R1 eller vad?

frankson

Mr Frank
Gick med
5 Aug 2005
Hoj
zx10r -06
Jag är i hojköpartakterna och har tidigare kört en hornet-600cc. Den var kul i 3 veckor sedan ville man ha ngt busigare... :va Så nu till frågan:

Jag vill ha en kåpcykel som man kan busa med ...men samtidigt vill jag kunna åka lite längre utan att dö av körställningen.

Vad tror ni skulle vara ett bra köp...en sporthoj eller en rejält pulvrig sporttourer.. men som sagt....jag vet inte riktigt.

Hurdan är R1:an att köra längre sträckor med? Eller finns det andra vassa alternativ?

Kluven... :huvet

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
R1:an funkar att köra längre med, om inte annat så vänjer man sig. Ut och pröva hojar, det är lite svårt att berätta för dig vad du kommer tycka om dom olika.

frankson

Mr Frank
Gick med
5 Aug 2005
Hoj
zx10r -06
HanneZ skrev:
R1:an funkar att köra längre med, om inte annat så vänjer man sig. Ut och pröva hojar, det är lite svårt att berätta för dig vad du kommer tycka om dom olika.

har även en :tuttar som kommer vilja följa med ibland...vet ngn om det går att justera fotpinnarnas läge på ngt enkelt sätt? Så det blir så bekvämt som man möjligt kan åka på en sporthoj...

frankson

Mr Frank
Gick med
5 Aug 2005
Hoj
zx10r -06
HanneZ skrev:
På tal om att prova hojjar....var in på en firma här i s-vall och berättade om att jag var i köpartakterna och var nyfiken på ngra cyklar...de ville dock inte låta mig provköra dem? Hur F*n ska man kunna köpa en cykel om man inte ens får prova dem...är det service det???? :mad: :huvet

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Ptja jag har skjutsat en del, tjejer som inte är vana tycker att det blåser väldigt mkt och att benen har en konstig vinkel. I övrigt så funkar de bra.

frankson

Mr Frank
Gick med
5 Aug 2005
Hoj
zx10r -06
HanneZ skrev:
Ptja jag har skjutsat en del, tjejer som inte är vana tycker att det blåser väldigt mkt och att benen har en konstig vinkel. I övrigt så funkar de bra.

Ska ta en sväng förbi Yamaha å se om det kan vara ngt då kanske...då nya 05:eek:rna är grymt snygga iaf :tummenupp

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
CRF 450HM -03, F4i -02, 6RR -03
frankson skrev:
har även en :tuttar som kommer vilja följa med ibland...vet ngn om det går att justera fotpinnarnas läge på ngt enkelt sätt? Så det blir så bekvämt som man möjligt kan åka på en sporthoj...

En sporthoj är väl egentligen inte tänkt att man ska sitta skit-bekvämt på.
även om det varierar från person till person också.
kör åtminstone 1 tank utan större problem på min gsxr (i sträck alltså). även om vänsterhanden är något slut om man leker lite (hårdare kopplingsfjädrar) =)

Men det finns ju airhawk's och allt vad dom nu kan komma på (som en luftkudde som man sitter på om man vill slippa träsmaken)

Ang. fotpinnar så finns det väl eftermarknads race-produkter som är justerbara. :)

Som tidigare talare skrev, prova några olika och kolla. en del sitter som gudar på gsxr 600 medans dom sitter skit på zx-6r.

EDIT: Vilka var det som inte ville låta dig provköra.. jag har en aning :rolleyes:

Last edited:

frankson

Mr Frank
Gick med
5 Aug 2005
Hoj
zx10r -06
Red skrev:
En sporthoj är väl egentligen inte tänkt att man ska sitta skit-bekvämt på.
även om det varierar från person till person också.
kör åtminstone 1 tank utan större problem på min gsxr (i sträck alltså). även om vänsterhanden är något slut om man leker lite (hårdare kopplingsfjädrar) =)

Men det finns ju airhawk's och allt vad dom nu kan komma på (som en luftkudde som man sitter på om man vill slippa träsmaken)

Ang. fotpinnar så finns det väl eftermarknads race-produkter som är justerbara. :)

Som tidigare talare skrev, prova några olika och kolla. en del sitter som gudar på gsxr 600 medans dom sitter skit på zx-6r.

