R1 eller R6?

elvedin

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Hoj
r1 2003
Hej har precis fått mitt körkort och har övningskört med en ninja 900r tänkte fråga er jag vet att en r1 är piggare osv men vad ska man satsa på r1 eller r6. r6a är ju billigare både i försäkring och frift vad säger ni r1 eller r6 eller har någon en annan modell man ska satsa på.. street fghter kankse

Zeif

Medlem
Gick med
11 Jun 2014
Hoj
Yamaha YZF R6-12
Hej har precis fått mitt körkort och har övningskört med en ninja 900r tänkte fråga er jag vet att en r1 är piggare osv men vad ska man satsa på r1 eller r6. r6a är ju billigare både i försäkring och frift vad säger ni r1 eller r6 eller har någon en annan modell man ska satsa på.. street fghter kankse
Är ju ruggigt nöjd med min R6a, så naturligt viss förespråkar ju jag den grymt lätt manövrerad och pigg hoj!

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Båda hojarna är mer än vad du kommer kunna nå gränsen av på flera år. Köp den du går igång mest på, och kör bana med den. :D

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
R 6 är en högvarvig hoj med dåligt botten drag. Den är dock en klockren banhoj men landsväg är lite mer tveksamt.
1000 cc hojarna har ett helt annat botten drag.

Det finns många trevliga streethojar t.ex Triumph Street Triple R 675 eller den kraftfulla Speed Triple 1050, båda med sporthojschassie och bromsar. Båda är trecylindriga vilket medför utmärkt botten drag. Dom är även lättare att försäkra än rr hojarna. Kawasaki har en z1000 2010 - som är brutal. Suzuki GSX 1000 är en helt ny modell. Yamaha har FZ 1 och FZ 8.

Last edited:

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
R1:an är alldeles för mycket för en nybörjare. R6:an är även den rätt vild men lite snällare. Jag hade köpt nånting lugnare som första hoj. Om du nu gillar r1 och r6:eek:rnas utseende, varför inte köpa en FZR600 och bygga om med r6 kåpor?

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Varken R6 eller R1 är nån bra nybörjarhoj, till det är de alldeles för hetsiga och har för extrema egenskaper - både motor- och chassimässigt. Om det absolut inte går att snacka dig bort från en sporthoj, så börja med en R6 99-02.
Varför då? Jo, de går att hitta riktigt billigt och det finns massor av delar på mc-skrotarna = onödigt med helförs. Och för att va sporthoj har de hyfsat bekväm körställning.
R1 framstår annars som den bättre hojen av de två vid en direkt jämförelse, men har större aptit på både däck och växellådsdrev.

Men som sagt; Det är hetsiga saker och kräver att du tänker två gånger innan du gör. Särskilt som nybörjare. Som andra redan sagt - börja med en street-hoj. Eller varför inte offroad? :)

Chaosborn

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2013
Hoj
-79 Honda cb 125 twin, 81-Kawasaki z 750, 01- Honda X 11
Jag tycker du skulle satsa på en cykel som är billigare i inköp och snuskigt billig i försäkring, En legend och klassiker, Yamaha FZR 1000. 145 hk, ingen bakhjulscykel utan ligger mer stabilt i backen, i flera tester så kör den dessutom 402 meter på bättre tid än r1:an :arsele

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Om zx9r inte är stryp så är den inte direkt slö...

Ex.. Min polare har en R1 2001 och jag en GSX-R 1000 2006, på pappret massa skillnad. Men raktfram i verkligheten, inte alls så stor.. Ja gixxern har massa mera vrid men på topp (han väger mindre) så får det gå fort innan Suzukin drar ifrån. Och en ZX9R är inte slö.

Frågan du bör fråga dig själv är användnings området? Köra bana? 600. Köra gata med skjuts 1000 ->, hade jag fått och haft pengar till hade jag haft en Tuono/k1300S och en ban 600. Kolla på annat med, en gammal R1 som vissa begär 40 000:dummer pfff

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Jag tycker du skulle satsa på en cykel som är billigare i inköp och snuskigt billig i försäkring, En legend och klassiker, Yamaha FZR 1000. 145 hk, ingen bakhjulscykel utan ligger mer stabilt i backen, i flera tester så kör den dessutom 402 meter på bättre tid än r1:an :arsele

Det är kul att svänga med hoj med. Annars finns ju V-Max..

Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha