Racerapport anderstorp R1000

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
TJa tja tja!

Ja börjar direkt med att skriva att jag är ingen bloggare, Därav skriver jag tråkigt och med mycket stavfel och säkert ingen kul läsning. Men ja e riktigt nöjd med dagen, gårdagen och kvällen.

De hela började så här. R1000 sesongen och ERF sesongen börjades planeras hösten 2008. Pengarna rullande in från jobbet och tanken på att sattsa fullt ut verkade roligt efter att ha kört ett halvt lyckat rejs på gelleråsen i slutet av sesongen för å prova om de va kul. Kvalet gick bra. starten kunde jag lika väl sprungit med hojjen in i första böj de hade gått fortare:D Hur som kännde ändå att de verkade kul.. och började planera för 2009. Jobbet sket sig, Volvo varslar ju folk som säkert inten missat?

Tankarna på att köra race sket sig. Kitta hojjen var bara glömma. De handlade om begagnade däck till bra pris inte allt för slut och låta hojjen rulla ett år till. Livade upp stämningen med åköpa en lackspruta å låta skiten få ny lack:)

Hur som lång historia kort. Fyllde 25 år 21 aprill. 10 dagar innan anmälan gick ut. Alla visste att jag ville åka r1000 racet på anderstorp eftersom de blivit lite av en hemmabana:huvet Dock fanns inte ekonomin till de. A-kassan blir man inte miljonär av:Bugar Råkade få startavgiften till torpet i present och så även soppan. De som återstod var bara engångslicens samt transponder (tack Ko72 för lånet). Pratade lite med polarna om vad de kostade om mina nära å kära skramlade ihop 1100 kr till. Bra polare. Väntade in i de sista med å anmäla sig då ja kännde att regn race inte vart värt stålarna eftersom 3 dagar i regn på gelleråsen va halv kul.

Nu kortar vi ner.

Kom till anderstop på torsdagen. Med 1.42.12 som bästa tid. De regnade när vi kom ner. GUd va tråkigt tänkte jag regn hela helgen tänkte ja. Lagom till r1000 racet va de torrspår och slicksen åkte på. Satte 1.41.7 redan på 5e varvet elelr något. allt kändes bra men en jävla imma på visiret ställde till de så jag körde bara 13 varv träning å tände grillen iställt. Gott med fläskfille:) Natten gick å lagom trött slö å bakis till kvalet lyckades ja kämma till en 1.40.x tid. Känndes bra då de va andra gången ja lyckades ta person bästa denna tävling och även knipa en 4de startplats. Första led å längst till höger. Kanon. Bara kan slipper tappa 10 platser i starten som på gelleråsen första året:huvet dags för race snart. Ja tillhör gruppen som aldrig e nervös utan istället för å tagga upp så blir ja lam och avslappnad som efter några bärs å ett bastu bad:D Gillar ha koll på läget å stressar upp mig för ovishet och att inte kunna allt vad startprocedur heter gör mig stressad. SÅ en lagom kombination av ett stressat lama djur blev kanon på gridden. Tapppade en placering in i första böj men lyckades hämta upp de under rejset. Körde med laptimmer och såg hela tiden 1.40x och 1.39x på displayen å skrek för mig själv att helvete nu går de fort:) Hade jag haft champange hade jag firat under hjälmen på rakan:tummenupp låg på en tredje plats mot slutvarvet med en förste förare som ignen såg mer än första varvet. DÅ stod två st ute i gruset efter långa rakan. De visade sig vara 2an. Lätt matte gjorde ju mig till 2a:) GLad som fan förbi målflagg försökte ja åka bakhjul. Något som brukar vara hur lätt som helst och snarare ett problem å hålla nere hjulet än tvärtom. SKickade på fullt på 2an men framhjulet ville knappt lätta. Jävla hojj som sviker en i sådana stunder!!! Men ja va glad ändå :va

Så hur nöjd som helst. 2a plats. person bästa med 2 sec. och en jävligt kul dag.

Race två var värre.
1 timma inna vårat rejs kom de en helvetes massa regn. SÅ mycket att ingen fick beträda banan på grund av översvämningar:) Känndes tryggt då man bara kört 1 gång i regn. R600 skulle ut före mig då de började torak upp. 18 grader och solen lyste. DE kommer torka tänkte jag. SKickade ut spioner i depån och fick till svar att 99% i r1000 ska åka regn däck. Ja ville starta med slicks för trodde på torr spår. Hur som när sista gubben kärnde på regn däck 15 min innan start hade jag inget val. Jag fick av med fälgarna kränga på andra däck på dom och på igen. Jävligt ont om tid. TUr man har polare. Svetten rann men han precis ut inna de stängdes. Starten gick bra. Hela första led tjuvstartade utan ja:) men de blev omstart eftersom tydligen även många bakom gjort samma sak. De blev torrare och torrare och redan efter 4 varv var de nästan torrt i bankade böjarna och på de flesta ställena var de iaf torr spår. Ångade som fan att ja inte behöll slicksen på. Orkade hålla mig på top 5 första varven men desto torrare de blev desto halare blev de. Försökte ligga i de lilla blöta som fanns kvar men de va ju knappt något.

Efter en 8 varv hade ja släpp lite här å var och försökte åka på högre växlar för å inte låta däcken brinna upp helt. FOlk började köra om:mad:. Hur som kom i mål på 11 placering med helt slut regn däck. Continental funkar i regn men fan inte när de börjar torka.Från nästan nya till helt slut på 7 torra varv.!! Spann fan rakt fram på 2an ur böjarna. !!

kortfattat
2a i första race med pb på 1.39.8
och 11 i andra race med ett jävla velande in i sista minut å slut regn däck.

Jag e tok nöjd. i skrivande stund har de blivit 1 eller flera bärs och varit på big comedy med några polare. Så kontentan av dagen= jävligt kul!!!

mitt andra race och antagligen mitt sista i år. Men 2010 hoppas vi på igen!

ha d gott folk. och kört hårt. Hoppas på bra väder i helgen för de andra klasserna:yoparty

räserhunden

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2009
Hoj
REPSOL -05:a, ZX10 -05:a
hur många mer än ja orkar läsa e här?? haha grattis jonas. va kul å va me där nere å se dej så nöjd som du va!!

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Grattis!
Hade vi levt i en bättre värld, hade du fått rejält med spons efter ditt inlägg och kunnat fortsätta köra...

Rundik

Tusenkonstnär
Gick med
4 Aug 2006
Hoj
VTR1000F, NSR125R
:tummenupp
Skitbra å Grattis!
Satt på jobbet idag och funderade på om det regnade lika mycket i anderstorp som i borås...

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
GsxrT 1000 -03
Fasen vad skoj, bra skrivet! (men dela gärna upp i stycken, blir lättare att läsa)
Man blir inte alls avundsjuk... man skulle kanske försöka ragga ihop lite spons och köra ett race på karlskoga iår, som sagt man blir inte fet på a-kassa :huvet

MC Doktorn

Guest
Bra kört och kul att se att medelåldern sjunker på pallen.
Bara vända på sparbössa och tigga ihop till falken

Diggy

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2006
Hoj
Cbr 929,crf 250
Grattis! De är ju tur att du kom topp 3,när man har varit med och sponsrat:yoparty

MrGooFy

Tebax
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Is no more
Grattis, kul med en Boråsare som rejsar. Ett tips bara, inled inte med att skriva att du inte kan skriva, det är som en talare som inleder med "jag är ingen talare" det får folk att tappa intresset och förutsätta något dåligt redan från början.:tummenupp

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha