R1 genomgång/service Stockholm

j..

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
sthlm
Hoj
R1
Hej alla glada,
Vet inte om det borde vara i detta forum eller under nybörjarfrågor, men vi kör här; eftersom jag har begränsad mek-erfarenhet så letar jag efter något vettigt (prismässigt alltså) ställe i Stockholmsområdet att få en R1 -00 genomgången/servad (köpt begagnad utan service bok med 10 ägare, piratdelar och hemma-mek osv. dvs målet med övningen är att se till hojen inte exploderar), gärna så man får titta på och lära sig under tiden.

Tackar
j
 

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamma
Börja med att dra hem och studera Ägarmanual och Servicemanual så ska du se okunskapen minska.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Hur många mil har den gått?

Har den helsystem eller original grenrör?

Byta olja och filter klarar du av själv, men det kan vara trångt om den har helsystem med tjocka grenrör.

Ventilkoll är lite knepigare. Byta olja i gafflarna brukar jag också delegera till verkstad, men det är mest för att jag inte har något garage utan brukar meka ute på gräsmattan... Brukar även lämna in för byte av drivpaket så det blir gjort av någon som är van att nita kedjor så jag slipper göra fel själv.

Byta kylarvätska är enkelt. Byta bromsvätska och se till att det blir bra luftat fixar du med hjälp av någon som mekat fordon tidigare. Kan ju vara läge att byta bromsslangar också.

Kolla/byta bromsbelägg fixar du själv.

Kontroll av styrlager, svinglager, hjullager hoppas jag du gjorde/fick hjälp att göra redan när du köpte den. Dom där momenten med ryckande här och där på hojen man var så nervös för ifall man skulle komma ihåg inför uppkörningen :)

Annars brukar jag ringa racerepairs när jag känner att jag behöver hjälp med min gammelretta.
 

j..

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
sthlm
Hoj
R1
Börja med att dra hem och studera Ägarmanual och Servicemanual så ska du se okunskapen minska.
Det är bara det där med tid, dessutom har jag ingen mek-koll alls egentligen (hade inte moppe när jag var liten osv) så jag skulle vilja "gå igenom hojen en gång med någon som kan" och har verktyg (själv har jag varken verktyg eller garage)..

Hur många mil har den gått?
Typ 6200 varav 300 i min ägo utan att fatta eld än så länge.. Jag köpte den nybesiktigad och billigt med tanken att lära mig köra sporthoj (och således lägga den några gånger) och köra tills den rasar..

Annars brukar jag ringa racerepairs när jag känner att jag behöver hjälp med min gammelretta.
Uppsala säger du? Jag tar och ringer dem..

Tackar
j
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top