race-däck bak orginal fram???

Ninja_Alex

MOTOGP!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX-9R E2P, Styrdämp, DB-glas, Kolfiber, miniblinkers, Akrapovic system, bänkad 142 SAE, sönderslitna RR-däck....
jag ska snart byta däck. just nu sitter det på michelin pilot sport. dessa är orginal, de däcken satt på när ja köpte hojen.
är det någon som vet om jag kan lägga på ett racedäck bak? får jag inte konstiga framhjulssläp då?? eller måste jag lägga på ett race-däck fram också? jag tänkte nämnligen köpa michelin pilot race H2 och lägga på.

Comi

Var god skølj
Gick med
3 May 2003
Hoj
2008 HarleyDavidson Rocker C
Prova

Jag kan salja nytt dack till dig.
Om du ringer mig på måndag så ordnar jag ett fint pris till dig.
0704-166177
glom inte att ringa nu for du kommer att gilla priset!

Johno

Sponsrad av Oscar
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1 räser o Pasini minimoto
Asylum_Nakaza skrev:
jag ska snart byta däck. just nu sitter det på michelin pilot sport. dessa är orginal, de däcken satt på när ja köpte hojen.
är det någon som vet om jag kan lägga på ett racedäck bak? får jag inte konstiga framhjulssläp då?? eller måste jag lägga på ett race-däck fram också? jag tänkte nämnligen köpa michelin pilot race H2 och lägga på.
Greppet blir inte sämre i framdäcket för att du byter bakdäck.
Men du ska INTE köpa pilot race, köp då hellre rennsport för dom funkar bäst även på gata.

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Asylum_Nakaza skrev:

Ska du köra gata finns det ingen anledning i världen att slänga på ett Michelin Race i bak. Ska du däremot köra på bana (enbart) så är de underbara. Dock, på gata är de tämligen förrädiska.

Ninja_Alex

MOTOGP!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX-9R E2P, Styrdämp, DB-glas, Kolfiber, miniblinkers, Akrapovic system, bänkad 142 SAE, sönderslitna RR-däck....
jasså? är de så dåliga på gatan? jag som trodde att ett mjukare däck var till fördel även på gatan. då får jag tacka för informationen och lägger på ett pilot sport där bak. fast det finns 3 olika sport, vilket ska man ha??

Comi: jag kan också köpa billiga däck. vad hade du tänkt dig för däck??

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Asylum_Nakaza skrev:
jasså? är de så dåliga på gatan? jag som trodde att ett mjukare däck var till fördel även på gatan. då får jag tacka för informationen och lägger på ett pilot sport där bak. fast det finns 3 olika sport, vilket ska man ha??

Före Michelin Pilot Race blir varma är de otroligt hala, men när de väl fått upp arbetstemperatur har de ett otroligt grepp. Hade ett gäng bakhjulssläpp förra säsongen med M P Race då däcken borde varit tillräckligt varma och därmed haft tillräckligt med grepp. Fick ett släpp i 140km/h på gata med vänsterknät i backen, kanade ca 2m innan jag fick kontroll på hojen. Innan jag ökade tempot hade jag kört semi-fort i ganska många km så däcket borde varit varmt. Sedan har jag också haft ett gäng småsläpp i korsningar då det gått riktigt långsamt.

Pricken över I:t kom när jag hade visat hojen för en presumtiv köpare i slutet av förra året. Killen är sugen, säger att vi avslutar med en kopp kaffe uppe hos han. Vid 21-, 22-tiden är det dags att åka hemåt. Jag svänger ut från parkeringen, det är torrt ute men lite kyligare, kanske 8-15C, gasar iväg mot nästa korsning när bakdäcket bara försvinner i kanske 30-40km/h. Hojen gör en 180 och lowsidern är ett faktum. Jag vare sig lutade eller gasade särdeles mycket. Chrille har gjort något nästintill identiskt på likadana däck och vi är inte ensamma.

Summa summarum: Ska du bara köra bana så är Michelin Pilot Race lysande, men de tar lite längre tid att bli varma än många andra.

Pilot Sport är kanondäck för gata och de duger ypperligt på allmänna bandagar också. Många talar gott om Metzeler Rennsport, har dock inte provat dem men har heller ingen anledning att misstro alla de lovord som strös kring dessa däck.

BrInK

Winner 250sp cup 2006!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
pw50
Re: Re: race-däck bak orginal fram???

Johno skrev:
Greppet blir inte sämre i framdäcket för att du byter bakdäck.
Men du ska INTE köpa pilot race, köp då hellre rennsport för dom funkar bäst även på gata.

instämer att pilot race däcken är snor hala när dom är kalla :zpy
köp renn sport eller evo super corsa blir lätt varma och funkar skit bra :tummenupp

Deefred

Garage på Grosse Freiheit.....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FZ750-85, Aprilia Mille R -02, Aprilia Futura -01
abstruse skrev:

Pricken över I:t kom när jag hade visat hojen för en presumtiv köpare i slutet av förra året. Killen är sugen, säger att vi avslutar med en kopp kaffe uppe hos han. Vid 21-, 22-tiden är det dags att åka hemåt. Jag svänger ut från parkeringen, det är torrt ute men lite kyligare, kanske 8-15C, gasar iväg mot nästa korsning när bakdäcket bara försvinner i kanske 30-40km/h. Hojen gör en 180 och lowsidern är ett faktum. Jag vare sig lutade eller gasade särdeles mycket. Chrille har gjort något nästintill identiskt på likadana däck och vi är inte ensamma.

Vill minnas att jag varnade dig förra året för att lägga på detta däck.
Visste ej om att det slutade med krasch för dig.
Alla Michelin race spekulanter ta nu lärdom om detta.
Detta är ett utpräglat ban däck som bara råkar vara mönstrat.

Av en som själv har lärt sig denna hårda läxa.....

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Deefred skrev:
Vill minnas att jag varnade dig förra året för att lägga på detta däck.

Sant och du hade rätt. Däcken är som Dr Jekyl and Mr Hyde. Inget mitt emellan utan allt eller inget.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Racedäck jobbar som sagt i andra temperaturer än gatdäck.
Därför det inte är så roligt att köra slicks på gatan.

Ninja_Alex

MOTOGP!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
där ser man.. tack för alla tips. håller mig till pilo sport tills nästa byte då det möjligtvis blir nått hetare märke. nu funderar ja bara på vilket pilot sport ja ska ha, är det E eller HPX eller det utan benämning?

Comi

Var god skølj
Gick med
3 May 2003
Hoj
2008 HarleyDavidson Rocker C
Alla däck!

Kan leverera alla däck, så ni som vill köpa kan börja beställa. Får hem nya däck var och varannan dag.

Maila på comi@telia.com
eller ring, öh, numret står i signen...

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
ap ap ap

Michelin pilot race H2

Det är samma stomme som pilotsport men mjukare gummi än de riktiga "race varianterna" ifrån michelin, men samma fräna mönster.

H2 ÄR för gatåkare......... :fakta

Krattan åkte med ett sådanat bak på sin R1 förra året å hade inga problem

"vanliga" race har jag oxå haft på ibak å sladdat i gatukorsningar som en maniac......inge roliga

Quitte

?? ERF
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Lånad Gixxer + Demoto scooter
Tom Byron skrev:
"vanliga" race har jag oxå haft på ibak å sladdat i gatukorsningar som en maniac......inge roliga

VA?? Jag som trodde det var fränt att sladda...? ;)

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning