Raka rör? nyfikenheten dödar mig!

waldorf

Singel och sökande
Gick med
2 Jun 2012
Ort
Upplands Väsby
På grund av lite googlande och så, blev jag intresserad av tekniken bakom raka avgasrör, som englit dom flesta får hojen att gå sämre, förstått att det tydligen beror på att av ett slag så kommer en pulls avgaser in i avgasröret och när dom når en viss punkt i avgasröret så drar dom ut nästa avgas pulls?

Säkert helt fel men borde inte ett rakt rör i praktiken gå att få lika effektivt som ett rör med ljuddämpare på? och hur fan fungerar ett avgasrör!? :rofl
 
Om man nu absolut vill åka raka rör ska man först och främst återställa längden av det totala avgasröret.
Sedan hitta dom rätta tvärsnitts arean på det röret som ersätter ljuddämparen.
Det som kanske sätter störst bryderier är till sist bestyckningen av förgasaren.

FÅr du till det så kommer hojen att gå lika bra som original, eller kanske till och med lite lite bättre.
 
Alla avgasssytem går ju att stämma av för ett visst varvtal, alltså att skapa en resonans mha avgaspulserna som gör att man får ett undertryck som hjälper till att evakuera avgaserna och skapa undertryck i cylindern så färskgaserna sugs in bättre.
Tvåtaktare är väl det bästa exemplet, där man kan öka effekten med massor med en väl avstämd pipa för ett smalt varvtalsområde, fyrtaktare gör det väl inte lika mycket på eftersom dom inte har både insug och utblås öppna samtidigt som på tvåtaktare.
 
Jag hade ju inte tänkt sätta raka rör på en varadero direkt utan var mest nyfiken på vad som pågår i röret och motorn på raka rör jämfört med ett vanligt avgassystem med dämpare. Men påverkar inte raka rör vridet rätt mycket? Samt topphastighet?

(Ber om ursäkt för möjliga stavfel, sitter på en tablet med lite sämre tryckkänslighet)
 
Har för mej att duce har både insug o utblås öppna samtidigt i slutet på utblås perioden just pga att avgas pulsen drar in hårdare tillsammans när kolven vänder i öd en liten men märkbar överladdning typ 2t.

Detta fenomen är dock känt sedan länge tror att alfaromeo var först med detta i motorspoft på 60 talet.

Mvh
 
Naturligtvis går det få bättre motoreffekt med raka rör än med ljuddämpare. Ljuddämparen är inte en pryl som automatiskt ökar motoreffekten. Men har man en motorcykel med ljuddämpare och tar bort ljuddämparen eller tar bort ljuddämparen och sätter dit ett rakt rör "från bra att ha hyllan" så är det rätt stor möjlighet hojen går sämre. Eftersom insprutning/förgasare/rörlängd inte passar ihop. Om man märker det direkt är en annan sak.
För oväsendet kan göra att man tycker det går mycket fortare än det gjorde förut. :D
Om du vill förkovra dig. :tummenupp
http://www.sorman-racing.com/vedboden.html
 
Last edited:
Jag stämde av mitt 4-1 på bilen, 3:an på nästan varvstopp i nån kilometer, slå av motorn utan att släppa gasen, bromsa ner, ta av dämp, kolla in i grenröret efter en "ring" eller färgförändring, markera, sätta ihop och sen montera av och såga bort överflödigt rör, pipan som blev kvar fick gå in i den öppna dämparen och resten av avgassystemet inkl extra dämpare hade en något större diameter än grenröret, typ en tum eller så.
 
Har för mej att duce har både insug o utblås öppna samtidigt i slutet på utblås perioden just pga att avgas pulsen drar in hårdare tillsammans när kolven vänder i öd en liten men märkbar överladdning typ 2t.

Detta fenomen är dock känt sedan länge tror att alfaromeo var först med detta i motorspoft på 60 talet.

Mvh

I princip alla 4t-motorer har ventilöverlapp och om det är rätt/lagom samt avstämt med avgasröret så blir det som sagt var väldigt bra gasväxling.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top