R1 -99 Laddar inte

patte01

Ny medlem
Gick med
6 May 2009
Hoj
Yamaha R1 - 99, Ducati Monster Dark -98
Byggde om bakdelen på min R1 99 igår och satte dit en undertail från Hotbodies. Problemet är att nu laddar den inte när jag kör. Plockade bort hela den svarta gamla undertailen (original) för att kunna kapa snyggare.

Det borde väl vara generatorn som inte är riktigt inkopplad? Laddar jag batteriet och kör funkar det bra 5-6km, sen så börjar hastighetsmätaren dö.

Några idéer på vad som är fel? Är det generatorn (kablarna från)? Isåfall vilka kablar är det från generatorn ?

SvenneC

Medlem
Gick med
17 Jun 2005
Hoj
Inte så många som jag skulle vilja ha...
Börja med att kolla anslutningarna till och från likriktaren (kleta dit lite polfett i kontakterna).
Till likriktaren från generatorn går det tre vita kablar, i ett svart hölje, som sitter ihop i en enda kontakt. Det svarta höljet med kablarna kommer ut från ovansidan av geneatorn på motorns vänstra sida. Följ dom så hittar du snart likriktaren.

Hur kopplingarna ser ut efter likriktaren på en R1-99 är jag dock mindre säker på, det bör finnas åtminstone en plus och en minuskabel (Troligen en svart och en röd alltså...) Gör i alla fall samma sak med den kontakten - Dra isär och sätt ihop med en liten gnutta polfett.

Haynes verkstadshandbok över R1 98-03 är annars ganska utförlig i beskrivningen över hur du går tillväga för att mäta upp alla komponenterna separat. Allt du behöver förutom boken är i så fall en multimeter och lite tålamod. :tummenupp

Edit===> Kolla alla säkringar också, men det är i och för sig mer troligt att det bara är en kontakt som inte sitter som den skall.

Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...