Racerapport Knutstorp (fyll på)

Pålle

Nä, jag bara tittar lite.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Svedala
Hoj
Leksaker i garaget
Sammanfattning: Det suger att krasha på rejs :rolleyes:
Fredagsträningen gick sådär, 1.08,4 var sämre än mitt personbästa. Höjden framändan 4mm till tidsträningen och hojen blev mycket stabilare, äntligen lyckades jag köra sjuor igen.
1.07,17 blev bästa tid för dagen. Ingen draghjälp och otur gjorde att jag inte lyckades få en efterlängtad 6'a.. INTE nöjd att starta som elfte man på hemmabanan!
Warm-upen körde jag bara fyra varv på för att känna att allt var som det skulle..
När det väl var dags att för start tänkte jag bara på att vara aggresiv in i första böj. Tror jag varvade som åtta, sedan vurpade femman och jag blev sjua. Hade ett par som nosade på mig i kurvan efter rakan men jag gav mig inte så lätt! Till slut blev jag ombromsad och tappade rytmen, måste erkänna att jag faktiskt började bli trött. Det har aldrig hänt mig efter så få varv faktisk. I vänstern efter hårnålen fick jag iaf. framhjulsläpp, hojen och jag kasade till gräskanten och sedan voltade både den och jag en bra bit... Lite mörbultad är jag, kåpor och lite smågrejor är sabbat men det kunde gått mycket värre... Jag hade varit övernöjd med en åttonde plats, FAN! Tiden 1.06,9 är ju inte mycket att komma med iheller, Brink och Fredrik körde 4'or i täten, det är respekt...

Skånemaffian fick dock två andraplatser, att Brink skulle komma i topp var nästan självklart, men Mats Törnvall i Rookie 1000 hade nog inte många satsat sina slantar på, med en fräsch hoj blir han vass nästa år. Grattis!
 
Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Pålle skrev:
...Hade ett par som nosade på mig i kurvan efter rakan men jag gav mig inte så lätt! Till slut blev jag ombromsad och tappade rytmen, måste erkänna att jag faktiskt började bli trött...
Jag flaggade partiet innan rakan och man såg tydligt att du tröttnade. Du gick vidare och vidare i vänstern och fick följdraktligen ett sämre spår och lägre fart med dig ut på rakan.

Snyggt kört annars :tummenupp
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Endast två goda ting efter rejset...

Vi klarade oss utan någon allvarlig olycka i starten på R1000 när Saras hoj dog och Jalle blev påkörd. Det som hände i Norge förra året visar hur allvarligt det kunde ha blivit och jag har nog aldrig blivit så rädd på min hoj någon gång. Tråkigt för Jalle och 63'an som fick ta smällen - Jag behöver lära mig att fokusera...eller något.
Rejs-ekipaget kördes under helgen på 1,9liter per mil. En stor framgång för plånboken.

I övrigt finns inget att skryta om...floppvarning.

DSCN4660.JPG


Oscar bromsar sent och stänger hårt IGEN och Granny ligger och jagar vilket ger en speedway-effekt för mig och Per-Åke som blir liggande bakom och vill om. Det är alltid MINST två spår upptagna in i böj och PerÅke kör bra och attackerar hela tiden vilket murar igen de eventuella hål som jag skulle kunna sticka upp näsan i.

Skitrejs helt enkelt. Visst var det kul men det gick skitlångsamt och var egentligen bara frusterande....
 

ZoulFly

RR-pensio
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bromma
Hoj
Gixxer 1000/CRF 250 R
Kanon-race, för min del. Hela helgen har varit bra med tidsänkningar hela vägen och som avslutning gjorde jag för min del årets bästa race med rejäl tempoökning. Dessutom lyckades jag köra om några under racet, utan att ha nån större koll på vilka eller var...vet bara att jag var extremt nära att köra ihop med #34, Marcus, i urgången efter start-och-mål. Sen hade jag hyfsad rygg på Xeno rätt länge men var aldrig egentligen nära att sega mig ikapp och kroknade till slut. Och för min del kunde dom gott ha flaggat av loppet efter 6 varv för redan då var jag totalt urlakad.

I övrigt en kanon-helg som vanligt med skön stämning, massor av bra folk och...ja, det är bara trist att säsongen snart är slut.
 

sepahewe

För gammal för att slå Rossi
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
N/A :(
Min målsättning var, förutom att ha trevligt i depån, att ta tävlingsoskulden av Knutstorpsbanan och förhoppningsvis sätta 7-or. Det började segt under träningen på fredagen. Jag fick aldrigt något förtroende för det kuperade, hur mycket fäste har man uppför och nerför? Dessutom strulade frambromsen mer än vanligt trots bytt kolv i huvudcylindern. Efter gedigen felsökning visade det sig att packboxarna i vänsteroket läckte tillräckligt för att den skulle tjuvsuga lite luft. Dessa hade jag beställt för över en vecka sedan i förebyggande syfte, men det är tydligen semester i Japan :( så de hann inte komma innan racet.

Kvalet gick ungefär som tidsträningen (9-or), men på racet vaknade jag till och sänkte mig till höga 7-or. Dessutom lyckades jag bättre än i Karlskoga med att undvika kökörningen utan istället pressa framförvarande förare tills jag lyckades pressa mig förbi. Som vanligt tappade jag lite i starten, men jag körde upp mig till en 18:e plats. Några hårresande inbromsningar blev det när handtaget nådde styrhalvan på grund av läckan, men det till trots lyckades jag bromsa om några.

Utöver körningen fick vi ett bra samarbete med tidstagningsfolket så vi fick ut resultatlistor på diskett två gånger per dag vilka vi kunda publicera direkt på roadracing.se.

Summa summarum så är jag väldigt nöjd med helgen.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
sepahewe skrev:

Utöver körningen fick vi ett bra samarbete med tidstagningsfolket så vi fick ut resultatlistor på diskett två gånger per dag vilka vi kunda publicera direkt på roadracing.se.

Summa summarum så är jag väldigt nöjd med helgen.
Bra jobbat med resultatlistorna :tummenupp
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
oscar skrev:
De första fem varven orkar jag, så hur förklarar jag alla som blåste om mig då???
Gör som Pålle så slipper du köra hela distansen.
 

Fixx

Hundförare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Eslöv
Hoj
hoj?
Min racehelg på knutstorp blev inte så bra. Highsidade på fredagen. med ryggont och en ordentlig stukning i foten...

Så det blev varken poäng eller 1.07.-08 tider...

Tråkigt men så är det när man racear...
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Är en sån mes! Måste komma igång och rejsa tidigare. Åka där och bjuda på placeringar i början av heat.... Sedan så är det okay att bli omkörd och frånåkt (vilken fart du hade Sörebo!) men att bli omåkt och sedan ligga nära bakom i 14 varv... oförlåtligt! Det tillåter jag inte en gång till Marcus!
 

grandmaster

Radical Riders
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
2-takt
magnus_moss skrev:
Är en sån mes! Måste komma igång och rejsa tidigare. Åka där och bjuda på placeringar i början av heat.... Sedan så är det okay att bli omkörd och frånåkt (vilken fart du hade Sörebo!) men att bli omåkt och sedan ligga nära bakom i 14 varv... oförlåtligt! Det tillåter jag inte en gång till Marcus!

ehh, då kanske vi skulle peppa varandra ... rullade förbi Oscar i nedre delen av fältet efter oräkneliga försök (som en del gånger blev lite väl nära). Det skulle krävas en blåflagga innan jag kunde klämma mig förbi o sedan var racet nära nog slut

jäla skit-fan asså
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
grandmaster skrev:
ehh, då kanske vi skulle peppa varandra ... rullade förbi Oscar i nedre delen av fältet efter oräkneliga försök (som en del gånger blev lite väl nära). Det skulle krävas en blåflagga innan jag kunde klämma mig förbi o sedan var racet nära nog slut

jäla skit-fan asså

Hmm.... Känns som om jag bara är i vägen för alla... :gråta
 

KetogaN

Don´t do drugs.. MMkay ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
njae du vet, den är på service eller nått..
Ful-granny slinker förbi på camillas blåflagg.. jaja..

