R36 passat och alternativ

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Varför inte en BMW 325/330xd? En sån med M-paket är ju hur snygg som helst. Toppfarten lär garanterat räcka. Finns en kille på garaget som chipat sin 325d till drygt 290hp. Bränsleekonomin du får är ju inte direkt en nackdel IOM att du kör ganska långt varje år.

Nja ingen diesel nu tror jag, däremot gillar jag BMWs motorteknik.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Är Jaggan en lämplig bil att åka med 5-6 tusen mil om året sommar som vinter?
Vilken årsmodell pratar du om?
Finns den som kombi ?

Jaguar XJR med internbeteckning X308 har en kompressor matad åtta. Modellen innan hade en kompressor matad rak sexa och går under intern beteckning X300. Ingen av modellerna finns i kombi.

Idag är det en väldigt prisvärd bil som kom i slutet på 90 talet. Varken försäkring eller service är särskilt dyr. Gå in och läs på jaguarklubbens forum. En firma nere i Skåne som heter Joe´s Garage verkar vara ytterst kompetent när det gäller Jaguar.

Om du kör 5-6 tusen mil per år hade jag starkt övervägt att köpa en diesel bil. Inga av de bilarna jag nämnde tidigare i tråden är lämpliga ur ren ekonomisk synvinkel.

Subaru Legacy tillhör inte de mest bränsle snålaste bilarna särskilt med boxer sexan. Men jag tror bilmodellen är ett riktigt bra val om man vill ha en slitvarg som tål att användas.
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Jaguar XJR med internbeteckning X308 har en kompressor matad åtta. Modellen innan hade en kompressor matad rak sexa och går under intern beteckning X300. Ingen av modellerna finns i kombi.

Idag är det en väldigt prisvärd bil som kom i slutet på 90 talet. Varken försäkring eller service är särskilt dyr. Gå in och läs på jaguarklubbens forum. En firma nere i Skåne som heter Joe´s Garage verkar vara ytterst kompetent när det gäller Jaguar.

Om du kör 5-6 tusen mil per år hade jag starkt övervägt att köpa en diesel bil. Inga av de bilarna jag nämnde tidigare i tråden är lämpliga ur ren ekonomisk synvinkel.

Subaru Legacy tillhör inte de mest bränsle snålaste bilarna särskilt med boxer sexan. Men jag tror bilmodellen är ett riktigt bra val om man vill ha en slitvarg som tål att användas.

Jag åker diesel nu, men det finns omständigheter som gör att det kan vara totalekonomiskt bäst att äka bensin trots den långa körsträckan.

Jaggan är säkert en rolig bil men jag tror inte att den passar för ändamålet.

Boxern kanske är riktigt törstig, någon som provat?
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Boxern kanske är riktigt törstig, någon som provat?

Subaru har olika motoralternativ i Legacy. Finns snålare alternativ än boxer sexan. De har även en boxer fyra och en boxer diesel. Gå in och läs mer här:
http://www.subaru.se/legacy_sedan_spec.aspx

Har svårt att se att omständigheterna gör att en bensin motor skulle vara totalekonomiskt bättre med de miltal ut uppger. Men det vet du nog bäst själv.

Lycka till.
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Provade en passat CC R36 kändes bra i kvaliteten, men som alla vet det är ju efter 10 000 mil kanske audin känns solidare.

Har du provat R36:an?

Brorsan har en gammal S6 4,2 -03 tror jag det är men jmf med den kändes passaten roligare.

Om man plockar i lite grejer i Audin så hamnar man väl 100 över minst?

Vad tror ni om andrahandsvärdet den kommer att gå bort efter ca 3 år.

10 000 mil?! Då är den ju gammal! Vem kan leva med en gammal bil?!


:rolleyes:
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Kan bara hålla med.
Ibland funderar jag på att byta bort min passat TDI -02 mot en S6 från mitten 90-tal.



Sorry, fel av mig. Tydligen hade dom torsen även i passat fram till B6-modellen.
Då kan du dra av knappt 1 dl/mil pga 4hjulsdriften. Men 0,9 e mycket. Iofs med en snittfart på 115+, det är ju inte 130PD-motorns snålaste läge direkt.
Upplever en markant ökning när man kommer upp till 110+.
ligger man i 90 så kör jag min på 0,45. I 110 så 0,57.
Men för att snitta 115+ så måste du ligga och marscha i typ 150 - 170km/h !? och då drar ju den lilla motorn en hel del.



Ok snitt förbukning kollad 0,65l/mil vid exakt laglig körning (längsta resan i hela mitt liv). Stämmer ju bra med en knapp dec för 4WD

Normal körning hem 0.95l/mil.
 

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
hemma
Hoj
Italiensk
Ok snitt förbukning kollad 0,65l/mil vid exakt laglig körning (längsta resan i hela mitt liv). Stämmer ju bra med en knapp dec för 4WD

Normal körning hem 0.95l/mil.

Låter vettigt.
Nu skall du ju ändå byta bil, men om INTE, kolla om du inte kan chippa/mappa om den så att du flyttar effektkurvan lite, så du får den anpassad för din körstil.
0,95 tror jag inte jag lyckats med nånsin på min :)
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Låter vettigt.
Nu skall du ju ändå byta bil, men om INTE, kolla om du inte kan chippa/mappa om den så att du flyttar effektkurvan lite, så du får den anpassad för din körstil.
0,95 tror jag inte jag lyckats med nånsin på min :)

Den har tjänat mig gott nästan 23000 mil med den körningen och det enda mekaniska som gått sönder är en drivknut (fast då var iofs damasken trasig) Elektriskt så har en tempgivare till kyvattnet pajat. Så nu är det dags att den får en lugnare tillvaro på åldernshöst:D

När jag tänker efter så är det kanske kvalitetet i folkvagn ?
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
kolla på en Mazda6 MPS, mycket bil för pengarna och mycket rallykänsla!
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Jag vet inte fan, VW's "VR" motorer suger i sig så mycket bränsle, onormalt med bränsle.

Speciellt vassa är de inte.

Köp dig en 2,0T eller 2,0 TDI - om du ska ha 4 motion så väljer du bara till det :)
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
kolla på en Mazda6 MPS, mycket bil för pengarna och mycket rallykänsla!

Nytt intresant förslag tack.

Jag vet inte fan, VW's "VR" motorer suger i sig så mycket bränsle, onormalt med bränsle.

Speciellt vassa är de inte.

Köp dig en 2,0T eller 2,0 TDI - om du ska ha 4 motion så väljer du bara till det :)

Tycker oxå att TDI snurrorna verkar att vara törstiga.

Som jag sa tidigare diesel går nog bort pga totalekonomin
 
Last edited:

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
Last edited:

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Att köpa en passat visar bara att du är för snål/ointresserad för att köpa en audi.

köper hellre en ett år gammal audi än en ny passat.

Ser jag nån i en ny passat tänker man oh han har köpt en ny bil, men kunde han inte kosta på sig den den riktiga?

Jag har bytt min Audi mot en VW och ångrar det inte en sekund!
Jag sitter bättre i VW, jag lägger bara hälften av pengarna i service och underhåll och jag betalade bara lite drygt hälften för fordonet.
Hur fan kan man sälja bilar för 500k och sen ha mage att ta betalt för stolar som det faktiskt går att sitta i ett helt körpass!

Kolla in en VW Tiguan om du inte måste köpa en standard kombi!
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
R36 är helt klart rolig att köra, har kört den i ca ett år nu och är nöjd med det mesta.
Den drar dock rätt mycket mer soppa än den 2.0T jag hade innan, chippad till 248 hkr drog den 0,65 som minst men det var tråkigt som faan, normal (inte för gasglad men ingen meskörning) drog den 0,8-0,85.
Men DSG-lådan och ljudet gör att man gärna drar på lite extra.
R36 har dock ingen riktig 4WD, det är Haldexjunk, men skall du inte köra terräng spelar det kanske inte så stor roll.

Subarun är helt ok, för mig föll den på bagageutrymmet.
Riktig 4WD, dragit loss en XV90 som kört fast med en legacy (inte poppis hos volvokillen).
Kvaliteten är nog klart bättre än både BMW, Audi och VW.

Audi A4 var för liten för mig annars trevlig.

Audi A6 var rätt seg att köra, fin komfort men man mer ÅKTE bil än körde om man inte tar S-modellerna, passaten klart roligare.
Annars har ju Audi riktig 4WD de också.

BMW 5-serien helt klart roligaste bilen med en rätt OK 4WD, jag tycker dock att den är dyr, med den utrustning jag vill ha landade det inte under 800k.

Men har du inga prislimits att hålla dig inom hade jag nog tagit en 530D eller 535D, jag har svårt att se att du inte räknar hem en diesel med de miltalen du nämner, ca 1900 mil om året fick jag det till som break even.
 

EmiliosFantomen

Guest
Kör man 5-6000 mil/år så ska man åka mercedes pungt

tycker jag
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
R36 är väl en jättefin bil, vad gnäller folk om? Och komma och snacka om 20 år gamla vrak som RS2? :confused:
Audi är också fina bilar. Köper man en ny bil för några hundra tusen och tänker ha den i endast tre år ser jag inte vad man kan bli missnöjd med, man vet väl vad man vill ha?
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top