Radiostyrd 4wd bil till 6 åring. Begränsa toppfart?

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Jag och grabben har idag en varsin Crawler som är kul på sitt sätt, men behöver lite mer aktion för att han ska vara intresserad. Funderar på att köpa två stycken likadana bilar om det enkelt går att begränsa toppfarten. Den här är jag sugen på https://www.elefun.se/p/prod.aspx?v=50926 . Är rädd att den är lite för snabb för junior. Ett annat alternativ är den här men den har en toppfart på 40kmh https://www.elefun.se/p/prod.aspx?v=47315 , som kanske är för snabbt för en 6 åring? Även om han är ganska förnuftig.

Hur vet man vilken fjärrkontroll som fungerar med olika bilar? Fjärrkontrollen vi har till Crawler-bilarna ( https://www.elefun.se/p/prod.aspx?v=46642 ) har tre lägen, L, M, H som justerar gasrespons och toppfart. Har de flesta RC bilar möjlighet att begränsa via fjärrkontrollen? Kan vi använda samma fjärrkontroller till både Crawler och Buggy?

Vill ha 4WD för att vi ska kunna köra i snö och på is.

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
Gasgas 450 quad
Var snart 10 år sen jag höll på med RC så minns inte alla detaljer.

Har ni sändare som jobbar i 27,xx(har jag för mig) mhz bandet eller 2,4ghz?
Är det 27 mhz så har ni såkallade kristaller som matchar varandra i sändare och mottagare.
Då är det bara att köpa en till i samma frekvens och sätta i nya bilen. Eller flytta över mellan bilarna.
Om det är 2,4ghz så behöver det bara vara en kompatibel mottagare i nya bilen. Sen parar man ihop det, minns inte riktigt hur det gick till. Jag hade Futaba, och det är garanterat olika mellan olika tillverkare.

När jag fortfarande höll på så lanserades Traxxas Slash som blev väldigt populär, robust och kul. Kanske finns fortfarande? Fanns i utförande med antingen rwd eller 4wd.

Beroende på motorsystem så finns det möjligheter till att justera parametrar. På den radio med 27mhz jag hade först (kyosho) så vill jag minnas att det fans justeringsmån för båda kanalerna, alltså justera mittläget på styrningen, och samma på gas/broms-reglaget. Där borde man kunna justera gasen så att den blir såpass förskjuten att vid full gas på radion så blir det tex halv gas på bilen. Det är mig veterligen enda sättet att justera en bil med enklare elektronik.

Sen finns det såkallade borstlösa motorer med tillhörande fartreglage. Du ser skillnad på att borstlösa har 3 kablar mellan motor och fartreglage medans borstade har 2.
Sånna system kunde man i de flesta fall programmera, ändra vissa parametrar. Det var dock inte alla som hade den möjligheten. Men toppfart borde finnas med som en sak man kan justera.

De tre du länkat till verkar ha moderna 2,4ghz radios men enkla motorsystem. Min 2,4ghz radio var rätt dyr och på den vill jag minnas att det fanns en hel del parametrar att justera, men jag vet inte hur mycket möjligheter man har med en som ingår i en sats med bil + radio.
När jag läste om de så blev jag påmind om en till smart sak med borstlöst, de fartreglagen hade funktion att de bröt strömmen vid för låg spänning så att inte batteriet skulle ta skada, som det varnas för i texten.

Nu när jag funderar på det så vet jag inte varför de "smartare" fartreglagen endast fanns tillsammans med borstlösa motorer. Kanske är annorlunda nu.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
När jag höll på med RC köpte jag billig sändare från Hobbyking som gick att justera farten på från 0% till 100% hastighet.
Just den modell jag köpte finns inte kvar men kolla igenom specar och läs manualen till sändarna så hittar du säkert någon som löser problemet.

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Var snart 10 år sen jag höll på med RC så minns inte alla detaljer.

Har ni sändare som jobbar i 27,xx(har jag för mig) mhz bandet eller 2,4ghz?
Är det 27 mhz så har ni såkallade kristaller som matchar varandra i sändare och mottagare.
Då är det bara att köpa en till i samma frekvens och sätta i nya bilen. Eller flytta över mellan bilarna.
Om det är 2,4ghz så behöver det bara vara en kompatibel mottagare i nya bilen. Sen parar man ihop det, minns inte riktigt hur det gick till. Jag hade Futaba, och det är garanterat olika mellan olika tillverkare.

När jag fortfarande höll på så lanserades Traxxas Slash som blev väldigt populär, robust och kul. Kanske finns fortfarande? Fanns i utförande med antingen rwd eller 4wd.

Beroende på motorsystem så finns det möjligheter till att justera parametrar. På den radio med 27mhz jag hade först (kyosho) så vill jag minnas att det fans justeringsmån för båda kanalerna, alltså justera mittläget på styrningen, och samma på gas/broms-reglaget. Där borde man kunna justera gasen så att den blir såpass förskjuten att vid full gas på radion så blir det tex halv gas på bilen. Det är mig veterligen enda sättet att justera en bil med enklare elektronik.

Sen finns det såkallade borstlösa motorer med tillhörande fartreglage. Du ser skillnad på att borstlösa har 3 kablar mellan motor och fartreglage medans borstade har 2.
Sånna system kunde man i de flesta fall programmera, ändra vissa parametrar. Det var dock inte alla som hade den möjligheten. Men toppfart borde finnas med som en sak man kan justera.

De tre du länkat till verkar ha moderna 2,4ghz radios men enkla motorsystem. Min 2,4ghz radio var rätt dyr och på den vill jag minnas att det fanns en hel del parametrar att justera, men jag vet inte hur mycket möjligheter man har med en som ingår i en sats med bil + radio.
När jag läste om de så blev jag påmind om en till smart sak med borstlöst, de fartreglagen hade funktion att de bröt strömmen vid för låg spänning så att inte batteriet skulle ta skada, som det varnas för i texten.

Nu när jag funderar på det så vet jag inte varför de "smartare" fartreglagen endast fanns tillsammans med borstlösa motorer. Kanske är annorlunda nu.
Sändarna vi har är på 2,4ghz.

Traxxas Slash finns fortfarande ser jag men den är mycket dyrare.

Skickade funderingarna till Elefun så får vi se vad de säger. Kanske måste vi gå upp i pris men det känns bättre med en billigare bil som barnen kan köra sönder och se om de tycker det är kul.

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Hittade svaret på YouTube. Man kan kontrollera topphastighet på radion. Då blir det två WLtoys Truck 124018 Offroad 1/12 4WD - Komplett.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning