Radiotjänst kör med skrämseltaktik?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
OK.Kanske dålig jämförelse, men det är principen jag är ute efter. Alla som köper en tv vet att man måste betala licensen. Det är inte ok att ge fan i att betala bara för att just du inte tycker att programen är dåliga eller att du tycker det är en mossig gammal lag.
Fanns det en möjlighet att välja bort SVT så vore det helt ok att inte betala, men eftersom det inte finns det, så snyltar faktiskt den personen på de som betalar. Det är inte upp till var och en hurvida de ska följa lagar och regler


Civil olydnad är ett gammalt, beprövat och nästintill lagligt sätt att påverka och förändra.

Visst, hade man nyttjat tjänsten så är det stöld och snylteri. Att däremot skita i att använda, och betala den är rätt - där lagen är fel. = Civil olydnad.

Sen finns väl inget som säger att alla har TV? Jag har det inte. Kollar på allt, men gör det via intörnäät och skärmar.
 

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Ort
kallhäll
Hoj
VFR 800
Jag skyddar inte radiotjänsten metoder, men dom villvä ha betalt som alla andra för sina tjänster, det är inställning till att vissa människor tycks tro attt dom är undantagna att betala för sig. Om 165:- i månaden är för mycket så ska man inte ha en tv eller radio så enkelt är det. Man slipper inte att betala för sina räkningar bara för att man är fattig då hamnar man i lyxfällan. Om alla betalde för licensen kanske summan skulle vara ännu lägre
 

tkdrille

Guest
Eller så kan de använda pengarna de har fått in och modernisera sig. Tror majoriteten tycker summan är skit att betala. MEn de är så mycket orättvist här i sverige. Jag måste ju jobba för att få leva. Vissa får gå hemma och vissa får massor av bidrag.
Mjo 2000 om året kan jag göra så mycket roligare saker för =) . Men vi verkar inte komma längre för du tycker vi snyltar . Bättre och hacka på alla bidragstagare som snyftar tycker jag.
 

J3lv4n

R.I.P #58
Gick med
18 May 2011
Ort
Öst
Hoj
Daytona 675 -10 & Ktm 525 -03
Jag skyddar inte radiotjänsten metoder, men dom villvä ha betalt som alla andra för sina tjänster, det är inställning till att vissa människor tycks tro attt dom är undantagna att betala för sig. Om 165:- i månaden är för mycket så ska man inte ha en tv eller radio så enkelt är det. Man slipper inte att betala för sina räkningar bara för att man är fattig då hamnar man i lyxfällan. Om alla betalde för licensen kanske summan skulle vara ännu lägre

Klart dom vill ha betalt, och självklart ska dom få betalt när jag VÄLJER att köpa en tjänst från dom. De gånger jag zappar på tven börjar jag på 3an och fortsätter uppåt. Jag zappar alltså inte ens förbi svt! Ska jag då betala för det? 99% av tiden är min tv mottagare en datorskärm 1% av tiden är reklamfinansierade tv kanaler och 0% svt!! Sen vill dom ha betalt av mig? nää det funkar inte riktigt så i mitt huvud.

Klart som fan du ska betala dina böter utan att whina du har ju valt att köra för fort. Men jag väljer att inte använda mig av radiotjänst ÖHT! ändå betala för det? Skulle du tycka det var rimligt att få en bot varje gång du satte dig på fordonet bara för att sveriges lagar är så?
Då vägrar jag hellre att betala och hoppas på en ändring om tillräckligt många skiter i att betala!

Till TS det är bara tomma hot från dom inget att oroa sig för. Och skulle du få hem några papper från dom så ring och skäll ut dom!!
 

tkdrille

Guest
För övrigt så står de såhär på deras sida.

Våra kontrollanter visar alltid ID-kort med foto och namn och de får inte gå in i din bostad, inte ens om de blir inbjudna. De tar heller aldrig emot pengar vid besöket. Istället noterar de uppgifter som de sedan skickar till huvudkontoret i Kiruna. Där beslutas om radio- och tv-avgift ska betalas och i så fall kommer fakturan inom ca 10 dagar.

Så de finns ingen anledning att oroa sig.
 

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
-
Hoj
-
Grejen är inte tv-licensen i sig, det är inställningen att "just jag ska inte behöva betala som alla andra mentaliteten" som jag inte gillar.

Tycker du ska komma ner från dina höga hästar. Varför tar du dig själv friheter som är emot lagar och regler? Du säger ju att du kör för fort trots att man inte får det. Vad ger dig rätten att göra det? Tänk om alla skulle välja vilka lagar som ska gälla för dom. Det skulle bli kaos, svart skulle vara vitt, upp skulle vara ner, katter och hundar skulle leva tillsammans.

Det är inte hastighetsbegränsningar i sig, det är inställningen att "just jag ska inte behöva följa lagar som alla andra mentaliteten" som jag inte gillar.

Jag tycker det är ok att skita i tv-licensen dels för att den inte borde finnas och dels för att det inte får några nämnvärda konsekvenser överhuvudtaget. Det finns andra kanaler att titta på och jag tror ingen far särskilt illa av att behöva titta på Tog Gear istället för Helt magiskt. Att ha en skatt för tv är ungefär lika relevant som att det skulle finnas statligt godis som dessutom bara 2% av befolkningen tyckte om. Det skulle jag också skita i att betala för om jag kunde eftersom jag inte tycker det spelar nån roll om folk måste köpa godis från Cloetta eller Fazer istället.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Våra kontrollanter visar alltid ID-kort med foto

Så de finns ingen anledning att oroa sig.


Du har aldrig haft besök av en tv-pejlare va? Dom visar säkert upp legitimation men knappast före du frågar efter det.

Så här går det till i verkligheten

Pejlaren knackar på din dörr
Du öppnar dörren
Pejlaren: -Hej! Är det här din lägenhet?
Du: Hej! Ja, det är min lägenhet. (detta är första misstaget du gör för nu kan du inte slingra dig ur när han sedan säger sina avsikter)

Sedan kommer frågorna om TV och sannolikt har han redan sett TV-flimret genom ditt fönster så du är i princip körd.
 

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
till er som sitter och försvarar Radiotjänst. Betalar ni för undermåliga produkter i butik också? Nä tänkte väl det. Ni betalar väl för kvalité och service som oss andra som inte vill betala till radiotjänst.
 
  • Gilla
Reaktioner: 237

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag skyddar inte radiotjänsten metoder, men dom villvä ha betalt som alla andra för sina tjänster, det är inställning till att vissa människor tycks tro attt dom är undantagna att betala för sig. Om 165:- i månaden är för mycket så ska man inte ha en tv eller radio så enkelt är det. Man slipper inte att betala för sina räkningar bara för att man är fattig då hamnar man i lyxfällan. Om alla betalde för licensen kanske summan skulle vara ännu lägre

Du fattar ju inte.. Tycker jag att det är för dyrt att parkera i stan kan jag ställa bilen i Bredäng. Tycker jag att Amarone är för dyrt kan jag dricka BiB eller kranvatten..

Men TV-licens ska jag betala vare sig jag vill ha eller ej? Vari ligger självklarheten i det? Är det en självklarhet att alla vill ha deras tjänster?

Kan jag då starta ett bolag, skicka dig ett exemplar av min egenhändigt skrivna tidning och skicka faktura? Vare sig du vill eller ej?
 

codde

Eddie Riders MC Munkewalley
Gick med
3 Nov 2008
Ort
kungshamn
Hoj
2016 Harley-Davidson Breakout
För övrigt så står de såhär på deras sida.

Våra kontrollanter visar alltid ID-kort med foto och namn och de får inte gå in i din bostad, inte ens om de blir inbjudna. De tar heller aldrig emot pengar vid besöket. Istället noterar de uppgifter som de sedan skickar till huvudkontoret i Kiruna. Där beslutas om radio- och tv-avgift ska betalas och i så fall kommer fakturan inom ca 10 dagar.

Så de finns ingen anledning att oroa sig.

gjorde han fan inte när han ringde på min dörr:mad:
kollade genom titthålet och där stod en man som såg ut som han jobbade på kommunen.
stod och funderade på om jag skulle öppna dörren för jag var misstänksam.
tyvärr så gick jag emot min magkänsla och öppnade dörren och vi stod och blängde på varandra i några sekunder innan han halade ner handen i fickan och tog upp brickan från radiotjänst:gnissla
och tv,n stod på så jag kunde inte dra en rövare heller för den delen så det var bara att skriva på tv innehav.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
De sänder ju digitalt.Då kan de väl låsa sina kanaler så vi slipper se dem
 

tkdrille

Guest
Du har aldrig haft besök av en tv-pejlare va? Dom visar säkert upp legitimation men knappast före du frågar efter det.

Så här går det till i verkligheten

Pejlaren knackar på din dörr
Du öppnar dörren
Pejlaren: -Hej! Är det här din lägenhet?
Du: Hej! Ja, det är min lägenhet. (detta är första misstaget du gör för nu kan du inte slingra dig ur när han sedan säger sina avsikter)

Sedan kommer frågorna om TV och sannolikt har han redan sett TV-flimret genom ditt fönster så du är i princip körd.

Jo men de var så många år sedan, jag öppnar inte dörren för okända numer faktiskt. Och de kommer oftast inte vid de tiderna jag är hemma.
Nej den som kom då visade aldrig sitt id kort. Och då sa jag att de var min lägenhet. Men den stod ej igång.
Men flimret kan vara min datorskärm som jag spelar upp film på. =) I med de inte får gå in i lägenheten så kan de ju aldrig säga vad de är som står igång.
 

tkdrille

Guest
gjorde han fan inte när han ringde på min dörr:mad:
kollade genom titthålet och där stod en man som såg ut som han jobbade på kommunen.
stod och funderade på om jag skulle öppna dörren för jag var misstänksam.
tyvärr så gick jag emot min magkänsla och öppnade dörren och vi stod och blängde på varandra i några sekunder innan han halade ner handen i fickan och tog upp brickan från radiotjänst:gnissla
och tv,n stod på så jag kunde inte dra en rövare heller för den delen så det var bara att skriva på tv innehav.

Jag har råkat ut för den. Men jag flytta ju som sagt hem min tv till mina föräldrar. =)
 

Flyerflash

Kawasaki Z750
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
Z750
gjorde han fan inte när han ringde på min dörr:mad:
kollade genom titthålet och där stod en man som såg ut som han jobbade på kommunen.
stod och funderade på om jag skulle öppna dörren för jag var misstänksam.
tyvärr så gick jag emot min magkänsla och öppnade dörren och vi stod och blängde på varandra i några sekunder innan han halade ner handen i fickan och tog upp brickan från radiotjänst:gnissla
och tv,n stod på så jag kunde inte dra en rövare heller för den delen så det var bara att skriva på tv innehav.

Inga problem. Bara att ringa och säga att du inte har tv längre. Jag tröttnade på att få påminnelse på fakturor som var betalda i GOD tid så jag ringde och sa att jag inte ville betala längre. Jag fick mina pengar tillbaka samt ett varningens ord att de kunde smyga in på min tomt och
kolla in genom fönsterna. Jag svarade med att om jag ser ett enda brev eller person från radiotjänst som jag inte bett om så är det en polisanmälan som väntar. Eller kan de få prata med hunden en stund.
 

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
Skaffa en stor hund, helst en mastiff eller en boerboel. Ge sken av att hunden är aggressiv, sen frågar du om de vill komma in.. Funkar med allt ifrån jehovas till radiotjänst :)
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Sedan kommer frågorna om TV och sannolikt har han redan sett TV-flimret genom ditt fönster så du är i princip körd.
Medveten om att dom aldrig kan bevisa att du innehar en tv? Även om du så öppnar dörren med den i famnen:rolleyes:. Polisanmälan kan göras iof, men detta kommer väldigt långt ner i papprerna och eftersom endast böter som maxstraff går husransakan bort. Så ett samtal från konstapeln blir det förmodligen, = säger du nej- har ingen tv läggs det ner.
Allt bygger på o spela upp straff etc.. och naturligtvis att 95% av alla medborgare inte ljuger nån "myndighet" rakt upp i ansiktet.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Kan vi inte ha en tråd där folk kan få visa upp vad dom köpt för kul för sina 2kkr istället för att betala komministavgiften?

Det är väl en avi för avbetalningen på den väggmonterade femtiotvåtummaren? :D

Seriöst, jag vill inte leva i ett Sverige utan SVT och SR.

Skaffa en stor hund, helst en mastiff eller en boerboel. Ge sken av att hunden är aggressiv, sen frågar du om de vill komma in.. Funkar med allt ifrån jehovas till radiotjänst :)

Är det billigare att skaffa hund för att slippa betala TV-licens än att betala TV-licens? :va
 
Last edited:

Flyerflash

Kawasaki Z750
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
Z750
Det är väl en avi för avbetalningen på den väggmonterade femtiotvåtummaren? :D

Seriöst, jag vill inte leva i ett Sverige utan SVT och SR.



Är det billigare att skaffa hund för att slippa betala TV-licens än att betala TV-licens? :va

Jepp det är billigare. I alla fall vår hund. Vi gav 2000 kr för henne. Och maten kostar inga 2000 kr om året.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top