xarilaou skrev:Hej
Varje hur många mil ska man byta olja och filter i en R1a?
Poacher skrev:1000 mil är det ju intervallmässigt, men varför inte byta olja var 500ade och sen filter + olja var 1000de?
varför inte?All_to_slow skrev:Varför?
Poacher skrev:nej jag har ingen riktig bra förklaring, jag gör som du, men jag antar att filret inte är slut på 500 mil helt enkelt.
Men du har rätt att det är dumt att snåla med oljebyten, det kostar så mycket mer om det rasar.
Att de sätter långa serviceintervaller är för att ägandet ska verka billigt, egentligen beror det ju på hur man kör och en sån här hoj kör man hårt.
xarilaou skrev:Hej
Varje hur många mil ska man byta olja och filter i en R1a?
VET du de där eller hittar du på? Jag har ALDRIG någonsin tidigare hört att man måste "köra in" oljan.sporTlovEr skrev:Att hålla på att byta olja FÖR ofta är inte bra, direkt när oljan är helt ny är den inte "bäst" den blir optimerad och insliten efter ett visst antal mil, och byta efter 500 mil är ju nästan löjligt idag när det är så bra oljor, då börjar ju oljan bli som allra bäst, då skall, det börjas om...dessutom är det ett lätt sätt att oljeproducenterna blir rika , kan förstå på 1950 el 1960 talet, då det var sämre oljor och motorer, ändå byte folk mer sällan då(kanske inte fick ihop lika mycket mil, men det var ofta lååångt mellan intervallerna,pratar bil nu)
Men det är ju valfritt, men absolut inget säljargument att hojen är bättre och mer välskött för att man byter olja oftare, t om mer oftare än tillverkarens rekommendationer
Så nog kan man åka en säsong med samma olja oavsett om man kör 400 mil eller 1500 mil, men vidhåller att man byter åtminstone 1 gång per år.
Det är snarare så nu, om man ser till bilar att det blir allt längre intervall både i tid och i mil(jag har oljeservice på bilen vid var 3000 mil el var 24:e månad, och det är tillverkarens rekommendationer)
Stavfelet skrev:R1 -02 -->
All_to_slow skrev:Jag byter olja + filter ca var 500:ade mil men jag tänkte om du hade nån bra förklaring... jag har funderat över det o oljan ska fan hålla mkt mer än det....
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|