Raceväxlat eller gatväxlat??

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Köpte mig ju en r6 nu i vinter och den är ju raceväxlad.

Har aldrig kört raceväxlat innan. Hur svårt är det att lära sig växla åt "fel" håll.

Ok frågan känns lite som "hur långt är ett snöre", förstår ju att det är ganska individuellt. Jag har funderingar på att modda tillbaks till gatväxlat då jag har mardrömmar om att växla åt fel håll i utgången på en kurva eller i en inbromsning eller i trängda lägen där man har mycket annat att tänka på :)

Vad är era erfarenheter? Kommer jag köra snabbare överhuvudtaget med raceväxlat, jag är ju trts allt rookie...
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Köpte mig ju en r6 nu i vinter och den är ju raceväxlad.

Har aldrig kört raceväxlat innan. Hur svårt är det att lära sig växla åt "fel" håll.

Ok frågan känns lite som "hur långt är ett snöre", förstår ju att det är ganska individuellt. Jag har funderingar på att modda tillbaks till gatväxlat då jag har mardrömmar om att växla åt fel håll i utgången på en kurva eller i en inbromsning eller i trängda lägen där man har mycket annat att tänka på :)

Vad är era erfarenheter? Kommer jag köra snabbare överhuvudtaget med raceväxlat, jag är ju trts allt rookie...

tog mig typ två pass på LMS för att lära om. Rajsväxlat är da-shajt, problem som finns:

1:får jag prova hojen...
2: Jag lånar din hoj en sväng...


jag måste lära om igen till den är säsongen då minna team vänner inte har fattat att dom kör räjsing utan tror att vi ska toura runt banorna :huvet
björn
 

tobbe #11

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Skövde
Hoj
RMZ450
Köpte mig ju en r6 nu i vinter och den är ju raceväxlad.

Har aldrig kört raceväxlat innan. Hur svårt är det att lära sig växla åt "fel" håll.

Ok frågan känns lite som "hur långt är ett snöre", förstår ju att det är ganska individuellt. Jag har funderingar på att modda tillbaks till gatväxlat då jag har mardrömmar om att växla åt fel håll i utgången på en kurva eller i en inbromsning eller i trängda lägen där man har mycket annat att tänka på :)

Vad är era erfarenheter? Kommer jag köra snabbare överhuvudtaget med raceväxlat, jag är ju trts allt rookie...

Går ganska fort att lära om. Något längre tid tar det innan det sitter som ryggradsreflex när det blir bråttom, men min uppfattning är att det är inga som helst problem.
 

BrInK

Winner 250sp cup 2006!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
malmö
Hoj
pw50
race eller gat växlat gör ingen skillnad på farten runt banan så kör så som känns bäst för dej helt enkelt.
dom gångerna det blir klydd är när man ska låna nån annans hoj och tar förgivet att killen växlar som du vill, eller när man ska köra erf och dom andra inte kör likadant som du.....

Jag röstar för gat-växlat i alla fall och det kan inte va så sjukt svårt att ändra tillbaka växlarna på din hoj?:tummenupp
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
race eller gat växlat gör ingen skillnad på farten runt banan så kör så som känns bäst för dej helt enkelt.
dom gångerna det blir klydd är när man ska låna nån annans hoj och tar förgivet att killen växlar som du vill, eller när man ska köra erf och dom andra inte kör likadant som du.....

Jag röstar för gat-växlat i alla fall och det kan inte va så sjukt svårt att ändra tillbaka växlarna på din hoj?:tummenupp

Nä det ska gå på ett kick att vända på det hela. Känns nog som om jag kommer göra det, fast å andra sidan är man ju lite nyfiken på hur det är att köra raceväxlat. :va
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Köpte mig ju en r6 nu i vinter och den är ju raceväxlad.

Har aldrig kört raceväxlat innan. Hur svårt är det att lära sig växla åt "fel" håll.

Ok frågan känns lite som "hur långt är ett snöre", förstår ju att det är ganska individuellt. Jag har funderingar på att modda tillbaks till gatväxlat då jag har mardrömmar om att växla åt fel håll i utgången på en kurva eller i en inbromsning eller i trängda lägen där man har mycket annat att tänka på :)

Vad är era erfarenheter? Kommer jag köra snabbare överhuvudtaget med raceväxlat, jag är ju trts allt rookie...


Tog mig ett pass att lära mej inga problem alls att lära sig.

ja jag tror du kommer att köra snabbare efter som det tar sig mer naturligt att stampa i växlarna
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
det ger inget gällande varvtid pga snabbare växling, men du kan hitta ett bättre flyt i vissa kurvor och därmed trivas bättre med din körning .

jag lärde mig på ett par tre pass, när du har vant dig vill du inte byta tillbaka :tummenupp

och du björnE, vart hade du kört sa du?
på LMS?
va e det förnått?
 
Last edited:

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
det ger inget gällande varvtid pga snabbare växling, men du kan hitta ett bättre flyt i vissa kurvor och därmed trivas bättre med din körning .

och du björnE, vart hade du kört sa du?
på LMS?
va e det förnått?


va väl typ det jag menade :pannkyss

ta en öl nu och lugna din abstinens ;)
 

Ducster900

Ducster900
Gick med
20 Jun 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Ducati Monster 900Sie -00 (numera såld...)
Att köra med "race-växlingar" ger knappast några tidsfördelar men det kan kännas enklare i vissa situationer.

Jag funderade en sommar sen vände jag det under vintern för att komma förbi reflexbeteendet enklast, inga större bekymmer.

Notera då att jag aldrig kört annat än "normalväxlade" maskiner sedan jag köpte min första moped 1975...
Tog MC-kort 1977 och sedan dess var det bara normalväxlat till sista sommaren med Duccen: http://web.telia.com/~u41816991/ innan den såldes.

Som sagt, prova när du börjar köra, om det känns tvärfel, skifta tillbaka.
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Jag köpte en raceväxlad R6 i höstas och har hunnit köra lite drygt 1 träningspass. Hade samma oro som dig och jag växlade fel några gånger och många gånger tog jag tag runt växelspaken och var på väg att rycka till när jag lyckades hindra mig och stampade istället. Det ska väl tilläggas att jag iofs har svårt för att träna bort reflexer generellt. Men jag måste säga att det känns rätt nice att stampa i växlarna när du accelererar. Men om något pass eller 2 tror jag inte längre det kommer vara något problem.
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Jag ska nog oxå vända växlarna suckan i vinter...

Ska bli spännande... Kommer köra fort som fan!
 

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Märsön
Hoj
929
För mig tog det i princip ingen tid alls att lära om, den enda felväxlingen jag någonsin gjort var vid första provkörningen av rejshojen, rakt fram på en flygraka. :crash

Jag tycker att du åtminstone ska prova att köra rejsväxlat, det känns naturligt och smidigt på nåt sätt. Känns faktiskt enklare att stampa nedåt på pedalen när man ligger ihopkrupen på rakorna och matar på för fullt. Likaså känns det väldigt smidigt att peta uppåt under inbromsningarna när man ändå satt sig upp för att gå in i kurvan. Så prova, du har ju inget att förlora!

För min del känns rejsväxlat faktiskt naturligare på något skumt sätt, och jag tror ärligt talat inte att jag någonsin kommer att gå tillbaka till gatväxlat.
 

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Flera
Som många sagt så går det fort att vänja sig och personligen tycker jag det är skönare att "stampa" i växlarna.Du får väl helt enkelt pröva ett par pass och se vad du tycker.

Men kan väl säga att man hajar till när man skickar i ettan växel istället för treans i utgången ur torparn:näsblod
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
2746924 För mig tog det i princip ingen tid alls att lära om, den enda felväxlingen jag någonsin gjort var vid första provkörningen av rejshojen, rakt fram på en flygraka. :crash

Jag tycker att du åtminstone ska prova att köra rejsväxlat, det känns naturligt och smidigt på nåt sätt. Känns faktiskt enklare att stampa nedåt på pedalen när man ligger ihopkrupen på rakorna och matar på för fullt. Likaså känns det väldigt smidigt att peta uppåt under inbromsningarna när man ändå satt sig upp för att gå in i kurvan. Så prova, du har ju inget att förlora!

För min del känns rejsväxlat faktiskt naturligare på något skumt sätt, och jag tror ärligt talat inte att jag någonsin kommer att gå tillbaka till gatväxlat.
Jag håller med. Var orolig innan jag provade men raceväxlat känns mer naturligt för mig.

2746527 det ger inget gällande varvtid pga snabbare växling, men du kan hitta ett bättre flyt i vissa kurvor och därmed trivas bättre med din körning .

jag lärde mig på ett par tre pass, när du har vant dig vill du inte byta tillbaka :tummenupp

och du björnE, vart hade du kört sa du?
på LMS?
va e det förnått?
LMS = Linköping MotorStadion. ;)
 
Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Linköpings Motorsällskap kör på Linköpings Motorstadion.

EDIT: Gustav var snabbare. :mad:

åfan jag trodde att lms va linköpings motorsällskap och att banan gick under namnet sviesta..
 

Buspojke

Professional skirt-chaser
Gick med
31 Jul 2005
Ort
3:e våningen
Hoj
Briggs & Stratton
Köpte mig ju en r6 nu i vinter och den är ju raceväxlad.

Har aldrig kört raceväxlat innan. Hur svårt är det att lära sig växla åt "fel" håll.

Ok frågan känns lite som "hur långt är ett snöre", förstår ju att det är ganska individuellt. Jag har funderingar på att modda tillbaks till gatväxlat då jag har mardrömmar om att växla åt fel håll i utgången på en kurva eller i en inbromsning eller i trängda lägen där man har mycket annat att tänka på :)

Vad är era erfarenheter? Kommer jag köra snabbare överhuvudtaget med raceväxlat, jag är ju trts allt rookie...

Det är helt överlägset att köra med raceväxling anser jag, åtminstonde på bana, men det kräver att män är jä**igt försiktig i början. Min bäste kompis lyckades faktiskt köra ihjäl sig när han bytte till raceväxling på sin hoj...

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=118985

Kör med respekt och ta det lungt tills växlingen verkligen "sitter" i skallen!

/#23
 

Ranne Q

Oj då han igen
Gick med
28 Jan 2007
Ort
Ockelbo
Hoj
CBR 1000 RR
Raceväxlat är bättre i kurvor

Bra fråga.. Jag körde vid Gälleråsen förra sommaren Nr 1 jag saknade
raceväxling. Det enda raka är att man väljer gat eller race sen kör
man med det dumt att hoppa i mellan osakar onödiga risker tycker jag

Ride on :tummenupp
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Man kan ju också tänka såhär, att om det blir enklare att växla upp med "race-växlat" så blir det enklare att växla ner med "gat-växlat".

Själv tycker jag det e mycke viktigare i nerväxlingarna då man vill göra bort det så fort som möjligt. Fast vi är ju alla olika :rolleyes:
 

Ducster900

Ducster900
Gick med
20 Jun 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Ducati Monster 900Sie -00 (numera såld...)
Notera att det är långt ifrån alla som kör med raceväxlat i racing.

I ERF är det fler än hälften som kör raceväxlat, enligt en kille jag känner som kör där, resten kör med vanlig växelföljd .

I GP kör eller körde Biaggi med "gatväxling" så alla tycker INTE att det är bäst.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top