med
29 Sep 2006
Ort
Visby
Hoj
1993 Yamaha XT 600
kärvande tps.. ta ur o spraya i lite teflonspray,, den ska röra sig lätt , antar att de ä samma princip som min gsxr.. hade samma fenomen
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Skruva upp tomgången lite... Sitter nog en tomgångsskruv bakom vänster sidokåpa?
Kan ju vara så enkelt.
Tomgången är ju högre innan motorn blir varm och när den blir varm kanske den blir får låg och hojjen dör.
Hade samma problem på min 929 efter byte till slipon.

Ingen manuellt justerbar tomgång, ride by wire på R1 07.
Finns en mycket liten skruv i mitten av sprutbryggan som man kan lossa på och justera tomgången med men det är minst en timmes jobb, och lär inte lösa TS problem.
 

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Angående TPS:en, nedanstående är från R1-forum. Killen vurpade nästan när bakhjulet började sladda ut efter att han släppte upp kopplingen...

"It is confirmed that the problem with these R1's stalling is definitely not the TPS! I got my bike back on saturday after being at the shop for two weeks, thats right two weeks (due to the TPS's being on distributor back order) . I was assured it was the fix for the stalling issue, so me being all excited and the weather permitting i took her out for a short ride approx 50km! And of course to my surprise it stalled on me coming out of a round about and as i let the clutch out the back tyre locked up and slide out from under me almost causing me to come off. So straight back to the dealer it went. When i went back there he was dumbfounded and had no answers for me... Of course he couldnt ring yamaha to get a response from them being a saturday, so as of 8am this morning im demanding a new bike or my $$$ back! Its the second time this has happened to me and the second time i've nearly come off, This is absolute and to think they have no idea what the hell is going on, I've just had enough of being the nice understanding customer."

Det sjuka är att en stor del av R1 07-08 verkar vara drabbade, och det verkar som om Yamaha inte har någon riktig lösning. Här är en 16 sidor lång tråd från R1-forum där mängder med ägare har detta problem. Vissa har sålt sina hojar när inte Yamaha kunnat hitta orsaken. Helt sanslöst!

http://www.r1-forum.com/forums/showthread.php?t=200203&highlight=stalling
 
Last edited:

überkill

Guest
Hade samma problem med min men jag hörde när jag drog in kopplingen och den dog så jag släppte inte ut den igen utan att ha startat om motorn först. Men för mig hände detta kanske var 4:e gång jag var ute och körde.. Hoppas du reder ut det.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Angående TPS:en, nedanstående är från R1-forum. Killen vurpade nästan när bakhjulet började sladda ut efter att han släppte upp kopplingen...

http://www.r1-forum.com/forums/showthread.php?t=200203&highlight=stalling
Har själv skrivit en del av inläggen i den tråden och Yamaha vet absolut om problemet.

Om killen som skrev "hata yamaha" tråden (eller vad den hette) hade problem med Yamaha så kan jag lova att jag stångade mitt huvud blått i denna fråga.

Lösningen som slutligen framkom var att skruva ut alla fyra synkskruvar 1/4 till 1/2 varv (dock så lite som behövs) så att mer luft kan gå bypass även om spjällen stänger för mycket (vilket de faktiskt nästan gör när hojen stannar).

Fick den här modden gjord förra våren, när Yamaha äntligen kommit fram till "lösningen"(?) och det har funkat sedan dess.

Till TS: Om inte verkstan känner till detta så be dem ringa tekniska supporten, de ska känna till det, vad jag vet har det har dock inte utfärdats någon service bulletin på "felet" så det betecknas i så fall inte som helt officiellt(?)

Edit: Manual för att justera bort tjuvstopp på R1 -07 -08
OBS! I motsats till vad endel rekomenderar ska synkskruvarna INTE skruvas in först!
Ut 1/4 till 1/2 varv motsols från var de var från början.
http://www.r1-forum.com/forums/attachment.php?attachmentid=384427&d=1249329467
 
Last edited:

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Har själv skrivit en del av inläggen i den tråden och Yamaha vet absolut om problemet.

Om killen som skrev "hata yamaha" tråden (eller vad den hette) hade problem med Yamaha så kan jag lova att jag stångade mitt huvud blått i denna fråga.

Lösningen som slutligen framkom var att skruva ut alla fyra synkskruvar 1 till 1 3/4 varv (dock så lite som behövs) så att mer luft kan gå bypass även om spjällen stänger för mycket (vilket de faktiskt nästan gör när hojen stannar).

Fick den här modden gjord förra våren, när Yamaha äntligen kommit fram till "lösningen"(?) och det har funkat sedan dess.

Till TS: Om inte verkstan känner till detta så be dem ringa tekniska supporten, de ska känna till det, vad jag vet har det har dock inte utfärdats någon service bulletin på "felet" så det betecknas i så fall inte som helt officiellt(?)
Kul att du svarade! Jag undrade just hur jag skulle få tag i dig (visste inte att du hade samma namn här).

Så den där lösningen med synkskruvarna fungerar verkligen? Har din hoj dött någon gång sedan du gjorde detta? Går hojen annorlunda på något annat sätt när man skruvat på dessa skruvar? Finns det risk för att den går för magert? Många frågor, men lyckas jag inte fixa detta så kommer jag att byta in hojen...
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Kul att du svarade! Jag undrade just hur jag skulle få tag i dig (visste inte att du hade samma namn här).

Så den där lösningen med synkskruvarna fungerar verkligen? Har din hoj dött någon gång sedan du gjorde detta? Går hojen annorlunda på något annat sätt när man skruvat på dessa skruvar? Finns det risk för att den går för magert? Många frågor, men lyckas jag inte fixa detta så kommer jag att byta in hojen...
Jupp, världen är ganska liten ibland ;-)

Till att börja med: Jag skrev fel i första inlägget, skruvarna skall ut 1/4 varv inte 1 till 1 3/4...

Yamaha drog ut dem ett kvarts varv men motorn kunde stanna i alla fall, fast inte så ofta som innan, då öppnade jag ytterligare ett kvarts varv och synkroniserade samtidigt spjällhusen (med synkskruvarna).

Efter det har motorn stannat ca tre gånger under drygt 2000 körda mil, vilket får anses som helt acceptabelt med tanke på hur äckligt det kan kan bli när det händer ofta, ja du vet ju.

Jag ställde frågan om det kunde bli problem med snålgång, för man lurar ju faktiskt TPSen lite men det sa Yamaha att det inte var något problem.

Efter att skruvarna justerats så körde jag drygt 1000mil men tyckte motorn drog illa från botten och kunde ibland gå sämre och ibland uppenbart bättre(?)
Så efter en Tysklandsresa tyckte jag det fick vara nog och satte ut annons på den.

Ingen ville ha hojen så jag rensade ur hela avgasvägarna, bytte filter, blockade AIS-systemet, tog bort Lambdasensorn och plockade på Powercommander plus bänkjustering.

Förut hatade jag hojen, nu älskar jag den ;-)

Att justera ut synkskruvarna är absolut en fungerande "lösning" på stopproblemet, vrider man ut skruvarna för mycket så kan tomgången bli något hög vid enstaka tillfällen, det blir alltså lite experimenterande för att få till det bra.

En "Bonnlösning" enligt mej men tyvärr den enda kända hittills.
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
låter som samma problem som jag hade på min 04:a
speciellt när den gått varm


jag vet att dom bytte ut TPS på garanti på 04-05, kanske även 06.
hur det är med 07-08 modellerna vet jag inte, men kanske värt att kolla upp

-06 omfattades inte av denna garantiåtgärd, endast 04-05. Men på trådskaparens beskrivning så låter det definitivt som fel på TPS:en.
 

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Jupp, världen är ganska liten ibland ;-)

Till att börja med: Jag skrev fel i första inlägget, skruvarna skall ut 1/4 varv inte 1 till 1 3/4...

Yamaha drog ut dem ett kvarts varv men motorn kunde stanna i alla fall, fast inte så ofta som innan, då öppnade jag ytterligare ett kvarts varv och synkroniserade samtidigt spjällhusen (med synkskruvarna).

Efter det har motorn stannat ca tre gånger under drygt 2000 körda mil, vilket får anses som helt acceptabelt med tanke på hur äckligt det kan kan bli när det händer ofta, ja du vet ju.

Jag ställde frågan om det kunde bli problem med snålgång, för man lurar ju faktiskt TPSen lite men det sa Yamaha att det inte var något problem.

Efter att skruvarna justerats så körde jag drygt 1000mil men tyckte motorn drog illa från botten och kunde ibland gå sämre och ibland uppenbart bättre(?)
Så efter en Tysklandsresa tyckte jag det fick vara nog och satte ut annons på den.

Ingen ville ha hojen så jag rensade ur hela avgasvägarna, bytte filter, blockade AIS-systemet, tog bort Lambdasensorn och plockade på Powercommander plus bänkjustering.

Förut hatade jag hojen, nu älskar jag den ;-)

Att justera ut synkskruvarna är absolut en fungerande "lösning" på stopproblemet, vrider man ut skruvarna för mycket så kan tomgången bli något hög vid enstaka tillfällen, det blir alltså lite experimenterande för att få till det bra.

En "Bonnlösning" enligt mej men tyvärr den enda kända hittills.
Tackar för svaret. Det börjar kännas lite bättre nu. :Bugar

När jag precis hade köpt hojen så gick den inte på tomgång alls, inte ens vid kallstart. Den gick några sekunder, sedan dog den. Killen som jag köpte hojen av jobbar på en Yamaha-verkstad och han åtog sig att kika på detta. De gjorde en trottelsynkronisering och efter detta så håller hojen tomgång perfekt vid kallstart, men inte när den är varm.

