R1 v R6

ståhl

Ny medlem
Gick med
6 May 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Yamaha
Hur stor e skillnaden mellan en R1 och en R6 egentligen.

E man helt dum i huvudet om man köper en R1 när man fortfarande e ganska ny på hoj.

Så frågan e räcker de med R6 eller ska man köpa en R1 direkt, vill inte risker att behöva byta efter kort tid.
 

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
RC8R
Jag skulle vilja påstå att du e jävligt dum om du skaffar dig en R1 och inte har nån vidare erfarenhet, du kommer inte märka nån skillnad i drag så länge du bara varvar mer, du kan inte utnyttja R1 effekten på landsväg ändå. Köp en R6 å ha rejält roligt i stället för å va skitskraj...

mvh Fredrik
 

Nalken

#48
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CRF 450
freding skrev:
Jag skulle vilja påstå att du e jävligt dum om du skaffar dig en R1 och inte har nån vidare erfarenhet, du kommer inte märka nån skillnad i drag så länge du bara varvar mer, du kan inte utnyttja R1 effekten på landsväg ändå. Köp en R6 å ha rejält roligt i stället för å va skitskraj...

mvh Fredrik

Instämmer faktiskt..
Jag hänger på R1:eek:rna rätt bra även om jag ligger och varvar några tusen varv högre.
Kan utan tvekan säga att jag inte utnyttjar hojen till 50 % ens..
Men en dag så :D
Och så är det jäkligt kul den dag man lyckas dra någon R1:a på en kurvig väg och kunna säga -men va då du har juh mer hästar :D
 

pops

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
örebro
Hoj
gsxr 1000 k7
ska du inte köra så mycket bana så köp en r1a
ska du smiska bana köp en r6a snabbare när det svänger o mycket stabilare har haft bägge
 

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Hightuned skrev:
Tumreglen är -Köp alltid hojen med större motor annars ångrar du dig senare!.

Man ska väl inte behöva tröttna med en gång på en hoj som har 110-115 hk på kopplingen. Jag har i alla fall inte gjort det och jag har kört R6 i två år nu. Tröttnar man med en gång på en nyare 600, typ GSX-R eller R6, så anser jag att man inte använder den till det den är byggd för: att ha kul på kurvig väg.
 

Fenix

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
08', Triumph, Daytona 675
freding skrev:
Jag skulle vilja påstå att du e jävligt dum om du skaffar dig en R1 och inte har nån vidare erfarenhet, du kommer inte märka nån skillnad i drag så länge du bara varvar mer, du kan inte utnyttja R1 effekten på landsväg ändå. Köp en R6 å ha rejält roligt i stället för å va skitskraj...

mvh Fredrik

Kan inte heller mer än instämma på ovan.
r1'an är lite mer brottningsmatch när det gäller att göra snabba svängar, dock kan man råda bot på detta genom att sätta på ett mindre bakdäck typ 180.
Men som även tidigare nämnt, en mediumförare får i 9 fall av 10 bättre varvtider på en r6'a.
Det enda jag saknar på r6'an jämfört med r1'an är r1'ans fullkomligt bedövande accellration, den kan dock vara mer skrämmande är rolig då man inte är van. :tummenupp
 

Showtime

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 race -17, R6 race -13, z800 -15
Fenix skrev:

Det enda jag saknar på r6'an jämfört med r1'an är r1'ans fullkomligt bedövande accellration, den kan dock vara mer skrämmande är rolig då man inte är van. :tummenupp

Det skiljer 0.4 sekunder 0-100 mellan R1 o R6, ingen skillnad tycker jag... Men sen gör ju R1 0-200 på 8 o R6 på 11...
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Nybörjare som vill ha R1 :)

