R6-kopplingsproblem?!

peligroso

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2004
Hoj
.
Har sökt efter trådar angående detta men inte hittat nåt...

Jag vet inte om det är ett problem eller om det ska vara såhär,
(är inte helt van vid en nyare sporthoj)

men när den står i friläge, utsläppt koppling och med motorn igång så liksom rasslar det (inte otäckt mycket, men det hörs), när jag sedan håller in kopplingen hörs det inte längre (bara ytterst lite)...jag har lyssnat och det verkar rassla innanför kopplingskåpan...

Ska det vara såhär eller ska man spänna kopplingen eller liknande? :va
Jag har ingen aning alls...så ALL HJÄLP uppskattas! :Bugar

Det är en R6 -00, 2000 mil
TACK! :gnissla

psychonauten

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2004
Hoj
Yamaha R6
När du ha kopplingen intryckt så roterar inga delar i växellådan, när du har den utsläppt roterar det fler. SÅ ju fler delar som roterar desto mer som skramlar ;)
Har själv en R6-a men den hör du ingen skillnad på intryckt eller utsläppt koppling, så nåt vajsing är det.
Däremot har min börjat rassla helatiden när den är kall, vilket inte är lika smickrande.. :3freak

peligroso

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2004
Hoj
.
psychonauten skrev:
När du ha kopplingen intryckt så roterar inga delar i växellådan, när du har den utsläppt roterar det fler. SÅ ju fler delar som roterar desto mer som skramlar ;)
Har själv en R6-a men den hör du ingen skillnad på intryckt eller utsläppt koppling, så nåt vajsing är det.
Däremot har min börjat rassla helatiden när den är kall, vilket inte är lika smickrande.. :3freak

Okej, ja det låter ju vettigt :hihi

Ja det är något som är lite knas känns det som, men vad vet jag inte...
Ska ut och varmköra den ordentligt senare och lyssna om det låter lika mycket
när den är varm...har för mig att det låter mindre då :(

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
Min rasslar lite också när den är varm, oavsett koppling eler inte. Tror inte det är något att bekymra sig för. Dessutom hör inte ens kompisen det så jag tror att det är att man lyssnar så jävla noga och överreagerar så fort något låter lite annorlunda.

peligroso

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2004
Hoj
.
FUBAR skrev:
Min rasslar lite också när den är varm, oavsett koppling eler inte. Tror inte det är något att bekymra sig för. Dessutom hör inte ens kompisen det så jag tror att det är att man lyssnar så jävla noga och överreagerar så fort något låter lite annorlunda.

Ah härligt med fler som har samma "problem" :tungan

Nej det är samma här, polaren skulle lyssna efter det men han hörde heller inget :hihi
Men när jag ändå har tråden igång, kan jag ju fråga lite allmänt om just R6or...Jag har märkt att den "hackar" lite i körningen och går lite udda när man kör sakta på låga varv, men jag antar att det blir så eftersom den är byggd för att köras snabbt och inte ska framföras i hastigheter under 15 km/h :gnissla

Förutom allt det här "klagandet" från min sida är jag extremt nöjd med min R6a, en oehört stabil och lättkörd mc :tummenupp

gurra2fast

The Chase is Better than the Fetch...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Ingen
peligroso skrev:
Har sökt efter trådar angående detta men inte hittat nåt...

Jag vet inte om det är ett problem eller om det ska vara såhär,
(är inte helt van vid en nyare sporthoj)

men när den står i friläge, utsläppt koppling och med motorn igång så liksom rasslar det (inte otäckt mycket, men det hörs), när jag sedan håller in kopplingen hörs det inte längre (bara ytterst lite)...jag har lyssnat och det verkar rassla innanför kopplingskåpan...

Ska det vara såhär eller ska man spänna kopplingen eller liknande? :va
Jag har ingen aning alls...så ALL HJÄLP uppskattas! :Bugar

Det är en R6 -00, 2000 mil
TACK! :gnissla

Annars kan du åka förbi närmsta MC-verkstad och be dom lyssna på ljudet... Brukar dom inte ta ngt för...

Men jag tror som föregående talare redan har sagt så rasslar nog dom flesta hojar mer eller mindre när kopplingen är utsläppt på tomgång...

Tror om det skulle vara ngt fel att det isånafall är kopplingskorgen eller liknande som är sliten...

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
peligroso skrev:
Ah härligt med fler som har samma "problem" :tungan

Nej det är samma här, polaren skulle lyssna efter det men han hörde heller inget :hihi
Men när jag ändå har tråden igång, kan jag ju fråga lite allmänt om just R6or...Jag har märkt att den "hackar" lite i körningen och går lite udda när man kör sakta på låga varv, men jag antar att det blir så eftersom den är byggd för att köras snabbt och inte ska framföras i hastigheter under 15 km/h :gnissla

Förutom allt det här "klagandet" från min sida är jag extremt nöjd med min R6a, en oehört stabil och lättkörd mc :tummenupp
Jo, min går allt lite hackigt på låga varv också, inte alls farligt, men däremot så kan den rycka till rätt så häftigt vid av/påslag med gasen. kollade ryckutjämnarna och dom såg bra ut. Så jag vettefan vad det kan vara :va Sen är jag otroligt nöjd med min r6:a också, speciellt efter jag bytte däcken i tisdags. Vilken skillnad det blev :)

Edit: Den går inte alls ryckigt på låga varv och på/avslagsrycken har blivit mycket bättre sen jag bytte däck. Kanske var någon ryckutjämningskudde som låg fel. (hälften av dom rasade ut när jag tog bort drevet, så dom kanske inte låg på sin plats)

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...