Racebuss

marcus nilsson

Sommaren är här
Gick med
22 Jun 2003
Hoj
KTM 640 sm, kinaminimoto
Nån som har bra tips på billiga racebussar eller vilka bilar som är lämpliga att använda?

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
När du frågar så blir svaret; allt som kan lasta en hoj.

Vill du ha ett mer avgränsat svar bör du först funder på och försöka svara på dessa frågor.

Vad får den kosta i inköp?
Hur mycket är du villig att lägga ner i tid och pengar på underhåll och reparationer?
Hur mycket ska den lasta?
Vad har du för krav på komfort?
Vill du kunna sova i den?
Diesel eller bensin?
Ska du använda den till något annat?

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Oavsett hur stor/liten buss du letar efter. Har du pengar över, lägg det på en turbodiesel.

Quitte

?? ERF
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Lånad Gixxer + Demoto scooter
Jag har en turbodiesel till salu. ;) Motor bara gått ~6000mil, nybesiktad, stort skåp med bakgavellyft, B-kort...

Da Weasel

#72 Rookie1000
Gick med
5 May 2003
Hoj
Hojlös =(
Pris ?
Märke?
Årsmodell?

Sitter själv med en Ford Transit -89, men den har för klen motor.

Letar efter nåt bättre till rätt pris.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
jag har en transit bensin -88, kanon utrymme i, men motorn har pajat, vilket jag dock inte tror e vanligt.
dock är motorn (bensin) löjligt slö, ska byta till en volvo motor nu, tyvärr bensin den också. om ingen har tips på lämplig disel spis till den...?

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
R2 skrev:
jag har en transit bensin -88, kanon utrymme i, men motorn har pajat, vilket jag dock inte tror e vanligt.
dock är motorn (bensin) löjligt slö, ska byta till en volvo motor nu, tyvärr bensin den också. om ingen har tips på lämplig disel spis till den...?

Det sitter en ford-diesel i ivecon, men jag vet inte modellbeteckningen på den, ska väl kunna gå att skrapa fram. 2,5 turbodiesel iaf.

Bjorn N

Hjärnan är som yoghurt.
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
hojlös.
Ursäkta en okunnig. Men varför rekomenderas en turbodiesel? Är det för att få tryck i maskin? Om så är fallet.. varför är det viktigt med prestanda i en.. buss/skåpvagn?

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Bjorn N skrev:
Ursäkta en okunnig. Men varför rekomenderas en turbodiesel? Är det för att få tryck i maskin? Om så är fallet.. varför är det viktigt med prestanda i en.. buss/skåpvagn?

Hehe, det är ju racebussar, och det är ju race både till och från tävlingen ;)

Skämt åsido, det som är trevligt med turbodieslar är låg bränsleförbrukning och ändå rätt bra med effekt.
Mitt gamla 2.5 tons as, som är ganska stor, drar 1.3 liter diesel per mil, full-lastad med plattan i mattan i 130km/h. Lägger jag mig i 110 drar den 1.1 liter/mil. Dessutom märks det knappast att man hänger på en husvagn/släpvagn eller lastar den full, varken i soppaförbrukning eller toppfart, det tack vare att det är bra vrid i turbodieslar. Sen är diesel rätt mycket billigare än bensin/är man riktigt ful kör man på villaolja eller "bondeolja").
Jämför man det med en cheva van som sörplar i sig 2-2.5 liter mil i 110-120 så spar man rätt mycket pengar man kan ha roligare för.

Quitte

?? ERF
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Da Weasel skrev:
Pris ?
Märke?
Årsmodell?
Det är en Renault Master -91. Motorn bytt pga TOKREGN -98 och en person som trodde det skulle gå att köra under viadukten ändå... SLUUURRP.

Inte snygg, men ruggigt funktionell. Skall få tag på en digitalkamera och fota den asap.

Pris... Ja den som tar den före vintern kan få den för 25´!

Quitte

?? ERF
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Da Weasel skrev:
Pris ?
Märke?
Årsmodell?
Det är en Renault Master -91. Motorn bytt pga TOKREGN -98 och en person som trodde det skulle gå att köra under viadukten ändå... SLUUURRP.

Inte snygg, men ruggigt funktionell. Skall få tag på en digitalkamera och fota den asap.

Pris... Ja den som tar den före vintern kan få den för 25´!

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Da Weasel skrev:
Pris ?
Märke?
Årsmodell?

Sitter själv med en Ford Transit -89, men den har för klen motor.

Letar efter nåt bättre till rätt pris.

Har blåingen gjort sitt nu Andreas?? :D

Hörde rykten om nån form av sammanstötning, denna gång med annat fordon istället för pelare?? Stämmer detta?

Da Weasel

#72 Rookie1000
Gick med
5 May 2003
Hoj
Hojlös =(
Macke skrev:
Har blåingen gjort sitt nu Andreas?? :D

Hörde rykten om nån form av sammanstötning, denna gång med annat fordon istället för pelare?? Stämmer detta?

Hmmm, jo det kan väl stämma :eek:

Bil é nog inget för mig. Så länge det är två hjul så grejar jag mig utan problem, men så fort det handlar om fyra hjul så är man plötsligt kraschkung :)

Ge mig bara några minuter med en slägga så är bilen i körbart skick igen. Händer inget mer så kommer den iallafall att leva en sässong till.

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...