Klart det går :rolleyes:
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Ofast vet man redan vad man vill och önskar bara få lite mer vatten på sin kvarn. Du vill säkert har en R1'a, därför säger jag till dig: Köp en R1'a. Du kommer känna dig tuff och kaxig och du kommmer att vilja visa hela världen hur stor och stark du och din grymma hoj är. Dra upp den på bakhjulet och kör som en dåre inne i stan. Du kommer säkert imponera både på dig själv och någon annan newbee. Någon dag när du kör alldeles för fort kommer du att vara nära att krocka med en bilist som inte han se dig komma farande. Då lägger du ut ett argt inlägg här på forumet och kallar alla bilister för djävla kukar och fittor och allsköns könsord. En annan dag åker du fast för fortkörning och får dessutom ombesikting p g a din olagliga miniregskylt. Du kommer att beklaga dig här på forumet för att snutdjävlarna inte gör det dom borde göra. I fortsättningen smiter du för att slippa böterna. Sen krashar du hojen och står där med trasiga kläder och lägger ut ett snyftigt inlägg här på sporthoj och ber om andras medkänsla. Hur kunde det bli så här? Har du tur missar försäkringsbolaget att du skenförsäkrat och du får ut en ny.

Ehh...sorry, jag kom visst av mig och började svamla. Det jag ville säga var att du bör köpa en R1'a. Om du tror att du behöver en så gör du det.
 

Fredrich

Susar omkring på Autobahn
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hamburg
Hoj
Blå ZX-9R. Mod: 00, Hugger, blått kåpglas, ombestyckade förgasare, Titan AkrapÖvik-bolton.
Teddy: Även om jag inte håller med: Underbart skrivet...

Ståhl: Provkör hos en handlare. Och gör det fler än en gång.
 

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Piteå
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Hightuned skrev:
Tumreglen är -Köp alltid hojen med större motor annars ångrar du dig senare!.

Jag håller fullständigt med dig........

Nog kan en nybörjare ha en R1, inte är den nå mer svår körd än någon annan hoj
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
@Teddy :bow

Tumreglen är -Köp alltid hojen med större motor annars ångrar du dig senare!.[/

Håller med. Du kommer torska säkert 30000 på att välja en R6 först eftersom du vill byta upp dig nästa sommar.
Tillägg: Du kommer att sakna all effekt som finns i en R1 och lessna på hojar och hojkörning om du harvar runt på en R6 ett helt år....



Tillägg nr 2: :öl
 
Last edited:

Cosmo

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Spånga
Hoj
KTM
soppatorsken skrev:
@Teddy :bow



Håller med. Du kommer torska säkert 30000 på att välja en R6 först eftersom du vill byta upp dig nästa sommar.
Tillägg: Du kommer att sakna all effekt som finns i en R1 och lessna på hojar och hojkörning om du harvar runt på en R6 ett helt år....



Tillägg nr 2: :öl


Jag kan inte påstå att en 1000 kubikare är nödvändigt. Själv kör jag runt på en gixxer 600. Är jäkligt nöjd med den. Har kört större tidigare och bytt ner mig i kubik men bytt upp mig i körglädje.
Lättare och smidigare hoj tycker jag är bra mycket roligare. Dessutom är det kul att varva mycket :rock

Men välj det du känner för. Det låter ju som du bara vill höra att du ska köpa en Retta för att du helst vill ha den. Att byta varje år gör nog ingen rik förutom hojhandlaren.
 

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
soppatorsken skrev:
@Teddy :bow



Håller med. Du kommer torska säkert 30000 på att välja en R6 först eftersom du vill byta upp dig nästa sommar.
Tillägg: Du kommer att sakna all effekt som finns i en R1 och lessna på hojar och hojkörning om du harvar runt på en R6 ett helt år....



Tillägg nr 2: :öl

eeehhh.... låt säga att killen köper en r6a för 65, den lär inte sjunka mer än till 60 på ett år om han nu skulle tröttna. Att säga att en hobbyförare kommer sakna effekten i en r1 jämfört med r6an är skitsnack... effekten finns där, bara man håller sig på högre varv! Visst drar r1an på strippen kanske men vafan det är ju dom kurviga vägarna som är kul!! :rock Är man inte tokbra på o köra är en r1a liiiite overkill enligt mig...

Men sen är det väl det där med o posa vid donkan (brostugan) som är ballare med en r1a kanske... :crash
 

ståhl

Ny medlem
Gick med
6 May 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Yamaha
Tackar för svaren, är väl medveten om att en R1 e ganska extrem.
Efter de senaste nummren av Bike ser man ju att de e först i höga hastigheter R1 dödar en R6.
Ville dock höra andras åsikter om att köpa en R1 när man e ganska ny på hoj.
De handlar inte om att vara tuff , har hellre en hoj som man vågar köra en som e häftig.
Dessutom ser man knappt skillnad på en R1 och en R6 om man inte har ett tränat öga.
 

ståhl

Ny medlem
Gick med
6 May 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Yamaha
Teddy: Har inte tänkt att skenförsäkra hojen , hade inte köpt en hoj som jag inte har råd att försäkra. Jag vet att de kostar massor av pengar, men den ska vara försäkrad på mig.
 

sacke

Ny medlem
Gick med
9 May 2003
Ort
08
Hoj
none
Teddy skrev:
Ofast vet man redan vad man vill och önskar bara få lite mer vatten på sin kvarn. Du vill säkert har en R1'a, därför säger jag till dig: Köp en R1'a. Du kommer känna dig tuff och kaxig och du kommmer att vilja visa hela världen hur stor och stark du och din grymma hoj är. Dra upp den på bakhjulet och kör som en dåre inne i stan. Du kommer säkert imponera både på dig själv och någon annan newbee. Någon dag när du kör alldeles för fort kommer du att vara nära att krocka med en bilist som inte han se dig komma farande. Då lägger du ut ett argt inlägg här på forumet och kallar alla bilister för djävla kukar och fittor och allsköns könsord. En annan dag åker du fast för fortkörning och får dessutom ombesikting p g a din olagliga miniregskylt. Du kommer att beklaga dig här på forumet för att snutdjävlarna inte gör det dom borde göra. I fortsättningen smiter du för att slippa böterna. Sen krashar du hojen och står där med trasiga kläder och lägger ut ett snyftigt inlägg här på sporthoj och ber om andras medkänsla. Hur kunde det bli så här? Har du tur missar försäkringsbolaget att du skenförsäkrat och du får ut en ny.

Ehh...sorry, jag kom visst av mig och började svamla. Det jag ville säga var att du bör köpa en R1'a. Om du tror att du behöver en så gör du det.


:tummenupp Kunde inte sagt det bättre själv........
 

955i

[Reklamplats uthyres]
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
En röd
Teddy = Poesi :bow Skönt skrivet...


Du blir nöjd oavsett, men tror inte du behöver en R1:a för att ha kul på vägen eller känna att du är högst upp i näringskjedjan, du kommer bli nöjd med en R6:a, det finns effekt så det räcker och blir över, ge dig inte på berg när det finns grus! Väx med åkandet och byt istället en dag till en R1:a om det är det du vill ha.

Sen kan jag inte direkt säga att nån av dom är nybörjar hojar, men det är inte jag som bestämmer.


/Vuxen varning
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Förlåt men jag var lite suddig där...
Tanken var att vara ironisk men tog inte i nog kanske.
Hur som helst ser jag inte riktigt skillnaden på en R1 & R6 som förstahoj. Båda går jävligt fort och rakt fram behöver du bara vara lite bättre chaffis för att dra en 1000cc om du sitter på en R6a.
Kort sagt; vill du verkligen ha en R1a? Köp.
Känner du att det inte spelar så stor roll bara det är en YamahaR så välj 600 så kanske ett par spänn över.

Man kan köra ihjäl sig på båda så det spelar nog ingen roll i det avseendet heller.

Ber om ursäkt om jag var sarkastisk.

/ Victor

P.S Det var en budhoj (typ tt eller xt) som rökte mig vid ett rödljus idag. Och jag försökte verkligen... Kom ikapp efter knappt hundra meter men det är lite tröst. Så cc och hk är inte allt.
D.S
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top