lahi skrev:Riktig räser ju! 7:an sitter nog där.. Lätt! Vad blir det för spis i den? 5s-repa på Meca blir det väl hoppas jag?
jojje1963 skrev:Har börjat rita på min nya ram. STG Turbo Bonneville.
Vad tror ni? Själv tycker jag den ser ut att gå 7r
Bild
Svenska rekordet i STTG är Pärra Evensson som åkte 8.06 med uppbackning på Tullinge i år (han körde 8.009 i Piteå utan uppbackning). Det körs en europeisk Super Twin Top Gas-serie med dålig registerhållning men jag tror att bästa tid där är 7.91 med överladdning och 7.95 eller så med atmosfärtryck. Med det material som är på plats i Sverige och Danmark nu så lär dom tiderna putsas en del innan 2006 är över.Färnbo skrev:Vad åker de snabbaste på i STG nu?
Ja, på ett ungefär. Det startade 11 stycken i årets SM (inklusive Emil Gottfredsen från Danmark) och tio av dom körde mer än en tävling.jojje1963 skrev:Har du nån aning om hur många som kör STTG i Sverige?
pwillen skrev:Bokstavligt ett oändligt antal växlar, slider/lock-up funktion är grundbulten i konstruktionen, ingen tid att slösa bort med att växla, effektförlust mindre än en vanlig låda, ingen skillnad i vikt, billigare, du kör hela repan på det varvtal som ger bäst effekt, obegränsat med justeringsmöjligheter och det finns bra med kunskap på det området bara ett par mil norrut i landet.
Det trodde jag med, min egen snöskoter är ungefär 200 år gammal och det har hänt mycket sen dess. Dagens sportskotrar är nästan racemaskiner direkt från fabriken och rena standardgrejer ska tydligen räcka riktigt långt plus att det finns en hel eftermarknadsindustri med prylar till dom variatorerna. Har varit i kontakt med en racer norrifrån och det åks tydligen med riktigt ordentligt med pulver däruppe, typ lustgasmaskiner på 400+ hästkrafter i chassien med totalvikter på typ 350 kilo med en roterande massa i drivlinan som är tyngre än på en hoj. Vill man ha mer så finns det kompletta specialbyggda racevariatorer att ta till. Kan inte det här så bra ännu men någon nämnde 15000 i nypris för såna grejer och 5000-6000 för begagnat och det ligger tydligen en del bra variatorutrustningar i garagen i Sverige. Värsta racelådan till en Harley STTG kan kosta 80000 och mer.Hoztic skrev:Funkar det verkligen? Det är ju trots allt mycket effekt, 4t och 2 cylindrar, det måste ju äta upp en variator på två röda? Remmen smälter väl?
jojje1963 skrev:Tackar, prydligt bygge!
Har du nån aning om hur många som kör STTG i Sverige?
pwillen skrev:Snyggt värre! Det är bara att tacka för att du tar dig tid att lägga ut bilderna på nätet, man hoppas på mer av detsamma.
MVH
PiPPi
http://HarleyDrags.com
UrbanTiger skrev:Jag funderar på om den kanske blir vek iramen från bakre motorfästet och rakt upp. Vridstyvheten alltså. Bara en tanke då övre ramrören sitter så pass tätt ihop. Det kanske är helt okej.. har inte sett sånn ram förut.
Henkes D.B.T skrev:Tjena, Jojje.
Snyggt bygge.
Vi ses nästa sommar i Malmö. / Henke
UrbanTiger skrev:Det är ju din erfarenhet som gäller...
UrbanTiger skrev:Men till nästa gång kan du bättre. Och i Eslöv kan som väl svetsa om inte ESV gått i KK. Dom gjorde fina hojramar om jag inte minns fel.
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |