R1 med "wobbel"?

99Micke99

Gubbe på 2 hjul
Gick med
20 Jul 2012
Hoj
2012 Honda CB1000RA *såld, 2005 Yamaha R1, 2011 BMW S1000RR
Har införskaffat mig en R1 av årsmodell 05 som jag var ute och körde för första gången idag. Väldigt nöjd på alla sätt och vis men jag störde mig rätt ordentligt på att den wobblar en aning när man ligger mellan 80-100. Svårt att förklara men det känns precis som om styret rycker lite i sidled?

Jag har kollat lagren och tycker de känns ok. Har bra däck och kollade även lufttrycket.

Någon som har en ide om vad det kan vara?:va

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Hoj
FZR skrot
Vanligt "nervös sporthoj"-syndrom kanske? Min wobblade sprillans ny, fast under fullt påslag på Anderstorp-rakan. Försvann tillfälligt vid ändrad körställning och permanent efter byte av styrdämpare från originalvarianten som är tämligen värdelös.

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Dom ska inte vobbla ändå mer än möjligen hårt pådrag ur en kurva... Måste ju vara nått med däcket obalans eller nått? Har för mig jag läst nått liknande fel innan på sh men hittar det såklart inte.

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Det är inte som det ska.
Som sagt, lite svaj ut ur en böj på full gas är OK, men aldrig i jämn låg fart.
Obalans i däck känns ju i styret men är inte detsamma som wobbel
Kolla styrlager och svinglager samt hjullager i första hand.

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Kanske inte applicerbart men min gamla VFR wobblade en liten aning när styrlagret var dåligt. Efter byte av styrlager så försvann det helt, men då kunde man i.o.f. känna att lagret började bli dåligt.

99Micke99

Gubbe på 2 hjul
Gick med
20 Jul 2012
Hoj
Tack för era kommentarer! Jag får gå ner i garaget imorgon och rycka och slita lite mer i lagren igen och se om jag hittar något glapp. Jag kommer definitivt byta styrdämpare i varje fall eftersom det sitter original på.

Ska byta däck också så det kommer bli intressant att se om det fortfarande wobblar efter balanseringen.

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
T

Ska byta däck också så det kommer bli intressant att se om det fortfarande wobblar efter balanseringen.

Det är inte balanseringen det brukar slå på utan snarare slitna däck när det kommer till hjulen. Ett platt bakdäck kan ge en osäker "svajjig"känsla tex. slitet framdäck att den faller och känns jobbig i kurvor osv.

Rätta mig om jag har fel

Edit: Min 990sm var nervös i 80-120 precis innan corden tittade fram ur gummit bak i somras.

Last edited:

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
GSXR
Testat att byta fjolårets luft till färsk luft från 2013?

*SH super Ironi mode OFF*

Kolla så att framhjulet sitter centrerat i gaffeln. Vet att många gör fel och låter axeln sitta spänt på enna sidan och drar åt från den andra.

Vet inte om du förstår vad jag menar men om du tittar på själva konstruktionen ser du att det sitter 1-2 skruvar längst ner på gaffelbenet bereoende på märke och årsmodell, lossar man dessa kan axeln inte komma loss förrän du lossar den större bulten på sidan i axeln. I själva julaxel anordningen finns det även en distans oftast på ena sidan och en lös distans på andra sidan.

Lossa dessa skruvar längst ner på båda sidorna, håll in frambromsen och komprimera/tryck ner gaffeln ett par ggr och spänn skruvarna igen. Kör ut på en runda och se ifall problemet kvarstår.

Hitta gärna en väg som inte är alldeles för nedsliten och spårig efter bilarnas vinterdäck vid provet för dessa kan även få hojen att vilja dra i i spår osv.

Kolla även så att gaffeln sitter rätt så inte tidigare ägare har sänkt ner gaffelkronan så benen sticker upp högre än de ska. För ex. på min hoj så ska det sitta ett 120/70 17 fram och 190/50 17 däck bak. Har tidigare ägare inte kunskap och monterar på ett 120/60 17 fram och 190/55 bak plus inte tänkt på att gaffelkronan är nedsänkt kan det ge en orolig hoj, speciellt på ojämna allmänna vägar.

Hjullager och styrlager kan du enkelt kolla själv antar jag.

Man kan även lossa ett gaffelben i taget + clipon för att se om det är spänningar efter en lättare marksyning som ligger på och påverkar hojen. Gör så på båda benen ( viktigt 1 i taget och gärna på depåstöd som lyfter från kronan, annars är man två kan man klara det utan depåstäd.

http://www.youtube.com/watch?v=vSunBRB6-r8

finns en annan film på en snubbe som hjälper en kvinna i depån med hennes kawasaki men hittar inte den filmen.

99Micke99

Gubbe på 2 hjul
Gick med
20 Jul 2012
Hoj
Det är inte balanseringen det brukar slå på utan snarare slitna däck när det kommer till hjulen. Ett platt bakdäck kan ge en osäker "svajjig"känsla tex. slitet framdäck att den faller och känns jobbig i kurvor osv.

Rätta mig om jag har fel

Edit: Min 990sm var nervös i 80-120 precis innan corden tittade fram ur gummit bak i somras.

Däcken är helt ok så jag tror inte att det är där problemet ligger. Men tack ändå för tipset :tummenupp

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Ny hoj för dig?
Läskigt?
Håller hårt i styret?

Krampaktigt hållande i styret kan bli tvärt om vad man tror. Rätt körställning och mjukt grepp i styret kan göra det bättre!

Richi-Rich

Kör i alla andras tempo!
Gick med
16 Apr 2007
Hoj
2xR1
Vad har du för märke på däck? Vad sitter det för styrändar på den, orginal? Kolla bromsskivorna är dom lite ovala kan det dra sig hela vägen upp i styret!

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Kan vara idé att återställa alla fjädringsinställningar till den ursprungliga innan du drar några slutsatser. Blev förvånad över hur mycket en (nåja) modern hoj ändå påverkas av förhållandevis små förändringar. Min då, vet inget om din R1a.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Mina däck såg jättefina ut, bak hade jag dock en skruv som gått in under slitbanan utan att punktera, syntes inte utan koll på nära håll.

Halvcentimeterlång och 1mm i diameter, behövs inte mycket skada på ett däck förrän det påverkar.....

Min vart vobblig på slät fin väg, på spårig, ojämn väg under acceleration så vart det värre och dålig väg i 180+ fick jag några rejäla styrslag när framhjulet blev lätt i ojämnheterna(första gången trodde jag det var kört...)

Skulle gissa på däcken, cordskada, främmande föremål, ojämt slitna eller bara blivit hårda eller fel profil.

Nästa är lager, sen inställning(höjd fram/bak)

När du löst problemet, så det inte vobblar längre, först då kan du skaffa (bättre)styrdämpare, maskera inte bort problem för då kan de komma tillbaka och bita rejält senare!

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Hoj
Bmw 850 adv
Mina däck såg jättefina ut, bak hade jag dock en skruv som gått in under slitbanan utan att punktera, syntes inte utan koll på nära håll.

Halvcentimeterlång och 1mm i diameter, behövs inte mycket skada på ett däck förrän det påverkar.....

Min vart vobblig på slät fin väg, på spårig, ojämn väg under acceleration så vart det värre och dålig väg i 180+ fick jag några rejäla styrslag när framhjulet blev lätt i ojämnheterna(första gången trodde jag det var kört...)

Skulle gissa på däcken, cordskada, främmande föremål, ojämt slitna eller bara blivit hårda eller fel profil.

Nästa är lager, sen inställning(höjd fram/bak)

När du löst problemet, så det inte vobblar längre, först då kan du skaffa (bättre)styrdämpare, maskera inte bort problem för då kan de komma tillbaka och bita rejält senare!

Håller med om det sista, verkligen. Det ska ju som sagt tidigare inte wobbla i dom hastigheterna ts skriver om.

99Micke99

Gubbe på 2 hjul
Gick med
20 Jul 2012
Hoj
Jag ska absolut byta däck för att se om det blir bättre. Styrdämpare kommer jag nog köpa ändå men montera på efter att problemet är borta för visst är det så att man måste ha en öhlinare för att se snabb ut?

På frågorna som Mats757 ställer är svaret ja på alla....:crash

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
Jag ska absolut byta däck för att se om det blir bättre. Styrdämpare kommer jag nog köpa ändå men montera på efter att problemet är borta för visst är det så att man måste ha en öhlinare för att se snabb ut?

På frågorna som Mats757 ställer är svaret ja på alla....:crash
Då tar du en tur idag igen och tänker på att vara så avslappnad som möjligt i armarna :)
Annars har du nog fått en komplett genomgång av vad som kan vara felet om en mc vobblar. Som He rik skrev tidigare så maskera inte problem. Den ska inte vobbla ens utan styrdämpare.

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Wobbla ska en gammal -80talare göra-- inte en ny SH!

99Micke99

Gubbe på 2 hjul
Gick med
20 Jul 2012
Hoj
Jag ska ut på en tur imorgon så det blir till att känna efter och slappna av så får vi se.

Stort tack till alla för bra och seriösa svar :tummenupp

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...