Rasad hoj från Oves Motor i Olofström...

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Edit: För att klargöra extra är detta alltså inte en tråd som grundar sig i att beskylla Oves motor för att ha gjort något fel. Det är enbart några frågeställningar om de borde ha sett något. Har själv alltid fått jättebra erfaranheter av dem.

Hej.

Den som tycker detta är intressant orkar kanske läsa igenom, det är jag tacksam för. Detta är absolut ingen "snacka-skit-om-mc-handlare"-tråd då jag vet att alla mynt har två sidor, och jag ställer bara frågorna av ren besvikenhet och mitt eget intresse..

Kort version: Jag köpte en hoj av oves motor, körde knappt med den, sålde den, och köparen ringer och säger att hojen är rasad och konstaterad totalt fuskmonterad. Han vill jag ska kontakta Oves


Köpte alltså min Yamaha R6 -00 av Oves Motor i Olofström 2009 (edit: 2010). Hojen var i väldigt gott skick och motorn såg helt ny ut. Frågade försäljaren om den omlackerade tanken och den repiga statorkåpan, fick då till svar att den varit vält en gång, men att den annars var i väldigt gott skick. Frågade även om de själva hade servat den vilket han intygade att de gjort, och gett den ny olja och oljefilter.

Då jag inte fick mitt körkort förrän i slutet på förra året har jag alltså egentligen aldrig brukat hojen, det har enbart blivit lite natt-körningar under dessa år, den kan alltså inte ha rullat mer än max 50-60 mil i min ägo (edit: hittade kvittot, den har rullat 125mil). Annars har den hela tiden bara stått parkerad uppvärmt inne i mitt hus. Detta innebär att jag då heller aldrig haft någon anledning att skruva på den, förutom då jag byggde om baken och gummifolierade kåporna som det finns en tråd om här på SH, men det har ju inte med motorn att göra.

Sålde hojen för över en månad sedan, och idag ringer den nya ägaren till mig och berättar att hojen har totalrasat. Inlämnad till Yamaha Center i hans hemstad konstateras det att hela motorn är ett enda fuskmontage och de förklarar för honom att han blivit blåst på hojen och bör ta kontakt med säljaren (mig, alltså). Han säger i telefon att hela motorn är ihopsatt med silikon, alltså fanns det vad jag förstår det som inga riktiga packningar i motorn. Det som gjort att hojen rasat, om jag hörde rätt i telefonen, är att vevaxeln brustit och slagit sönder hela motorn inifrån.

Att vevaxeln brister har kankske inte mycket att göra med att motorn bara är silikonad ihop, men silikonet tyder ju på att motorn inte är hanterad och monterad på ens i närheten av ett korrekt sätt och ett sådant slarvfel kommer ju sällan ensamt. Man kan ju räkna ut med röven att om en motor är monterad så, är den inte i gott skick på insidan heller.

Den nya ägaren ringde alltså och frågade om jag var ansvarig för felet, vilket jag förklarat att jag inte är, och då frågade han om jag kunde ta kontakt med Oves Motor för att försöka reda ut det hela.

Så nu är funderingen. Jag har alltid haft stort förtroende för Oves motor, och jag förmodar att det gått så lång tid att Oves aldrig kan hållas ansvariga på något vis, men jag blir ändå förbluffad över att de har duktiga mekaniker som, åtminståne vad jag förväntar mig, går igenom och kollar på hojen innan de säljer den.

De har väl aldrig haft någon anledning att öppna motorn och jag förutsätter såklart att detta fuskbygge är gjort innan Oves fick in den i sin butik (även om tanken faktiskt slår mig att de själva kanske skulle ha fuskat ihop den bara för att bli av med den). MEN, oavsett vad, borde inte deras mekaniker ändå sett att det bara är använt silikon i hela motorn när de synar hojen innan försäljning? Jag menar, om man kolla nära så måste väl det gå att se utifrån att alla skarvar är fyllda med silikon?

Jag bytte olja och oljefilter på den innan jag sålde den, men reagerade själv aldrig på något silikon eller fuskmontage eftersom jag såklart inte aktivt letar fel på den och synar alla skarvar. Men en professionell MC-mekaniker borde ju titta lite nogrannare på det de köper in och säljer vidare, tycker jag? Med tanke på hur fint den gått hela tiden under min ägo kunde jag aldrig tänka mig att den skulle kunna rasa vilken sekund som helst.

Jag anser ju att problemet egentligen inte är mitt då jag aldrig på något sätt skulle kunna veta om detta, och visst är det alltid en risk att köpa en begagnad supersporthoj. Men jag lider verkligen med den nya ägaren och känner ändå ett visst ansvar att göra vad jag kan för att hjälpa honom. Dessutom har jag ett visst egenintresse av utkomman då det uppenbarligen är jag som blev blåst på en "överprisad skithoj" från första början, jag hade bara turen att vara lycktligt ovetandes.

Frågeställningen:

Har vi rätt att vara sura på Oves motor för detta?

Borde deras mekaniker sett att alla skarvar var fyllda med silikon? Eller ligger det utom deras ansvar att se till att hojen är i det skick de utlovar?

Jag ska till Olofström imorgon på andra ärenden och lovade då köparen att sticka in och prata med Oves för att åtminståne göra vad jag kan för att hjälpa honom. Finns det någon särskild approach jag kan ta med dem, eller är det helt meningslöst att jag ens försöker?

Vad anser sporthojseliten?
 
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Varför inte försöka få tag på personer som ägde hojen innan Oves?

Det verkar ju uppenbart ha varit något större fel på hojen eftersom någon öppnat hela motorn, vilket man ju inte direkt gör vid normal service, och han kanske kan säga åtminstone vad det felet var och vem som gjorde renoveringen, om det inte var han själv? Han kanske förnekar att det var något fel på den överhuvudtaget men det hörs nog om han ljuger ihop något om det.

Att svara på din fråga om du har rätt att vara sur eller inte på Oves är svårt att säga, om man inte kunde upptäcka att hojen var ett lik och fuskbygge utan att öppna motorn är det ju svårt för de att upptäcka det också.

Var det däremot uppenbart för någon som kan lite om hojar att det var något fel med den genom att provköra den eller göra en normal koll av den utan att öppna motorn har du i min mening moralisk rätt att vara sur på de. Däremot har du nog ingen juridisk rätt vid det här laget men rättsläget har jag inte full koll på.
 
Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Om de (Oves) inte haft en anledning att tro att det är något fel på motorn ser jag inte att man ska ta ur den för att kolla upp vad packningarna är gjorda av eller att allt dragits åt med rätt moment och rätt "mönster" vid montering.

Om en mekaniker på Oves motor hade öppnat motorn är jag rätt säker på att de snabbt kunnat konstatera samma sak som Yamaha Center.

Hur många mil hade motorn? Kan det eventuellt hittas varför motorn var isär från början?
En felaktigt ihopskruvad motor håller nog ungefär dom milen du lagt på den, sen efter ett par uppvärmningar och avkylningar så blir det till slut fel toleranser. Det är min amatörmässiga vy på varför den havererat.

Det finns ju en anledning att man bör lämna in motorn och få den servad / reparerad / lagad enligt tillverkarens exakta anvisningar. Man byter även sådant man anar tagit stryk.
 

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Om så är fallet så borde ju problemet ligga hos den som en gång sålt eller bytt in denna hoj på Oves Motor.Personligen tror jag att ansvaret ligger på din sida när du ägt hojen sedan 2009.

Tack för ditt svar. Ja, jag förutsätter att felet uppkommit av ägaren innan Oves Motor. Jag är inte ute efter att sätta dit Oves motor på något vis men jag blir ju själv besviken när jag får reda på att de sålt en skithoj till mig, och tycker själv att en duktig MC-Mekaniker borde kunnat se om det var silikonpackningar mellan varenda skarv?

Hur menar du att ansvaret ligger på min sida? Att jag skulle bli återbetalningsskyldig till köparen? Jag har ju aldrig kunnat garantera att motorn är felfri eller oskruvad. Det är i min åsikt alltid en risk att köpa begagnat och köparen har alltid undersökningsplikt, även om han såklart har lika svårt att se felet som jag har. I annonsen skrev jag ju att den går bra i motor och låda då den aldrig visat några tecken på felaktigheter i min ägo, mer garantier än så kan jag ju inte lämna som privatperson?

När jag själv köpt begagnade grejer som sedan gått sönder har jag aldrig ens tänkt tanken på att försöka reklamera den hos privatpersonen jag köpt av.
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
MT-09
Det blir ju lite speciellt i detta caset eftersom du själv haft hojen stående utan att använda den under så lång tid. Hade den rasat för dig under de första hundra milen efter köp från Oves så hade dom givetvis tagit ansvar för att fixa problemet, det är ju fördelen med att köpa från handlare. Sen är jag lite försiktig med att ta andrahandsuppgifter som sanningar i största allmänhet - rent generellt har ju både den nya ägaren samt verkstaden som hittade silikonet (?) lika mycket trovärdighet som Oves. Själv har jag bara positiva erfarenheter därifrån, och dom har bra rykte.
 

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Varför inte försöka få tag på personer som ägde hojen innan Oves?

Det verkar ju uppenbart ha varit något större fel på hojen eftersom någon öppnat hela motorn, vilket man ju inte direkt gör vid normal service, och han kanske kan säga åtminstone vad det felet var och vem som gjorde renoveringen, om det inte var han själv? Han kanske förnekar att det var något fel på den överhuvudtaget men det hörs nog om han ljuger ihop något om det.

Att svara på din fråga om du har rätt att vara sur eller inte på Oves är svårt att säga, om man inte kunde upptäcka att hojen var ett lik och fuskbygge utan att öppna motorn är det ju svårt för de att upptäcka det också.

Var det däremot uppenbart för någon som kan lite om hojar att det var något fel med den genom att provköra den eller göra en normal koll av den utan att öppna motorn har du i min mening moralisk rätt att vara sur på de. Däremot har du nog ingen juridisk rätt vid det här laget men rättsläget har jag inte full koll på.

Tack för ditt utförliga svar.

Någon juridisk rätt vet jag att jag inte har, min fundering är egentligen bara om MC-firman borde sett det eller ej? Den har ju under de få mil jag har kört alltid gått jättebra, inga missljud (förutom det klassiska kopplings-rasslet) eller andra tecken.

Få tag på tidigare ägare innan Oves hade ju varit intressant men även om det är han som felskruvat den kan han inte heller hållas ansvarig för det, lika lite som jag anser att jag kan vara ansvarig, och jag klandrar inte honom heller. Hade jag köpt hojen av en privatperson hade jag heller inte klandrat dem då jag alltid köper begagnat på egen risk, men när det är av en autkoriserad MC-verkstad den kommer ifrån, tycker man väl att de borde vara kunniga nog att känna igen en silikonpackning i skarvarna mellan motordelarna.

Men jag kanske har fel i att en registrerad näringsidkare inte behöver stå för det dom säger när de säljer begagnade prylar.

Om de (Oves) inte haft en anledning att tro att det är något fel på motorn ser jag inte att man ska ta ur den för att kolla upp vad packningarna är gjorda av eller att allt dragits åt med rätt moment och rätt "mönster" vid montering.

Om en mekaniker på Oves motor hade öppnat motorn är jag rätt säker på att de snabbt kunnat konstatera samma sak som Yamaha Center.

Hur många mil hade motorn? Kan det eventuellt hittas varför motorn var isär från början?
En felaktigt ihopskruvad motor håller nog ungefär dom milen du lagt på den, sen efter ett par uppvärmningar och avkylningar så blir det till slut fel toleranser. Det är min amatörmässiga vy på varför den havererat.

Det finns ju en anledning att man bör lämna in motorn och få den servad / reparerad / lagad enligt tillverkarens exakta anvisningar. Man byter även sådant man anar tagit stryk.

Tack även för ditt svar, trevligt med folk som orkar läsa och visa intresse :)

Nä, att oves inte testdrar alla skruvar förstår jag ju, men som sagt borde en hemmagjord silikonpackning vara lätt att se med blotta ögat om man tittar lite. Å andra sidan, kanske jag också borde sett det när jag köpte den även fast jag inte är en kunnig mekaniker, lika mycket som min köpare borde sett det när han kollade på den.

Motorn hade ca 3700 mil om jag inte minns fel, så den har ju definitivt gått en bit. Ja visst har du rätt om service. men då jag frågade Oves motor om den genomgått service hos dem innan försäljning så antar jag givetvis att han talar sanning, och då borde jag inte behöva lämna den på service igen efter 50 mil, heller inte han som köpte den av mig. Så deras såkallade service kan ju inte varit mycket till världen.

Å andra sidan kanske jag skulle varit smart nog och frågat om papper på vad för service den genomgick hos dem.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Mellan dig och oves gäller konsumentköplagen, reklamation av ursprungligt fel, det kan du göra upp till tre år efter du köpte den. Har det gått mer än tre år har säljaren inget ansvar mot dig.

Mellan dig och den nya köparen gäller köplagen. Han kan driva en tvist för att varan inte varit i det skick den borde vara med i relation till det pris han köpte den för.
 

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Det blir ju lite speciellt i detta caset eftersom du själv haft hojen stående utan att använda den under så lång tid. Hade den rasat för dig under de första hundra milen efter köp från Oves så hade dom givetvis tagit ansvar för att fixa problemet, det är ju fördelen med att köpa från handlare. Sen är jag lite försiktig med att ta andrahandsuppgifter som sanningar i största allmänhet - rent generellt har ju både den nya ägaren samt verkstaden som hittade silikonet (?) lika mycket trovärdighet som Oves. Själv har jag bara positiva erfarenheter därifrån, och dom har bra rykte.

Ja visst är det så. Och jag försöker vara tydlig med att jag inte vill smutskasta oves på något sätt, och jag vet att de inte kan ta ansvar så här långt efteråt. Givetvis har jag inte för avsikt att sätta dit dem för något eller att få någon kompensation, vad jag vill veta är om de som autkoriserad MC-verkstad borde ha upptäckt silikonpackningar i motorskarvarna när de gjorde sin så kallade "service" eller om det inte är något att egentligen bry sig om.

Har själv också alltid haft stort förtroende för Oves innan.

Eftersom jag inte själv har sett att det varit silikonpackningar vet jag inte om det går att se utifrån. Oavsett om det går eller ej, är det alltid på egen risk man köper en 13 år gammal supersporthoj utan servicebok som varvar upp till 16.000 rpm och antagligen buskörd och kanske bankörd. Just därför köpte jag den av MC-handlare, för att jag ville ha garantin. Den garantin finns såklart inte kvar, men jag vill bara inte att han som köpte den av mig surar på mig och försöker ge mig ansvar för att hojen rasade utan försöker då göra vad jag kan för att göra honom till lags.

Och du har väl såklart helt rätt i att han har lika lite trovärdighet som nån annan. Dock brukar jag (tyvärr?) alltid tro det bästa om folk.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Tack även för ditt svar, trevligt med folk som orkar läsa och visa intresse :)

Nä, att oves inte testdrar alla skruvar förstår jag ju, men som sagt borde en hemmagjord silikonpackning vara lätt att se med blotta ögat om man tittar lite. Å andra sidan, kanske jag också borde sett det när jag köpte den även fast jag inte är en kunnig mekaniker, lika mycket som min köpare borde sett det när han kollade på den.

Motorn hade ca 3700 mil om jag inte minns fel, så den har ju definitivt gått en bit. Ja visst har du rätt om service. men då jag frågade Oves motor om den genomgått service hos dem innan försäljning så antar jag givetvis att han talar sanning, och då borde jag inte behöva lämna den på service igen efter 50 mil, heller inte han som köpte den av mig. Så deras såkallade service kan ju inte varit mycket till världen.

Å andra sidan kanske jag skulle varit smart nog och frågat om papper på vad för service den genomgick hos dem.

Förstår vad du säger om önskat papper på en sagd service.

Fast det är nog ändå så att en typisk service på en sådan maskin är olja och filter, sen att reka att allting sitter bra. Men att reka på utsidan betyder inte att man ser hur insidan ser ut på en motor. Det är helt omöjligt att veta bara med en yttre anblick. Och de har ju säkert startat motorn och lyssnat på den. Du märkte ju inget själv. Feltoleranser uppdagar sig ju först efter ett antal värmecykler. Sen säger det PANG.

Silikontätningen borde man ju eventuellt sett vid inspektion. Men det finns ju dock packning på tub osv som säkert kan se ut som rätt grejer, men som då kanske (uppenbarligen) inte var det.

Jag ser det svårt att beskyllda Oves för felet, faktiskt. Som tidigare sagt, är det nog personen före Oves du ska jaga upp och fråga ut. Men han kan nog inte heller ställas till svars. Det var ju så länge sedan.

Enda tur i sådan här otur är ju att R6-motorer inte är så hiskeligt dyra. Men en trist utgift vore det ju helt klart.
 

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Mellan dig och oves gäller konsumentköplagen, reklamation av ursprungligt fel, det kan du göra upp till tre år efter du köpte den. Har det gått mer än tre år har säljaren inget ansvar mot dig.

Mellan dig och den nya köparen gäller köplagen. Han kan driva en tvist för att varan inte varit i det skick den borde vara med i relation till det pris han köpte den för.

Tack! Visste inte man kunde yrka reklamationsrätten på begagnade grejer, men hur som helst hjälper ju det inte oss nu då det har gått mer än 3 år. Och jag förväntar mig heller inget ansvar från Oves då jag är helt med på att de inte har anledning till det.