Nä oscar stå på dig, att du stänger är ju bra! då tappar du inga placeringar. Inte fan släpper man förbi om man ligger först bara för att han bakom är tre tioodelar snabbare per varv.. :tummenupp

/KetogaN
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Fredag: Kör som en kärring! Testar lite olika fjädringsinställningar och hittar lite flyt på andra passet. 1,09.9
Lördag: Får lite bättre fart ut på rakan och kapar en sekund, synd bara att pudelrockarn kör fortare på första passet :mad: På andra passet tar jag av stringtrosorna och kör som en man :rock
Nytt personbästa med 1,07.649 :squid
Söndag: Kör bara 6 varv på warmup, kollar så allt fungerar. Kör låga 1,08 utan att ta i.

Race: Står i 5: led med Jonas Hansen till höger om mej, adrenalinet sprutar!! Starten går! Någon till höger får motorstopp, men jag kommer förbi utan problem. Tar rygg på Xeno genom första kurvan och ser Grandmasters framhjul skymta på innern innan jag lägger ner. Har inga problem med att hänga på 63:an, han brukar vara mycket snabbare än jag :skrämd
Johan Werner kör förbi i ingången till hårnålen, men skulle bara till kvällspostenkurvan, där han kör ut i kanten efter en misslyckad ombromsning. Nästa varv kör han återigen om mej på samma ställe!
Efter några varv blir det gulflagg pga Asfaltzurfarens vurpa, skönt, då blir man inte omkörd där åtminstone :rodnar Efter 11 varv börjar kroppen säga ifrån, missar nerväxlingen efter rakan och får i ett nytt friläge mellan 2:an och 3:an :mad: Martin och Sara passar på att smita förbi :mad: Efter ytterligare 2 varv ser Sara en blomma i kanten på banan och dyker ner efter den. Vet inte vilken plats jag har, men börjar hoppas på poäng iaf! De sista varven gör jag allt jag kan för att hålla 24:an, Niklas Silverstolpe, bakom mej. Varje gång jag är i hårnålen ser jag honom efter vändningen, och avståndet minskar :skrämd
Lyckades trots allt hålla honom bakom, även om man var tröttare än nånsin!
Facit: 12:a, med Chrille, Grandmaster, Oscar, Jalleoch Zilversurfaren bakom i resultatlistan! :rock
 

Nordgren

Team ägare, fd racerförare
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Norra Sverige, Nykvarn ett sten kast från fjollträ
Hoj
Honda RS125 & 3xHonda TSR250 & Honda CBR900RR
Kanske här man ska ha sin racerapport istället för på hemsidan, så här kommer den:

Jag körde till Knutstorp på torsdagskvällen och packade upp allt. Det är skönt att ha nära till banan. Under fredagens första träningspass kom det några regnstänk, så det gick inte köra riktigt för fullt. Men på det andra passet var det torrt och det började gå lite snabbare. Jag och Johan gjorde lite små fix på hojen under kvällen.
På lördags morgonen fick jag ett ordentligt ryggskott. Det kommer säkert från att det den sista tiden har varit mycket lastande in och ut med ”racingen”. Jag bet ihop och satte mig på hojen för att köra den första tidsträningen. Det gick mycket bättre än vad jag hoppats på även om jag inte var så rörlig som vanligt och det gjorde ont i inbromsningarna. Det blev fjärde tid. Till andra passet kändes kroppen riktigt sliten eftersom jag inte kunde gå upprätt utan gick som en apa. Jag testade att åka ut igen men jag kunde inte förbättra tiden så det blev fjärde tid totalt. Det var helt okej efter förutsättningarna.
Efter träningarna började Johan byta kolvringar och jag åkte till jobbet på LTH med Micke Lindfors och Fredde Watz pappa Kjell för att fixa Mickes ena vevaxel som skurit på hans Aprilia. Tyvärr gick det inte att laga den, så vi bestämde att Micke skulle låna min ena hoj för att kunna ställa upp i racet. Under tiden ringde Johan och sa att en kolv skurit lite. Istället för som först planerat att sova hemma i Lund efter ett varmt bad blev det till att först meka ihop min hoj till klockan tolv och sen fixa förgasarna på den hojen Micke skulle låna. Väl i säng klockan ett hade jag svårt att somna då det gjorde ont hur jag än vände och vred på mig.
På söndagsmorgonen kändes det inte mycket bättre. De första varven på warm-up:en körde jag in de nya kolvarna. Jag började sedan ladda på lite och det kändes bra. På rakan kom det upp en förare vid sidan om mig. Då hans hoj är snabbare körde den långsamt om mig och när han var vid sidan
av mig började han gå in framför mig. Detta gjorde att det inte fanns någon plats för mig i inbromsningen. Jag bromsade upp hojen två gånger rejält på framhjulet innan jag fick köra rakt fram och väl ute i stenarna som ligger i avåkningszonen slog jag runt och landade på hjälmen. Det blev ambulans till sjukstugan. Där kände de igen mig från lördagen när jag fått värktabletter för ryggskottet. De lät mig köra om jag trodde jag skulle klara av det. Det kändes riktigt surt att skrota hojen på warm-up:en precis innan mina sponsorer skulle komma. Jag har inte kört omkull på en warm:up sen 2000 då hojen skar för mig. Det är också tråkigt med oschysta omkörningar. Jag har kört mot en hel del riktigt snabba förare som varit ute på snabba varv under kvalen och på race men aldrig råkat ut för att någon tränger sig in precis framför mig i inbromsningen efter en raka. Extra tråkig var attityden när han kom förbi någon timme senare, men kanske var han irriterad av att ha fått mycket skäll av folk som sett incidenten. Troligen inte roligt att få skäll av en EM domare. Men min kropp läker och plånboken också så småningom, en dålig attityd och dåligt uppträdande tenderar att vara värre att bli av med. Det var en hel del att fixa på hojen men där gjorde Johan ett kanonjobb och tack också till Lars och Steffan. Själv hade jag gjort ett stort misstag och kört ifrån däcket jag skulle ha till racet. Det blev till att leta upp det bästa begagnade.
När starten gick var jag lite väl snäll mot kopplingen, med Anderstorp i minnet, och slirade för lite. Jag passerade som åtta men körde snabbt upp mig till fjärde plats som blev till en tredje plats när Andreas Mårtensson vurpade. Avståndet fram till tvåan Magnus Fransson var för stort för att försöka ta in. Det kändes istället skönt att kunna hålla de andra bakom fast att det var många varvningar och bakdäcket gav inte mycket fäste. Det kändes som en segar att stå på pallen efter denna struliga helg.
Det blev en femte plats i SM totalt. Fredrik Watz vann racet och SM och Magnus Fransson blev två i racet och i SM medan Andreas Mårtensson blev trea i SM. Micke Lindfors som fick låna min hoj blev sjua i loppet och fyra i SM. Det kan tyckas vara dumsnällt att låna ut hojen men jag tycker det var roligt att Micke fick vara med. Det var också roligt att några sponsorer kom. Tyvärr var det inte så snyggt och prydligt som önskvärt men det var i alla fall full aktivitet.

Ett stort tack till Johan som fixade hojen, familjen Fransson för allt möjligt vi lånar, Åsa för maten och salvan, Annsofie för att hon tog hand om mitt ryggskott, Calle för att vi fick bo i hans buss, mina sponsorer som kom och hejade på och Annelie för allt och främst för att hon står ut med mig.

Sladda lugnt
Nordgren #76-250cc
 

grandmaster

Radical Riders
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
2-takt
härlig läsning Nordgren ... visar bara hur mycket som pågår i depån o där inte ens deltagarna själva hänger med i alla svängar dvs. jag dårå
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top