Racerapport R600 på Anderstorp 1-2 maj

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ja, då har man gjort en liten trevande visit i racingvärlden, och det måste ju krönas med en racerapport! :)

Till helgen skulle det alltså ske, jag skulle begå debuten i R600. Förra året fick jag ett konstigt kasst med hojen i depåkurvan på Anderstorp och bröt av tre ben i foten. Läkte så fort det gick och drog till Gotland Ring och missade en uppväxling, krockade med ett stålräcke och mosade tre kotor, spräckte en bla. Senaste året har karakteriserats av ett ord: Smärta. Så nu var det lite revansch mot både det och mina hjärnspöken.

Hela veckan gick jag runt som i dimma. Packlistan fanns alltid inom armlängds avstånd, men på onsdag kväll var allt packat, fixat och klart. Jag hade tom fixat mat för hela helgen, iaf middag och frukost, här skulle inget lämnas åt slumpen! Torsdag morgon packades allt i bussen, med viss hjälp av en mycket sömndrucken flickvän, jag hade fullt sjå att hinna pricka av allt hon slängde in i bussen…

Jag har diffusa minnen av att jag var på jobbet ett tag, tankarna var någon helt annanstans. Strax innan jag skulle dra ringde dom från Grevens, däcken jag hade beställt hade blivit stulna på Posten! :skrämd Nästan ingen panik utbröt alls :gnissla Men dom hade Pirelli hemma istället, så det fick bli såna istället för Metzeler. Färden neråt kunde börja, trots allt! I Linköping lämnade jag av ett set Michelin-däck, pratade lite för länge och sen fortsatte trippen neråt. Jag hade fått för mig att man kunde besikta redan på torsdag kväll, så jag stod på lite extra där på slutet :rolleyes: Men den öppnade inte förrns på fredagen. Så jag reste tältet, lastade ur allt, blåste upp madrassen och gjorde iordning allt jag kunde. Grannen hittade inget fungerande eluttag så han delade med mig, mao säkringen gick mitt i natten. Jag var visserligen klädd för att kunna sova i -15, så jag var ganska lugn, men kroppen ville iaf vakna alldeles för tidigt och ligga och våndas. Trösten var att jag hade fått det väldans mysigt bak i min racebuss, den är törstig, den bullrar, har väghållning som en full get och ser lite anskrämlig ut, men charm har den :)

Träningen gick helt ok, jag hittade iaf runt banan. Andra passet regnade in. Många var ute och nötte med regndäck, men jag var dum nog att lita på prognoserna, det skulle inte regna i helgen, mao kunde jag skippa att riskera hojen och istället vila mig i form. Med andra ord, jag var hel, hojen funkade, jag skulle alltså kvala till min första tävling!

Lördag morgon, nu snackar vi ångest, condorerna i min mage hade sedan länge haft inbördeskrig och jag fick knappt i mig frukosten. Det blev ju inte bättre av alla tvitaktstalibaner som prick 08:00 drog igång med sitt bööööpbapbapbapbööööööbapbapbap :huvet På med alla grejer, vingla ut i depån och ut på banan. Kallt och dannt var det, och efter några varv började det sladda lite konstigt, när regnet satte igång :( Jag körde mina 5 varv och åkte in i depån, med paniken sprutande ur öronen! Om det regnar så pass att det inte blir spår funkar ju slicks säger dom. Jag var helt klart på nivån att sätta på ett regnbakdäck fram och slicksframdäck bak, det borde ju jämna ut sig, eller? :gnissla :4skrika Men trots allt, jag hade kvalat, jag var hel, hojen hel, det skulle ske nu alltså, jag skulle starta i en RR-tävling! Jag kvalade in som 31’a av 42 dessutom, jag måste blygsamt erkänna att jag var lite stolt :)

Jag som trodde att jag hade varit nervös innan nådde helt plötsligt helt nya nivåer, innan vi skulle ut höll jag på att rulla ihop hjälmen och stoppa i ena örat och dra en öronpropp över skallen. Men på något konstigt sätt fick jag på mig alla grejer, rätt grejer tom, fick med mig hojen och körde tom ut på banan åt rätt håll. Zenit hade instruerat mig hur man gör fina starter med R6’an, så jag försökte göra precis som han hade sagt. Publiken må ha skrattat sig harmynt när jag hoppade framåt när warm up’en drog iväg… Tyvärr gick en hoj omkull så vi fick vänta en bra stund på griden, med ett nytt warm up-varv innan starten skulle gå. Inte direkt sådär lugn å fin start på RR-karriären som jag hade önskat… Men nu jävlar, jag stod på griden, allt va helt, inkl jag. Nu skulle det ske, jag skulle starta! Starten gick och jag stod still länge, innan hojen kom upp i 11k varv och försvann in i klungan med hojar, isch, läskigt, trångt och fort gick det. Jag siktade in i en lucka och undvek iaf att köra på någon. Sakta men säkert kom jag längre och längre bakåt i startfältet dock… På ett av dom sista varven kom Mozzberk förbiflygande, men en kurva senare hittade jag honom ute i terrängen. Innan racet hade han berättat att han minsann hittade på Torpet, han behövde inte träna där just. Jojo, tydligen… :D Fast till hans försvar är att ett clip on gick av under inbromsningen, mycket imponerande att du klarade det! :Bugar Det blev fuktigare och fuktigare på banan, så jag slog av lite, ingen vits att satsa fullt när jag ändå var sist, jag ville hellre komma i mål. Näst sista varvet började något lysa på instrumenten, på Hansen-rakan tittade jag lite noggrannare och såg att jag snart hade soppatorsk :huvet Nåja, in i kaklet bara! Men soppan räckte, både över mål och in i depån igen! Jag hade tagit målflagg i min första RR-tävling! Visserligen sist, men jag gjorde det iaf!

Söndagen flöt i uppförsbacke, inget stämde och jag både kvalade in sist och kom sist i mål. Mycket pga alla vurpor som skedde, både i starten och på långrakan. Det tog verkligen udden av min racelust den dagen, det onda i ryggen påminde om att såna där övningar egentligen är ganska dumma. Jag hoppas verkligen att alla kryar på sig fort och klarar sig både från fysiska och psykiska men!

Men summa sumarum, jag tog två målflagg! Sist, japp, som fan, men jag vann över några nojor, jag nådde mitt mål och jag höll mig på hjulen. Sen smällen på Gotland förra året har jag kämpat som ett litet troll för att komma tillbaka, och i helgen fick iaf jag kvittot på att jag hade lyckats. Jag hoppas jag gladde Pär Hammarlund och Marcus Ehrby som tack vare mig slapp vara sist, dom som varvade mig fick träna fler omkörningar och fotograferna fick träna långsam panorering :) Men jag har gott om nojor att jobba bort, delvis pga ovana med hojen, delvis pga en flickvän som senaste året har tjatat om att jag alltid kraschar, alltid gör illa mig, att det alltid går åt skogen å det är så hemskt för henne som tittar på :va Men Peltor gör fina grejer, och övning ger färdighet :fakta Som Skalman sa, ju äldre och fullare man blir, desto snabbare var man. Må jag bli väldigt gammal och lätt alkoholiserad, det kan behövas :hihi Måhända är min talang större som mekaniker än förare, men å andra sidan, vem minns andra backhoppare än Boklöv och Eddie the Eagle? :hihi Backlund och Hoztic kanske är motsvarigheten? :rolleyes:

Många har stöttat och pushat nå helt otroligt, men jag vill speciellt tacka Zenit för att du svarade på alla dumma frågor, och iaf inte skrattade åt dom så att jag såg det ;) och tack Heino för allt stöd, pushande och för att du var modig nog att låna ut gaffel och dämpare till hojen! :)

Och vem vet, jag lär mig sällan av misstagen, vi kanske ses på en bana nära dig igen i framtiden!
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
låter som att du har haft kul iaf, det är huvudsaken!:tummenupp
 

Hellmoppers_1

Träsktrollet
Gick med
30 Aug 2007
Ort
Götet
Hoj
Ärrsäcksa från 5
Riktigt skön läsning och man känner igen mycket :tummenupp