Nu köpte ju min köpare den ca 8-10.000:- billigare än snittet på blocket just nu, trots att jag varit i tron om att den varit i felfritt och i gott skick. Varför jag sålde den så billigt var för att jag var ivrig att köpa SXVn som jag hade fått napp på, och kunde klara mig utan dessa extra pengar bara jag fick den såld snabbt. Men en hoj som är totalrasad är ju såklart inte värd mycket. Men det finns ju flera faktorer som spelar in där, dels tiden sedan han köpte den, på vilket sätt han har slitit hojen sen köpet, samt om det han sa att Yamaha Center faktiskt stämmer till 100%. Misstror som sagt inte folk och särskilt inte yamaha-center men tycker själv det kanske låter lite lustigt.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Låter mycket märkligt det här. Jag har personligen mycket bra erfarenheter av Oves och det vet jag att jag inte är ensam om. Självklart kan en firma också missa saker, köpa kassa grejer och så vidare. Men de har i dagsläget inget ansvar för hojen som du precis sålt. Alla garantier är med största säkerhet utgångna vid detta laget. Angående silikonpackningarna i hela motorn så skulle jag nog ta det med en nypa salt innan jag faktiskt sett bilder på det. Jag har själv hört liknande saker sägas och sedan visar det sig att det rör sig om en tätning mellan ventilkåpan och toppen ungefär. Det tråkiga i detta fallet är ju att det faktiskt inte hände tidigare, när Oves hade fått ses som ansvariga för att de sålt en felaktig produkt, om nu fallet är så. Är det möjligtvis så att hojen kan ha levt ett "mätarlöst liv" på bana någon gång under sitt liv och därefter har man monterat ihop den lite halv-dant och sålt den? Är ju svårt att kontrollera om man aldrig lagt hojen ordentligt tänker jag.

Det positiva i historien är ju att det måste krylla av R6 motorer på begagnatmarknaden. Där till är det ju till en relativt gammal hoj vid detta laget och borde därför inte vara särskilt dyra heller. Självklart är det fortfarande ordentligt tråkigt, jag hade blitt skit-sur.

Hoppas det löser sig smidigt!
 

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Förstår vad du säger om önskat papper på en sagd service.

Fast det är nog ändå så att en typisk service på en sådan maskin är olja och filter, sen att reka att allting sitter bra. Men att reka på utsidan betyder inte att man ser hur insidan ser ut på en motor. Det är helt omöjligt att veta bara med en yttre anblick. Och de har ju säkert startat motorn och lyssnat på den. Du märkte ju inget själv. Feltoleranser uppdagar sig ju först efter ett antal värmecykler. Sen säger det PANG.

Silikontätningen borde man ju eventuellt sett vid inspektion. Men det finns ju dock packning på tub osv som säkert kan se ut som rätt grejer, men som då kanske (uppenbarligen) inte var det.

Jag ser det svårt att beskyllda Oves för felet, faktiskt. Som tidigare sagt, är det nog personen före Oves du ska jaga upp och fråga ut. Men han kan nog inte heller ställas till svars. Det var ju så länge sedan.

Enda tur i sådan här otur är ju att R6-motorer inte är så hiskeligt dyra. Men en trist utgift vore det ju helt klart.

Nej jag håller nog med dig att inte kunna beskylla Oves. Egentligen gör jag inte det heller men vill ändå försöka hjälpa köparen så långt jag kan, inom rimliga gränser. Jag använde packning på tub på kamkedjekåpan på min Golf VR6 och vad jag märkte då var att det blev väldigt mycket rester som trycktes ut när man klämde åt skruvarna och det var väldigt lätt att se att det var tubpackning som använts, det är därför jag menar att Oves borde sett det (och då kanske även jag).

Men vid närmare eftertanke, kan ju han som monterat det varit nogrann att skrapa/skära av allt överflöd från packningsmassan när det torkat så det inte skulle synas.

Vad jag dock reagerar på är att du sa att en sådan motor inte är så dyr. Jag kanske hörde fel, men jag tyckte han sa att han fick pröjsa 19.000:- för den nya motorn han köpt. Är det rimligt eller drar han en vals för mig?

Som sagt misstror jag sällan folk men den summan låter väldigt saftig men jag kan som sagt hört fel.
 

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Insåg precis att det var 2010 jag köpte den, alltså finns det en chans att det inte gått 3 år ännu. Hoppas dock ändå inte på någon reklamationsrätt men ska höra med dem imorgon när jag sticker in där om de kan kolla när den är köpt och om de kan hjälpa oss :)
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag kanske hörde fel, men jag tyckte han sa att han fick pröjsa 19.000:- för den nya motorn han köpt. Är det rimligt eller drar han en vals för mig?

En sån där motor får du för 5k..

Vad gäller ras och begagnatköp överhuvudtaget så är det ju alltid svårt eftersom man aldrig vet på förhand när en motor rasar.

Jag har själv råkat ut för en hoj som gått som en klocka all tid jag ägt den, låtit helt felfri hela tiden, absolut inga problem sen, från ingenstans så gick ett vevlager och det blev dyrt.

Likadant så finns det andra hojar som låter som om nån hällt grus i motorn men som ändå går flera tusen mil utan problem.

Enda sättet att "skydda" sig är att bara köpa hojar med garanti (och då även betala för det).
 
Last edited:

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
En sån där motor får du för 5k..

Tack, då hoppas jag att jag hörde fel annars blev antingen han blåst eller försöker han blåsa mig. Hur som helst.

Tack för alla svar. Har alltså förstått att det inte är rimligt att anklaga Oves för att inte ha sett att motorn är felmonterad. Självfallet förstår jag att man inte kan se insidan men som jag nämnde ovan, att packning på tub ofta runner ut och kladdar, men den som gjort det har antagligen varit väldigt nogrann med att det inte skulle synas.

Om det inte är som rallyfisken säger att man ska ta det där med en stor nypa salt. Man minns ju själv sen man gjorde viskleken i skolan, vad en historia kan förändras för varje mun den passerar.

Angående silikonpackningarna i hela motorn så skulle jag nog ta det med en nypa salt innan jag faktiskt sett bilder på det. Jag har själv hört liknande saker sägas och sedan visar det sig att det rör sig om en tätning mellan ventilkåpan och toppen ungefär.

Är det möjligtvis så att hojen kan ha levt ett "mätarlöst liv" på bana någon gång under sitt liv och därefter har man monterat ihop den lite halv-dant och sålt den?
!

Möjligheten att den levt ett mätarlöst liv ser jag absolut som sannorlik. Varför skulle man annars montera ihop en motor såhär.
 
Last edited:

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Jag tror inte det är omöjligt att han fått priset 19000:- av Yamaha Center, det är säkerligen så att det ingår arbetskostnad för motorbyte, service och inställning av allt. (förgasare på den modellen?)
Snabbt räknat, med en hel del marginal på motorn. Troligtvis så skriver en firma upp ett högre pris till kunden än vad de betalar, de ska ju tjänat något på skiten också.
Motor: 5000:-
Service-kit+förbrukningsmaterial: 2000:-
Arbetstid: 650:-/H x??

Gör du det själv, vilket inte är världens svåraste uppgift förutsatt att du har någonstans att göra det, så landar du på under 10000:-
 

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Det har du såklart helt rätt i. Får ju anta att han lämnade in den. Nu är det antagligen jobbigare på en R6a än på en SXV t.ex. men att få ur och sätta in motorn på den tog kanske 4 timmar för mig sammanlagt, som aldrig har plockat ur en motor ur något förr. En van mekaniker gör det på en fjärdedel av tiden.

Även 7000:- för material och 650:-/timmen låter som att verkstan myglar för att komma upp i 19.000:-. Men å andra sidan kanske de köper en färsk motor från Yamaha själva och får punga upp mer än 5.000:-.

Där har ju hojägaren ett val, om man vill betala 19.000:- för att de ska göra det eller 5 - 7.000:- för att göra det själv.

Men visst, volkswagen ville ha 12.000 för att byta turbo på passaten. Turbo köpte vi för 4.000:- och lejde ut jobbet som tog en kväll för en privatmekare och tog 1.000:- för jobbet.
 

Meercy

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2009
Ort
Flen
Hoj
Letar
Vad är nuvarande ägares ståndpunkt i det hela? Att du ska stå för del av kostnaden?

Förde ni en diskussion innan han lämnade in den eller ringde han och sa att jag fick ras och fick betala 19lök?

Hur mycket har nuvarande ägare kört?

(Du borde även ändra din korta version då du skriver att du ej använt den ;) )
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Du är inte ansvarig för nånting då du inte har varit i ond tro!

Hojen är ju för f-n snart 14 år gammal. Du har haft den dessutom i 5 år, nästintill orörd. Att komma dragandes med detta till Oves fattar jag inte.

Köparn får helt enkelt inse vad RH-garanti innebär vid privatköp.
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top