R1fråga!

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
max 3.5 år om man aldrig byter olja eller luft i däcken.

allvarligt talat går det inte att säga, för vad man kan se kommer de kanske fortfarande rulla om 15 år, det gör ju äldre hojar nu.
Allt beror på service och hur man tar hand om grejorna.
Sporthojar lever ju lite hårdare eftersom de går så hårt och ofta byter ägare.

rallyanders

Ny medlem
Gick med
7 May 2003
Hoj
Hojlös
Jovisst

Men, man får väl anta att hojen e körd för fullt. Frågan e då om den kan hålla, säg 4000 mil??

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Har ingen, eller väldigt liten, betydelse hur hårt hojen är körd, så länge som underhållet är i relation med användningen. Givetvis håller en hoj, liksom en bil, inte hur länge som helst, men med rätt underhåll så får man många många mil. Se tex. på GSXR1100Rs hoj, den har rullat 11.000 mil på 13 år. :tummenupp

Bjorn N

Hjärnan är som yoghurt.
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
hojlös.
När en hoj gått tillräckligt långt för att renoveras, och ägaren till hojen vill göra detta, så fixas den iordning och blir som ny. Hojar är outslitliga ifall intresset finns.

När jag menar renovering så tänker jag på att riva motorn och börja byta foder, kolvar, ventiler etc. Och innan dess så har det pågått en ständig kamp där hojen fått nya lager, packboxar, bromspads och andra slitdelar, filter, olja etc.. Och hur seriös denna kamp har varit styr självklart hur lång tid det tar innan det är dags för renovering.

Din fråga borde helt enkelt vara "hur långt går en retta innan den behöver renoveras". För dör gör den först när den skickas in i en bergvägg eller under en lastbil.

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Det enda som är original på en 13 år gammal hoj är väl, så att säga, chassit och eventuellt fälgarna. Allt annat byts väl ut efterhand?

rallyanders

Ny medlem
Gick med
7 May 2003
Hoj
Hojlös
idiotiskt!

Om man har en hoj ser man väl till att serva den på givna serviceintervall, annars kan man väl inte vara rikigt frisk!??

MrGooFy

Tebax
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Is no more
Jag skulle vilja hävda att det absolut bästa sättet att döda en hoj i förtid är att köra den hårt när den är kall. Det spelar ingen roll om man så gör service dubbelt så ofta som boken säger, man MÅSTE låta motorn komma upp i rätt temp innan man börjar varva ur den.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Gustav1 skrev:
Det enda som är original på en 13 år gammal hoj är väl, så att säga, chassit och eventuellt fälgarna. Allt annat byts väl ut efterhand?

nej det är en grav förenkling, dagens hojar kan vi inet veta med. Men det finns gott om sportigare äldre hojar som aldrig ens fått moroten öppnad och renoverad. Det är fel att anta att en mc-motor (speciellt från japan) skulle vara åt ohyggligt mycket sämmre än en bilmotor.

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
den ska väll köras hårt för att må bra?? eller känns som att den ska användas på det sättet som den är byggd till och att den tar skada av felaktig andvändning! så att köpa en hoj som inte har gått bana är väll inte bättre än en som bara gått landsväg med massa bak och framhjul!
hojar går olika långt som alla vet är dom lika till utseendet med det skiljer ändå det är ju det där med toleranser vissa hojar är bättre än andra och håller längre! men som tidigare sagt så är det väll hur man tar hand om hojen varmkör och hur man vinterförvarar/servar som har stor betydelse!

Fenix

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
08', Triumph, Daytona 675
eus skrev:
Jättemånga :D

Nää men det beror ju helt å hållet på hur den körs å servas helt enkelt

Det mest dramatiska en r1'a brukar råka ut för är att man har missat ventiljusteringen vid 4200 mil och att man har käkat upp tvåan's växel tack vare crossväxling alt. aldrig en växling under 10.000rpm på tre år.
Dock är hojen klart lättmekad och inget av de ovan nämnda tar längre än en vecka att fixa själv om man har tillgång till en Haynes manual eller liknande.

rallyanders

Ny medlem
Gick med
7 May 2003
Hoj
Hojlös
2000 mil!?

Så om jag köper en -98 med två tusen bil på mätaren är chansem stor att den köras bekymmersfritt i ett par år om man servar den...???

Fenix

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
08', Triumph, Daytona 675
Re: 2000 mil!?

rallyanders skrev:
Så om jag köper en -98 med två tusen bil på mätaren är chansem stor att den köras bekymmersfritt i ett par år om man servar den...???

Det enda rådet jag har om du har sikte på en 98'a är kolla att tvåan's och sexans växel inte apar sig.
Du kollar enkelt genom att gasa upp lite lagom på ettan, lägg i tvåan bestämt, varva upp den ordentligt typ 7000-1000 varv, släpp av på gasen tvärt, gasa på lite igen (mjuka rörelser, inga powerwheelies(den här gången)) och släpp av tvärt. Om det låtar skumt i lådan så är det helt normalt (vi snackar räser :D ), det som INTE ska hända är att tvåan trillar ur till friläge, det är inte bra och måste åtgärdas.
När du ändå är upp i 120+ och leker, kan du passa på att kolla att kedjan är som den ska genom att helt enkelt på typ trean's växel gasa upp i ca. 110-120 och bara hålla in kopplingen och känna efter vibrationsvågor som brukar kännas i fotpinnar och styre. Om du känner dom så kan det tyda på att kedjan är lite oval/dåligt spänd/smörjd. Vibrationerna ska vara markanta, alla R-hojar vibrerar och dånar rätt friskt det är just den där våg-känslan som du ska hålla ögonen efter. Dock är det inte hela världen, det värsta som kan hända är att du käkar upp drivpaketet lite tidigare än plannerat (ca. 1500:).
Annat som är bra å ha i åtanke är att R1'or låter mycket, ventil-klickande är fullt normal, framförallt på vänster sida. Däremot rena knackningar är "mindre" bra, dock kan det kännas som det knackar på tomgång, då man brukar ställa den väääldigt lågt för att få bästa möjliga motorbroms. :tummenupp
Lycka till!

B1

Dirtmover!
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
TL 1000s -97
Jajjebox!

Min -99:a har gått 2030 mil nu, och det e kanon! En tidigare ägare som full servde. Inte ett missljud. Jag rekomenderar iaf varmt att köpa världens roligarse hoj.

Titta på den, är den ramsne så köp den inte, men annars... :D

rallyanders

Ny medlem
Gick med
7 May 2003
Hoj
Hojlös
TACK!!

Tack för alla tips! Blev genast mycket klokare!
Nu e det väl bara att se till att ta det lugnt med gasandet. En Retta som första hoj e ju lite vassare än en ciaomoppe...:)

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
jag ser bara ett fel här, du ska ha den som förstahoj.
Jag hoppas du inte blir en i statistiken över olyckor, ta det lungt när du åker.
Folk är givetvis olika men det finns för mycket fånar som köper det värsta som finns för att imponera på andra, sen slutar det olyckligt, det bästa är ju om man kan harva på nåt lugnare nån säsong åtminstonde.

rallyanders

Ny medlem
Gick med
7 May 2003
Hoj
Hojlös
Jag förstår!

Jo, jag kan tänka mig att det är lättare sagt än gjort att hålla hastigheten nere. Men om jag hittar en pärla vill jag behålla den i några år o efterhand lär jag ju bli bättre på att köra. Det blir garanterat över 1000 mil i sommar. HELförsäkrat...

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...