R1 vs. Ninja vs. GSX-R

collo

Motorvägsfilosofi
Gick med
24 Mar 2007
Hoj
R1
Skall byta upp mig och står i valet och kvalet mellan dessa tre olika hojar. Ni som äger eller har ägt någon av dem får gärna ge några kommentarer på vad ni tycker.

Jag är 186 lång och tycker att min nuvarande GSXR600 (-98) är ganska liten att sitta på.

Kollar på årsmodeller runt 2004-2007 och cirka 70-90k.

Alternativen är alltså:
1. Yamaha R1
2. Kawasaki Ninja ZX10R
3. GSX-R

Vad säger ni?

ocke

jefe mecánico
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
retta(Pitch Black) kx250 (vego)
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica]Kawasaki Ninja ZX10R!
[/FONT]

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
varför starta en ny tråd gällande detta när det finns massvis av trådar angående ämnet. Det startas minst en likdan tråd som denna i veckan. Inte konstigt att det blir låg nivå på svaren när alla har svarat på detta tidigare. Testa att sök på forumet eller via google och specifiera sporthoj.com som sida du vill sökningen ska gälla så ska du se att du får massa svar.

vidare kan jag berätta för dig vilka svar du kommer få i denna tråden. en del kommer att säga att det är så lika hojar så du måste provköra för att se vilken som passar dig men den stora majoriteten kommer rekomendera den hoj de själva kör.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Det finns ett enkelt svar på denna fråga:

PROVKÖR

Det finns ingen som kan berätta för dig hur den eller den hojen kommer kännas för dig. Du kommer få andras åsikter och du kommer nog få lika många röster på varje hoj ungefär. Jag hade inte köpt nån av dem för gatkörning.

collo

Motorvägsfilosofi
Gick med
24 Mar 2007
Hoj
R1
Det finns ett enkelt svar på denna fråga:

PROVKÖR

Det finns ingen som kan berätta för dig hur den eller den hojen kommer kännas för dig. Du kommer få andras åsikter och du kommer nog få lika många röster på varje hoj ungefär. Jag hade inte köpt nån av dem för gatkörning.

Jo jag antog att jag skulle få det svaret. Har provkört fler R1or och har alltid varit inne på den, men ville mest dubbelkolla så jag inte missat något när jag snöat in på den.

Till exempel att någon strular mer än den andra, någon är väldigt dyr att reparera, dyr i försäkring osv.. Vill mer veta sådana erfarenheter än hur de är att köra.

Jag hade inte köpt nån av dem för gatkörning.

Varför?

Last edited:

Najib

Medlem
Gick med
22 Oct 2007
Hoj
2007 R1
jag tycker att GSX-R är ganska liten i storlek, du är ju ganska lång.
Själv så blev de en R1 07 och är mer än nöjd med den, lätt körd och man sitter bra på den..

snake_415

frün sukke ti yamma
Gick med
2 Jun 2005
Hoj
yamaha R1 -08
ja du e ju rätt lång som sagt då skulle ja valt r1 eller kawa 10 an ... har själv haft gixxer 1000 å den har skarpare benvinkel ... vilket e dåligt vid längre körning... men resten e upp till dig :)

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Du kan inte ta det spannet du gjort dvs 04-07 då det skiljer mkt mellan de olika märkena olika år! T.ex. k5 och k6 skiljer sig i motorkaraktär r1 04 och 07 skiljer sig rejält i hk osv kawwa gjorde en galen hoj 04-05 och gjorde bort sig totalt 06-07!

Kolla efter vad din budget ger dig och kolla vad du får och bestäm sen!

Gick med
4 May 2007
Hoj
R1-05 nu såld :(
Du har ungefär samma funderingar som mig ang hojval, det blev en retta för mig. Men var faktiskt mest inne på zx10:an.... det finns tyvärr bara så få ute av 10:an nu och våren är ju verkligen här.

Edit: Måste hålla med aryey, begränsa årsspannet lite mer. Och ska du ha kawwa så gäller 04-05.

Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jo jag antog att jag skulle få det svaret. Har provkört fler R1or och har alltid varit inne på den, men ville mest dubbelkolla så jag inte missat något när jag snöat in på den.

Till exempel att någon strular mer än den andra, någon är väldigt dyr att reparera, dyr i försäkring osv.. Vill mer veta sådana erfarenheter än hur de är att köra.

Jag skulle säga att alla kostar i runda slängar lika mycket att försäkra och att serva och de har ungefär lika många vanliga fel som varandra. Försäkringen skiljer från person till person, t.ex. skulle en ny R1:a kosta mig 65 000 per år att helförsäkra medan Gixxern bara skulle kosta 19 000 om året och för andra så är det det omvända.

Jag, som är lika lång som du, sitter inte direkt bekvämt på dem och föredrar hojar jag sitter bekvämt på till gatkörning och jag behöver inte 160 bakhjulshästar i min gathoj, jag har hellre en mer allround hoj som t.ex. SuperDuke eller Speed Triple.

Du kan inte ta det spannet du gjort dvs 04-07 då det skiljer mkt mellan de olika märkena olika år! T.ex. k5 och k6 skiljer sig i motorkaraktär

Är det inte K4 och K5 du tänker på? K5 till K6 var ju bara en kosmetisk uppgradering.

Last edited:

collo

Motorvägsfilosofi
Gick med
24 Mar 2007
Hoj
R1
Mycket bra svar allihop! Jag tar till mig och fortsätter letandet.
Bra att få reda på det med benlängden på Ninjan och vilka årsmodeller som gäller!

Angående min generalisering av årsmodellerna så kan jag väl istället säga att budgeten är 70-90k:- och vill få så mycket som möjligt för de pengarna.

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure
Precis som du va jag inne på R1 hela vintern men sen såg en zx-10r som jag kollade på o föll direkt...Har provkört R1 efter de men de känns helt klart som 10:an e brutalare..:yoparty ..(på gott o ont)... pratar -04 då....vet dock inte om den är nerdrevad eller inte.. men lycka till o välj efter smak o tycke..

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure
Vet inte hur billig den är egentligen men jag tyckte suzukis märkesförsäkring
såg ganska tilltalande ut...
http://www.motorrad.se/artiklar/filer/MRD3/Suzuki_Markesforsakring_premier.pdf

Ex: 26år, zon1, GSX-R1000 K5 (ska vara över 4år) får betala 14567 halvf/helår. K5 ska väl vara den med trevligast motor också vad jag hört.

Har jag fattat de rätt så e de samma pris på hela högen sportisar eller? både busa o 600? skiljer ju bara ca 2000 till helförs med.. Betalar visserligen bara 6500 för min men ändå..

Last edited:

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
M1100S
Är lika lång som du och kör en 10'a från -04. Sitter utmärkt på den tycker jag själv. En riktigt rolig hoj som du inte tröttnar på i första taget.

R1'an är nog ett säkrare köp då jag misstänker att tillgängligheten på begagnatprylar är mycket större där. Förmodligen ett bättre helhetspaket också. Provkör!

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...