R1 -98 Problem med startmotorn????

Melvin Mögkotte

Bling Bling Rider #3
Gick med
6 Apr 2004
Ort
Malmö
Hoj
R1
Har precis köpt en R1-98 och den startar lite som den vill, eller snare inte. Har mätt batteriet och det visar 12V som det ska, men när man försöker starta hojen låter det som om startmotorn går "trögt" och ibland går den inte runt alls.. Kan batteriet vara dåligt ändå eller har kanske startmotorn "satt" sig som jag upplevt på bil tidigare!? Har hört att man kan få olja i startmotorn om packningen läcker!? Någon som upplevt det?!?!? Är inte speciellt hemma på MC-mek så lite tips hade uppskattats innan jag ger mig på den...

Tack för hjälpen! :Bugar
//Melvin
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
Jag tycker nog att du ska prova med tex ett bilbatteri först, det kan nämligen vara så att batteriet inte pallar belastningen längre.
Kolla det först innan du börjar riva isär hojen.
 

Melvin Mögkotte

Bling Bling Rider #3
Gick med
6 Apr 2004
Ort
Malmö
Hoj
R1
Poacher skrev:
Jag tycker nog att du ska prova med tex ett bilbatteri först, det kan nämligen vara så att batteriet inte pallar belastningen längre.
Kolla det först innan du börjar riva isär hojen.


Tack! Ska prova det! Hade ju varit det absolut bästa att bara köpa ett nytt batteri! Min typ av mek! :tummenupp
 

Jay-Jay

Poser MC
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Växjö
Hoj
ktm
Har du mätt batteriet under belastning? Mäter du det obelastat visar det 12v trots att det är dålig kräm i det.
 

Melvin Mögkotte

Bling Bling Rider #3
Gick med
6 Apr 2004
Ort
Malmö
Hoj
R1
Jay-Jay skrev:
Har du mätt batteriet under belastning? Mäter du det obelastat visar det 12v trots att det är dålig kräm i det.

Har inte mätt det under belastning! Får väl göra det! Efter lite eftertanke ter det sig ganska självklart att det är det som är det intressanta!! :kocko Misstänker dock att det är så att det är kass...Säljaren mumlade ngt om det... Den har gått som race hoj... Ändrar dom ngt i cdi-boxen då, vad det nu är?
 

Carcass

Smurfjäveln
Gick med
14 May 2003
Ort
V-ås
Hoj
Kawa KX250F -04
du kan ju ha 12v när du mäter den,men det menar inte att den e fräsch.om en eller fler celler har blivit dåliga eller att det är kortis,så får du ingen kräm när du belastar den=försöker starta hojjen.prova o byt batteri.
 

alexholm

Ny medlem
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Umeå
Hoj
Gsxr 1100
Carcass skrev:
du kan ju ha 12v när du mäter den,men det menar inte att den e fräsch.om en eller fler celler har blivit dåliga eller att det är kortis,så får du ingen kräm när du belastar den=försöker starta hojjen.prova o byt batteri.


Har du 12 volt är väl batteriet att betrakta som förbrukat. Iallafall om vi pratar om bilbatterier. Dock är batterierna konstruktionsmässigt lika med 6st celler om ca 2 volt vardera. Minnet sviker mig nu, men det finns en tabell för att visa ditt batteris kondition. Tror det är va 13 volt när det är 100%. 12.5 volt är det 50% och 12 volt ca 0%. Detta skall givetvis mätas när batteriet blivit ordentligt laddat samt stått ett par timmar.

Mvh Alexander Holmberg
 

alexholm

Ny medlem
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Umeå
Hoj
Gsxr 1100
Om startmotorn drar runt "lite som den vill" skulle jag föresten sätta en femma på att kolen i startmotorn är nernötta. Då kan det bli ganska chansartat om den får kontakt eller inte, beroende på i vilket läge rotorn stannat. Om den är helt död, prova gärna att knacka på solenoiden för att se om den kanske inte är riktigt kry.

Mvh Alex Holmberg
 

Viru

Which one of you faggots is gay?
Gick med
15 May 2003
Ort
i dimman
Hoj
DB11
alexholm skrev:
Har du 12 volt är väl batteriet att betrakta som förbrukat. Iallafall om vi pratar om bilbatterier. Dock är batterierna konstruktionsmässigt lika med 6st celler om ca 2 volt vardera. Minnet sviker mig nu, men det finns en tabell för att visa ditt batteris kondition. Tror det är va 13 volt när det är 100%. 12.5 volt är det 50% och 12 volt ca 0%. Detta skall givetvis mätas när batteriet blivit ordentligt laddat samt stått ett par timmar.

Mvh Alexander Holmberg

brukar vara 12,5 till 12,8v när du mäter ett fräscht batteri,sen har du ju typ 13,5 till 13,8 när man har grejerna igång o får laddning.men ett batteri kan visa bra volt fast den är helt slut,så med andra ord ska man belastningtesta batteriet.hur menar du med att ett batteri som har 12v är förbrukat?tar du ett helt nytt batteri och drar ur den helt så har du ju under 12v garanterat och den går ju o ladda upp o kör med igen.
 

Melvin Mögkotte

Bling Bling Rider #3
Gick med
6 Apr 2004
Ort
Malmö
Hoj
R1
Tack för alla svar! Har plockat ur batteriet och ska ladda det som första åtgärd! Annars får det bli ett nytt helt enkelt. Inte aktuellt att fastna någon stans pga dålig batteri!! Ska kolla kolen oxå, men hojen har "bara" rullat 1750 mil, så den borde väl inte vara slut?!? Kanske förra ägaren gillade att starta och stänga av hojen hela tiden?? Återstår och se....

//Melvin :tummenupp
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top