Min R1 -07 har en mycket farlig egenskap. Den har ingen tomgång när man kommer till stopp. Jag var ute och körde tidigare och när jag kom till ett stoppljus och drog in kopplingen så dog hojen. Jag startade den igen och var tvungen att hålla lite varv på den för att den inte skulle dö igen. Det är jävligt jobbigt att köra runt med gasberedskap vid varje stopp. När jag kom ner mot en rondell och drog in kopplingen dog hojen igen, vilket jag inte märkte innan jag släppte upp kopplingen igen. Bakhjulet låste sig och hojen började sladda ut. Bara att dra in kopplingen och starta med knappen igen. Det känns inte speciellt säkert att åka runt på det här viset. Bara en tidsfråga innan man lägger den i någon långsam (förhoppningsvis) sväng.
Hojen har tomgång när man startar den, men när man har kört en stund och den har blivit varm så börjar problemen. Jag vågar knappt köra den som det är nu. Man sitter på helspänn hela tiden, och det tar glädjen ur körningen.
Vad jag har läst på R1-forum så har många 07r och 08r haft problem med "stalling" som de säger därborta. Är det någon mer på det här forumet som har haft problemet? Hur löste ni det? Jag har läst på R1-forum men inte sett någon riktig lösning än.
Vore bra om vi hade någon Yamaha-mek på forumet som kunde förklara vad felet är.
/Fredrik
Hojen har tomgång när man startar den, men när man har kört en stund och den har blivit varm så börjar problemen. Jag vågar knappt köra den som det är nu. Man sitter på helspänn hela tiden, och det tar glädjen ur körningen.
Vad jag har läst på R1-forum så har många 07r och 08r haft problem med "stalling" som de säger därborta. Är det någon mer på det här forumet som har haft problemet? Hur löste ni det? Jag har läst på R1-forum men inte sett någon riktig lösning än.
Vore bra om vi hade någon Yamaha-mek på forumet som kunde förklara vad felet är.
/Fredrik
Last edited: