Restriktionen sitter i insugsgummit, dessa är märkt och kollas.
Om tillverkaren/teamet väljer att sätta dit restriktorn efter homologiseringen så måste det sitta där, om man tillverkar alla hojar av den modellen
med restrikorer så får man placera den på annat ställ också, vet ej gränserna för vart i såfall...
I dagsläget har samtliga märken sina strypningar i insugsgummit, och som det ser ut till nästa år så har ingen "byggt in" det från början.
Alstare Suzukin lämnar ca 200hk idagsläget, om dom får åka utan restriktioner nästa år så kommer det att gå undan värre, men om det gör att varvtiderna sjunker och att hojen blir lättare att ställa in optimalt är en annan femma.
I AMA och brittiska mästerskapen kör man med olika regler än i VM, det engelska reglementet verkar i mina ögon vara det vettigaste, kort är det som supersport, fast det är nu tillåtet att byta vevstakar för säkerhets skull.
Sen är det ju svårt att jämföra olika serier, det ligger ju mer bakom framgång än vilka hojar eller motorer det tävlas med. Typ teamstruktur, däcksleverantörer, fabriksstöd mm mm
Just fabriksstöd, eller bristen på det är Ducces problem i Endurance VM, det har inte prioriterats.
Vad gäller reglerna i WSBK så suger det fullständigt nu, låt teamen trimma allt dom kan, och sen strypa ner hojarna, tror fan att radfyrorna inte hänger med och att merparten av de mindre teamen väljer att åka Ducce = tråkig racing.
Det va ju tänkt att alla hojar skulle strypas nästa år, men hur det blir överhuvudtaget med serien nu får vi se nu med Pirelli regeln.
Chili har sagt att han inte tänker köra om det blir så, likaså Yamaha som tänkte komma tillbaka + GSE som drar sig till baka till BSB.
Tror att faktan är rätt och åsikterna är ju bara mina..
