Radial-/digaonaldäck?

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Vad är egentligen skillnaden på ett radial och ett diagonaldäck?

Jag såg idag att jag hade ett 130/70 -18 radial däck bak på min FZ men det ska vara 130/80 - 18. Frågan är om det ska vara radial eller diagonal? Har vissa konstiga vägegenskaper som till viss mån avhjälptes med ny stötdämpare. Kan det vara så att jag har fel slags däck?

Tack på förhand, :)
Emil
 

yoshimurakalle

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2004
Ort
Södertälje
Hoj
Ktm 950
Vad skillnaden mellan radial och diagonaldäck är kan du läsa här.
http://www.metzelermoto.co.uk/product_info/construction.asp

Angående din konstiga köregenskaper så är det mera saker än bara däcket och stötdämparen som har en stor påverkarkan.
Lufttryck, svinglager, hjullager, gaffelns kondition, styrlager är viktiga saker som måste vara i bra skick för att cykeln skall fungera bra.

Inte att förglömma är injusteringen av stötdämparen, förspänning, retur och kompression.


Om profilen i ditt fall påverkar så mycket så att cykeln känns jättekonstig har jag svårt att tro.

Beskriv gärna hur cykeln uppför sig!

/YK
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
De flesta gamla hojar, tex gsxr1100 86-88 mår finfint av att köras på radial istället för diagonal, gäller säkert inte alla hojar.
 

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
OLJEKYLD GSXR skrev:
De flesta gamla hojar, tex gsxr1100 86-88 mår finfint av att köras på radial istället för diagonal, gäller säkert inte alla hojar.
Jepp men då är det bäst att ha radial på alla två hjulen, annars kan köregenskaperna bli konstiga.
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
yoshimurakalle skrev:
Vad skillnaden mellan radial och diagonaldäck är kan du läsa här.
http://www.metzelermoto.co.uk/product_info/construction.asp

Angående din konstiga köregenskaper så är det mera saker än bara däcket och stötdämparen som har en stor påverkarkan.
Lufttryck, svinglager, hjullager, gaffelns kondition, styrlager är viktiga saker som måste vara i bra skick för att cykeln skall fungera bra.

Inte att förglömma är injusteringen av stötdämparen, förspänning, retur och kompression.


Om profilen i ditt fall påverkar så mycket så att cykeln känns jättekonstig har jag svårt att tro.

Beskriv gärna hur cykeln uppför sig!

/YK

Hojen kommer lite i självsvängning (wobbel?) när man trycker på i kurvor. Knappt nånting nu när jag bytt stötdämpare och sitter själv på hojen, men sitter min flickvän bakpå så blir svängningarna mycket mer påtagliga. Kollar man på styrkronan när det händer så ser man att framhjulet är rakt medans resten av hojen gungar fram och tillbaka.
 

Rogerr

Radical Touring
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Staffanstorp
Hoj
Jo då
EBS skrev:
Hojen kommer lite i självsvängning (wobbel?) när man trycker på i kurvor. Knappt nånting nu när jag bytt stötdämpare och sitter själv på hojen, men sitter min flickvän bakpå så blir svängningarna mycket mer påtagliga. Kollar man på styrkronan när det händer så ser man att framhjulet är rakt medans resten av hojen gungar fram och tillbaka.

Har du provat att byta flickvän?
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Enligt vad jag har läst så är den praktiska skillnaden att ett radialdäck inte ökar i diameter lika mycket som ett diagonaldäck uppe i fart. Ett diagonaldäck är alltså mer benäget att utvidga sig, vilket medför att man i hög fart får lite mindre gummi i kontakt med vägen. Nån som kan bekräfta eller dementera?
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
EBS skrev:
Hojen kommer lite i självsvängning (wobbel?) när man trycker på i kurvor. Knappt nånting nu när jag bytt stötdämpare och sitter själv på hojen, men sitter min flickvän bakpå så blir svängningarna mycket mer påtagliga. Kollar man på styrkronan när det händer så ser man att framhjulet är rakt medans resten av hojen gungar fram och tillbaka.

Kollat däckstrycket ordentligt? Har råkat ut för långsamma pendlingar när jag kör med för dåligt tryck (ca 1 Hz frekvens på svängningarna).

/J
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
RG500-Johannes skrev:
Kollat däckstrycket ordentligt? Har råkat ut för långsamma pendlingar när jag kör med för dåligt tryck (ca 1 Hz frekvens på svängningarna).

/J

Precis så, jag har kollat och jag har 2,9 bar bak. Det ska väl inte vara högre än det? :confused:
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
EBS skrev:
Hojen kommer lite i självsvängning (wobbel?) när man trycker på i kurvor. Knappt nånting nu när jag bytt stötdämpare och sitter själv på hojen, men sitter min flickvän bakpå så blir svängningarna mycket mer påtagliga. Kollar man på styrkronan när det händer så ser man att framhjulet är rakt medans resten av hojen gungar fram och tillbaka.
Öka förspänning på stötdämparen, speciellt när du kör med skjuts kan den behöva skruvas upp ett par "klick". Det låter som du har för mjuk bakdel.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top