Abrakadabra
Sporthojsnörd
- Gick med
- 1 Apr 2005
- Hoj
- WR, TLR
Jag försöker fixa en bra ramp till kärran och hittade en relativt bred "regel" som jag funderar på att såga till och använda. Det går såklart att köpa en färdig (i metall) men det är inte lika roligt. När det gäller kontakten mellan plankan och flaket så sticker den upp och det orsakar att plankan faller av när jag rullar bak hojen från flaket. Ett sätt att lösa det är att skruva fast ett större gångjärn så man kan fälla ut plankan när det är dags. Och när man ska iväg från platsen så fäller man upp/in den på flaket igen. Håller det?
Ett annat är att bocka en plåt som man skruvar i underkant plankan och sedan låter den bockas upp och sedan på flaket. Som ett "S", sett från höger sida.
Man kan säker skruva på två plattjärn som man bockar en vinkel på men det kan bli lite "yxigt"...
Ett gångjärn verkar spontant som en enkel lösning, fråga är bara om den kommer att hålla (gångjärn)?
Vilken vinkel vill man ha för att det ska gå lättast att rulla upp hojen (eller gräsklipparen)?
Hur skulle ni ha löst det?
Ett annat är att bocka en plåt som man skruvar i underkant plankan och sedan låter den bockas upp och sedan på flaket. Som ett "S", sett från höger sida.
Man kan säker skruva på två plattjärn som man bockar en vinkel på men det kan bli lite "yxigt"...
Ett gångjärn verkar spontant som en enkel lösning, fråga är bara om den kommer att hålla (gångjärn)?
Vilken vinkel vill man ha för att det ska gå lättast att rulla upp hojen (eller gräsklipparen)?
Hur skulle ni ha löst det?