R1 07, kablarna smälter vid stödet.

swepers

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2009
Ort
Hemma
Hoj
07, Yamaha YZF R1
Hej,

Jag köpte just en R1 07 för några dagar sen.
Den var just 1000 mila servad innan jag köpte den.

När jag kör den tyckte jag att den blir rätt varm (jämfört med min förra R1 99)
När jag ställde upp den på släpet för transport så såg jag nåt konstigt svart vid stödet. Vid närmare forskning så visade sig att dom 2 kablarna (en går till stödet, den andra in under motor nånstans) som går ner där mellan motorn å röret till vattenpumpen hade börjat smälta :(

Jag har provat att byta glycol/vatten i kylaren, men ingen skillnad.
Vatten tempen går inte över 107grader för då slår fläkten till och kyler av som det ska.

Det sitter ett akrapovic slipon, men det borde ju inte påverka.

Är det nån som har råkat ut för samma eller tips på vad det kan vara?

mvh
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Nej det var något nytt faktiskt.
Kablarna, som är till stödkontakt, EXUP motor och ev oljenivågivaren, borde klara värmen från kylvattenröret, har de legat direkt emot röret?

Du kanske får se till att de hamnar en bit ifrån, tror inte mina kablar ligger mot röret men har inte tänkt på det.

Är du säker på att det är röret som smält dem, så det inte beror på kortslutning?
 

swepers

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2009
Ort
Hemma
Hoj
07, Yamaha YZF R1
Njae, dom ligger inte dikt emot röret, men visst skulle dom nog kunna komma åt röret då å då. Men dom borde ändå som du säger klara av värmen. EUXP motor, är det den som sitter lite bakom stödet, för isf har nån nog varit på den för hela den kablelstammen är inlindad i eltejp.

Kan ju oxå vara som du säger att det är nån kortis nånstans som gör att dom där kablarna blir varama. Men jag verkar inte ha något elfel i övrigt (inga indikationer på det iaf.)
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Njae, dom ligger inte dikt emot röret, men visst skulle dom nog kunna komma åt röret då å då. Men dom borde ändå som du säger klara av värmen. EUXP motor, är det den som sitter lite bakom stödet, för isf har nån nog varit på den för hela den kablelstammen är inlindad i eltejp.

Kan ju oxå vara som du säger att det är nån kortis nånstans som gör att dom där kablarna blir varama. Men jag verkar inte ha något elfel i övrigt (inga indikationer på det iaf.)
Ja just det, det är en svart plastlåda mellan ramen och svingen, det går ut två vajrar som går ner till grenröret mitt under motorn (förutsatt att det inte är borttaget, fast då måste man klicka i en plugg i kontaktstycket som simulerar motorns rörelser, annars får du felkod på det, s,k "servoeliminator").

Nej du har rätt, kortslutningar skulle genast resultera i felkoder och "Check Engine" lampa tänd.

Jäkla mysko, jag har haft bort kåpan och kabelstammen ett antal gånger utan att tänka på det fast det har aldrig resulterat i några smälta kablar(?)
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Dom enda kablarna som brukar ha tendens att gå varmt å smälta är generatorkablarna

brukar vara 3 st gula i ett kontaktstycke

Mycke olja å skit i kontaktstycke kan ge dålig kontakt och liknande fenomen
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top