Ramp till släpkärra

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Jag försöker fixa en bra ramp till kärran och hittade en relativt bred "regel" som jag funderar på att såga till och använda. Det går såklart att köpa en färdig (i metall) men det är inte lika roligt. När det gäller kontakten mellan plankan och flaket så sticker den upp och det orsakar att plankan faller av när jag rullar bak hojen från flaket. Ett sätt att lösa det är att skruva fast ett större gångjärn så man kan fälla ut plankan när det är dags. Och när man ska iväg från platsen så fäller man upp/in den på flaket igen. Håller det?
Ett annat är att bocka en plåt som man skruvar i underkant plankan och sedan låter den bockas upp och sedan på flaket. Som ett "S", sett från höger sida.
Man kan säker skruva på två plattjärn som man bockar en vinkel på men det kan bli lite "yxigt"...

Ett gångjärn verkar spontant som en enkel lösning, fråga är bara om den kommer att hålla (gångjärn)?
Vilken vinkel vill man ha för att det ska gå lättast att rulla upp hojen (eller gräsklipparen)?
Hur skulle ni ha löst det?

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
En kompis svetsade på två "hakar" på baklämmen till släpet som räcker över ramen och når in till glipan mellan ramen och plyfan (se bild). Denna har han som ramp för sin enduromotorcykel.
Fördel: Den är alltid med. Liten risk att den glider av.
Nackdel: Kanske lite brant vinkel för vanlig motorcykel som gör att det blir tungt att rulla på. Svetsa i galvat...
1743507260799.png

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Säger emot dig - köp metallramp, en bred eller två lite smalare. Hopfällbara så de ryms på kärran. Träregel brukar svikta rätt så mycket om man inte tar till rejält
Fixera rampen på kärran så det inte blir som på youtube - dvs att rampen glider undan
Smal ramp är lätt att man siktar fel när man rullar av bakåt - bakhjulet glider av åt sidan o hojen välter.
Själv går jag från två Jula-ramper till detta - en beg. rullstolsramp som modifieras med gångjärn o lås så att den ersätter baklämmen.

Vinkel - ju flackare desto bättre men räkna med ca160 lång ramp beroende lite på hur hög kärran är. Med en så bred ramp som nedan kan den vara kortare iom att man kan ställa ner fötterna på rampen om man kör upp
1743507366311.png

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650 avverkat: olika
Jag använder en vikbar DRC Hybrid-ramp. Ska tåla 190 kg så jag brukar inte köra upp cyklar på släpet utan går bredvid. Funkade åtminstone en gång för min KTM Super Adv, både upp och ner.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
View attachment 512593
Köpte en sådan här för några år sedan på XL Moto efter 30 års användande av "planka". Inte ångrat mig en sekund.
En kompis använder planka.
Han har stöd under plankan ner till marken precis före släpet och ett stöd under mitten av plankan mellan marken och plankan.

Last edited:

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
View attachment 512593
Köpte en sådan här för några år sedan på XL Moto efter 30 års användande av "planka". Inte ångrat mig en sekund.
Jag har sedan ungefär 20 år tillbaka en liknande som den men min är lite bredare och kraftigare. Fattar inte varför man skulle vilja lägga tid och energi på att bygga något i trä som blir mycket sämre i slutändan. Delar man kostnaden för rampen på alla gånger jag använt den under alla år blir mikroskopiska och den är fortfarande som ny

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jag hittade ett par takgångbryggor på 2,5m som ligger dubbelt, bra längd som ger en flack vinkel när man lastar.

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
jag hade en ganska lång planka med ett vinkeljärn i ena ändan, -funkade klockrent tills någon snodde plankan :tummenner

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
IMG_4011.jpegIMG_4012.jpeg
Jag har en 3m lång alu-profil som jag hittade i containern på ett bygge, det är nog nån slags kabelskena från början, har bara vikt ner en läpp i ena änden som jag lägger bakom lämmen på släpen
Den är lätt och samtidigt väldigt stabil
Har hämtat minst ett 50tal hojar på denna , allt från Honda CBX 1047 till DT125 .
Begränsningen är väl att den är lite för smal för nyare hojar med för breda bakdäck , men såna är jag ändå inte så intresserad av 😃

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Enkelt sätt att fixera rampen. Borra två hål ner i kärran, Två skruvar i ändan på rampen som sticker ner i hålen. Typ M8x30 i 10mm hål. Gjorde det med en liten kärra och liten fyrhjuling. Förstås två ramper & fyra hål.
Tycker hopfällbar är onödigt. En hoj är cirka 2 meter lång. En lastramp på 1,80 funkar till en bakhjulsdriven Crafter med lasthöjd 67cm.
Lite spännande att lasta minidumpern, 420kg, med två lösa ramper i skåpsläpet.

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
En kompis svetsade på två "hakar" på baklämmen till släpet som räcker över ramen och når in till glipan mellan ramen och plyfan (se bild). Denna har han som ramp för sin enduromotorcykel.
Fördel: Den är alltid med. Liten risk att den glider av.
Nackdel: Kanske lite brant vinkel för vanlig motorcykel som gör att det blir tungt att rulla på. Svetsa i galvat...
View attachment 512590
Ja, jag har lurat på en liknande lösning men inte kommit fram till något bra. Det är just det där med att man vill haka i rampen så att den inte glider av som är problemet att få till på ett enkelt sätt. Mitt flak ser lite annorlunda ut än ditt där golvet ligger och jag behöver sticka in något under golvet för att det ska haka fast i ramen på något bra sätt.

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Säger emot dig - köp metallramp, en bred eller två lite smalare. Hopfällbara så de ryms på kärran. Träregel brukar svikta rätt så mycket om man inte tar till rejält
Fixera rampen på kärran så det inte blir som på youtube - dvs att rampen glider undan
Smal ramp är lätt att man siktar fel när man rullar av bakåt - bakhjulet glider av åt sidan o hojen välter.
Själv går jag från två Jula-ramper till detta - en beg. rullstolsramp som modifieras med gångjärn o lås så att den ersätter baklämmen.

Vinkel - ju flackare desto bättre men räkna med ca160 lång ramp beroende lite på hur hög kärran är. Med en så bred ramp som nedan kan den vara kortare iom att man kan ställa ner fötterna på rampen om man kör upp
View attachment 512591
Ja, en bred ramp som går från sida till sida vore nog bäst men blir den inte lite otymplig när du t ex ska behöver köra alla dåliga höstäpplen till tippen?

Mitt flak ligger ovanpå hjulen så det är ganska hög (70cm?). Så jag behöver nog minst 240 för att det ska kännas lätt att putta upp hojen. Samma längd som flaket är lång.

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
En kompis använder planka.
Han har stöd under plankan ner till marken precis före släpet och ett stöd under mitten av plankan mellan marken och plankan.
Plankan som jag har hittat är 45x220 så jag tror den kommer att hålla utan stöd. Skulle ev. kunna såga till en bit som jag ställer dit undertill i anslutningen till golvet men spontant så känns det som att plankan är starkare än gångjärnen på en sån där vikbar från 24?

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Jag har sedan ungefär 20 år tillbaka en liknande som den men min är lite bredare och kraftigare. Fattar inte varför man skulle vilja lägga tid och energi på att bygga något i trä som blir mycket sämre i slutändan. Delar man kostnaden för rampen på alla gånger jag använt den under alla år blir mikroskopiska och den är fortfarande som ny
Jo, så är det givetvis och jag är med på din tanke. Jag brukar själv räkna på samma sätt men jag hittar inget färdig som passar till mitt flak (höjd). Jag tror det är för högt för att det ska gå lätt att rulla upp hojen (lätt)?

Att köpa en längre ramp som är förstärkt (eftersom den behöver vara längre än "standard") och sån kommer att kosta lite för mycket i nuläget. Plankan jag har är "spillvirke" och i mycket bra skick så den är gratis. Det enda jag är orolig för att den ska bli blöt över tid och ruttna (om den ligger kvar på flaket). Men jag gissar att det kommer att ta några år. Får väl ta in den i garaget när jag inte använder den så kommer det att torka mellan användningarna.

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
View attachment 512603View attachment 512604
Jag har en 3m lång alu-profil som jag hittade i containern på ett bygge, det är nog nån slags kabelskena från början, har bara vikt ner en läpp i ena änden som jag lägger bakom lämmen på släpen
Den är lätt och samtidigt väldigt stabil
Har hämtat minst ett 50tal hojar på denna , allt från Honda CBX 1047 till DT125 .
Begränsningen är väl att den är lite för smal för nyare hojar med för breda bakdäck , men såna är jag ändå inte så intresserad av 😃
Den där är ju perfekt om den klarar vikten och om däcken får plats.

Nyheter
Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen

Inför 2025 lanserar Triumph...

Dags för hjälmbytarvecka

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?

John är snart på väg till S...

ExploreBike: Offroadkurs för äventyr

I vår lanseras offroadträni...