R1 service

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bergen, Norge
Hoj
2017 KTM Super Adventure S
xarilaou skrev:
Hej

Varje hur många mil ska man byta olja och filter i en R1a?

Var 1000e mil enligt serviceboken, det var tätare intervall på de äldre modellerna, men de gjorde om detta så det ska innefatta alla R1 oberoende årsmodell enlgit Yamahacenter.

Blir ju dock ett hopp om man köper en helt ny, då ska de bytas vid 100, sedan 1000, 2000 osv osv
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
1000 mil är det ju intervallmässigt, men varför inte byta olja var 500ade och sen filter + olja var 1000de?
 

All_to_slow

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2003
Ort
Växjö
Hoj
Såld
Jag byter olja + filter ca var 500:ade mil men jag tänkte om du hade nån bra förklaring... jag har funderat över det o oljan ska fan hålla mkt mer än det....
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
nej jag har ingen riktig bra förklaring, jag gör som du, men jag antar att filret inte är slut på 500 mil helt enkelt.
Men du har rätt att det är dumt att snåla med oljebyten, det kostar så mycket mer om det rasar.
Att de sätter långa serviceintervaller är för att ägandet ska verka billigt, egentligen beror det ju på hur man kör och en sån här hoj kör man hårt.
 

[- sNaIjK -]

Sporthojsnörd
Gick med
7 Sep 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Stulen
Poacher skrev:
nej jag har ingen riktig bra förklaring, jag gör som du, men jag antar att filret inte är slut på 500 mil helt enkelt.
Men du har rätt att det är dumt att snåla med oljebyten, det kostar så mycket mer om det rasar.
Att de sätter långa serviceintervaller är för att ägandet ska verka billigt, egentligen beror det ju på hur man kör och en sån här hoj kör man hårt.

Precis, kör du bana bör du byta efter varje körning, fisar man i stan & på landsväg kan det räcka hur länge som helst.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
xarilaou skrev:
Hej

Varje hur många mil ska man byta olja och filter i en R1a?

Att hålla på att byta olja FÖR ofta är inte bra, direkt när oljan är helt ny är den inte "bäst" den blir optimerad och insliten efter ett visst antal mil, och byta efter 500 mil är ju nästan löjligt idag när det är så bra oljor, då börjar ju oljan bli som allra bäst, då skall, det börjas om...dessutom är det ett lätt sätt att oljeproducenterna blir rika :D , kan förstå på 1950 el 1960 talet, då det var sämre oljor och motorer, ändå byte folk mer sällan då(kanske inte fick ihop lika mycket mil, men det var ofta lååångt mellan intervallerna,pratar bil nu)

Men det är ju valfritt, men absolut inget säljargument att hojen är bättre och mer välskött för att man byter olja oftare, t om mer oftare än tillverkarens rekommendationer :huvet
Så nog kan man åka en säsong med samma olja oavsett om man kör 400 mil eller 1500 mil, men vidhåller att man byter åtminstone 1 gång per år.

Det är snarare så nu, om man ser till bilar att det blir allt längre intervall både i tid och i mil(jag har oljeservice på bilen vid var 3000 mil el var 24:e månad, och det är tillverkarens rekommendationer)
 
Last edited:

HanneZ

Guest
sporTlovEr skrev:
Att hålla på att byta olja FÖR ofta är inte bra, direkt när oljan är helt ny är den inte "bäst" den blir optimerad och insliten efter ett visst antal mil, och byta efter 500 mil är ju nästan löjligt idag när det är så bra oljor, då börjar ju oljan bli som allra bäst, då skall, det börjas om...dessutom är det ett lätt sätt att oljeproducenterna blir rika :D , kan förstå på 1950 el 1960 talet, då det var sämre oljor och motorer, ändå byte folk mer sällan då(kanske inte fick ihop lika mycket mil, men det var ofta lååångt mellan intervallerna,pratar bil nu)

Men det är ju valfritt, men absolut inget säljargument att hojen är bättre och mer välskött för att man byter olja oftare, t om mer oftare än tillverkarens rekommendationer :huvet
Så nog kan man åka en säsong med samma olja oavsett om man kör 400 mil eller 1500 mil, men vidhåller att man byter åtminstone 1 gång per år.

Det är snarare så nu, om man ser till bilar att det blir allt längre intervall både i tid och i mil(jag har oljeservice på bilen vid var 3000 mil el var 24:e månad, och det är tillverkarens rekommendationer)
VET du de där eller hittar du på? Jag har ALDRIG någonsin tidigare hört att man måste "köra in" oljan.
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
Nej oljan behövs inte köras in, det är dumt att skriva sånt här på forumet, det kan lura många.

nåväl jag tror tråden är avslutad.
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Köpa olja för 100 kr/litern och sen snåla med filter känns konstigt... Jag försöker byta kring 500-600 mil. Känns bättre.
 

All_to_slow

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2003
Ort
Växjö
Hoj
Såld
All_to_slow skrev:
Jag byter olja + filter ca var 500:ade mil men jag tänkte om du hade nån bra förklaring... jag har funderat över det o oljan ska fan hålla mkt mer än det....

Ska kanske tilllägga att jag inte kört mer än ca750mil i år och haft nere lådan för renovering vid ca500 mil, lite gafflar o ingreppskuggar (och nej jag får fortfarande inte alltid till växlingarna till tvåan på slangen) tänkte byta olja nu innan jag ställer undan den för långt in i garaget...
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top