Testat att byta fjolårets luft till färsk luft från 2013?
*SH super Ironi mode OFF*
Kolla så att framhjulet sitter centrerat i gaffeln. Vet att många gör fel och låter axeln sitta spänt på enna sidan och drar åt från den andra.
Vet inte om du förstår vad jag menar men om du tittar på själva konstruktionen ser du att det sitter 1-2 skruvar längst ner på gaffelbenet bereoende på märke och årsmodell, lossar man dessa kan axeln inte komma loss förrän du lossar den större bulten på sidan i axeln. I själva julaxel anordningen finns det även en distans oftast på ena sidan och en lös distans på andra sidan.
Lossa dessa skruvar längst ner på båda sidorna, håll in frambromsen och komprimera/tryck ner gaffeln ett par ggr och spänn skruvarna igen. Kör ut på en runda och se ifall problemet kvarstår.
Hitta gärna en väg som inte är alldeles för nedsliten och spårig efter bilarnas vinterdäck vid provet för dessa kan även få hojen att vilja dra i i spår osv.
Kolla även så att gaffeln sitter rätt så inte tidigare ägare har sänkt ner gaffelkronan så benen sticker upp högre än de ska. För ex. på min hoj så ska det sitta ett 120/70 17 fram och 190/50 17 däck bak. Har tidigare ägare inte kunskap och monterar på ett 120/60 17 fram och 190/55 bak plus inte tänkt på att gaffelkronan är nedsänkt kan det ge en orolig hoj, speciellt på ojämna allmänna vägar.
Hjullager och styrlager kan du enkelt kolla själv antar jag.
Man kan även lossa ett gaffelben i taget + clipon för att se om det är spänningar efter en lättare marksyning som ligger på och påverkar hojen. Gör så på båda benen ( viktigt 1 i taget och gärna på depåstöd som lyfter från kronan, annars är man två kan man klara det utan depåstäd.
http://www.youtube.com/watch?v=vSunBRB6-r8
finns en annan film på en snubbe som hjälper en kvinna i depån med hennes kawasaki men hittar inte den filmen.