R1a vs. R6a i kurver??!!

danneinthehouse

Bawv jyyyyr headzz!
Gick med
20 Jan 2004
Hoj
R1-01/YZ250-00
tjo.. hade en rätt het diskussion med mina polare om ovannämnda hojars kurvförmågor och jag undrar kort och gott, vilken är snabbast på bana/kurviga partin?

r6a med dess låga vikt eller r1a med mer rå effekt?

menar nu inte på nybörjarnivå då kanske r6an är mer lättbruten i kurvor o.s.v utan om en riktig ban-demon sätter sig på båda hojarna, polarna menade att r1an vandrar ut mer i kurvorna p.ga dess högre vikt, och då att r6an får bättre spår?

svara svara svara!! :Bugar :Bugar :Bugar

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
för ett par månader sedan, så hittade jag en sida på http://www.yamaha-motors.com där dom jämförde R6 vs R1 på bana & även markerade partier över banan där hojarnas spårval fanns med.

en bana där det finns gott om kurvor, så vinner R6:an men en bana med långa kurvor & långa rakor, så vinner R1:an

detta med samma förare.

ska se om jag kan hitta denna artikel igen.. återkommer

Hittar den tamafan inte :gnissla

Last edited:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Rimligtvis borde det ju vara så ja, att R6:an är snabbare genom långsamma tajta partier medan R1:an är svårslagen när den får sträcka ut lite.

RRacer

Medlem
Gick med
13 Jun 2003
Hoj
PW50
Jag tror att det behövs en riktigt duktig förare för att kunna utnyttja R6:ans bättre kurvegenskaper till fullo under raceförhållanden, medan vem som helst bara kan krana på med en R1:a. Jag ska själv byta till en literhoj pga detta :tungan
Att byta från R6 till R1 är helt odramatiskt, men när man byter från R1 till R6 så känns det som om man ska köra av i insidan av varje kurva!

Mina två öre.

danneinthehouse skrev:
tjo.. hade en rätt het diskussion med mina polare om ovannämnda hojars kurvförmågor och jag undrar kort och gott, vilken är snabbast på bana/kurviga partin?

r6a med dess låga vikt eller r1a med mer rå effekt?

menar nu inte på nybörjarnivå då kanske r6an är mer lättbruten i kurvor o.s.v utan om en riktig ban-demon sätter sig på båda hojarna, polarna menade att r1an vandrar ut mer i kurvorna p.ga dess högre vikt, och då att r6an får bättre spår?

svara svara svara!! :Bugar :Bugar :Bugar

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...