R1 och R6-tråden!

pobin

Medlem
Gick med
18 May 2007
Ort
Karlskoga
Hoj
Kawasaki ZX10R -04/KTM EXC 525-03/ CB 650 Custom/Honda SFX 50
Halloj alla r1/r6 ägare.

Fick idag ett samtal från en polare som har en r6 runt -02. Han skulle starta upp den första gången för i år. Startmotorn gick runt vid första försöket. Motorn startade inte. Andra gången han testade så var hojen heltplötsligt död. Inte en lampa lös. Sten dör :(
Det är bra kräm i batteriet. Säkringar är kollade. Mäter man på batteriet så visar multimtern 12,65V, slår man på tändningen så går det ner till 1,20V sen vandrar det sakta uppåt mot 4V sen helt plötsligt hoppar elen igång lampor börjar lysa och det visar över 12V på multimetern. Tills man trycker på någonting. Spelar ingen roll om det är elstarten eller bara trycker in bromsgreppet så bromslyset ska tändas. Han slår ifrån direkt och går ner till 1V. Verkar kortsluta lr nått? Snälla gnugga geniknölarna och kom med lite tips. Hojen fungerade bra när den ställdes in i garaget (kallgarage).
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Halloj alla r1/r6 ägare.

Fick idag ett samtal från en polare som har en r6 runt -02. Han skulle starta upp den första gången för i år. Startmotorn gick runt vid första försöket. Motorn startade inte. Andra gången han testade så var hojen heltplötsligt död. Inte en lampa lös. Sten dör :(
Det är bra kräm i batteriet. Säkringar är kollade. Mäter man på batteriet så visar multimtern 12,65V, slår man på tändningen så går det ner till 1,20V sen vandrar det sakta uppåt mot 4V sen helt plötsligt hoppar elen igång lampor börjar lysa och det visar över 12V på multimetern. Tills man trycker på någonting. Spelar ingen roll om det är elstarten eller bara trycker in bromsgreppet så bromslyset ska tändas. Han slår ifrån direkt och går ner till 1V. Verkar kortsluta lr nått? Snälla gnugga geniknölarna och kom med lite tips. Hojen fungerade bra när den ställdes in i garaget (kallgarage).

Batteriet är megakänsligt för minsta effektföörlust. Jag tippar på att det ändå är batteriet som har gett upp. Kan han inte prova med ditt eller någon annan polares batteri?
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Joodå, smisk har den fått och smisk ska den få!!
Dock inte därför den ser ut som den gör.
Det är en Scorpion pipa som är eloxerad från tillverkning.

Äsch, nu förstörde du ju för mig.... Nu är det ju inte lika häftigt längre *FUSKARE* :D As snyggt, men synd att det inte var "på riktigt" :fyllisar

Bra att du skall smiska vidare, då kanske blåneringen sträcker sig längre till hösten!! :tummenupp
 

pobin

Medlem
Gick med
18 May 2007
Ort
Karlskoga
Hoj
Kawasaki ZX10R -04/KTM EXC 525-03/ CB 650 Custom/Honda SFX 50
Batteriet är megakänsligt för minsta effektföörlust. Jag tippar på att det ändå är batteriet som har gett upp. Kan han inte prova med ditt eller någon annan polares batteri?

Han sa att dom hade testat med ett "båt batteri" innan jag kom dit.
Men batteriet är nytt sen i höstas. Och har stått med underhållsladdning under vintern. Den verkade jättepigg när det gick på startmotorn under första startförsöket sa han. Sen när han tryckte på startknappen för andra gången någon sekund senare så var allt dött.
Har svårt att tro att det skulle vara batteriet. Men jag kanske får testa med ett annat igen om inga fler idéer dyker upp.
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Han sa att dom hade testat med ett "båt batteri" innan jag kom dit.
Men batteriet är nytt sen i höstas. Och har stått med underhållsladdning under vintern. Den verkade jättepigg när det gick på startmotorn under första startförsöket sa han. Sen när han tryckte på startknappen för andra gången någon sekund senare så var allt dött.
Har svårt att tro att det skulle vara batteriet. Men jag kanske får testa med ett annat igen om inga fler idéer dyker upp.

Det skulle kanske kunna vara laddningsregulatorn / likriktaren som är på väg att ge upp. Kolla den.
 

pobin

Medlem
Gick med
18 May 2007
Ort
Karlskoga
Hoj
Kawasaki ZX10R -04/KTM EXC 525-03/ CB 650 Custom/Honda SFX 50
Det skulle kanske kunna vara laddningsregulatorn / likriktaren som är på väg att ge upp. Kolla den.
Säg att det skulle vara laddregulatorn tex. Används den ens när motorn inte är igång och genratorn ej laddar? problemet är ju fast motorn är avstängd.
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Han sa att dom hade testat med ett "båt batteri" innan jag kom dit.
Men batteriet är nytt sen i höstas. Och har stått med underhållsladdning under vintern. Den verkade jättepigg när det gick på startmotorn under första startförsöket sa han. Sen när han tryckte på startknappen för andra gången någon sekund senare så var allt dött.
Har svårt att tro att det skulle vara batteriet. Men jag kanske får testa med ett annat igen om inga fler idéer dyker upp.

Jag tycker det låter som dålig kontakt mäter ni på batteriets poler eller på kablarna från batteriet?
 

idris

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2007
Ort
Järfälla
Hoj
S1000RR
Nu fick jag diagnosen från yamaha-center Haninge, som för övrigt var riktigt schyssta och felsökte på en gång.
Det finns en givare till kolvarna som talar om för hojen var dom är, den var paj och därför ville inte hojen starta. Dom trodde också att det var batteriet först, bra att veta för alla som råkar ut för samma sak.
Det är exakt samma symptom som batterifel.
 

pobin

Medlem
Gick med
18 May 2007
Ort
Karlskoga
Hoj
Kawasaki ZX10R -04/KTM EXC 525-03/ CB 650 Custom/Honda SFX 50
Jag tycker det låter som dålig kontakt mäter ni på batteriets poler eller på kablarna från batteriet?
Vi mätte på både och.
Mest på kablarna som går till batteriet.

Vi ska försöka få fart på skrället i morgon. Vi plockade hem lite el delar som får ligga hemma i värmen ett tag. Tänkte om det blivit kondens som stör ut det elektroniska. En annan kompis hade problem med det på en 740. Den gick kass..ställde man den i varmgarage ett tag så databoxen fick torka upp så gick han fint igen =)

Ni som har r6 kanske kan förklara lite för mig. Från batteriets pluspol går det en röd tjock kabel till nått som liknar ett relä. I det så kallade relät sitter en kontakt med 4 stift. Från kontakten går diverese kablar.
Sen fortsätter en lika grov kabel som den röda pluskabeln vidare mot cylindrarna, fast den har ett svart hölje. Vad är det för kabel?
Min gissning är att den går till startmotor osv. Jag har ingen ström i den i alla fall. Fast det kanske man inte har när motorn är avstängd?
Mäter jag i stiften i kontakten så är det över 12V där.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Halloj alla r1/r6 ägare.

Fick idag ett samtal från en polare som har en r6 runt -02. Han skulle starta upp den första gången för i år. Startmotorn gick runt vid första försöket. Motorn startade inte. Andra gången han testade så var hojen heltplötsligt död. Inte en lampa lös. Sten dör :(
Det är bra kräm i batteriet. Säkringar är kollade. Mäter man på batteriet så visar multimtern 12,65V, slår man på tändningen så går det ner till 1,20V sen vandrar det sakta uppåt mot 4V sen helt plötsligt hoppar elen igång lampor börjar lysa och det visar över 12V på multimetern. Tills man trycker på någonting. Spelar ingen roll om det är elstarten eller bara trycker in bromsgreppet så bromslyset ska tändas. Han slår ifrån direkt och går ner till 1V. Verkar kortsluta lr nått? Snälla gnugga geniknölarna och kom med lite tips. Hojen fungerade bra när den ställdes in i garaget (kallgarage).


Om det inte är testat med ett friskt batteri eller testat att kabla från ett så börja med det,tycker det låter som kortis i en cell.

Lossa även kablarna och kolla/gör rent från oxid,speciellt minuspolen så det är riktig kontakt,kan ge samma symtom.

Testa och återkom med lägesbeskrivning om det inte funkar(och gärna med vad som funkade om det gick bra)

Henrik
 

_Sara_

Guest
Inatt försökte några fittor stjäla min R1a, dom har slagit sönder tändningslåset å hela styrkronan bl. annat.....Brorsans R1a är borta, samt 2 andra hojar i garaget är sönderslagna.
Brorsans hoj är en Yamaha yzfR1 -00, blå, reg.nr RGJ.433.
Stulen i slätta, Falun natten till den 9/4
Ring om ni vet nått 070-6750498 mitt nr.
Ni som slog sönder min hoj, tack för att ni har förstört min vår, ni är dödens.
 

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki RMZ 450
Inatt försökte några fittor stjäla min R1a, dom har slagit sönder tändningslåset å hela styrkronan bl. annat.....Brorsans R1a är borta, samt 2 andra hojar i garaget är sönderslagna.
Brorsans hoj är en Yamaha yzfR1 -00, blå, reg.nr RGJ.433.
Stulen i slätta, Falun natten till den 9/4
Ring om ni vet nått 070-6750498 mitt nr.
Ni som slog sönder min hoj, tack för att ni har förstört min vår, ni är dödens.

Hade ni inga ordentliga lås på dom andra hojarna ?

Ett skott i pannan borde utdelas, jag vill inte veta vad jag skulle göra om jag hörde att några försökte sno min hoj.
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Inatt försökte några fittor stjäla min R1a, dom har slagit sönder tändningslåset å hela styrkronan bl. annat.....Brorsans R1a är borta, samt 2 andra hojar i garaget är sönderslagna.
Brorsans hoj är en Yamaha yzfR1 -00, blå, reg.nr RGJ.433.
Stulen i slätta, Falun natten till den 9/4
Ring om ni vet nått 070-6750498 mitt nr.
Ni som slog sönder min hoj, tack för att ni har förstört min vår, ni är dödens.

Tråkigt! Vet hur det känns! Några apor misslyckades med att stjäla min R6:a när den var ny -00. De lyckades förstöra dessto mer, tändningslås, styrkrona, tank, bromsskiva, gaffelben med mera. Så jag vet precis vad du menar.

Hoppas det löser sig snabbt för dig iaf!

Ps. Jag tror de lyckades få med sig dina Akrapovic kolfiberslipon också ;) ds.
 

AxxA

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2007
Ort
ystad
Hoj
superduke -05
hej
har planer på att köpa mig en R1 nu i vår och undrar om det är någon skillnad på års mod. 04-06?
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
hej
har planer på att köpa mig en R1 nu i vår och undrar om det är någon skillnad på års mod. 04-06?

I grunden är det samma hoj 04-06, det som skiljer är att -06 hojen har blivit 20mm längre.

För att förbättra förarmiljön så har offseten flyttats fram 5mm. För att mildra wheeliebenägenheten så har svingarmen förlängts med 15mm. Bakre fjädringen är sänkt med 5mm.
Motorn har även fått 3hk mer med hjälp av förfinad insprutning.
-06:an är även 1 kilo tyngre än 04-05.

Förutom färgsättning så är detta vad som skiljer. Alla andra ingående delar är exakt samma såsom kåpor, tank, bromsar, hjul etc.

Att dessa ändringar med sving & offset gjordes berodde på att man ville använda samma dimensioner på sina WSBK-hojar tillsammans med R1 -06 SP (LE) som hade Öhlins-framgafflar.

Klicka här för en uppställning av hojarna: Jämförelse
 
Last edited:

AxxA

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2007
Ort
ystad
Hoj
superduke -05
tack för svaret
finns det något speciellt man ska tänka på som ska vara gjort förutom vanlig service?
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
tack för svaret
finns det något speciellt man ska tänka på som ska vara gjort förutom vanlig service?

04-05 har som garantiåtgärd att kostnadsfritt få TPS:en utbytt då vissa exemplar har haft problem med denna.

Men är den inte bytt på det exemplar som du är intresserad av så är det inte hela världen då det är långt ifrån alla som haft problem med detta.

Annars gäller de sedvanliga kontrollerna vid begagnatköp.

Lycka Till!

Inte för att jag är i säljartagen, men lägg ett bud på min -05:a så får vi se om det blir napp ;)
 

Stotte

Lotto?
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
-02, Yamaha R6
God kväll!

Tänkte kolla om någon har något bra tips på motorolja till mina r6,a 2002??

Tacksam för svar :)
 

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Retta
Biltemas racing olja är riktigt bra skit. Uppfyller fler krav än de flesta märkesoljor och det är som så många gånger sagts tidigare statoil olja.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top