Eftersom de redan varit på och pillat på trottlarna och det gjorde en stor skillnad så ligger det ju nära till hands att resten också går att justera bort genom att skriva på dessa skruvar (som du säger).

Helst hade jag velat slippa att lämna in hojen igen. Eftersom jag saknar stämpel för första service så vet jag inte om de vill ta detta på garantin. Är det svårt att göra själv, eller kan man bara testa och skruva 1/4 varv på varje skruv och se om det fungerar?

Förresten, i tråden på R1-forum stod det något om fyra skruvar plus en "master scew" som var vitmarkerad. Behöver man röra den skruven?
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Tackar för svaret. Det börjar kännas lite bättre nu. :Bugar

Helst hade jag velat slippa att lämna in hojen igen. Eftersom jag saknar stämpel för första service så vet jag inte om de vill ta detta på garantin. Är det svårt att göra själv, eller kan man bara testa och skruva 1/4 varv på varje skruv och se om det fungerar?

Förresten, i tråden på R1-forum stod det något om fyra skruvar plus en "master scew" som var vitmarkerad. Behöver man röra den skruven?
Ja, det gäller alla fyra skruvar, en på varje spjällhus.
"Masterskruven" är en eller ett par av de fyra synkskruvarna, innebörden av den/de kommer du därför inte att drabbas av, det gäller bara vid synkronisering.

Det är lite pilligt att komma åt några av synkskruvarna men det är också det enda, klarar du av att få bort tanken så klarar du även skruva ut synkskruvarna :tummenupp

Lycka till
 

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Tackar!

Ursäkta att jag är tjatig, men en fråga till bara. Jag är inte så jättehemma på detta så ha tålamod. :) Kan det vara lönt att skaffa en PCIII och justera A/F i bänk efter att man har gjort dessa synkskruvsjusteringar? Jag har ju inga planer på att modda hojen på annat sätt, men det känns som det kunde vara en bra idé, i och med att din gick bättre efter justering i bänk. Eller vad tror du?
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Tackar!

Ursäkta att jag är tjatig, men en fråga till bara. Jag är inte så jättehemma på detta så ha tålamod. :) Kan det vara lönt att skaffa en PCIII och justera A/F i bänk efter att man har gjort dessa synkskruvsjusteringar? Jag har ju inga planer på att modda hojen på annat sätt, men det känns som det kunde vara en bra idé, i och med att din gick bättre efter justering i bänk. Eller vad tror du?
Ingen fara Fred00 :)

Jag hade lovat mej själv att inte montera PCIII, dels för att jag fått indikationer från USA att det inte gjorde någon skillnad och dels för att jag är säker på att det är något i hojens mjukvara som orsakar problemet och det kan PCIII inte lösa.

Jag var orolig för att A/F skulle påverkats för negativt efter justeringen men jag körde 1000 mil utan att ändra något mer och tändstiften var okej så det i sej ledde inte till PCIII.

Däremot fanns det kvar saker som jag länkar till samma orsak som stoppen och det är Lambda-regleringen samt hur ECUn adapterar sej efter den.

Ibland när jag körde iväg kunde motorn kännas responsiv och "allert" på gasen, sen kunde den plötsligt kännas trög i responsen.

Jag upptäckte att det räckte att (under körning) dra in kopplingen, vrida från tändningen några sekunder, vrida på igen och starta upp... Sedan kunde den gå bra igen (?!)

Det känndes angeläget att få koppla bort lambdaregleringen och enda bra sättet att lyckas med det är att montera något system, typ PCIII.

Det kan finnas lite ljus i tunneln för det är några i USA som äntligen lyckats kunna ändra mjukvarukoden i ECUn till -09an, dock är det inte så lätt som på tidigare modeller, efter -07 är tre processorer som utgör "ride by wire" systemet, bränsle och tändning..

Upplever du inga andra problem än att hojen vill stanna ibland när du kommer mot stopp så finns det ingen anledning att göra något mer än synkskruvsgrejen.

Du kommer säkert märka skillnad om du monterar och får injusterat en PCIII fast då ska du ju nästan göra de "typiska" modifieringarna i övrigt för att det ska vara värt det.

Monterar du PCII så se till att Lambdasensorn verkligen blir frånkopplad, den för inte så mycket bra med sej....
 
Last edited:

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Jag tackar ödmjukast för all info. Verkligen skönt att stöta på folk som "gått igenom" samma sak. Internet är underbart. :yoparty

Jag ska testa att justera skruvarna så får vi se vad som händer!
 

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Update: Justeringen är gjord (precis inkommen från garaget). Alla skruvar är utskruvade ett halvt varv. Tyvärr börjar det bli mörkt och det regnar som tusan så jag får vänta tills i morgon innan jag ger mig ut och testar. Vi startade i alla fall upp hojen i garaget och den gick fortfarande perfekt vid kallstart. Hoppas, hoppas...

Återkommer med update efter en testtur efter jobbet i morgon!
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top