Rambus=skit?

goodfella

I´m above the law
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda
Tänkte byta RAM-minne i min burk när jag upptäckte att jag har 128Mb Rambusminne, alltså 2x64. Vad jag har förstått så måste man då köpa Rambus(svindyrt) och kan inte använda Sd-RAM el DDR.

Vafan ska man göra? Stämmer infon jag har fått?

hnric

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
S1000RR -11
Har du RAMBUS redan så måste du köpa det igen ja. RAMBUS måste dessutom sitta i par, så kolla upp hur många platser som finns på ditt moderkort.
Finns det bara 3 platser så är det illa, då måste du köpa 2 helt nya minnen(2 * 128MB tex).

Gumpa

Take me to bed or lose me forever
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1-03 & Suzuki Ts250x
Jag har oxå Rambus-minnen i min burk, på mitt moderkort har jag 4st banker & det måste vara samma mängd på 1-2 & 3-4, så nu har jag 4st 128mb minne (512mb ram), så om jag ska uppdatera så blir det DYRT!!
När jag uppgraderade till 512 från 256,
så fanns det bara Pc800-minnen fast frontsidebussen bara stödjer upp till 600, vet ej om man kan klocka upp frontsidebussen? någon som vet?

Om du ska uppgradera så köp Kingston-minnen, dyrt men bra!

goodfella

I´m above the law
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda
Gumpa skrev:
Jag har oxå Rambus-minnen i min burk, på mitt moderkort har jag 4st banker & det måste vara samma mängd på 1-2 & 3-4, så nu har jag 4st 128mb minne (512mb ram), så om jag ska uppdatera så blir det DYRT!!
När jag uppgraderade till 512 från 256,
så fanns det bara Pc800-minnen fast frontsidebussen bara stödjer upp till 600, vet ej om man kan klocka upp frontsidebussen? någon som vet?

Om du ska uppgradera så köp Kingston-minnen, dyrt men bra!

Samsung går väl också an?

hnric

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
S1000RR -11
Ok, men då räcker det med att köpa 2 st likadana(2*128 förslagsvis). Vet ej om spelar roll vilka som sitter som första par, men själv hade jag nog satt de senaste som 1 och 2.

Teoretiskt så går det väl att klocka upp bussen så hårt, men då måste du börja ändra spänning till minnena, mer kylning(fler fäktar och såga upp datorn för luftflöde, alternativt vatten kylning etc). Garanterat billigare att köpa ett nytt moderkort isåfall :)

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Ja, köp ett nytt moderkort istället. Blir billigare i längden, speciellt efterssom man kommit på att rambusminnena inte är lönsamma och att de därför ska slutas att tillverkas.

Gumpa

Take me to bed or lose me forever
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1-03 & Suzuki Ts250x
Kylningen är det inget problem med, har en 120 fläkt på sidan av datorn som jag kan styra till 6/12V,

"ändra spänning till minnena" nu börjar det låta för krångligt för mig, jag får nog nöja mig med det jag har & när jag tröttnar så blir det nytt moderkort + minne (DDR) samt prosessor & höll på att glömma, nytt grafikort oxå, :tummenupp
Hmm fan va dyrt det här kommer att bli :(

Bifogat

• mitt chassi1111111.jpg
    mitt chassi1111111.jpg
    26.2 KB · Visningar: 82

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Gumpa skrev:
Kylningen är det inget problem med, har en 120 fläkt på sidan av datorn som jag kan styra till 6/12V,

"ändra spänning till minnena" nu börjar det låta för krångligt för mig, jag får nog nöja mig med det jag har & när jag tröttnar så blir det nytt moderkort + minne (DDR) samt prosessor & höll på att glömma, nytt grafikort oxå, :tummenupp
Hmm fan va dyrt det här kommer att bli :(
Haha, fräsh låda. Mortal Kombat :rock

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...