Johannes L
Ny medlem
- Gick med
- 12 Apr 2010
- Ort
- OSBY
- Hoj
- Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Edit: För att klargöra extra är detta alltså inte en tråd som grundar sig i att beskylla Oves motor för att ha gjort något fel. Det är enbart några frågeställningar om de borde ha sett något. Har själv alltid fått jättebra erfaranheter av dem.
Hej.
Den som tycker detta är intressant orkar kanske läsa igenom, det är jag tacksam för. Detta är absolut ingen "snacka-skit-om-mc-handlare"-tråd då jag vet att alla mynt har två sidor, och jag ställer bara frågorna av ren besvikenhet och mitt eget intresse..
Köpte alltså min Yamaha R6 -00 av Oves Motor i Olofström 2009 (edit: 2010). Hojen var i väldigt gott skick och motorn såg helt ny ut. Frågade försäljaren om den omlackerade tanken och den repiga statorkåpan, fick då till svar att den varit vält en gång, men att den annars var i väldigt gott skick. Frågade även om de själva hade servat den vilket han intygade att de gjort, och gett den ny olja och oljefilter.
Då jag inte fick mitt körkort förrän i slutet på förra året har jag alltså egentligen aldrig brukat hojen, det har enbart blivit lite natt-körningar under dessa år, den kan alltså inte ha rullat mer än max 50-60 mil i min ägo (edit: hittade kvittot, den har rullat 125mil). Annars har den hela tiden bara stått parkerad uppvärmt inne i mitt hus. Detta innebär att jag då heller aldrig haft någon anledning att skruva på den, förutom då jag byggde om baken och gummifolierade kåporna som det finns en tråd om här på SH, men det har ju inte med motorn att göra.
Sålde hojen för över en månad sedan, och idag ringer den nya ägaren till mig och berättar att hojen har totalrasat. Inlämnad till Yamaha Center i hans hemstad konstateras det att hela motorn är ett enda fuskmontage och de förklarar för honom att han blivit blåst på hojen och bör ta kontakt med säljaren (mig, alltså). Han säger i telefon att hela motorn är ihopsatt med silikon, alltså fanns det vad jag förstår det som inga riktiga packningar i motorn. Det som gjort att hojen rasat, om jag hörde rätt i telefonen, är att vevaxeln brustit och slagit sönder hela motorn inifrån.
Att vevaxeln brister har kankske inte mycket att göra med att motorn bara är silikonad ihop, men silikonet tyder ju på att motorn inte är hanterad och monterad på ens i närheten av ett korrekt sätt och ett sådant slarvfel kommer ju sällan ensamt. Man kan ju räkna ut med röven att om en motor är monterad så, är den inte i gott skick på insidan heller.
Den nya ägaren ringde alltså och frågade om jag var ansvarig för felet, vilket jag förklarat att jag inte är, och då frågade han om jag kunde ta kontakt med Oves Motor för att försöka reda ut det hela.
Så nu är funderingen. Jag har alltid haft stort förtroende för Oves motor, och jag förmodar att det gått så lång tid att Oves aldrig kan hållas ansvariga på något vis, men jag blir ändå förbluffad över att de har duktiga mekaniker som, åtminståne vad jag förväntar mig, går igenom och kollar på hojen innan de säljer den.
De har väl aldrig haft någon anledning att öppna motorn och jag förutsätter såklart att detta fuskbygge är gjort innan Oves fick in den i sin butik (även om tanken faktiskt slår mig att de själva kanske skulle ha fuskat ihop den bara för att bli av med den). MEN, oavsett vad, borde inte deras mekaniker ändå sett att det bara är använt silikon i hela motorn när de synar hojen innan försäljning? Jag menar, om man kolla nära så måste väl det gå att se utifrån att alla skarvar är fyllda med silikon?
Jag bytte olja och oljefilter på den innan jag sålde den, men reagerade själv aldrig på något silikon eller fuskmontage eftersom jag såklart inte aktivt letar fel på den och synar alla skarvar. Men en professionell MC-mekaniker borde ju titta lite nogrannare på det de köper in och säljer vidare, tycker jag? Med tanke på hur fint den gått hela tiden under min ägo kunde jag aldrig tänka mig att den skulle kunna rasa vilken sekund som helst.
Jag anser ju att problemet egentligen inte är mitt då jag aldrig på något sätt skulle kunna veta om detta, och visst är det alltid en risk att köpa en begagnad supersporthoj. Men jag lider verkligen med den nya ägaren och känner ändå ett visst ansvar att göra vad jag kan för att hjälpa honom. Dessutom har jag ett visst egenintresse av utkomman då det uppenbarligen är jag som blev blåst på en "överprisad skithoj" från första början, jag hade bara turen att vara lycktligt ovetandes.
Frågeställningen:
Har vi rätt att vara sura på Oves motor för detta?
Borde deras mekaniker sett att alla skarvar var fyllda med silikon? Eller ligger det utom deras ansvar att se till att hojen är i det skick de utlovar?
Jag ska till Olofström imorgon på andra ärenden och lovade då köparen att sticka in och prata med Oves för att åtminståne göra vad jag kan för att hjälpa honom. Finns det någon särskild approach jag kan ta med dem, eller är det helt meningslöst att jag ens försöker?
Vad anser sporthojseliten?
Hej.
Den som tycker detta är intressant orkar kanske läsa igenom, det är jag tacksam för. Detta är absolut ingen "snacka-skit-om-mc-handlare"-tråd då jag vet att alla mynt har två sidor, och jag ställer bara frågorna av ren besvikenhet och mitt eget intresse..
Kort version: Jag köpte en hoj av oves motor, körde knappt med den, sålde den, och köparen ringer och säger att hojen är rasad och konstaterad totalt fuskmonterad. Han vill jag ska kontakta Oves
Köpte alltså min Yamaha R6 -00 av Oves Motor i Olofström 2009 (edit: 2010). Hojen var i väldigt gott skick och motorn såg helt ny ut. Frågade försäljaren om den omlackerade tanken och den repiga statorkåpan, fick då till svar att den varit vält en gång, men att den annars var i väldigt gott skick. Frågade även om de själva hade servat den vilket han intygade att de gjort, och gett den ny olja och oljefilter.
Då jag inte fick mitt körkort förrän i slutet på förra året har jag alltså egentligen aldrig brukat hojen, det har enbart blivit lite natt-körningar under dessa år, den kan alltså inte ha rullat mer än max 50-60 mil i min ägo (edit: hittade kvittot, den har rullat 125mil). Annars har den hela tiden bara stått parkerad uppvärmt inne i mitt hus. Detta innebär att jag då heller aldrig haft någon anledning att skruva på den, förutom då jag byggde om baken och gummifolierade kåporna som det finns en tråd om här på SH, men det har ju inte med motorn att göra.
Sålde hojen för över en månad sedan, och idag ringer den nya ägaren till mig och berättar att hojen har totalrasat. Inlämnad till Yamaha Center i hans hemstad konstateras det att hela motorn är ett enda fuskmontage och de förklarar för honom att han blivit blåst på hojen och bör ta kontakt med säljaren (mig, alltså). Han säger i telefon att hela motorn är ihopsatt med silikon, alltså fanns det vad jag förstår det som inga riktiga packningar i motorn. Det som gjort att hojen rasat, om jag hörde rätt i telefonen, är att vevaxeln brustit och slagit sönder hela motorn inifrån.
Att vevaxeln brister har kankske inte mycket att göra med att motorn bara är silikonad ihop, men silikonet tyder ju på att motorn inte är hanterad och monterad på ens i närheten av ett korrekt sätt och ett sådant slarvfel kommer ju sällan ensamt. Man kan ju räkna ut med röven att om en motor är monterad så, är den inte i gott skick på insidan heller.
Den nya ägaren ringde alltså och frågade om jag var ansvarig för felet, vilket jag förklarat att jag inte är, och då frågade han om jag kunde ta kontakt med Oves Motor för att försöka reda ut det hela.
Så nu är funderingen. Jag har alltid haft stort förtroende för Oves motor, och jag förmodar att det gått så lång tid att Oves aldrig kan hållas ansvariga på något vis, men jag blir ändå förbluffad över att de har duktiga mekaniker som, åtminståne vad jag förväntar mig, går igenom och kollar på hojen innan de säljer den.
De har väl aldrig haft någon anledning att öppna motorn och jag förutsätter såklart att detta fuskbygge är gjort innan Oves fick in den i sin butik (även om tanken faktiskt slår mig att de själva kanske skulle ha fuskat ihop den bara för att bli av med den). MEN, oavsett vad, borde inte deras mekaniker ändå sett att det bara är använt silikon i hela motorn när de synar hojen innan försäljning? Jag menar, om man kolla nära så måste väl det gå att se utifrån att alla skarvar är fyllda med silikon?
Jag bytte olja och oljefilter på den innan jag sålde den, men reagerade själv aldrig på något silikon eller fuskmontage eftersom jag såklart inte aktivt letar fel på den och synar alla skarvar. Men en professionell MC-mekaniker borde ju titta lite nogrannare på det de köper in och säljer vidare, tycker jag? Med tanke på hur fint den gått hela tiden under min ägo kunde jag aldrig tänka mig att den skulle kunna rasa vilken sekund som helst.
Jag anser ju att problemet egentligen inte är mitt då jag aldrig på något sätt skulle kunna veta om detta, och visst är det alltid en risk att köpa en begagnad supersporthoj. Men jag lider verkligen med den nya ägaren och känner ändå ett visst ansvar att göra vad jag kan för att hjälpa honom. Dessutom har jag ett visst egenintresse av utkomman då det uppenbarligen är jag som blev blåst på en "överprisad skithoj" från första början, jag hade bara turen att vara lycktligt ovetandes.
Frågeställningen:
Har vi rätt att vara sura på Oves motor för detta?
Borde deras mekaniker sett att alla skarvar var fyllda med silikon? Eller ligger det utom deras ansvar att se till att hojen är i det skick de utlovar?
Jag ska till Olofström imorgon på andra ärenden och lovade då köparen att sticka in och prata med Oves för att åtminståne göra vad jag kan för att hjälpa honom. Finns det någon särskild approach jag kan ta med dem, eller är det helt meningslöst att jag ens försöker?
Vad anser sporthojseliten?
Last edited: