Radfyror i Ducce cup

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
På Eurosport i söndags sa kommentatorn att dom skall ta bort strypningarna på 38.5mm på radfyrorna i SBK nästa år, men att troligtvis duccarna skulle behålla dominansen. Kollar man på enduranceracen (typ LeMans 24) så är radfyrorna (gixxer1000) totalt dominanta. Det går liksom inte ihop!

Vad är det för skillnad på reglerna i SBK och endurance som gör V-twinarna ointaglig i ena fallet men värdelösa i det andra?

Jag tror inte riktigt på den vanliga förklaringen: ”spaggarna håller inte 24h” :hej

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jonne_boy skrev:
Det kan vara för att inget annat märke kommer satsa på ducce cup

fast kollar man på endurance, så verkar det som att det bara är att skicka dit en gixxer1000 så blir det tyst på spagge ätarna!

... om det nu inte är så (vilket jag inte tror) varför skickar inte spaggarna några hojar till endurance?

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Snabbe_jag skrev:
I AMA kör de nästan 8:eek:r runt Duccarna med Gixxer 1000.
De kör utan restriktorer där...

Men det måste vara något lurt, varför kan dom inte det med 38mm restriktorer? 38mm är rätt mycket!

Finns det någon annan regel som gör duccarna överlägsna i SBK? Det finns ingen vikt kopplad till cylinderantal som i Motogp, men något liknande måste finnas?!?!

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag måste erkänna att Jag inte viste att 4:eek:rna hade restriktioner... När de godkände upp till 1000 cc väntade Jag mig omvänd dominans men den uteblev... här är förklaringen... Vilket skit. Ska man räkna ut restriktioner för alla olika typer av motorer? är det inte enklare att säga "varsågoda, upp till 1000cc får ni göra de motorer ni vill" om en tvilling är mindre effektiv här är väl problemet deras som envist hävdar att det är en bättre motortyp? om 4:eek:rna inte hänger med ändå så får väl dom tänka om. Rättvist å enkelt!

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Restriktionen sitter i insugsgummit, dessa är märkt och kollas.
Om tillverkaren/teamet väljer att sätta dit restriktorn efter homologiseringen så måste det sitta där, om man tillverkar alla hojar av den modellen med restrikorer så får man placera den på annat ställ också, vet ej gränserna för vart i såfall...
I dagsläget har samtliga märken sina strypningar i insugsgummit, och som det ser ut till nästa år så har ingen "byggt in" det från början.
Alstare Suzukin lämnar ca 200hk idagsläget, om dom får åka utan restriktioner nästa år så kommer det att gå undan värre, men om det gör att varvtiderna sjunker och att hojen blir lättare att ställa in optimalt är en annan femma.
I AMA och brittiska mästerskapen kör man med olika regler än i VM, det engelska reglementet verkar i mina ögon vara det vettigaste, kort är det som supersport, fast det är nu tillåtet att byta vevstakar för säkerhets skull.
Sen är det ju svårt att jämföra olika serier, det ligger ju mer bakom framgång än vilka hojar eller motorer det tävlas med. Typ teamstruktur, däcksleverantörer, fabriksstöd mm mm
Just fabriksstöd, eller bristen på det är Ducces problem i Endurance VM, det har inte prioriterats.

Vad gäller reglerna i WSBK så suger det fullständigt nu, låt teamen trimma allt dom kan, och sen strypa ner hojarna, tror fan att radfyrorna inte hänger med och att merparten av de mindre teamen väljer att åka Ducce = tråkig racing.
Det va ju tänkt att alla hojar skulle strypas nästa år, men hur det blir överhuvudtaget med serien nu får vi se nu med Pirelli regeln.
Chili har sagt att han inte tänker köra om det blir så, likaså Yamaha som tänkte komma tillbaka + GSE som drar sig till baka till BSB.

Tror att faktan är rätt och åsikterna är ju bara mina.. :p

Last edited:

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tack för infon R2!

Men vad du menar är alltså att om man släpper restriktorerna så kommer ducce att få spö av Nipon-killarna?

Men finns det inga andra regler som ger ducce försprång?

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Nej inte regelmässigt, och egentligen inte Ducce i sig, honda byggde ju en twin och anställde rätt folk i teamet och rätt förare, det är så man vinner: rätt koncept, rätt folk bakom verkygen och datorn + en kille som är en jävel på att köra och kommunicera med allt kunnigt folk+en hel del pengar e klart, sen kan det stå Puch på tanken .....

Ducce hade fördel av regler för ett gäng år sedan, sen har det ju flutit på efter det.
Men visst, Ducati är mycket duktiga, dom vinner ju inte pga fusk (som jag brukar säga på krogen :öl ) utan har ju lyckats med hemläxan bättre än de flesta.
men rolig racing blir det inte och där brister det i den italienstyrda delen av RRvärlden, dom ser om sitt eget hus lite för mycket, enligt mig.

just det ja, reglerna i SBK kontra Endurance, i SBK pular man med nästan allt i motorn och chassiet, i endurance (i superproductionklassen=värsta) fixar man hela chassiet men vad gäller motorn så byter man avgassystem luftfilter insprutbox toppacking, alltså samma motortrim som är tillåtet här hemma i NordicSuperbike, om man väljer att åka 1000cc 4cyl dvs...

Last edited:

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Den italienske ägaren har redan förstört SBK:s renommé med dessa idiotiska regler. Pirelli-kontraktet (enhetsdäck) blir sista spiken i kistan.
Tänk så enkelt det vore att kalla klassen SS1000 istället, och köra ihop med SS600 precis som nu, med samma reglemente som SS600 (anpassat för 1000cc). Kanske blir få halvmotorer kvar då, men det skulle bli bra rejsing som kunde attrahera fabrikerna igen.

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R2 skrev:

just det ja, reglerna i SBK kontra Endurance, i SBK pular man med nästan allt i motorn och chassiet, i endurance (i superproduction klassen=värsta) fixar man hela chassiet men vad gäller motorn så byter man avgassystem luftfilter insprutbox toppacking, alltså samma motortrim som är tillåtet här hemma i Nordiksuperbike, om man väljer att åka 1000cc 4cyl dvs...

tackar mycket bra info! :rock

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...