Jag gjorde nämligen också mitt premiär race nu i helgen och precis som du skriver så nådde fjärilarna i magen nya höjder när man stog där på griden och inväntade warmup 2 på lördagen. Själv kvalade jag in så dåligt till rejset att jag fick stå i vänstern FÖRE startrakan, på plats 41. Med andra ord såg jag inte ens startljuset... Men, what the fuck... startar dom andra så kör väl jag också tänkte jag och det funkade ju alldeles utmärkt! (Undrar om det är så dom tänker i MotoGP:D)

Anyway, mer adrenalinstinn än jag var under båda racen kommer jag aldrig att bli igen - that's 4 sure :banana

Lär bli fler race, ska bara klura ut vilken bank jag ska råna för o ha råd med detta alldeles vansinnigt dumma, korkade, idiotiska, farliga underbart tokroliga äventyr som kallas rådrejsing.

Mvh "Wookie 600" förare nr24:)
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Kul läsning! Och kul att se att du höll dig på hjulen!
Du har kommit längre än mig iaf, jag har tjatat om rookie600 i två år nu utan att ställa upp delvis pg.a nerver :p
Så jag säger som dom andra Reeespect man .

Får man fråga vad ni fick för tider? dels vad ni kvalade in på för tider och dels vad ni fick på racen. Måste ha nått att jämnföra med så jag vet om jag e r600 material.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Pics or it didn't happen.

Det är ganska roligt att köra ikapp, inte sant?
 

jiim

SST600 #55
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Lund
Hoj
2x CBR600RR
Kul att du hade roligt och inget större strul :) lycka till på framtida tävlingar. Kanske falken? :)
 

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
RC8R
Om dina sistaplaceringar kan man säga två saker....
dels att det bara kan gå bättre nu :tummenupp
dels så kör ju du nu race iaf, till skillnad mot många många andra som sitter utanför fiket och bara pratar :tummenupp:tummenupp:tummenupp
Starkt jobbat:Bugar
 

Zenit

#17
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
hojlös
Grattis till första racen :tummenupp Hoppas du är nöjd med hojen och kommer på fler race, så är du välkommen förbi med fler frågor och funderingar :)
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Last edited:

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Bredvid grannen
Hoj
Piagio med trampor
Kul läsning.
Du har tagit klivet jag aldrig vågat göra tack vare hjärnspöken efter alla vurpor.
Iår gick licensen ut med så det lär aldrig bli något tävlande.
Stor respekt till dig.
Lycka till med framtida körningar samt tävlingar.
 

Denny

#79 Rookie600
Gick med
28 Jun 2005
Ort
som en kung
Hoj
R6-07
Premiär för mej med i helgen
skönt å se att fler var nervösa

Men jag är glad man höll sej på hjulen
å kom hem med ett smil å en tunn plånbok
men va fan dd är race å de var skit skoj
samt träffade man många trevliga mäniskor

MVH DENNY R600/79#
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag har till 99% säkerhet kort om det inte blev suddigt. :)
Gimmegimmegimme! :)

Om dina sistaplaceringar kan man säga två saker....
dels att det bara kan gå bättre nu :tummenupp
dels så kör ju du nu race iaf, till skillnad mot många många andra som sitter utanför fiket och bara pratar :tummenupp:tummenupp:tummenupp
Starkt jobbat:Bugar
Ja, nog fan finns det utvecklingsmöjligheter, minst sagt :) Jag körde betydligt fortare för ett år sen :(

Grattis till första racen :tummenupp Hoppas du är nöjd med hojen och kommer på fler race, så är du välkommen förbi med fler frågor och funderingar :)
Tackar :) Jag ska försöka ställa in chassit framöver så att jag får den lite tightare, och börja våga lita på grejerna igen :gnissla

Kul läsning.
Du har tagit klivet jag aldrig vågat göra tack vare hjärnspöken efter alla vurpor.
Iår gick licensen ut med så det lär aldrig bli något tävlande.
Stor respekt till dig.
Lycka till med framtida körningar samt tävlingar.
Dom som har kallat mig envis har alltid underdrivit :)
Ge inte upp, det är ju bara att gå om kursen! ;)
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Jag har fortf inte fått svar på några tider?
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top