RAINBOW på Liseberg i backen

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Sånt här tror man knappt kan hända i Sverige:

Åkattraktion kollapsade på Liseberg
Åkattraktionen Rainbow har enligt nöjesparkens jourhavande parkchef Lasse Zagai gått i backen.
- Det satt 36 personer i åkattraktionen, säger jourhavande parkchef, Peter Andersson, till DN.se.

Ambulans och räddningstjänst kom till platsen efter tio minuter efter att olyckan inträffade.
- Det är minst fem till sex personer skadade och bortförda med ambulans, säger Peter Andersson.

Uppgifterna om antal skadade gick isär strax efter olyckan.
- Vi vet inte än exakt hur många som har skadats. Vi har samlat ihop de som chockades för att ta deras personuppgifter, säger Peter Andersson.

När olyckan inträffade fanns 24 passagerare i attraktionen.

- Några är naturligtvis också chockade och dessa kommer vi att ta hand om, sade Peter Andersson.

Hittade dom en gryta med guld med en liten elak Leprecon som sluddrade på Irländska?

Tja, den där attraktionen har ju några år på nacken och går nästan dagarna i ända under sommarhalvåret. Inte konstigt då om något packar ihop. Behöver inte bero på dåligt underhåll utan kan lika gärna vara ett materialfel/tillverkningsfel.

Det är dessutom Gothia Cup (fotboll) just nu, så maskinerna snurrar för fullt.

Min dotter och hennes lag var på väg till Liseberg när nyheten kom så deras buss vände bara om.

Fan! Rainbow är ju gammal som gatan. Den måste stått där i 20 år iaf. Nu blir det inget mer snurrande i den och jag kommer aldrig sätt min fot på Liseberg igen. Vad händer härnäst? Torka i Flumride och inget ligga i Sagoslottet?

Hoppas att alla inblandade klarar sig bra och kan casha in en fet bonus från parken.

Varför skulle inte olyckor kunna hända i Sverige? :va

I fantasilandet där jag bor inbillar jag mig att sådana här anläggningar genomgår regelbunden kontroll och service, just för att förhindra såna här olyckor. Det är fan inte Albanien vi bor i.

Betr. materialfel som omnämnts ovan finns det idag ett antal relativt enkla metoder att upptäcka sådant.

Tycker ni seriöst att det är ok att en sån här maskin går sönder bara öfr att den är gammal och för att den går dagarna i ända?

Ähh va fan, dom har ju så mycket buskar och skit på Liseberg så dom landade nog mjukt ändå, sen fick dom säkert kexchoklad och varm Oboy som dom fick när Baksmällan brakade ihop. :rolleyes:

Tycker ni seriöst att det är ok att en sån här maskin går sönder bara öfr att den är gammal och för att den går dagarna i ända?

Det är väl aldrig okej när människor skadas.
Trots allt händer olyckor, gångbroar rasar ner och karuseller går sönder och motorcyklar kör omkull.
Om det är någon förseelse bakom det som hände så får väl utredningen visa det.

För 3 år sedan så var jag och tjejen i Götet en helg och givetvis in på det där skitstället de märkligt nog får kalla nöjespark. Då jag motsätter mig allt annat än radiobilarna och flipperspel i arkadhallen så försökte jag in i det sista övertala tjejen att inte åka den där livsfarliga attraktionen.
Fy fan vad skönt det känns att äntligen få rätt efter 3 år, den är ju för fan livsfarlig :mad:

För 3 år sedan så var jag och tjejen i Götet en helg och givetvis in på det där skitstället de märkligt nog får kalla nöjespark. Då jag motsätter mig allt annat än radiobilarna och flipperspel i arkadhallen så försökte jag in i det sista övertala tjejen att inte åka den där livsfarliga attraktionen.
Fy fan vad skönt det känns att äntligen få rätt efter 3 år, den är ju för fan livsfarlig :mad:

Ja alltid skönt att få rätt!! :pannkyss

Fasta anläggningar som den där besiktas väl rätt hårt av statens provningsanstalt eller vem det nu är, men dom här ambulerande dödsfällorna som åker omkring med upprostade polskregistrerade lastbilar med divers "attraktioner" på, dom litar jag mindre på.

Dom brukar ställa upp såna där ambulerande tivolin här i stan några gånger per sommar, senast jag var dit och tittade så lättade ena stödbenet på karusellen för varje varv den gjorde, med hjälp av teckenspråk påpekade jag det för närmsta vodkastinkande tivoliarbetare med cigarettfimp i mungipan, han tittade på det, ryckte på axlarna och gick därifrån....

Fasta anläggningar som den där besiktas väl rätt hårt av statens provningsanstalt eller vem det nu är, men dom här ambulerande dödsfällorna som åker omkring med upprostade polskregistrerade lastbilar med divers "attraktioner" på, dom litar jag mindre på.

Dom brukar ställa upp såna där ambulerande tivolin här i stan några gånger per sommar, senast jag var dit och tittade så lättade ena stödbenet på karusellen för varje varv den gjorde, med hjälp av teckenspråk påpekade jag det för närmsta vodkastinkande tivoliarbetare med cigarettfimp i mungipan, han tittade på det, ryckte på axlarna och gick därifrån....
Du har inte läst senaste numret av MCM?

En gubbe de intervjuar där om hans hojbygge berättar även lite om sitt arbete. Han är utbildad materialvetare och jobbar på Kockums där de även tar en del konsultuppdrag inom haveriutredning för försäkringsbolag och liknande. Han säger i intervjun att han aldrig skulle låta sina barn åka en karusell på ett ambulerande tivoli. :näsblod

Inte långt härifrån stan så var det en karusellolycka för bara något år sedan på ett kringresande tivoli. Det var "tekoppar" eller något där en vagn plötsligt flög iväg.
http://www.ltz.se/artikel_standard.php?id=480817&avdelning_1=101&avdelning_2=107

Åter till Liseberg:

Från Aftonbladet.se:
Ett vittne som aftonbladet.se talat med berättar hur det small till två gånger innan karusellen brakade sönder.
Peter Andersson, jourhavande parkchef på Liseberg, säger att olyckan kan ha berott på att ett kullager gått sönder.

...
Rainbow är en tvärställd flygande matta som roterar kring sin egen axel. Den kan ta maximalt 40 personer och har varit i bruk på Liseberg sedan 1983.

Från Liseberg.se:
Rainbow är en attraktion där passagerarna sitter i en soffa.
Soffan cirkulerar i horisontalläge runt en axel men har av okänd anledning rubbats ur sitt läge vilket fick till följd att soffans ena sida slog i marken.
Attraktionen rymmer 36 passagerare och var vid olyckstillfället fullastad.

I fantasilandet där jag bor inbillar jag mig att sådana här anläggningar genomgår regelbunden kontroll och service, just för att förhindra såna här olyckor. Det är fan inte Albanien vi bor i.

Betr. materialfel som omnämnts ovan finns det idag ett antal relativt enkla metoder att upptäcka sådant.

http://www.svd.se/stockholm/nyheter/artikel_1459859.svd

min phlickvän var där, men hon lever fortfarande :) (de satt på bio, skulle kika mamma mia, nu vem som vill se den)

Alltså är det fortfarande farligare att parkera än att åka karusell i sverige. Dessutom verkar ingen ha skadats allvarligt, vilket tyder på att säkerhetsgrejerna funkar, eller så tyder det på tur.

Jo visst är det sällan som rasande konstruktioner i offentlig miljö ger upphov till dödsfall i Sverige. Vi har nog en relativt hög säkerhets- och ingenjörsstandard. Tyckte bara att olyckorna utgjorde liknande undantag.

*/ ?>
Nyheter
Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...