R1-------------R6????? vad bör jag köpa??

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
Har man liten k*k kör man stor hoj :arsele

Alvarligt: det är skönt med mycket kubik för att du slipper växla (oavsett vad alla säger...) Men man kör inte fortare på bana med en stor hoj, snarast tvärt om (förutsatt att man är medelmåtta!)

Sedan tror jag många köper R1 för att kunna skryta på krogen... :fyllisar

Liten hoj är mycket mer respekt bland folk som kan köra, köp RS250 så kan du inte skryta på krogen men det ÄR respekt bland hojfolk... :yoparty
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Skillnaden i hur "lättsvängd" hojen är blev ju till det sämre med R1 kontra min gamla TT600. Man får knycka lite mer i styret nu - förra hojen var det bara att tänka "sväng" så låg man i kurvorna. Nu behövs lite mer teknik. Beror väl på att man har en större roterande massa? Någon som orkar förklara?
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
pontusdahlin skrev:
R1--R6?? vad bör jag köpa....
Hur stora är skilnaderna mellan dem? räcker det med en r6:a?

hur går det att skjutsa med en r6:a???
Klart du ska ha en R1:a.....bästa hojen av alla:)
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Chrille skrev:
SKa vi hjälpas åt att tolka? Jag tror du börjar bli gammal :tungan

R6an tappar inte mycket fart med skjuts förutsatt att man inte har en fet spätta på pallen.

R1an har mer effekt än någon behöver. Det går lätt att slanga med den(framgår dock inte om det krävs ryck o pump o tjonk me kopplingen eller gupp i vägen). Dessutom går den tydligen långsammare på slangen och det är ju bra.

R6an är lättare att svänga med. Den är inte heller så otympilg i när det står still.

Man kan köra om på 70väg utan att växla ner från 6'an....

Det låter väl rätt trovärdigt va? Är det så han menar så håller jag med... :D
Tackar för översättningen ;D Vissa är inte mästare på göra sig förstådda :/
Märkte en grej som va väldigt svårförstådd, och jag menar att R6an är lätt att plocka upp, inte R1an (i det här fallet), eftersom jag talar för min egen hoj ;D
Slå av/på vid 7000 så kommer den, annars kommer den runt 9-10 av sig självt. (Iofs är jag en snorunge som i princip int väger nånting)

Jag tycker att det låter på en del så att R6an är helt handikappad om du ska köra om ifall du inte ligger på så låg växel som möjligt (helst 12500varv), dessutom väldigt svår att åka på bakhjulet med (och oxo plocka upp den). Dessutom är R1an mycke lämpligare eftersom den kan man ta upp på TVÅAN (eftersom det blir så ryckigt på ettan).
För att inte tala om hur trög den redan tröga R6an blir när man skjussar.
Det är iaf så jag upplever en del som svarar här på forumet. Skulle jag äga en R1a så tror jag nog att jag skulle svara likadant som jag gör nu, men antagligen lär det inte bli någon sådan då det redan nu räcker till gott å väl med effekten.

Vill man åka på bakhjulet på trean så äre bara dreva ner, inte ska man behöva femhundrasjuttio hästkrafter för det!?
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
...och för att fortsätta med synpunkter så tänker jag i dagsläget iaf välja en vtwin nästa gång jag ska ha en sporthoj för gata. Varför? Jo för att de e mycke lugnare i trafiken och lättare att köra i min åsikt. Men antagligen blir det inte någon sån utan en motard istället ;D

Pröva Pröva Pröva.
 

Kostet78

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2004
Ort
Luleå
Hoj
Gixxer 750 K7
danneinthehouse skrev:
ja.. vill du va en kjolbärande kärring.. köp r6 :7peta :hihi ... vill du va en karl me prestandaresurser... köp r1.. ;) :yoparty :hihi

Hehe....Kjolbärande kärring..hihihi..

Rakt fram kan ju en "långhårig tightsbärande bög" köra på rullen i 200km/h
Men att ta sig runt på en bana på bra tid..De kräver en MAN :yoparty
Och jag kan garantera dig att du inte behärskar en R6:a på bana fullt ut..och än mindre en R1:a...

:tummenupp nädå... skojjar bara.. Visst är det skoj med en massa arga kusar mellan benen... men ska du köra bana så räcker en R6:a.. :banana
 

Mouse

Nasare
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Karlstad
Hoj
RSV4 Factory
Är mycket förvånad över allas snack om R1.... varför skulle den vara bättre att skjutsa på än R6? Båda är lika dåliga.
ex:
Vid en banåkning förra året var det typ 20-30 st som åkte i snabba gruppen, mer än 70% hade stora kubikstinna hojar .... efter ca: 15 min åkning så var vi 5 st som varvade de andra!!... och jag är ingen överjävlig förare...åkte på en CBR600 ... det är kul med kubik och vrid men inte särskilt effektivt om man vill lära sig hojåka. Stora risker att göra bort sig om man inte har tungan rätt i munnen.
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Jag skulle INTE köpa en R1/R6 eller liknande för att skjutsa. Stackars jävel som måste sitta där nån längre sträcka... Jag skulle förmodligen själv köra snabbare på bana med en 600:a men det blir dels inte av (försäkrar hos If...) och sen är "snabbast mellan A och B" inte nåt som spelar roll i mitt hojval.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top