Race buss

Medin

Pain is temporary glory is forever...
Gick med
23 Jun 2003
Ort
Lidköping
Hoj
2019, Triumph Thruxton 1200r
Är det någon som vet hur det funkar att ha en Citroen Jumpy, Peugot Expert eller Fiat Scudo som "race buss". De verkar ju ganska stora i skåpet. Har aldrig sett någon live, men man bode väll kunna få in en cykel och lite grejer?
 

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
Medin skrev:
Är det någon som vet hur det funkar att ha en Citroen Jumpy, Peugot Expert eller Fiat Scudo som "race buss". De verkar ju ganska stora i skåpet. Har aldrig sett någon live, men man bode väll kunna få in en cykel och lite grejer?

Tror den modellen kan vara i kortaste laget - Jag o Swedie åkte till spanien i en MB Vito, då var det 1,5 dm kvar till bakluckan från cutsen på swedies R1:a o ca 2 dm från min GSXR 600.... har för mig att Jumpyn o dess bröder e något kortare så det kan bli tajt !

//A
 

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM RC8R
Medin skrev:
Är det någon som vet hur det funkar att ha en Citroen Jumpy, Peugot Expert eller Fiat Scudo som "race buss". De verkar ju ganska stora i skåpet. Har aldrig sett någon live, men man bode väll kunna få in en cykel och lite grejer?

Japp, det går.
 

King Karaoke

#77 250GP Nordgren racing
Gick med
7 Jan 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda RS 125, TSR 250 på låns, Vespa P200 -82
Jag har sett flera som har använt Jumper och Expert så det går ju men det blir nog ganska tight med all packning.
 

Nordgren

Team ägare, fd racerförare
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Norra Sverige, Nykvarn ett sten kast från fjollträ
Hoj
Honda RS125 & 3xHonda TSR250 & Honda CBR900RR
Medin skrev:
Är det någon som vet hur det funkar att ha en Citroen Jumpy, Peugot Expert eller Fiat Scudo som "race buss". De verkar ju ganska stora i skåpet. Har aldrig sett någon live, men man bode väll kunna få in en cykel och lite grejer?

Köp en Toyota Previe 91 eller nyare. De finns från drygt 20 000kr på blocket. Jag har haft två hojar i min och tre personer ner till Frankrike. Det går att sova två personer i den. Du åker bekvämt men den drar cirka 1 liter milen och finns inte i diesel.
Petjo hade också en när han körde Superbike.
 

Pålle

Nä, jag bara tittar lite.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Svedala
Hoj
Leksaker i garaget
Är det korta varianten? Vad jag vet går inte en hoj in på längden, Hallgren fick svetsa om sin bakdörr.... Och killen som köpte min 125:a för längesedan fick ställa den snett med öppen dörr. Men långa varianten går nog bra

/Joakim
 

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
Vito går oxå bra......

2 hojar o "lite prylar"
 

Bifogat

  • packad.jpg
    packad.jpg
    135 KB · Visningar: 403

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Hojlös! :(
Nordgren skrev:
Köp en Toyota Previe 91 eller nyare. De finns från drygt 20 000kr på blocket. Jag har haft två hojar i min och tre personer ner till Frankrike. Det går att sova två personer i den. Du åker bekvämt men den drar cirka 1 liter milen och finns inte i diesel.
Petjo hade också en när han körde Superbike.

Toyota Previa? Det är ju en minibuss... :va
Går det att ta bort stolarna då?
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Ja det måste ha varit Nordgren som jag såg på lite avstånd i sommras när han skulle trycka in sin 250 racer i minibussen då den stod på Knutstorp.
Trodde alldrig det skulle gå men jo då.
 

Mulles

MedLem
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Halland / Göteborg
Hoj
F.d STK 600 åkare-numera hojlös
Medin skrev:
Är det någon som vet hur det funkar att ha en Citroen Jumpy, Peugot Expert eller Fiat Scudo som "race buss". De verkar ju ganska stora i skåpet. Har aldrig sett någon live, men man bode väll kunna få in en cykel och lite grejer?


Har för mej att jag sett nån på Falkenberg köra Peugeot Expert utan att ha gjort åverkan på dörrarna bak. Om det skulle bli trångt kan du kanske kolla om det går att svetsa om mellanväggen med ett "spår" mellan sätena (som ett cykelställ). Det kanske inte finns plats för såna fiffigheter iom att den är tresitsig.
 

Nordgren

Team ägare, fd racerförare
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Norra Sverige, Nykvarn ett sten kast från fjollträ
Hoj
Honda RS125 & 3xHonda TSR250 & Honda CBR900RR
McFille skrev:
Toyota Previa? Det är ju en minibuss... :va
Går det att ta bort stolarna då?

Det är mycket enkelt. Jag har en soffa som sitter med 4 bultar och längst bak kan man fälla upp sättena mot sidorna. Men jag brukar ta bort dem helt för att få lite mer plats och de sitter med 2 skruvar var. Jag köpte en orginal stol från skroten och satte in istället för soffan så att en kan sitta bredvid hojen. Ibland har vi också använt en av bakersta platserna också. Så en hoj och 4 personer är möjligt. Jag gjorde också en ställning att köra framhjulet i och fästöglor finns det redan till barnstol så de är bara att flytta.
 

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Hojlös! :(
Nordgren skrev:
Det är mycket enkelt. Jag har en soffa som sitter med 4 bultar och längst bak kan man fälla upp sättena mot sidorna. Men jag brukar ta bort dem helt för att få lite mer plats och de sitter med 2 skruvar var. Jag köpte en orginal stol från skroten och satte in istället för soffan så att en kan sitta bredvid hojen. Ibland har vi också använt en av bakersta platserna också. Så en hoj och 4 personer är möjligt. Jag gjorde också en ställning att köra framhjulet i och fästöglor finns det redan till barnstol så de är bara att flytta.

Mmm, låter ju najs! Kan man få in två hojar tror du?

Riktigt bra juh, då kan den vara partybuss när den inte är racebuss! Vilket perfekt åk! 8 platser e riktigt najs... :banana

edit. Är det någon speciell modell som är längre än andra? Såg några XL varianter? :va

edit igen. Såg att du hade haft 3 hojar i den...strunt i den frågan! :rolleyes:
 
Last edited:

Medin

Pain is temporary glory is forever...
Gick med
23 Jun 2003
Ort
Lidköping
Hoj
2019, Triumph Thruxton 1200r
Zoidberg skrev:
Plocka ner cykeln lite så funkar det med stationsvagn &så....

Hehe. Jag har kollat på Citoens hemsida, men det står inte hur långt skåpet är, men jag har för mig att det är runt 2m så det kan nog bli tight. Får helt enkelt åka o kolla på en och testa.
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Ok !
Seriöst då, ...tanken är god med mindre bilar. Min erfarenhet är dock att man biter sig själv i svansen. Ju mer utrymme desto bättre är en bra tumregel, ...du samlar förmodligen på dig allvärldens eländes grejer att släpa runt på vad tiden lider.
Så har du möjlighet att husa en större skåpbil är det vad jag rekommenderar.
 

Medin

Pain is temporary glory is forever...
Gick med
23 Jun 2003
Ort
Lidköping
Hoj
2019, Triumph Thruxton 1200r
Zoidberg skrev:
Ok !
Seriöst då, ...tanken är god med mindre bilar. Min erfarenhet är dock att man biter sig själv i svansen. Ju mer utrymme desto bättre är en bra tumregel, ...du samlar förmodligen på dig allvärldens eländes grejer att släpa runt på vad tiden lider.
Så har du möjlighet att husa en större skåpbil är det vad jag rekommenderar.

Jo jag kan väll köpa en större buss, det är väll inte det som är problemet. Jag har inte råd att ha två bilar och jag har bara en parkeringsplatts så "race bussen" kommer även att fungera som vanlig personbil. Det känns lite jobbigt att ha en stor Merca buss med tanke på detta. Har tänkt på en Astro cargo eller en Merca Vito, de är ju lite större. Men det hade vart smidigt om hojen hade gått in i en lite minde bil som tex Jumpy osv. Jag får helt enkelt kolla runt lite.
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Har en kompis som har en Mercedes vito 108 cdi på 80 hp (minsta motorn)
Går bra o snålt tar ca 0.75 vid långfärd.

Det går lätt in två racerhojar + massa grejor.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Zoidberg skrev:
Plocka ner cykeln lite så funkar det med stationsvagn &så....

Har inga bilder på den men jag har sett både bilder och bilen i verkligheten. Det är en kille som har en gammal Volvo 245 som han byggt en utdragbar ram där han lägger sin Ducce på sidan och skjuter in den i bilen. Ascoolt.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top