R1 problem

Willner13

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2012
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha R1 2003
Hej! Undrar om ngn kan hjälpa mig med lite svar och funderingar innan jag tar hojen till verkstad.

Köpte min hoj för några dagar sen,den har gått 2500mil. Startade,provkörde-inga problem. Kommer hem,kör hojen till garaget. Dagen efter startar den inte,batteriet kass. Biltema batteri som inte underhållsladdat. Skaffar ett nytt,oxå de biltema,startar,låter gå upp i temp,ca 60-70grader. Att lugnt.

Så till problemet: Kommer ut idag o startar, absolut inga problem. Läser lite om hur man gör självdiagnos genom att hålla in reset/select. Gör detta,inte för att jag märkt några problem utan för jag va nyfiken. Eftersom jag inte hade ngt schema för felkoder så bläddrade jag bara igenom genom att använda "select" sen vred jag av nyckeln. När jag startade gick den i typ 10sen,sen stannade den. Startar igen,den fungerar fram till det att tempen börjar visas vid 40grader men sen går den bara sämre o sämre. Vid 55grader gick den oerhört illa så jag stängde jag av. Va fan har hänt??? Kan jag ha gjort ngt fel genom att gå in i diagnostiken?? Den är servad med olja/filter varje år mm.

Tacksam för svar,förtvivlad här!
 

Fredde fart

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2016
Ort
Haninge
Hoj
Yamaha R1 2003, Yamaha DT50MX 1986, Aprilia RS250 2001
Kan vara dålig soppa, men det låter som TPS givaren.
TPS givaren har kontroll på positionen av gasspjället.
Om du kan prova att ge lite gas när den "går dåligt" och du får ett stabilt varvtal runt 2000, då är det med stor senolikhet TPS givaren. Den sitter på trottelhusen.
 

Willner13

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2012
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha R1 2003
Ok ska kolla detta imorn. Mest rädd för att hålla på o starta o greja om det skulle vara ngt allvarligare och jag då bara förvärrar? Ang,bensinen,ska jag tömma tanken och fylla på ny?
 

Fredde fart

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2016
Ort
Haninge
Hoj
Yamaha R1 2003, Yamaha DT50MX 1986, Aprilia RS250 2001
TPS givaren är min gissning. Inte soppan.
Prova att hålla den på 2000rpm, går den stadigt där, då är det en tomgångsproblematik.
Vanligast är att den har svårt att veta hur spjället står, och då vandrar den. Det är troligtvis fukt i den eller skit, därför går den bättre när den är kall. Det finns dom som lagat TPSen, men kolla med skroten.
 

Willner13

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2012
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha R1 2003
Har kollat runt massor nu om tps. Gör man diagnos så ska det ligga mellan 15-17,ingen gas. Jag hade 16. Och det ska va 97-100 med full gas,jag hade 93. Någon som kan säga om detta är det som orsakar problemet jag har på hojen? Bästa att tillägga att den har power commender och är mappad.
 

Fredde fart

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2016
Ort
Haninge
Hoj
Yamaha R1 2003, Yamaha DT50MX 1986, Aprilia RS250 2001
Om du har 15-17 och 97-100 vid fullgas, starta och se om den går bra eller dåligt.
Normalt vandrar värdet 15-17 vid tomgång om den går dåligt.
Som du beskrev så var den bra när den var kall, troligtvis är värdena bra då med.
Avläsning bör ske när den går risigt!
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Jag har pillat en del med diagnostic på min FZ6. de skall vara omkring 16 samt 97-100 som max. är det under 97 bör man misstänka något på fz6 (misstänker de är samma på R1).

Dra rullen sakta o kolla att alla nummer lyser så den inte hoppar över något på vägen från 16 till 93

Den där R1an du länkade film på påminde om när min fz6 hade soppa pumps problem. Går hojen bra upp till varvstopp?

De som hade hänt i mitt fall var att en oring hade hamnat på sniskan inne i pumphuset, i början gick den dåligt och dåligare och dåligare (varje start försök då den hamnde mer o mer fel hela tiden) tillslut gick den knappt o starta. plockade isär långt senare och upptäckte de av en slump, monterade ihop de korrekt igen och allt var frid o fröjd.

Keep us updated :7peta

Som test kan du köra en tesked soppa rakt in i insuget, varvar den upp fint då så är nog bränsle trycks problem en möjlighet
 
Last edited:

elvedin

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Ort
vetlanda
Hoj
r1 2003
Hej hade samma problem när jag va ute och körde pendlade på varvtalet hela tiden men senare under dagen blev det bra.Men tippar på att dina stift är dåliga ej bytta vid 2000mil mina va inte det. Det kan vara problemet dom börjar bli dåliga. Lämna in den så byter dom stift och fixar insprutning det blev skillnad för mig piggare och allt.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Prova att koppla bort powercomandon. Har hänt att dom strulat.
 

Willner13

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2012
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha R1 2003
Uppdatering...

Efter att ha pratat med tidigare ägare och han svor på sitt liv att han aldrig haft problem med hojen så har jag laddat det gamla batteriet som oxå var biltema. Nu startade hojen, började inte gå dåligt fören vid 77grader då tomgång började pendla och den tillslut dog. Kompisen som var med då insisterade på att jag skulle starta igen och bara åka ut en liten tur så att den fick andas lite frisk luft. Och den gick inte alls dåligt,dock lite orolig på tomgång vid ett rödljus. När jag kom till garaget testade jag att hålla den på 2000rpm och där låg den stadigt. Så Fredde fart,du har nog rätt ang tps givaren :) Så nästa vecka om det är väder så ska jag köra den till Yamaha verkstad,2mil bort så ser jag hur den går dit oxå och så får dom ändå gå igenom den med samt kolla stift o allt. Jag återkommer när jag vet allt. Tack för alla hjälp så länge mc vänner och trevlig helg!
 

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Ort
Haninge
Hoj
Nada
Uppdatering...

Efter att ha pratat med tidigare ägare och han svor på sitt liv att han aldrig haft problem med hojen så har jag laddat det gamla batteriet som oxå var biltema. Nu startade hojen, började inte gå dåligt fören vid 77grader då tomgång började pendla och den tillslut dog. Kompisen som var med då insisterade på att jag skulle starta igen och bara åka ut en liten tur så att den fick andas lite frisk luft. Och den gick inte alls dåligt,dock lite orolig på tomgång vid ett rödljus. När jag kom till garaget testade jag att hålla den på 2000rpm och där låg den stadigt. Så Fredde fart,du har nog rätt ang tps givaren :) Så nästa vecka om det är väder så ska jag köra den till Yamaha verkstad,2mil bort så ser jag hur den går dit oxå och så får dom ändå gå igenom den med samt kolla stift o allt. Jag återkommer när jag vet allt. Tack för alla hjälp så länge mc vänner och trevlig helg!
Heter du Willner i efternamn?
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Hade exakt samma fenomen på en R1-03, varje gång jag tog ut den första vändan på våren så betedde den sig såhär. Efter man kört lite aktivt ett tag försvann det. Bytte aldrig TPS och antar att det blev lite oxid i den över vintern.
 

Sheriffen´

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2014
Ort
Borås
Hoj
2003 GSX1540
Det där med dålig soppa är en skröna.
Kört på 3-4 år gammal bensin i vissa maskiner, och det har startat och fungerat som vanligt (nej, inte i en högvarvig MC, utan båtmotor, gräsklippare, röjsåg etc.

Att bränslet blir sämre, absolut, det köper jag. Men att den inte startar, nja.
 
Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Top