R1/R6 tail på Honda nsr?

sampen

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki DR125SM, 03 KTM 125 SX
Tjena, är påväg att köpa mig en honda nsr 125cc och undrar om man kan få fast en R1 eller R6 "röv" på den? Man vill ju inte testa och misslyckas. :tungan
Men enligt någon tråd jag läste stod det att det bara var att svetsa till och bulta fast tydligen.

Undrar även om någon vet en bra svensk hemsida för en streetfighter framkåpa?
Det ska vara godkända kåpor helst men några som är snygga ungefär som dom här.

EDIT:Fighter kåpan ska vara vit by the way. För jag vet inte om jag kommer klara att färga om nånting sånt. :tungan
 
Last edited:

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Det är klart att du kan få dit en annan bakdel, frågan är bara hur snyggt det blir. Men det är ju bara att prova :tummenupp
 

sampen

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki DR125SM, 03 KTM 125 SX
Bakramen på min 92a är ganska nätt, så tror inte det är så svårt att meka några fästen och smacka på en

Men frågan är om det blir snyggt. För vad jag tänker mig så ska det bli snyggt. Men man kanske får ta och köpa nått för en annan honda istället. Glömde dock att nämna att det är en 89a.

Det problemet är e ju att en r1 röv e spetsig som jag vill ha det, och som det är nu på den så har den den fula original fyrkanten. ^^ Kan man kanske byta hela skiten där bak isåfall åker väl sätet och allting. Värkar mer och mer som att dehär inte kommer funka.. :Bugar:gnissla
 

sampen

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki DR125SM, 03 KTM 125 SX
Leta upp bra bilder och klistra ihop i photoshop.

Ääh det kan jag inte med. :p
Men i alla fall så menar jag med röven att man kanske kan köpa en hel R1 eller R6 bakdel med säte och allting och byta ut? Det borde väl gå?

(Jag vet ju inte hur det kommer sitta riktigt om det är hela man får eller
bara själva underdelen till röven)

En sån här t.ex. som är från R6an skulle inte sitta fel.
 

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
Men frågan är om det blir snyggt. För vad jag tänker mig så ska det bli snyggt. Men man kanske får ta och köpa nått för en annan honda istället. Glömde dock att nämna att det är en 89a.

Det problemet är e ju att en r1 röv e spetsig som jag vill ha det, och som det är nu på den så har den den fula original fyrkanten. ^^ Kan man kanske byta hela skiten där bak isåfall åker väl sätet och allting. Värkar mer och mer som att dehär inte kommer funka.. :Bugar:gnissla

Risken är väl att du kanske måste göra en egen bakram, men jag tror det skulle se fett ut!:tummenupp:näsblod
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag tror den blir bautastor, jag kan tipsa om en hel bakdel/cuts från Metrakit 80cc, som är en liten racerhoj för juniorer, jag köpte en från Robert Gull´s farsa´s förra firma och den är tight, liten och med modern spetsig form. Cutsen, inte firman. Googla för bilder.
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Nu har ju NSR en sidokåpa som går från styret hela vägen bak, och eftersom tanken ligger gömd under plast den med så kan det vara svårt att få detta snyggt...men det är fullt möjligt att få till det. Eftersom NSR är en väldigt rund i formerna så skulle jag personligen försöka hålla mig till den formen, och därför titta på en bakdel från en CBR 600RR istället. Och samtidigt bygga in avgassystemet under bakdelen, ev tömma en original 600rr ljuddämpare och ha som "dummy" och stoppa in NSR ljuddämpare inuti...

Liten snabb bild på hur jag menar.

ps. skaffa en framskärm från en 91:a
 

Bifogat

  • nsr-125-1963641.jpg
    nsr-125-1963641.jpg
    42.4 KB · Visningar: 112
  • 22147_0_1_2_nsr-125_Igorova.jpg
    22147_0_1_2_nsr-125_Igorova.jpg
    136.7 KB · Visningar: 157

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
Nu har ju NSR en sidokåpa som går från styret hela vägen bak, och eftersom tanken ligger gömd under plast den med så kan det vara svårt att få detta snyggt...men det är fullt möjligt att få till det. Eftersom NSR är en väldigt rund i formerna så skulle jag personligen försöka hålla mig till den formen, och därför titta på en bakdel från en CBR 600RR istället. Och samtidigt bygga in avgassystemet under bakdelen, ev tömma en original 600rr ljuddämpare och ha som "dummy" och stoppa in NSR ljuddämpare inuti...

Liten snabb bild på hur jag menar.

ps. skaffa en framskärm från en 91:a

Du tänker helt rätt, att behålla de runda formerna är nog smart, men hur man ska kunna bygga en ekspansionskammare som går up till makskärmen är mer eller mindre omöjligt, så länge du inte ska vända på cylindern och bygga avgasröret under sadeln
 

negliance

Von schneberger
Gick med
30 Jan 2009
Ort
Igelstorp
Hoj
Ducati Monster m900
Nu har ju NSR en sidokåpa som går från styret hela vägen bak, och eftersom tanken ligger gömd under plast den med så kan det vara svårt att få detta snyggt...men det är fullt möjligt att få till det. Eftersom NSR är en väldigt rund i formerna så skulle jag personligen försöka hålla mig till den formen, och därför titta på en bakdel från en CBR 600RR istället. Och samtidigt bygga in avgassystemet under bakdelen, ev tömma en original 600rr ljuddämpare och ha som "dummy" och stoppa in NSR ljuddämpare inuti...

Liten snabb bild på hur jag menar.

ps. skaffa en framskärm från en 91:a

det ser ju dock helt fuckat ut. ingenting någonstans på hela hojen funkar ihop med den är bakdelen..

mitt tipps till trådskaparen är att kolla polidom.se istället och se om han inte kan få tag på ett helt nytt kåpsett från en nyare 125:a . för att bara byta bakdelen till en skitliten och smäcker kommer tyvärr inte hjälpa utseendet på hojen .
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Du tänker helt rätt, att behålla de runda formerna är nog smart, men hur man ska kunna bygga en ekspansionskammare som går up till makskärmen är mer eller mindre omöjligt, så länge du inte ska vända på cylindern och bygga avgasröret under sadeln
Avgasröret är ju minimalt i diameter på en 125:a, och 600rr har ljuddämparen under bakramen. Istället för att röret går rakt bak till ljuddämparen drar man det rakt upp bakom höger fotpinne.

det ser ju dock helt fuckat ut. ingenting någonstans på hela hojen funkar ihop med den är bakdelen..

Nu är bilden snabbt ihopkletad bara. Tog de 2 första hojarna som hade någorlunda samma vinkel och lekte. Såg nu att bakdelen är en 05-06 600rr vilken ser ut mer som 1000rr som är kantigare...

600rr bakdelen är rund och fin men ändå spetsig. På bilden ser det lite udda ut då dim på bakdel samt hojen är olika stora. Bakdelen på CBR600rr 03-04 är inte så liten, och en NSR 125 är liten, så storleken passar troligtvis ganska bra ihop.

Skillnad på 600rr 03-04 (RÖD) & 05-06 (BLÅ)
honda-cbr600rr-05-06.jpg

honda-cbr600rr-03-04.jpg
 
Last edited:

negliance

Von schneberger
Gick med
30 Jan 2009
Ort
Igelstorp
Hoj
Ducati Monster m900
Avgasröret är ju minimalt i diameter på en 125:a, och 600rr har ljuddämparen under bakramen. Istället för att röret går rakt bak till ljuddämparen drar man det rakt upp bakom höger fotpinne.



Nu är bilden snabbt ihopkletad bara. Tog de 2 första hojarna som hade någorlunda samma vinkel och lekte. Såg nu att bakdelen är en 05-06 600rr vilken ser ut mer som 1000rr som är kantigare...

600rr bakdelen är rund och fin men ändå spetsig. På bilden ser det lite udda ut då dim på bakdel samt hojen är olika stora. Bakdelen på CBR600rr 03-04 är inte så liten, och en NSR 125 är liten, så storleken passar troligtvis ganska bra ihop.

Skillnad på 600rr 03-04 (RÖD) & 05-06 (BLÅ)
honda-cbr600rr-05-06.jpg

honda-cbr600rr-03-04.jpg

mjaaa. jag är tveksam.. att bara attackera röven på en kåpförsedd hoj bli lite som med ducce multistrada. det ser oftast ut som att den som tänkte ut designen dog halvvägs ,

jag håller benhårt fast vid att om TS ska göra något så skall även front få sig en duvning..

för om jag skall vara riktigt ärlig så är faktiskt helheten med dom kåporna som sitter på inte så illa pinkad.
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
jag tror att det kommer bli konstigt med en sådan bakdel...

Har en bakden från en 99-02 r6:a här och den har ganska bred över sadeln...
ca 48cm (yttermått bredaste stället / bakkant sitsen)

tror du inte att det blir konstigt bakifrån ??

hur bred är nsr:en ??

men du kanske tänkte på en nyare r6/r1 som är smalare, eller ??
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
mjaaa. jag är tveksam.. att bara attackera röven på en kåpförsedd hoj bli lite som med ducce multistrada. det ser oftast ut som att den som tänkte ut designen dog halvvägs ,

jag håller benhårt fast vid att om TS ska göra något så skall även front få sig en duvning..

för om jag skall vara riktigt ärlig så är faktiskt helheten med dom kåporna som sitter på inte så illa pinkad.

Jag håller med dig. Att få en helhet över en motorcykel finns det designteam som enbart jobbar med hos tillverkarna... Att byta ut eller bygga om slutar i en extremt hög % med ett fiasko, i mina ögon sett, och det grundar sig oftast i att man vet hur original ser ut och så ser man hur det ser ut efteråt... Form, färg och vinklar är svårt att få att gå ihop till en helhet.

Nu har just NSR ett kåpset som skulle kräva extremt mycket jobb iom att alla kåpor går ihop med varandra i formerna, samt är stora/långa.
Vill TS byta bakdel så tror jag att denna ( 600rr 03-04 ) är den mest lämpliga att använda sig av.

Även här håller jag med dig. Den ser bra ut, och ser mer ut som en motorcykel än de anorektiska 125cc som finns idag. Hade själv en -91 för....många år sedan... Sätter man på ett lite bredare bakdäck och cuts så såg den bra ut.

(Fortfarande fel bakdel samt fel mått på den, men man ser lite bättre hur formen ser ut)
 

Bifogat

  • 22147_0_1_2_nsr-125_Igorova.jpg
    22147_0_1_2_nsr-125_Igorova.jpg
    143 KB · Visningar: 80

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
Avgasröret är ju minimalt i diameter på en 125:a, och 600rr har ljuddämparen under bakramen. Istället för att röret går rakt bak till ljuddämparen drar man det rakt upp bakom höger fotpinne.
Jo, nog har jag sett skillnad på min ljuddämpare och ljuddämpare till 600cc hojar. Men jag vet inte riktigt vad jag tänkte med, man kan ju dra upp stingern under bakpartiet, jag fick för mig att man skulle behöva bugga helt nytt rör och att det grövre partiet skulle dras bakom fotpinnen :näsblod

Men karaktären kommer ju ändras pga den längre stingern
 

sampen

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki DR125SM, 03 KTM 125 SX
jag tror att det kommer bli konstigt med en sådan bakdel...

Har en bakden från en 99-02 r6:a här och den har ganska bred över sadeln...
ca 48cm (yttermått bredaste stället / bakkant sitsen)

tror du inte att det blir konstigt bakifrån ??

hur bred är nsr:en ??

men du kanske tänkte på en nyare r6/r1 som är smalare, eller ??

Jag tänkte ju inte så långt att man måste kanske mäta irl lr nått och se om det passar, menade väl att köpa en nyare bakdel från en r6 eller r1a men nu vet jag inte om jag orkar det här nå mer.

Det jag funderar på istället är att bara köpa en ny CBR 125 såfort min moppe är såld, sen slänga på ett slipon system då det egenteligen är mest ljudet i hojjen jag är ute. För ett slipon gör väl susen?

Tips på slipon's? Typ hemsidor. Vill ha ett som är så billigt som möjligt men låter bra. // Nått som låter rejält i alla fall. (Om det går efter vad jag sett på ytube kan dom låta som tunghojjar. :yoparty:tuttar

Sen behöver jag fortfarande tips på streetfighter framkåpor då jag fortfarande ska ha en streetfighter så småningom.
 
Last edited:

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag tänkte ju inte så långt att man måste kanske mäta irl lr nått och se om det passar, menade väl att köpa en nyare bakdel från en r6 eller r1a men nu vet jag inte om jag orkar det här nå mer.

Om du ska byta bakdel så kommer du få göra lite mer än att mäta, för INGET kommer att passa! Du bör ha tillgång till svets, div material i metall och ett djävla ögonmått och ideer eftersom bakramen kommer DU att få bygga, och det är den som avgör hur resultatet blir.

Och vill du ha lite bättre ljud så kapa av snoppen som hänger efter ljuddämparen. Min lät bättre och jag kände ingen skillnad på motorkaraktär.
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top