Racingställ dam

Only Girl

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2011
Hoj
CBR600RR-11
Hej,

har fått köra en CBR1000 och kört min första mil någonsin på mc... fastnade såklart helt och hållet! :)

Ska nu skaffa licens och mc-kort (och en hoj såklart) och letar efter helställ men det verkar lättare sagt än gjort för oss tjejer...
Inte mycket att välja på och eftersom jag är ny är det svårt att bara beställa hem på nätet eftersom jag endast hittat 2 ställ någorlunda i min storlek att prova hittills. Så det kanske är svårt att få rätt utan att prova? Är 165 och väger ca 51 kg.

Vore tacksam om någon har bra tips!?

Zartax

Sporthojsnörd
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
Yamaha 1100 Virago 96'
Som jag skrev i en annan tråd så har jag (som är kille) ett måttsytt ställ från PSI som sitter skitbra. Är du tjej och kanske inte har de vanligaste måtten så är nog ett måttsytt att rekomendera. Det är inte dyrare heller. Kolla här hur du tar måtten. Rekomenderar ett perforerat ställ.

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Tjejen har ett Dainese Yu som kan rekommenderas. Du bör dock inte köpa ett ställ utan att ha provat det först.

2513260_003_F.png
2513260_003_B.png

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
TS:

Hittar du nåt så minns det här och dra ett PM. Tjejen har liknande höjd/vikt som dig och vi har letat en hel del till henne :(.

Tror det blir att få hjälp (säkrast så att det blir bra) med att ta mått, och sen beställa från PSI eller liknande.

MissFiii

Radical Riders
Gick med
2 Jul 2010
Hoj
Cbr 600rr -04, KTM sxf 250 -12
Jag hade samma problem. Helt omöjligt att hitta ett snyggt helställ som sitter bra :va
Men till sist hittade jag ett som jag gillade och dessutom satt bra :tummenupp Dainese Tattoo Lady.

Det sitter bra på mig men jag är lite längre än dig, ca 174. Det bästa är att hitta ett ställ du gillar på internet eller i katalog, sen åk till en återförsäljare som kan plocka hem det och som du inte måste köpa stället av om du inte gillar det alt. inte passar :)

Eller så som andra sagt, beställ figursytt. Förutom PSI som nämnts, har även gimoto. Lycka till :)

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Vet inte om jag håller med ovanstående riktigt.

Ja, du måste prova. Damställ är smått omöjligt att uttala sig generellt om, det skiljer en jävla massa från ställ till ställ, även s.a.s. inom samma tillverkares kollektion. Om du vill spara lite pengar är det dock klart bättre att åka till en handlare, prova ut ett ställ som sitter bra och sedan beställa det från nätet (förslagsvis fc-moto.de eller dylikt). Om du "plockar hem" ett ställ såsom föreslaget ovan är det tämligen övervägande risk att handlaren kommer att kräva att du köper det.

MissFiii

Radical Riders
Gick med
2 Jul 2010
Hoj
Om du vill spara lite pengar är det dock klart bättre att åka till en handlare, prova ut ett ställ som sitter bra och sedan beställa det från nätet (förslagsvis fc-moto.de eller dylikt).

Problemet är ju att det knappt finns ngt hos handlare i form av helställ till damer. Därför är det svårt att prova ett och för att sedan beställa :huvet. MEN om man mot förmodan hittar ett ställ man gillar hos handlare, och man provat ut strlk för att sedan beställa på nätet, är ju självklart det det billigaste. Men som sagt finns knappt ngt hos handlare, iaf inte nere i Skåne..

Om du "plockar hem" ett ställ såsom föreslaget ovan är det tämligen övervägande risk att handlaren kommer att kräva att du köper det.

Alla handlare som jag har pratat med när jag var på jakt efter ställ, sa satt om de plockade hem ngt och det inte passade eller jag inte gillade det, så var jag inte heller tvungen att köpa det?

Hyssna

Ny medlem
Gick med
29 May 2010
Hoj
07 CBR 1000 RR
Nu vet jag inte exakt vad dessa ställen de tipsat om här kostar men de hamnar väl nästan vid 10.000 eller?

Jag kan varmt rekomendera PSI. Grymma att ha och göra med och fina ställ som är måttsydda! Tror inte det blir så mycket dyrare och då sitter det verkligen perfekt!

/Gustav

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Alla handlare som jag har pratat med när jag var på jakt efter ställ, sa satt om de plockade hem ngt och det inte passade eller jag inte gillade det, så var jag inte heller tvungen att köpa det?

Det är tämligen säkert under förutsättning att du köper något annat eller samma ställ i annan storlek. Jag har svårt att tänka mig att så många detaljister köper in ställ som de riskerar att inte bli av med bara för att vara snäll mot dig.

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Lelles MC (Uppsala) har många raceställ till dam. Jag är 172 cm/61 kg och har strl 44 i Dainese, Alpinestars i 44 var för stort. Om du är i Stockholmsområdet är det väl värt att åka till Lelles och prova/köpa, vet att de i alla fall har tre olika raceställ till dam hemma (Dainese Tattoo, Dainese Domina, A-stars Stella Julie) + ett gäng med herrställ som också kan funka lika bra!

MissFiii

Radical Riders
Gick med
2 Jul 2010
Hoj
Det är tämligen säkert under förutsättning att du köper något annat eller samma ställ i annan storlek. Jag har svårt att tänka mig att så många detaljister köper in ställ som de riskerar att inte bli av med bara för att vara snäll mot dig.

Om jag bara behöver ett ställ, tro jag skulle köpa något annat då bara för att köpa? :näsblod Som jag skrev så sa de att jag inte behövde köpa det om jag inte tyckte om det eller om det inte satt bra, alltså behövde jag inte köpa samma ställ i annan storlek. Jag pratade med 2 handlare och båda sa likadant, att de kunde plocka hem men utan köptvång. Då det är stor efterfrågan på helställ till dam hade de nog fått sålt det förr eller senare om jag inte köpt det :tummenupp

*Superlight*

Aldrig mer ett BERIK skinnställ!!!
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 985SL, 854R, 1098 CORSA
Satsa på ett måttsytt, du kommer inte att ångra dig :tummenupp

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...