Ramlackering mm.

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
XR600R SM -94
Tjo.
Hade tänkt att förvandla min helvita DT till en Svart-silvrig en. Plasten svart och ramen silver. Men det är ett rackarns jobb att slipa ner hela ramen. Så jag undrar från er som kanske gjort det innan, är det värt det? :kocko

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
Borde gå att syra-doppa (eller liknande) ramen och skicka på pulverlack. Eller lackerarna kanske fixar det, pulver är dock det bästa tror jag.

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Om det är värt det eller inte får du väl avgöra själv. Jag lämnade in både ram, sving, gaffelben, kåpstag och styrkronor till blästring i stället för att slipa själv. Kostade knappt 600:- har jag för mig. Sen gav jag nog lite drygt 1500:- för att lacka allting i två olika färger. Fast då fick jag visserligen rabatt på momsen hos lackeraren. :rolleyes:

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
XR600R SM -94
Hade tänkt att göra det själv, han som hade den innan hade målat den vit (utan att plocka ner den helt, bara de största delarna), och jag hade tänkt att göra samma. För det är ju ett jävla jobb att plocka ner den i molekyler. :va
Eller är det på tok för jobbigt? :confused:

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Tar inte särskilt många timmar att plockar ner den helt så står bara hojen där i vinter är det väl bara att börja plocka ner den. Ska man göra något kan man lika gärna göra det ordentligt. :tummenupp

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Se bara till att du vet hur allt ska sitta....

Jag pulverlackade min ram, det blev skitbra.

Men när man pulverlackar måste ramen vara 100% ren från föroreningar (färgrester) fett osv tar dom själva bort i ett bad med nån sorts förtunning...

Och det är ett helvete att slipa ner allt... Tog en hel dag med blästerpistolen =)

Om det var värt det??? HELL YEAH!!! =)

/Z

Lill-Duccen

kör hoj o har skoj
Gick med
4 May 2003
Hoj
SUZUKI
jag skulle satsa på att lämna in det för blästring och pulverlack, dels för att det är så billigt jämfört hur lång tid det tar och hur jobbigt det är att slipa själv. Sen blir färgen grymt tålig också :fakta

kolla på våran hemsida där finns det massa bilder på grejor som är blästrade och pulverlackerade (kolla under kategorin "mekning")

http://www.trollbackensmc.tk

skulle det inte fungera så testa den här istället

http://w1.879.telia.com/~u87909858

Bifogat

• lack_1.JPG
    lack_1.JPG
    51.1 KB · Visningar: 48
  • lack_10.JPG
    lack_10.JPG
    36.8 KB · Visningar: 68

Lingonpoeten

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
Cbr 400 rr
Tjet skrev:
Hade tänkt att göra det själv, han som hade den innan hade målat den vit (utan att plocka ner den helt, bara de största delarna), och jag hade tänkt att göra samma. För det är ju ett jävla jobb att plocka ner den i molekyler. :va
Eller är det på tok för jobbigt? :confused:

Jag slipade ner så mycket som var nödvändigt på min ram och drog sedan på kallgalvaniserande zinkspray... kostade mig 49:00 kr :yoparty Blev hur snyggt och bra som helst... snackade med en annan kille i affären som var lite mer rutinerad och han sade att zinksprayen fungerade hur bra som helst, använde den själv till att fräscha till ram till bilen! Vill du inte slänga ut för mycket pengar... köp spray!

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
XR600R SM -94
Lingonpoeten skrev:
Jag slipade ner så mycket som var nödvändigt på min ram och drog sedan på kallgalvaniserande zinkspray... kostade mig 49:00 kr :yoparty Blev hur snyggt och bra som helst... snackade med en annan kille i affären som var lite mer rutinerad och han sade att zinksprayen fungerade hur bra som helst, använde den själv till att fräscha till ram till bilen! Vill du inte slänga ut för mycket pengar... köp spray!

Okajs! Räcker det att slipa ner så ytan blir matt eller måste man slipa ner till metallen? (dum fråga kanske :tungan )

Lingonpoeten

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
Cbr 400 rr
Tjet skrev:
Okajs! Räcker det att slipa ner så ytan blir matt eller måste man slipa ner till metallen? (dum fråga kanske :tungan )

Slipa till du märker att färgen skulle kunna få bra fäste... är det rost någonstans ska du först slipa bort lös rost, sedan slänga på rostlösre och efter det spraya på zinken så fort som möjligt! lycka till! :tummenupp

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
XR600R SM -94
Lingonpoeten skrev:
Slipa till du märker att färgen skulle kunna få bra fäste... är det rost någonstans ska du först slipa bort lös rost, sedan slänga på rostlösre och efter det spraya på zinken så fort som möjligt! lycka till! :tummenupp

Okajs! Rost vet jag inte vad det är, men det låter som en najs metod! :)

Är kallgalvaniserande zinkspray någon ovanlig spray, eller går den att få tag på lite varstans?

Så söt: :rullandeu

:D

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
pulverlack kan man inte måla på gammal färg utan den måste blästras, helst med stålkulor sen kan man inte pulverlacka tanken för det kan ju smälla ganska bra, pulverlack blir stenhår men ändå mjukt så det inte spricker, spricker det så har du enanlitat en kass firma. jag måste ju retas åsså, på pappas jobb har dom en av dom största pulverlackerings hall, först en bläster som e stor som ett hus sen 5 olika bad- torkskåp- automatiskt färgbås- ugn, när detta e klart har delarna åkt ca 3 km och du har fått den bästa pulverlackningen du kan få,, självklart får jag det gratis :D

Poffer

Vill flytta till ett varmare land...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ER6 -08
Nikel skrev:
pulverlack kan man inte måla på gammal färg utan den måste blästras, helst med stålkulor sen kan man inte pulverlacka tanken för det kan ju smälla ganska bra, pulverlack blir stenhår men ändå mjukt så det inte spricker, spricker det så har du enanlitat en kass firma. jag måste ju retas åsså, på pappas jobb har dom en av dom största pulverlackerings hall, först en bläster som e stor som ett hus sen 5 olika bad- torkskåp- automatiskt färgbås- ugn, när detta e klart har delarna åkt ca 3 km och du har fått den bästa pulverlackningen du kan få,, självklart får jag det gratis :D

Vart är det? Fixar du ett bra pris till mig om jag skulle behöva det ngn dag lr? :tummenupp

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
det kan kanske fixas om jag kör in delar samtidigt, var det e=VBG lastvagnskopplingar i vänersborg, de lackas bara svart grå annan grå och röd, ska antagligen lacka ramen och delar på 125an när jag köper en, då kan jag kanske hjälpa till.
//Niklas (man kan lacka fälgar åsså blir spegelblankt som exloserat)

Lingonpoeten

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
Cbr 400 rr
Tjet skrev:
Okajs! Rost vet jag inte vad det är, men det låter som en najs metod! :)

Är kallgalvaniserande zinkspray någon ovanlig spray, eller går den att få tag på lite varstans?

Så söt: :rullandeu

:D

haha... låter lite spaceat kanske :tungan ... nä det är inga avancerade grejer... går att inhandla på närmaste biltema varuhus till exempel

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
XR600R SM -94
Lingonpoeten skrev:
haha... låter lite spaceat kanske :tungan ... nä det är inga avancerade grejer... går att inhandla på närmaste biltema varuhus till exempel

Okajs, frågade farsan om den där kallgarv-blabla, men han tyckte inte om idén. Han har väl misslyckas med den nån gång kanske, vad vet jag? :D
Han köpte nån vanlig silvrig metallfärg istället, testmålade lite och den verkar ju helt okej. :)

Så nu har man många goa timmar i garaget med sandpapper i näven :tungan

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...