Racerapport Falkenberg 23/4
Jaha gott folk, här kommer en liten racerapport från premiären på Falkenberg 23/4-2005.
Tors 21/4
Martin O och Anders (mekaniker) från Skellefteå landar vid lunchtid i Umeå för att hämta upp Delikatessgrabbarna (Leif, Johan och Erik) och lasta Race gixxern, fälgar, däck osv. Vi samåker med Team Mortec denna rejshelg!!
Efter 15:00 lämnar vi Umeå och styr bussen mot Eksjö och Roger W där Martin skall hämta sin nyinköpta Gsx R600-04.
Med oss i bussen har vi en Lcd-tv, Xbox och en massa spel och filmer som Erik tagit med. Vi försökte öva våra race kunskaper i MOTO GP 2, men kom snabbt fram till att det är lättare i verkligheten!!!
Halvdöda kl 03:15 på morgonen landar vi hos Roger i Eksjö som snällt låter Jag och Johan slagga några timmar hos honom, resten av gänget sover i bussen.
Efter 08:00 lämnar vi Eksjö och styr mot Falkenberg, en nätt tripp på ca 20 mil.
Väl framme så anmäler vi teamen, någon
hade glömt licensen hemma men det löste sig ändå. Klockan visade 11:30 och klockan 12:00 så skulle den "fria" träningen börja, nu blev det bråttom!!! och vi som tyckte att vi startade i sån god tid....
Nåja, av med hojarna, fram med alla däck, verktyg och framför allt, på med däckvärmarna!! Alla kände sig nog ovana inför premiären, ingen hade ju kört en meter med en hoj sen i höstas!! 3 tim skulle kvalet vara, men efter indelning i totalt 2 grupper så fick vi i princip bara köra ett pass var!! Nåja, träningen gick hyfsat och på em så var det full rulle i depån med däckbyte, lite mek och städning då allt blev utschasat för att hinna till träningen. Brombelägg är normalt ingen match att byta, om man har rätt grejor!! Hmm, ingen nämd eller glömd.... Bara att ringa runt till dom lokala mc handlarna och försöka hitta belägg!!
Lörd 23/4
07:30 ringer väckaren och vi stiger upp och käkar frukost. Förarmötet börjar 08:45, så vi pallrar oss dit för att höra vad tävlingsledaren har att säga. I tron om att vi skulle söderut så tog vi (förutom Martin...) inte med oss skoteroverall och helley hansen, MEN det skulle vi ha gjort för faan så kallt det var!!
Klockan närmade sig 09:45 och det var strax dags för kvalet till ERF, Roger W som skall köra ERF med Martin och team Mortec dyker upp och vi får nya belägg som monteras på Gixxern. dom som skulle leverera Transpondern hade vissa lev problem så den monterades ochså på i sista stund.
Vi hade totalt 45 min på oss att sätta några bra kvaltider, mao ca 15 min var.
Johan börjar att kvala, sedan är det Eriks tur att gränsla hojen, jag sticker ut sist och vi får en bästa kvaltid på ca 0.51:30 vilket resulterade i en 12:e plats av 38 startande!!
Detta bådade gott inför det kommande rejset!
Efter kvalet kommer en kille från tävlingsledningen och meddelar att dom mätt upp 98,5 db (95 db max tillåtet) från vårat Hindle helsystem, hrumf, nåja det var bara att montera dit orginaldämparen, och vi som tyckte att den gick så tyst.....
Mera däcksbyten blir det då vi i brist på fälgar inte kunnat lägga om alla däck dagen innan.
Efter stick-dragning så visar det sig att det är jag som skall starta vårt första rejs, min första ERF start i karriären!!
Det börjar dra ihop sig och pulsen stiger, däckvärmarna åker av och jag kör ut ur depån för att åka varvet runt till starten.
Johan Håller i hojen medan jag går över till andra sidan banan för att invänta starten. 3 min skylten kommer upp....30 sek skylten visas och strax skall lamporna tändas för att sedan släckas, STARTEN HAR GÅTT!! Jag rusar över och hoppar på hojen som startar och stannar kort därefter!!! -Faan!! tänker jag. Tappar 12:e platsen och ligger runt en 20:e plats i första kurvan.
Håller ut drygt en timma innan soppalampan börjar lysa, signalerar till Erik och Johan på start/mål rakan att det är dags att förbereda förarbyte och tankning. Erik Drar iväg till tank depån för tankning och vidare ut på banan. Allt flyter på bra och jag känner mig förvånansvärt pigg i depån efter en timma på gixxern.
Johan kommer springande in efter att Erik varit ute i 35-40 min.
-Krash i kurvan innan start och mål, Erik ligger i sandfållan!!!
Vi rusar upp till depå infarten och johan springer för att styra tillbaka hojen.
Erik får följa med i ambulans, och som tur är så är han oskadd förutom lite känningar i nacken, han landade på rygg/nacke och tappade andan.
Erik var dock inte vållande till krashen. Någon fick en "high sider" framför Erik och det fanns ingenstans att ta vägen, så erik körde in i hojen framför, ytterligare en kille krashade in i våran hoj så totalt 3 hojar var inblandade i krashen.
I depån konstaterade vi att hojen klarat sig ganska bra. Vi rycker loss luftburken och rensar den på grus och småsten. Men när vi testar bromsarna visar det sig att en skiva blivit skev!!!! Vi lånar en bromsskiva av Martin, detta tar dock tid då den sitter fast på en av hans fälgar. När hojen är klar har ca en timma gått och vi inser att det inte är lönt att stressa ut för att plocka placeringar, vi försöker istället köra och testa olika fjäderinställningar, vi nötte nämligen väldigt mycket däck!! Så vi testar och får råd av både Miniin och andra race gurur.
Till slut tar vi oss i mål på en 30:e plats. Självklart missnöjda med resultatet men samtidigt glada att vi trots en krash, tog oss i mål och fick poäng!!
Vi packade Bussen och började vår 110 mil :kocko långa väg hemåt.
Jävla norrland!
Hmm, nåja, Stenberg och grabbarna från Kalix har säkert ännu mera ångest av att bo så låååång bort.
Knäckta grabbar var på hemvägen inte sugna på att spela Moto GP och Xbox, vi hade ju fått vårat GP i verkligheten!!
/Team Delikatessgrabbarna #39
Leffe