Raceställ - Astars eller Berik?

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Halloj!

Jag försöker välja raceställ till våren...har krympt såpass att stället som passade mig förra året, sitter som en mindre spinnaker på sina ställen (det är dyrt att fysträna... :näsblod ), är lite över 190 och väger ~95 pannor.

Berik 7932 har jag provat, satt perfekt i 56, tight, men inte andnöd-tight.
68-79321-48.jpg

...men det är lite väl over-the-top med gummidetaljer i tribalformer...

Astars Charger har jag klämt lite på med, ser jäkligt robust ut - men är nästan lite tråkigt i stuket (har bara kikat på det mattsvarta).
Vector har jag provat, och det satt även det riktigt, riktigt bra i 56 - kändes kanske en smula långt i benen, annars var det 100%.
Enligt säljaren så är det och Charger ~sammalika, Vector skall vara liiiite längre i storlekarna (vilket passar mig).

2009_Alpinestars_Charger_One-Piece_Suit_Black.jpg

Vitt är stiligt, men skiten syns mer (körde i 2-delat svart/vitt Berik förra året), men berik 5831 är ju galet stiligt när det är rent, om man kan bortse från stormtrooperfaktorn...

68-58311-52.jpg

Alternativet är rätt snarlikt det jag hade förra året, lite svart och vitt, Berik 5832:

68-58321-52.jpg

Jag velar och söker lite hjälp, hur är kvalisorten på detaljerna om man jämför just astars/beriks raceställ?

/J - som tror ett mattsvart Charger kanske är det mest praktiska, och något som håller längre än vita ställ som känns lite som en fluga...

#kgc-folke#

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2005
Hoj
z750 08
Jag har haft både berik arlen ness och astar, tycker utan tvekan astars är bäst. har du kollat alpinestar sp-1 på fc moto tycker det med röd text på är jävligt snyggt

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Har haft både A-star RC1 och Berik Laguna Seca, tycker berik var ett riktigt skitställ.

relentless

Medlem
Gick med
27 Jan 2005
Hoj
R6RR 2008
hade oxå laguna seca.. piss ställ.. satt som skit

köpte astars vector.. klockrent!

handla från fc-moto.de typ under halva nypriset i sverige

betalar gör du i dörren när ups kommer.. betalade 5500:- ..i sverige kostade det 12995:- hos rollers mc .. haha galet!

SGM

Gick med
29 Feb 2008
Hoj
hade oxå laguna seca.. piss ställ.. satt som skit

köpte astars vector.. klockrent!

handla från fc-moto.de typ under halva nypriset i sverige

betalar gör du i dörren när ups kommer.. betalade 5500:- ..i sverige kostade det 12995:- hos rollers mc .. haha galet!

Jag klurar starkt på det, provade ett Vector idag på Lelles, satt bra helt klart - och det är ju prisvärt från fc...

/J

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Vector är en utgående modell, så du kan nog hitta det till bra priser. Värt att poängtera är att modellen är för långa-smala i större utsträckning än andra A-starsmodeller (även om man inte kan utgå från att alla andra A-stars är likadana, det är de inte). Du kan m.a.o. inte "översätta" storleken direkt till ett annat A-stars (jfr SP-1-kommentar ovan).

SGM

Gick med
29 Feb 2008
Hoj
Vector är en utgående modell, så du kan nog hitta det till bra priser. Värt att poängtera är att modellen är för långa-smala i större utsträckning än andra A-starsmodeller (även om man inte kan utgå från att alla andra A-stars är likadana, det är de inte). Du kan m.a.o. inte "översätta" storleken direkt till ett annat A-stars (jfr SP-1-kommentar ovan).

Jag har fått för mig att Vector är just längre/smalare - men det är det som är det knepiga här, jag är inte pinnsmal (ex-lönntjockis som fystränar friskt) 95 pannor på lite över 190..
Berikstället (7932) i 56 var på gränsen till för litet runt bröstkorg/axlar, och jag hade svårt att räta ut mig någorlunda - närapå andningsproblem, och det kommer jag inte i/ur själv.
Förmodligen nästan för litet mao.

Medans Vector i 56 satt hudnära, men kändes helt perfekt rakt av, mer plats för axlar/bröstkorg, frågan är om det kanske satt lite för bra för att vara helt nytt.
Jag fick orma mig lite för att ta mig ur det stället med, så det är nog hårklyverier.
Men frågan är hur övriga astars sitter, om det "smala" Vector satt så bra?

/J

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Tja.. Jag kan bara utgå från mina egna erfarenheter. Jag är 186/88 och Vector på mig var alldeles för smalt över bröst och axlar. Om man jämför det med RC-1 upplevdes den senare som stelare och mindre smidigt. Fortfarande visst tryck framsida axlar, men bättre än Vector. Racereplikan som jag till sist fastnade för är lite speciellt, det är liksom snortight, men ändå bekvämt. Skönaste passformen jag någonsin hittat i ett ställ, men prislappen är som bekant en ganska bra bit högre.

Hur tråkigt det än låter så rekommenderar jag att prova dig fram. Testa de modeller du är intresserad av. Har inte någon jättestor erfarenhet av Arlen-Ness, Dainese eller Berik (körde Halvarssons förut), men i likhet med A-stars antar jag att man inte heller där kan generalisera. A-starsställen är olika beroende på vilket ställ det är, så det är en risktagning om man beställer utifrån passformen på ett annat.

SGM

Gick med
29 Feb 2008
Hoj
Jag upplevde att Astars Vector satt sådär "rätt" på mig när jag testade det på Lelles förra veckan, men velade lite, var då ute efter att prova ett Astars Charger som siktet var inställt på från början. :)
Men så dyker alla dessa vettiga "budget"-alternativ upp (vector kostade runt 12 på Lelles, så jag sneglade inte ens en andra gång på det som alternativ).

Det vita berikstället är nu testat med, sitter rejält tight och förmodligen helrätt, men är tyvärr för kort i benen, knäskydden vill halka upp lite för mycket, och jäklas när man skall ha upp fötterna på pinnarna på Millen.

Förmodligen blir det beställning på ett rött Vector i veckan. :)

/J

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
Bor inte med handlare i närheten så man kan testa, väljer att begränsa mig till det som finns s.a.s. :)

Lite trist att Astars Vector är lite halvgräslig, det går att handla för vettiga slantar på fc-moto...

/J
Beroende på var du bor lite mer specifikt, men om du är sugen på ett Spyke-ställ är det ju "bara" en halvtimme till Segeltorp/AVA-mc.

SGM

Gick med
29 Feb 2008
Hoj
Nä...hittar man ett ställ som man kan leva med utseendemässigt, och sitter sådär rätt, till klart rätt pris, då är det egentligen inget att fundera över. :)

Jag beställde ett Vector i rött, storlek 56 idag, blir bra det där, matchar Millen nästan skrämmande bra med rött, svart och silver. :hehe

alpinestars-vector-suit-red-LARGE.jpg

Raska är de med på FC-Moto, ordern ihopplockad och skickad inom 10 minuter efter att jag tryckte på knappen... :yoparty
Tack grabbar!

/J

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Ruggigt snyggt, snyggare än Charger i mitt tycke. Sen att det sitter perfekt, passar din hoj, och jag antar att du fick det till en bra penning.. Kan ju inte bli bättre.

:tummenupp

SGM

Gick med
29 Feb 2008
Hoj
Ruggigt snyggt, snyggare än Charger i mitt tycke. Sen att det sitter perfekt, passar din hoj, och jag antar att du fick det till en bra penning.. Kan ju inte bli bättre.

:tummenupp

Säg ~6450 bagis levererat. :) Det kan man leva med helt klart, och det ser lite "gladare" ut än alla dessa svarta ställ.

/J

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Nästan halva priset mot här hemma. Kanon ju.

SGM

Gick med
29 Feb 2008
Hoj
Nästan halva priset mot här hemma. Kanon ju.

Stället hemma, UPS försökte som vanligt leverera hemma, och inte gick det att ändra leveransadressen då jag åkte på jobb så man inte kunde vänta in budbilen, så det hämtades idag.

Gött värre, sitter skitbra, fortfarande finns det lite att träna bort runt mitten på kroppen, men det jobbar vi på, tight och skönt, och jag behövde längden på benen, där Berikstället var för kort i 56. :)

Nu är det bara för den här våren att snyta sig.

/J

mojjsan

Killar sökes
Gick med
18 Sep 2005
Hoj
r1
jag kan ge dig riktigt bra priser på beriks samt arlen´s skinställ, även hjälmar stövlar handskar mm , bara pm:a mig så får du priser

//M

Nyheter
Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Offroad med CFMOTO 800MT-X

Idag har vi fått bekanta os...

Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska