Ramlager

kenj

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Zundapp 250 -55, Kinamoto 49cc, DKW Hummel super sport 50cc -58, Husqvarna novolette 50cc -53, Rex vicoped -53, Appollo Zundapp 50cc -57
Hej
är det nån som vet måtten på lagren i motorn på 49cc Kinamoto.
Tänkte byta till skf högvarvslager.
Mvh KJ
 

Andreas_ace

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2005
Ort
Solna
Hoj
Yamaha r6 -99
kenj skrev:
2387694 Hej
är det nån som vet måtten på lagren i motorn på 49cc Kinamoto.
Tänkte byta till skf högvarvslager.
Mvh KJ

Möjligt: SKF 6202 C3

Ta med dig ett lager annars så mäter dem, så får du rätt
 

kenj

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Zundapp 250 -55, Kinamoto 49cc, DKW Hummel super sport 50cc -58, Husqvarna novolette 50cc -53, Rex vicoped -53, Appollo Zundapp 50cc -57
Hej
Ja du har nog rätt, lika bra att skruva isär.
Mäta kan jag göra själv (har hållit på sedan tidigt -70 tal med motorer)
Tack för svaret.
Mvh KJ
 

Andreas_ace

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2005
Ort
Solna
Hoj
Yamaha r6 -99
kenj skrev:
2390854 Hej
Ja du har nog rätt, lika bra att skruva isär.
Mäta kan jag göra själv (har hållit på sedan tidigt -70 tal med motorer)
Tack för svaret.
Mvh KJ

Har en oöppnad förpackning med lager, som passar 14e.
6202 var det.
inner: 15mm
ytter: 35mm
trock: 12mm
 

Yeahcagiva

Bigdickie
Gick med
6 Jan 2007
Ort
verkstan...
Hoj
cagiva,kineshoj
kenj skrev:
2387694 Hej
är det nån som vet måtten på lagren i motorn på 49cc Kinamoto.
Tänkte byta till skf högvarvslager.
Mvh KJ
de är ju 6202 2z lager men motorn verkar ju inte vara byggd för att gå någon längre tid eftersom det sitter plåttätningar och inga olje kanaler till vev lagerna som det brukar göra på 2-taktare ....jag har bytt till SKF explorer lager i min kines, jag ska köra slut på domma med sen ska jag ta och borra/fräsa upp olja kanal så dom för mer smörjning än vad som finns innanför lager tätningarna på dom tätade lagerna och när jag fixat kanaler ska jag stoppa i 6202 c3 lager..så du kanske borde tänka på de ?
 

Andreas_ace

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2005
Ort
Solna
Hoj
Yamaha r6 -99
Yeahcagiva skrev:
2698204 de är ju 6202 2z lager men motorn verkar ju inte vara byggd för att gå någon längre tid eftersom det sitter plåttätningar och inga olje kanaler till vev lagerna som det brukar göra på 2-taktare ....jag har bytt till SKF explorer lager i min kines, jag ska köra slut på domma med sen ska jag ta och borra/fräsa upp olja kanal så dom för mer smörjning än vad som finns innanför lager tätningarna på dom tätade lagerna och när jag fixat kanaler ska jag stoppa i 6202 c3 lager..så du kanske borde tänka på de ?

Plåttätning?
Du ska iaf inte ha tätade lager imotorn.
Däremot tätade till kopplingstrumman.

Och extra oljekanal behöver du nog inte borra.
Motorn blir varken så pass varm ellerhög belastning.
Mina lager håller ännu.

Nåväl, om du har tätade lager som standard så har dem garanterat monterat fel.
 
Last edited:

Filip RR

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2005
Ort
Åstorp
Hoj
Koenig pro-mod lowboy
Yeahcagiva skrev:
2698204 de är ju 6202 2z lager men motorn verkar ju inte vara byggd för att gå någon längre tid eftersom det sitter plåttätningar och inga olje kanaler till vev lagerna som det brukar göra på 2-taktare ....jag har bytt till SKF explorer lager i min kines, jag ska köra slut på domma med sen ska jag ta och borra/fräsa upp olja kanal så dom för mer smörjning än vad som finns innanför lager tätningarna på dom tätade lagerna och när jag fixat kanaler ska jag stoppa i 6202 c3 lager..så du kanske borde tänka på de ?

Äh, C3 är för mesar!
Varvar 15000 med C4!:yoparty
 

Yeahcagiva

Bigdickie
Gick med
6 Jan 2007
Ort
verkstan...
Hoj
cagiva,kineshoj
Plåttätning?
Du ska iaf inte ha tätade lager imotorn.
Däremot tätade till kopplingstrumman.

Och extra oljekanal behöver du nog inte borra.
Motorn blir varken så pass varm ellerhög belastning.
Mina lager håller ännu.

Nåväl, om du har tätade lager som standard så har dem garanterat monterat fel.

det satt iaf "metall" tätningar i min orginal.... va satt de för lager i din ? och om jag skulle byta ill otätade lager så finns de ju ingen väg för 2knack oljan till lagerna och det finns ju inte några oljekanaler och att vevens skinkor sitter rätt nära lagerna så det blir väl lite snålt med smörjning ? :huvet
 

Andreas_ace

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2005
Ort
Solna
Hoj
Yamaha r6 -99
det satt iaf "metall" tätningar i min orginal.... va satt de för lager i din ? och om jag skulle byta ill otätade lager så finns de ju ingen väg för 2knack oljan till lagerna och det finns ju inte några oljekanaler och att vevens skinkor sitter rätt nära lagerna så det blir väl lite snålt med smörjning ? :huvet

jag hade ngr kina lager orginal, men dem var otätade. har varit det på båda mina 14e och Z1.
Däremot så bytte jag dem till SKF lager.

lagrerna får smörjning utan ngr extra kanler, eftersom allt bränsle inte åker upp till cyllen direkt. När bensinen åker igenom fuggen så blir den typ till "ånga" och lite av den ångan lägger sig vid lagret och ger smörjning.
Och eftersom det är 2 takt vi pratar om så har den typ ständig kontakt med smörjmedel.

Min 14e körs på 2% olja, och den varvar ca 12.500rpm med 7/73 drev ( 13.500rpm torrvarv)
Mina lager har aldrig gått sönder, så du kan bara vara lugn.
Se bara till att du har otätade lager
 

Yeahcagiva

Bigdickie
Gick med
6 Jan 2007
Ort
verkstan...
Hoj
cagiva,kineshoj
jag hade ngr kina lager orginal, men dem var otätade. har varit det på båda mina 14e och Z1.
Däremot så bytte jag dem till SKF lager.

lagrerna får smörjning utan ngr extra kanler, eftersom allt bränsle inte åker upp till cyllen direkt. När bensinen åker igenom fuggen så blir den typ till "ånga" och lite av den ångan lägger sig vid lagret och ger smörjning.
Och eftersom det är 2 takt vi pratar om så har den typ ständig kontakt med smörjmedel.

Min 14e körs på 2% olja, och den varvar ca 12.500rpm med 7/73 drev ( 13.500rpm torrvarv)
Mina lager har aldrig gått sönder, så du kan bara vara lugn.
Se bara till att du har otätade lager

Okej....jo men de vet jag men tack ändå:tummenupp ...jag skulle vilja veta lite mer om dina grejer på din 14e ? MVH Niklas
 

Andreas_ace

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2005
Ort
Solna
Hoj
Yamaha r6 -99
Okej....jo men de vet jag men tack ändå:tummenupp ...jag skulle vilja veta lite mer om dina grejer på din 14e ? MVH Niklas

Kör ADAracing´s high performance cylle 49cc och deras kolv, tagit bort en kolvring ( 1.5mm ringar).
Kör med 15:1 komp ( dome).
Walbro wt603 fugge race portad ( 16mm orginal).
Glasfiber reed, 4blad ( v-shape)
Full vevstake istället med 2 halvor, så det blir lite bättre balans.
Zocchi ställbar koppling och trumma
"rocket key"
Och ett fet pipa ( moddad för att passa).
vattenskuren bromsskiva fram
vattenskuret bakdrev.

1.jpg

5.jpg


7.jpg


8.jpg

9.jpg

10.jpg

pipa2.jpg
 

Yeahcagiva

Bigdickie
Gick med
6 Jan 2007
Ort
verkstan...
Hoj
cagiva,kineshoj
Kör ADAracing´s high performance cylle 49cc och deras kolv, tagit bort en kolvring ( 1.5mm ringar).
Kör med 15:1 komp ( dome).
Walbro wt603 fugge race portad ( 16mm orginal).
Glasfiber reed, 4blad ( v-shape)
Full vevstake istället med 2 halvor, så det blir lite bättre balans.
Zocchi ställbar koppling och trumma
"rocket key"
Och ett fet pipa ( moddad för att passa).
vattenskuren bromsskiva fram
vattenskuret bakdrev.

1.jpg

5.jpg


7.jpg


8.jpg

9.jpg

10.jpg

pipa2.jpg


Inte dåligt Andreas :yoparty ..va kör du med för durationer ? jag läste den tråden där de står om din bänkning, går de inte att kräma med hästar än dom du har på bänkningen ? och du kör väl med de "helrunda" vevpartiet ?
MVH Niklas
 

Andreas_ace

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2005
Ort
Solna
Hoj
Yamaha r6 -99
Bänkningen som gjordes förut var inte med race portad fugge, nya lager och nya vevpartiet.

Dessutom inte omptimerad. Då vi hade problem får att få den att gå rent.
Jag fick ut mer kräm när den gick orent, och med bra sång så förlorade jag typ 1 HK.

Så vad jag har fått ut för effekt med nyare delarna vet jag inte.
och jag får säkert ut mer när den är "optimerad" också.

En tid innan bänkningne så gick den mycket bättre än vad den gjort annars.
Vet inte varför, men dne stack iväg riktigt bra, men sedna vurpade jag och fick spricka i röret, som jag fick svetsa.
Men efter det så verkade den inte lika pigg längre
 
Last edited:

Yeahcagiva

Bigdickie
Gick med
6 Jan 2007
Ort
verkstan...
Hoj
cagiva,kineshoj
Bänkningen som gjordes förut var inte med race portad fugge, nya lager och nya vevpartiet.

Dessutom inte omptimerad. Då vi hade problem får att få den att gå rent.
Jag fick ut mer kräm när den gick orent, och med bra sång så förlorade jag typ 1 HK.

Så vad jag har fått ut för effekt med nyare delarna vet jag inte.
och jag får säkert ut mer när den är "optimerad" också.

En tid innan bänkningne så gick den mycket bättre än vad den gjort annars.
Vet inte varför, men dne stack iväg riktigt bra, men sedna vurpade jag och fick spricka i röret, som jag fick svetsa.
Men efter det så verkade den inte lika pigg längre


okej...väldigt nice:tummenupp ..jag är väldigt inponerad av din mini :p ..va har du för reedhus till ditt membran ?
 

Andreas_ace

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2005
Ort
Solna
Hoj
Yamaha r6 -99
Såg dina bilder i denna tråden.
Har du inte monterat fuggen uppochner?
Eller kvittar det på dessa förgasare utan flottörhus?

Vad får dig att tro att den e upp och ner?

Kolla och se hur bara gas wiren går på sidan.
Skulel jag montera den åt något anant håll så skulle det inte gå att gasa :)

Hur som helst.
Föggen kommer från Walbro, ett känt märke som gör förgasare till ex motorsågar osv. En spjällförgasare, så här sugs bränslet direkt från slangen och in till insuget och där blandas det med syret.
Så jag behöver inte vara rädd för läckage eller att ngn flottör ska fastna.
Så jag tycker driftsäkerheten är hög.

Fördelen med walbro wt603 är att man inte anv munstycke. Utan 2 st nålar man skruvar in och ut, en för låg varv och en för hög.
Dem båda påverkar inte varrandra, så det går att ställa in exakt det som behövs, men att hitta rätt tar tid.
 

Rignell

Guest
Vad får dig att tro att den e upp och ner?

Kolla och se hur bara gas wiren går på sidan.
Skulel jag montera den åt något anant håll så skulle det inte gå att gasa :)

Hur som helst.
Föggen kommer från Walbro, ett känt märke som gör förgasare till ex motorsågar osv. En spjällförgasare, så här sugs bränslet direkt från slangen och in till insuget och där blandas det med syret.
Så jag behöver inte vara rädd för läckage eller att ngn flottör ska fastna.
Så jag tycker driftsäkerheten är hög.

Fördelen med walbro wt603 är att man inte anv munstycke. Utan 2 st nålar man skruvar in och ut, en för låg varv och en för hög.
Dem båda påverkar inte varrandra, så det går att ställa in exakt det som behövs, men att hitta rätt tar tid.

Ok. Blev bara lite funderad, för jag har 15mm varianten på min nu. Den sitter med flödaren neråt. Det verkar tydligen inte spela ngn roll. Har också en walbro wt603 liggandes på hyllan :tummenupp Får väl se när den åker på!
Kines-motorerna, vilken originaltillverkare motsvarar de? Om man nu ska köpa "märkes delar"?
 

Andreas_ace

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2005
Ort
Solna
Hoj
Yamaha r6 -99
Ok. Blev bara lite funderad, för jag har 15mm varianten på min nu. Den sitter med flödaren neråt. Det verkar tydligen inte spela ngn roll. Har också en walbro wt603 liggandes på hyllan :tummenupp Får väl se när den åker på!
Kines-motorerna, vilken originaltillverkare motsvarar de? Om man nu ska köpa "märkes delar"?

Nja, finns nog ingen orginaltillverkare.
Förgasare kan du anv vilka som, så länge du anv ett insug som är anpassat.
ex koppling så är det väl Zocchi som gäller, och det är "märkes" produkt.

Om det gäller motordelar med högkvalité så får man kolla runt lite.
Mycket finns i USA, ex ADAracing och PBU.
Även återförsäljarna i Sverige har möjlighet att importera om man frågar runt lite.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top