EDIT: Vilka var det som inte ville låta dig provköra.. jag har en aning :rolleyes:

Ja det var "moped och motor" :kocko ...å det tycker jag är så dumt..jag ska ju bränna närmare 100tusen hos dem...men nu överväger jag att inte gå till dem något mer...nåja....*suck*

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
CRF 450HM -03, F4i -02, 6RR -03
frankson skrev:
Ja det var "moped och motor" :kocko ...å det tycker jag är så dumt..jag ska ju bränna närmare 100tusen hos dem...men nu överväger jag att inte gå till dem något mer...nåja....*suck*

Prata med Alviks istället.. så hamnar du automatiskt på rätt märke med :rolleyes:

:tummenupp

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Om du är intresserad av honda igen, kan du gå in på http://www.hondamc.com/ för att se vart du kan provköra just den hojen du är intresserad av. Det blir väldigt dyrt för varje handlarna att ha en provkörningshoj av varje sort dem saluför.

frankson

Mr Frank
Gick med
5 Aug 2005
Hoj
zx10r -06
Elgasen skrev:
Om du är intresserad av honda igen, kan du gå in på http://www.hondamc.com/ för att se vart du kan provköra just den hojen du är intresserad av. Det blir väldigt dyrt för varje handlarna att ha en provkörningshoj av varje sort dem saluför.

Tack för tipsen =) Kanon att man kan se var man kan provköra...en fireblade ser ju riktigt busig ut =) Ska nog ta en sväng förbi närmaste handlare som har den inne =) Så man kan jämföra :tummenupp

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Andra alternativ.

frankson skrev:

Ska man ha passagerare bakpå så rekommenderar jag en zx9r, väldigt bekväma att åka bakpå. R1:an är mycket mer obekväm men sedan beror det väl på vad hon är van vid och vad du vill ha!. :tummenupp

Har själv åkt bakpå 1200 mil i år på bl a gsxr 1000, r1, zx9r och sv 1000. R1:an är som sagt klart obekvämast. De andra är helt okej!!. :)

Ut och prova!

Edit, ungefär hur långa turer har du tänkt att ta :va
Vi åker i genomsnitt 20-25 mil/gång så turer under det är helt okej att åka bakpå på även vad gäller r1.

Last edited:

frankson

Mr Frank
Gick med
5 Aug 2005
Hoj
zx10r -06
2fast4hjo skrev:
Ska man ha passagerare bakpå så rekommenderar jag en zx9r, väldigt bekväma att åka bakpå. R1:an är mycket mer obekväm men sedan beror det väl på vad hon är van vid och vad du vill ha!. :tummenupp

Har själv åkt bakpå 1200 mil i år på bl a gsxr 1000, r1, zx9r och sv 1000. R1:an är som sagt klart obekvämast. De andra är helt okej!!. :)

Ut och prova!

Absolut det ska jag göra tack för tipset :tummenupp

frankson

Mr Frank
Gick med
5 Aug 2005
Hoj
zx10r -06
frankson skrev:
Absolut det ska jag göra tack för tipset :tummenupp

Nja...kanske längre turer..men man kan ju ta kortare etapper...men ibland kan det nog bli en 40 mil iaf :confused:

Men men...annars får jag väl ta de längre turerna singel :)

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
frankson skrev:
Nja...kanske längre turer..men man kan ju ta kortare etapper...men ibland kan det nog bli en 40 mil iaf :confused:

Men men...annars får jag väl ta de längre turerna singel :)

Har just köpt en ny R1, själv sitter jag skitbra på den MEN :tuttar gör det INTE! De bakre fotpinnarna sitter i en jävligt konstig vinkel faktiskt. Dessutom klagar hon lite på att sadeln är hård.

Hade en ZX6R-03:a innan, hon säger att hon satt mycket bättre på den.

Men, men...det kunde ju inte jag veta när jag köpte den...

Dessutom är det ganska jobbigt att skjutsa på sporthoj, det blir ett jävla mellanrum mellan min rygg och henne om jag ska sitta bekvämt framme vid tanken. Så när man bromsar el. accelererar så glider hon runt lite vilket är ganska påfrestande för armarna efter ett tag, visst kan man flytta bak arslet en bit men hur bekvämt är det? Dessutom ser man ut som ett moppefucko som sitter längst bak på sadeln med krökt rygg :3freak

BYAKIN

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Honda XR650R Dallara
frankson skrev:
är det någe bus i en cbr 954, har aldrig kört en sån :) ?

Om du är en hyffsad scaffis så kan du busa rejält med en 954, sen får du kvalite på köpet!!!! Designmässigt ligger den i topp mot sina kombatanter.

frankson

Mr Frank
Gick med
5 Aug 2005
Hoj
zx10r -06
JB74 skrev:
Om du är en hyffsad scaffis så kan du busa rejält med en 954, sen får du kvalite på köpet!!!! Designmässigt ligger den i topp mot sina kombatanter.

Ska verkligen ta mig en seriös titt på den också :va

den är riktigt snygg den där modellen iaf :banana

frankson

Mr Frank
Gick med
5 Aug 2005
Hoj
zx10r -06
Suzuki TL 1000S ??

Suzuki TL 1000S vad tror ni om den cykeln..är det nåt att åka på? :va
Verkar finnas många till salu..

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...